Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen nyt sitten ensi viikon perjantaina menossa viimein lääkärille. Tuli mieleen sellainen seikka, että Roan aikana monet tuntuvat kokevan voimakkaita selkäkipuja ja jäykkyyttä. Pystyyköhän kyykkyä/mavea tekemään kuurin aikana ollenkaan?

Pystyt. Roan sivuvaikutuksiin luetaan jollekkin yksilöille ylimääräinen lihasarkuus ja kivut, mutta meikäläistä hoitaneilta ihotautilääkäreiltä kysyessä ei tullut kuulema montakaan tapausta mieleen jos yhtään. Yksilöllistä ja aika harvinaista. Tarkkaile tilaa ja anna palaa.

Ite sain Roa kuurin tossa n.kuukausi sitten. Eka kk 40mg/päivä ja nyt nostettiin 80mg/päivä, painoa löytyy 77kg. Lääkäri käski vetää kaikki napit kerralla. Olen kuullut myös, että jotkut ottaa esim aamuin-illoin. Onkohan sillä merkitystä vetääkö kaikki kerralla vai, esim. 2 kertaa päivässä?

Jenkkilässä on käytetty isoja annoksia, jopa 160mg/pv jotka on aiheuttanu masennusta ja tuloksena ollu jopa itsaritapauksia.
Mut jostain luin et liian isot annokset ei ole tarpeen kuin todella pahoissa ja sitkeissä tapauksissa jossa ei normaaliannokset ole auttaneet 4kk jälkeen. Eli moni lääkäri suosittelee normaaliannoksia mut pidempää kuuria kuin isoja annoksia muutaman kuukauden, kuormittaa vähemmän maksaa kun käyttää pienempiä annoksia.

Jenkkilässä on käytetty isoja annoksia, jopa 160mg/pv jotka on aiheuttanu masennusta ja tuloksena ollu jopa itsaritapauksia.
Mut jostain luin et liian isot annokset ei ole tarpeen kuin todella pahoissa ja sitkeissä tapauksissa jossa ei normaaliannokset ole auttaneet 4kk jälkeen. Eli moni lääkäri suosittelee normaaliannoksia mut pidempää kuuria kuin isoja annoksia muutaman kuukauden, kuormittaa vähemmän maksaa kun käyttää pienempiä annoksia.

http://www.ema.europa.eu/pdfs/human/referral/roaccutane/284603fi.pdf

Useimmilla potilailla annos on 0,5-1,0mg/kg päivässä. Pitkän aikavälin paraneminen ja sairauden uusiminen liittyvät läheisemmin kokonaisannokseen kuin hoidon kestoon tai päiväannokseen. On osoitettu, ettei lisähyötyä ole odotettavissa, jos kokonaisannos on 120-150mg/kg. Hoidon kesto riippuu yksilöllisestä päiväannoksesta. 16-24 viikon hoitojakso riittää yleensä paranemisen saavuttamiseksi.

Eli noilla yli suurilla annoksilla ei ole siis saatu sen parempia parantavia vaikutuksia kuin normaali annostuksella. Tiedä sitten noista itsemurha-ajatuksista. Taitaa olla normaali annostuksella yksi miljoonasta jos sitäkään.

Itte söin tetralysalia vuoden yhtä mittaan ja naama punotti entistä enemmän. Roaa parissa kuukaudessa hävis kaikki. Sellaset on mun mielipiteet, mutta kaipa tääkin on hyvin yksilöllinen homma. Ja tuo siis joskus 16 vuotiaana.

Kiitos vastauksesta. En ollut tyytyväinen sen lääkärin tuomioon joten käväsin yksityisellä samalla lääkärillä millä olin käyny aikasemmin ja määräs Roaccutanin. Nyt parin päivän päästä vielä verikokeisiin ja jos siel ei mitään outoa näy niin alan popsimaan.

Voinko käyttää Pakkislaisten ihmetuotetta, eli D-vitamiinia Roaccutan kuurilla normaalisti? Ei varmaankaan kannata vetää ainakaan ihan 5000 IU päivä. Vai rasittaako tuo edes maksaa?

Voinko käyttää Pakkislaisten ihmetuotetta, eli D-vitamiinia Roaccutan kuurilla normaalisti? Ei varmaankaan kannata vetää ainakaan ihan 5000 IU päivä. Vai rasittaako tuo edes maksaa?

Itse olen ainakin syönyt 5000 IU joka toinen päivä, joskus peräkkäisinäkin päivinä. A-vitamiinin syönnistä minua on vain varoiteltu. Tiedä häntä, eipä ole ainakaan vielä poksahtanut :rolleyes:

Joakim, ollaa samoissa lähtökuopissa, itellä kans lievä akne. Tänää sain isote´retinoinii reseptin ja maananttain verikokeisii ja jos ne on jees, ni voin jo tiistain alottaa :PP

Roaa voi syödä vaikka yhden tapletin viikossa jos se pitää näpyt poissa. Itse menen nyt niin että 40mg/pvä niin kauan kuin turpavärkki on puhdas ja sitten alan hakemaan sen minimi lääkityksen millä näpyt pysyy poissa ja sen syömistä jatkan niinkauan kuin siltä tuntuu.

Huomenna tosiaan ne verikokeet, klunks, pakko viel vetää hetulaan kauheesti safkaa että jotenki pärjäis, ja eväät mukaa lääkäriin aamulla ja sieltä sitte kouluun :'D
Ja voimia kaikille Roalla oleville tai niitä harkitseville!

Heh, itsellä lääkäri sanoi vaan, että hänen mielestään on turhaa tsekata perusterveen ihmisen maksa-arvoja ennen kuurin alkua, eli itsellä on nyt kaksi lähetettä verikokeisiin kuukauden ja neljän kuukauden käytön jälkeen. Vähän kuumottaa, kun joka puolella kaikki tuntuu käyvän jo ennen kuuria kokeissa.

Muutenkin oli ihotautilääkärilläni aika poikkeavia mielipiteitä useasta asiasta. Mielenkiintoinen täti.

EDIT: Neljä viikkoa, kolme huulirasvaa käytetty ja silti suunpielet hajalla. Naamassa ei mitään. Melko tujua tavaraa vaikuttaa olevan.

Heh, itsellä lääkäri sanoi vaan, että hänen mielestään on turhaa tsekata perusterveen ihmisen maksa-arvoja ennen kuurin alkua, eli itsellä on nyt kaksi lähetettä verikokeisiin kuukauden ja neljän kuukauden käytön jälkeen. Vähän kuumottaa, kun joka puolella kaikki tuntuu käyvän jo ennen kuuria kokeissa.

Muutenkin oli ihotautilääkärilläni aika poikkeavia mielipiteitä useasta asiasta. Mielenkiintoinen täti.

EDIT: Neljä viikkoa, kolme huulirasvaa käytetty ja silti suunpielet hajalla. Naamassa ei mitään. Melko tujua tavaraa vaikuttaa olevan.

No ei mullakaan oo aluks mtn testailtu. Testattiin siin 2kk jälkeen ja sano, et kun on niin hyvät arvot niin ei tarvii tän kuurin aikana enään testata.
Ja tosiaan 1näppylä naamas täl hetkel muuten kaikki kuivunu ja silottunu. Tietysti noit punasia jälkiä on mut ne haalenee vaan ajan kans sit pikkuhiljaa.

Roaa syödessä pitää muistaa syödä kuurit loppuun asti. Vain pitkillä yhtäjaksosilla seteillä (4-5kk) saadaan aikaseks pysyviä tuloksia. Naamahan kyllä silottuu jo kuukaudessa - parissa, mutta sillä ei yleensä saada pysyviä tuloksia.

e. tietysti jollekkin saattaa riittää jo tuo lyhyt setti, mutta pääsääntöisesti ei.

Onkohan tää 20mg/pv roaa vähän turhan pieni annostus mulle (70kg) kun oon kohta viikon syöny ilman minkäänlaisia sivuoireita. Edes huulien kuivumisesta, josta lähes kaikki kuurilla olevat tuntuvat puhuvan ei ole ollut mitään merkkiä. Pari uutta finniä kyllä tullu, mutta samalla entisiä finnejä on lähteny, eli mistään pahenemisvaiheestakaan ei oikeestaan voi puhua. Lääkäri meinas ensin määrätä 10mg kuurin, mutta sain puhuttua kuitenkin onneks edes tän 20mg, kun akne on kuitenkin suhteellisen paha.

Onkohan tää 20mg/pv roaa vähän turhan pieni annostus mulle (70kg) kun oon kohta viikon syöny ilman minkäänlaisia sivuoireita. Edes huulien kuivumisesta, josta lähes kaikki kuurilla olevat tuntuvat puhuvan ei ole ollut mitään merkkiä. Pari uutta finniä kyllä tullu, mutta samalla entisiä finnejä on lähteny, eli mistään pahenemisvaiheestakaan ei oikeestaan voi puhua. Lääkäri meinas ensin määrätä 10mg kuurin, mutta sain puhuttua kuitenkin onneks edes tän 20mg, kun akne on kuitenkin suhteellisen paha.

No ei se viikossa välttämättä ees kerkiä vaikuttaan, mutta silti toi 20mg kuulostaa aika vähältä. Ja 10mg meinannu vielä määrätä ekaks wtf? Tainnu olla vähän ylivarovaine lääkäri. Ite oon samanpainonen ku sä ja lääkäri määräs samantien 60mg/pv, mikä on tuntunu einaki itelle ihan sopivalta eli eijoo lähteny sivuvaikutukset mitenkään käsistä.

Mä painan ite (suunnattomat) 57 kiloo :D ja päiväannostus vuoropäivinä 40 ja 20 mg.. Aika vähältä kuulostaa jos meikäläistä yli 10 kiloa painavammalle jannulle anto 10mg pienemmän päiväannoksen. Hyvin toi isotretinoiini kuivattaa, toivottavasti auttaa vielä akneenki:kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom