Pitääkö olla ihotautilääkäri joka kirjottaa roa-kuurin vai kelpaako ihan normaali lekuri. Oon menossa kuun lopussa lääkärille(muista syistä) ja ite oon finnejä varten kokeillu kaikenmaailman vippaskonsteja, tuloksetta.
Minkäs hintanen toi kuuri on?
Niin kuin jo mainittu, niin ainoastaan ihotautilääkäri voi määrätä reseptin roaccutaniin ja sen rinnakkaislääkkeeseen. Eli jos oot kunnalliselle yleislääkärille menossa, niin joudut kinumaan sieltä lähetettä ihotautilääkärille ja jonot voi olla tosiaan paikkakunnasta riippuen melkein mitä vaan. Jos akne oikeesti tosissaan vaivaa, niin älä sitten suostu lekurin ehdotuksiin, kun se alkaa sulle ehdottamaan joitakin paikallisvoiteita tai antibiootteja. Yksityinen ihotautilääkäri on tietysti aina yvä vaihtoehto jos pätäkkää löytyy.
Tähän mennessä mulla on mennyt rahaa roaccutaniin seuraavasti:
-ihotautilääkäri yksityisellä n. 80e, josta sain noin 20e saman tien tiskillä kela-korvausta
-2*100kpl boxit roaccutania (mun annostuksella 3kk) noin 60e per boxi kela-korvauksen jälkeen (HUOM! Alkuperäisestä lääkkeestä ei saa enää 1.4.2009 jälkeen kela-korvausta, mutta rinnakkaislääkkeestä saa.)
-3kk lääkkeet ja lääkäri siis kela-korvauksen jälkeen 180e, jonka ilmeisesti saan vielä vakuutuksista takaisin.
Tuo rinnakkaislääke on ilmeisesti noin puolet halvempaa. Annostus on useimmiten 0.5-1.0mg/painokilo/päivä, kuurin kesto 3-12kk, kokonais isotretinoiini-määrä kuurin lopuksi 120-150mg/painokilo, joten siitä sitten vaan laskemaan kokonaishintaa. Lisäksi mahdolliset verikokeet maksa- ja kolesteroliarvoista vähän lääkäristä riippuen.
Itsellä tulee huomenna 6 viikkoa roaa täyteen. Sivuoireet edelleen ihan minimissä. Huulia rasvaan vähän, samoin kämmenselkiä ja naamaa silloin tällöin. Ilmankin pärjäisi. Muita sivuvaikutuksia ei ole. Annostus siis 40mg per päivä ja oma paino on 80kg. Ajattelin tossa tiistaina soitella ihotautilääkärille ja kysellä josko annostuksen voisi nostella tohon 60mg:aan. Saisi ehkä vähän nopeutettua tuloksia ja lähennettyä kuuria.
Uusia finnejä ei tule juurikaan enää ja jos tulee niin vain melko pieniä ja pinnallisia. Nenästä lähteneet kaikki mustapäät ja hiuksien rasvoittuminen ihan minimaalista. Monet finnit on lähtenyt, mutta muutamia näkyy pahimmissa paikoissa vielä ihon alla, ovat kuitenkin selkeesti tulossa pintaan. Tän vuoksi iho onkin pahimmista paikoista vähän epätasainen valoa vasten, mutta pikku hiljaa jo tasoittumassa kun ihon alta talit lähtee. Hyvällä säkällä säästyn pysyviltä arvilta, pahimmassa tapauksissa pientä epätasaisuutta saattaa jäädä.
Olisikohan tehon kannalta paha asia jos illalla ottais kaks tabua, eikä yhtä kahta kertaa päiväs?
Antibiooteissa kannattaa mahdollisimman tarkasti noudattaa noita määrättyjä aikoja, jotta vaikutus olisi paras mahdollinen. Eli älä ala veteleen samalla kertaa.