Ajotaito
Määrittelenpä ajotaidon, kun siitä jaksetaan meuhkata. Tämä on minun rajoittunut ja kapeakatseinen mielipiteeni, tiedän että moni Teuvo maanteiden Sankari on kovin eri mieltä.
1) Ajotaito maanteillä/yleisillä teillä/kaduilla: tavoitteena vain ja ainoastaan päästä pisteestä A pisteeseen B käyttäen jotakin kulkuneuvoa turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen. Ensin mainittu (turvallisuus) pitäisi AINA olla päällimmäisenä mielessä. Minun silmääni ovat typeriä nämä "Liukas keli aiheutti kolareita" otsikot. AINA on kyse liian kovasta tilannenopeudesta, siitä, että kuski ei joko tiennyt kelistä tarpeeksi (siitä pitäisi aina ennen ajomatkaa olla selvillä = ennakointia) tai ei välittänyt, uskoi typerästi ns. ajotaitoihinsa. Ajetaan sitten vaikka kävelyvauhtia, jos on niin liukasta.
2) Ajotaito rallissa, formuloissa yms. kilparadalla tai muulla suljetulla alueella: tavoitteena päästä mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B, eli esim. kiertää rataa X kierroslukumäärä Y niin lujaa, kuin ajoneuvostaan irti saa. Tämä on täysin eri asia kuin kohdan 1) yleisillä teillä ajaminen. Raskas kaasujalka ja kaikki muut keinot mahdollisimman nopeaan ajamiseen eivät ole pelkästään sallittuja vaan välttämättömiä kilpailun voittamiseksi.
Turhan moni sekoittaa joiltakin osin nuo kaksi ja siitä aiheutuu kolareita, vammautumisia ja kuolemia. Kun vain suurin osa tajuaisi kirkkaasti noiden kahden erot ja älyäisi että yleisillä teillä paras kuski = turvallisin kuski, niin vältyttäisiin ainakin joiltakin inhimillisiltä murhenäytelmiltä.
On myös selvää, että kortittakin ns. osataan autoa ajaa, sen verran helppo fyysinen suoritus se on. Tämä ei ole kumminkaan ajotaitoa. Ajotaitoa on juuri tuon turvallisuuden, rauhallisen ajon (mikä tarkoittaa tilanteeseen ja nopeusrajoituksiin sopeutumista) ja ennakoimisen ajatusten sisäistäminen. Sitäkään ei varmaan kovin moni opi autokoulussa, mutta sitäkin edes yritetään siellä opettaa, kiinnittää siihen huomiota, saada oppilaat siitä tietoiseksi. Lisäksi kortitta ajaminen on laitonta, minkä pitäisi myös olla riittävä syy ajaa vain ajokortillisena.
Noniin, tässä on nyt hyvä odotella paskasadetta kaikilta Teuvoilta, noilta maanteiden Sankareilta, jotka jokainen todistelevat, että "Nooo, niitä on kaikenmaailman kuupoja liikenteessä, mutta kyllä MINÄ osaan ajaa NIIN hyvin ja MUN auto on niin hyvä ja timmissä kunnossa, että plaaplaaplaa...". Tuota litaniaa he vakuuttelevat paitsi itselleen myös muille niin kauan, että joutuvat itse tuhoisaan kolariin, sitten ehkä vasta uskovat ja oppivat.
Määrittelenpä ajotaidon, kun siitä jaksetaan meuhkata. Tämä on minun rajoittunut ja kapeakatseinen mielipiteeni, tiedän että moni Teuvo maanteiden Sankari on kovin eri mieltä.
1) Ajotaito maanteillä/yleisillä teillä/kaduilla: tavoitteena vain ja ainoastaan päästä pisteestä A pisteeseen B käyttäen jotakin kulkuneuvoa turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen. Ensin mainittu (turvallisuus) pitäisi AINA olla päällimmäisenä mielessä. Minun silmääni ovat typeriä nämä "Liukas keli aiheutti kolareita" otsikot. AINA on kyse liian kovasta tilannenopeudesta, siitä, että kuski ei joko tiennyt kelistä tarpeeksi (siitä pitäisi aina ennen ajomatkaa olla selvillä = ennakointia) tai ei välittänyt, uskoi typerästi ns. ajotaitoihinsa. Ajetaan sitten vaikka kävelyvauhtia, jos on niin liukasta.
2) Ajotaito rallissa, formuloissa yms. kilparadalla tai muulla suljetulla alueella: tavoitteena päästä mahdollisimman nopeasti pisteestä A pisteeseen B, eli esim. kiertää rataa X kierroslukumäärä Y niin lujaa, kuin ajoneuvostaan irti saa. Tämä on täysin eri asia kuin kohdan 1) yleisillä teillä ajaminen. Raskas kaasujalka ja kaikki muut keinot mahdollisimman nopeaan ajamiseen eivät ole pelkästään sallittuja vaan välttämättömiä kilpailun voittamiseksi.
Turhan moni sekoittaa joiltakin osin nuo kaksi ja siitä aiheutuu kolareita, vammautumisia ja kuolemia. Kun vain suurin osa tajuaisi kirkkaasti noiden kahden erot ja älyäisi että yleisillä teillä paras kuski = turvallisin kuski, niin vältyttäisiin ainakin joiltakin inhimillisiltä murhenäytelmiltä.
On myös selvää, että kortittakin ns. osataan autoa ajaa, sen verran helppo fyysinen suoritus se on. Tämä ei ole kumminkaan ajotaitoa. Ajotaitoa on juuri tuon turvallisuuden, rauhallisen ajon (mikä tarkoittaa tilanteeseen ja nopeusrajoituksiin sopeutumista) ja ennakoimisen ajatusten sisäistäminen. Sitäkään ei varmaan kovin moni opi autokoulussa, mutta sitäkin edes yritetään siellä opettaa, kiinnittää siihen huomiota, saada oppilaat siitä tietoiseksi. Lisäksi kortitta ajaminen on laitonta, minkä pitäisi myös olla riittävä syy ajaa vain ajokortillisena.
Noniin, tässä on nyt hyvä odotella paskasadetta kaikilta Teuvoilta, noilta maanteiden Sankareilta, jotka jokainen todistelevat, että "Nooo, niitä on kaikenmaailman kuupoja liikenteessä, mutta kyllä MINÄ osaan ajaa NIIN hyvin ja MUN auto on niin hyvä ja timmissä kunnossa, että plaaplaaplaa...". Tuota litaniaa he vakuuttelevat paitsi itselleen myös muille niin kauan, että joutuvat itse tuhoisaan kolariin, sitten ehkä vasta uskovat ja oppivat.