Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Ite vedin 16-vuotiaana eli 8-9 vuotta sitten jonkun aika lyhyen, muistaakseni 3kk roaccutan kuurin ja kaikki finnit lähti. Sen jälkeen ei enää pahana ole palannut, mutta sillointällöin on muutama finni naamassa varsinkin jos on tullut syötyä kaikkea roskaa. Vaikuttaako tuo vuosikymmenen takainen kuuri jotenkin siihen miten helposti nykyään tulee finnejä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
varmaan pitäis ihan lääkäriltä kysyä, mutta...
Mulla on tetrasykliinikuuri päällä ja annostus on yks tabu aamuin illoin. Aamuisin todella hankalaa kun arkena täytyy kuudelta herätä töihin ja ton tabletin ottamisesta pitäis olla tunti ennen ateriaa tai 2 tuntii jälkeen, enkä voi kyllä aamun syömistä jättää ekalle kahvipaussille:eek: imeytymisen takia nuo tauot. Olisikohan tehon kannalta paha asia jos illalla ottais kaks tabua, eikä yhtä kahta kertaa päiväs?

Miksi et voi ottaa tablettia töihin mukaan ja ottaa siellä? Minigrip pussiin vaa tabu ja töissä vetäset hetulaan parin tunnin päästä. Illalla sit normaalisti toinen.

Edit. Siinähän se menee ku ottaa hörpyn vettä ja rykäse kännykän vaikka tärisemään siihen aikaan. En itse ainakaan ottaisi tuollain 2kerrallaan jos on lekuri määrännyt, että taukoa pitää välissä olla.

Miksi et voi ottaa tablettia töihin mukaan ja ottaa siellä? Minigrip pussiin vaa tabu ja töissä vetäset hetulaan parin tunnin päästä. Illalla sit normaalisti toinen.

Viittis töissä alkaa popsiin mitää pillereitä :D ja arvaa muistanko...

Pitääkö olla ihotautilääkäri joka kirjottaa roa-kuurin vai kelpaako ihan normaali lekuri. Oon menossa kuun lopussa lääkärille(muista syistä) ja ite oon finnejä varten kokeillu kaikenmaailman vippaskonsteja, tuloksetta.

Minkäs hintanen toi kuuri on?
Niin kuin jo mainittu, niin ainoastaan ihotautilääkäri voi määrätä reseptin roaccutaniin ja sen rinnakkaislääkkeeseen. Eli jos oot kunnalliselle yleislääkärille menossa, niin joudut kinumaan sieltä lähetettä ihotautilääkärille ja jonot voi olla tosiaan paikkakunnasta riippuen melkein mitä vaan. Jos akne oikeesti tosissaan vaivaa, niin älä sitten suostu lekurin ehdotuksiin, kun se alkaa sulle ehdottamaan joitakin paikallisvoiteita tai antibiootteja. Yksityinen ihotautilääkäri on tietysti aina yvä vaihtoehto jos pätäkkää löytyy.

Tähän mennessä mulla on mennyt rahaa roaccutaniin seuraavasti:
-ihotautilääkäri yksityisellä n. 80e, josta sain noin 20e saman tien tiskillä kela-korvausta
-2*100kpl boxit roaccutania (mun annostuksella 3kk) noin 60e per boxi kela-korvauksen jälkeen (HUOM! Alkuperäisestä lääkkeestä ei saa enää 1.4.2009 jälkeen kela-korvausta, mutta rinnakkaislääkkeestä saa.)
-3kk lääkkeet ja lääkäri siis kela-korvauksen jälkeen 180e, jonka ilmeisesti saan vielä vakuutuksista takaisin.

Tuo rinnakkaislääke on ilmeisesti noin puolet halvempaa. Annostus on useimmiten 0.5-1.0mg/painokilo/päivä, kuurin kesto 3-12kk, kokonais isotretinoiini-määrä kuurin lopuksi 120-150mg/painokilo, joten siitä sitten vaan laskemaan kokonaishintaa. Lisäksi mahdolliset verikokeet maksa- ja kolesteroliarvoista vähän lääkäristä riippuen.

Itsellä tulee huomenna 6 viikkoa roaa täyteen. Sivuoireet edelleen ihan minimissä. Huulia rasvaan vähän, samoin kämmenselkiä ja naamaa silloin tällöin. Ilmankin pärjäisi. Muita sivuvaikutuksia ei ole. Annostus siis 40mg per päivä ja oma paino on 80kg. Ajattelin tossa tiistaina soitella ihotautilääkärille ja kysellä josko annostuksen voisi nostella tohon 60mg:aan. Saisi ehkä vähän nopeutettua tuloksia ja lähennettyä kuuria.

Uusia finnejä ei tule juurikaan enää ja jos tulee niin vain melko pieniä ja pinnallisia. Nenästä lähteneet kaikki mustapäät ja hiuksien rasvoittuminen ihan minimaalista. Monet finnit on lähtenyt, mutta muutamia näkyy pahimmissa paikoissa vielä ihon alla, ovat kuitenkin selkeesti tulossa pintaan. Tän vuoksi iho onkin pahimmista paikoista vähän epätasainen valoa vasten, mutta pikku hiljaa jo tasoittumassa kun ihon alta talit lähtee. Hyvällä säkällä säästyn pysyviltä arvilta, pahimmassa tapauksissa pientä epätasaisuutta saattaa jäädä.

Olisikohan tehon kannalta paha asia jos illalla ottais kaks tabua, eikä yhtä kahta kertaa päiväs?
Antibiooteissa kannattaa mahdollisimman tarkasti noudattaa noita määrättyjä aikoja, jotta vaikutus olisi paras mahdollinen. Eli älä ala veteleen samalla kertaa.

varmaan pitäis ihan lääkäriltä kysyä, mutta...
Mulla on tetrasykliinikuuri päällä ja annostus on yks tabu aamuin illoin. Aamuisin todella hankalaa kun arkena täytyy kuudelta herätä töihin ja ton tabletin ottamisesta pitäis olla tunti ennen ateriaa tai 2 tuntii jälkeen, enkä voi kyllä aamun syömistä jättää ekalle kahvipaussille:eek: imeytymisen takia nuo tauot. Olisikohan tehon kannalta paha asia jos illalla ottais kaks tabua, eikä yhtä kahta kertaa päiväs?

Mullakin on tetrasykliinikuuri päällä, ja olen tehnyt niin että olen laittanut herätyskellon soimaan kaksi tuntia ennen varsinaista herätystä ja ottanut se silloin. Vesilasi yöpöydälle, nappi naamaan ja vettä päälle, herätyskello kaksi tuntia eteenpäin ja nukahtaa uudestaan ½ minuutissa. Vatsa taatusti tyhjä sillon yöllä.
Samalla voi kai todeta että on ollt tuo kuuri nyt vissiin about 3 kuukautta ja pikku hiljaa on finnit lähteneet naamasta. Selässä oli ennen suuria tulehtuneita finnejä, nyt tulee enimmäkseen pienempiä ja harvoin tulehtuu. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen ollut kuuriin, toivottavasti ei finnit tulisi takas enää. Pientä arpea/epätasaisuutta jäänyt poskiin jotka käyn ehkä hiomassa tai säätämään pois jollain muulla tavalla.

Hetkinen, miksei tetraa voi syödä ruoan kanssa? Eikös maitotuotteiden nauttiminen ainoastaan kuulu tuohon 2h sisään.

On muuten sen verran 'mieto' lääke, ettei pitäis olla vaikutusta vaikka vetäsee samoihin aikoihin. Roassa sama juttu.

Hetkinen, miksei tetraa voi syödä ruoan kanssa? Eikös maitotuotteiden nauttiminen ainoastaan kuulu tuohon 2h sisään.

On muuten sen verran 'mieto' lääke, ettei pitäis olla vaikutusta vaikka vetäsee samoihin aikoihin. Roassa sama juttu.

Enpä asiaan ole perehtynyt, mutta ohjeessa nuo ajat mainitaan aterioiden yhteydessä.

En lähtis kyllä näitä lääkkeitä vertaamaan keskenään. Roaccutan yleensä suositellaan ottamaan kerrallaan aterian yhteydessä ja mulle ihotautilääkäri sanoi, ettei kellonajalla ole väliä. Sen sijaan antibiooteissa yleensä on noudatettava melko tarkastikin noita annostusohjeita ja -aikoja, että paras tulos saavutetaan.

Tosin enhän mä mikään ihotautilääkäri ole...

24v ja paikoitellen naamaan puskee muutamia todella isoja ja kipeitä finnejä. Kokeilin muutaman viikon ajan Brevoxylia ja se vain pahensi tilannetta. Mitäs sitä seuraavaksi kokeilisi? :jahas:

24v ja paikoitellen naamaan puskee muutamia todella isoja ja kipeitä finnejä. Kokeilin muutaman viikon ajan Brevoxylia ja se vain pahensi tilannetta. Mitäs sitä seuraavaksi kokeilisi? :jahas:

käy pyytämässä roaccutania tai ainakin tetracycliniä lääkäriltä+mahdollisesti joku voide.

Annan sulle parhaan neuvon, mitä olet ikinä elämässäsi saanut: Mene yksityiselle ihotautilääkärille ja mahdollisimman nopeasti! Ja vaadi sieltä roaccutan-kuuri jos akne oikeasti sinua vaivaa. Ei sen naaman tarvitse mikään superpaha olla, että sitä lääkettä kannattaa alkaa syömään.

Itseäni vituttaa suunnattomasti, etten mennyt saman tien ihotautilääkärille, kun homma alkoi vaivata. Ennen iho oli aina ihan siistissä kunnossa, mutta pikku hiljaa alkoi tulla ihon alle kertymää. Sitten alkoi tulla tulehtuneita finnejä ja lopulta yhä syvemmällä olevia, joiden paraneminen kestää todella pitkään. Ekasta tulehtuneesta finnistä meni ehkä 2kk, kunnes aloin käyttää brevoxylia. Se jeesasi aika mukavasti, mutta kun tuubi loppui naama räjähti entisestään. Sitten terveyskeskuksen yleislääkärille (paska vaihtoehto aknen hoidossa), josta clindoxylia. Käytin 3vk, ei juurikaan vaikutusta ---> ihotautilääkärille ja roaccutan taskuun!

Nyt sitten tässä kuurilla jännitetään kakat housussa, että jääkö naamaan arpia ja miten paraneminen edistyy. Voin vaan kuvitella kuinka hyvällä mallilla naama olis jos olisin tajunnut mennä parikin kuukautta aiemmin hakemaan ton roa-kuurin.

En lähtis kyllä näitä lääkkeitä vertaamaan keskenään. Roaccutan yleensä suositellaan ottamaan kerrallaan aterian yhteydessä ja mulle ihotautilääkäri sanoi, ettei kellonajalla ole väliä. Sen sijaan antibiooteissa yleensä on noudatettava melko tarkastikin noita annostusohjeita ja -aikoja, että paras tulos saavutetaan.

Tosin enhän mä mikään ihotautilääkäri ole...
Juu en tunne antibiotteja erityisemmin, mutta näin sanoi lääkäri. Tosin oli sen verran amatöörin oloinen, että voisin helposti kyseenalaistaa ks. henkilön ohjeita. Tuo tetra on kyllä varmaan paskin lääke ikinä, mitä oon kuullut. Sitä vaan halutaan antaa ennen roaa, koska lääkärit ilmeisesti saa paljon p*skaa niskaan kun kaikilla ei toimi ymsyms.

Pyysin itse pienen googlauksen perusteella jotain M-kirjaimella alkavaa antibioottivoidetta tuohon ihottumaan ja tuntuisi auttavan. Tääkin piti sitten itse hoitaa, kiitsa doc.

käy pyytämässä roaccutania tai ainakin tetracycliniä lääkäriltä+mahdollisesti joku voide.
Annan sulle parhaan neuvon, mitä olet ikinä elämässäsi saanut: Mene yksityiselle ihotautilääkärille ja mahdollisimman nopeasti! Ja vaadi sieltä roaccutan-kuuri jos akne oikeasti sinua vaivaa. Ei sen naaman tarvitse mikään superpaha olla, että sitä lääkettä kannattaa alkaa syömään.

Niin, en ymmärrä mikä tähän naamaan on iskenyt parin viikon aikana. Viimeksi ollu naama tässä kondiksessa 5-6v sitten. Pikkasen hävettää jo töissä olla naama finneillä.

Mitähän aineita kannattais hankkia, että pääsis eroon olkapäiden finneistä? Naamaan tulee nykyisin patteja vain hyvin harvoin, niin lieköhän roaccutanit ym. vähän liioittelua...

Niin, en ymmärrä mikä tähän naamaan on iskenyt parin viikon aikana. Viimeksi ollu naama tässä kondiksessa 5-6v sitten. Pikkasen hävettää jo töissä olla naama finneillä.
Mielestäni tää on se kohta, jossa kannattaa suunnistaa ammattitaitoisen ihotautilääkärin juttusille. Mitä aiemmin, sitä parempi!

Itsellenikin tuli akne vasta reilu parikymppisenä. Sitä ennen koko teini-iänkin sain painella hyvän ihon kanssa. Eli ei oo mitenkään mahdotonta, että se naama räjähtää aikuisiällä. Mulla kyse ilmeisesti geeneissä, kun on lähisuvussa muutamia muitakin tapauksia, joissa akne on alkanut vaivaamaan vasta kun ikää on ollut reilu 20.

Meikäläisellä ei ole ongelma oikestaan finnit vaan mustapäät ja niitä perkeleitähän riittää!:curs:

Nenässä ja sen lähialueilla on paljon, mutta muualla naamassa ei oikestaan. Sitten koko hartia- ja rinnan alue on oikestaan täynnä noita hiton mustapäitä. mitenhän moisista pääsisis eroon? Hyviä vinkkejä?:)

Se paheneminen kuuluu asiaan alussa. Käytä vielä muutama viikko ja tuomitse sitten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom