- Liittynyt
- 30.7.2007
- Viestejä
- 43
[...] Toisaalta on myös todella epätodennäköistä, että niistä onnettomuuksista, joissa ei ollut ylinopeutta, ei oltaisi voitu estää nopeutta lisäämällä, ceteris paribus.
Hyvin sanottu, ystävä! ;)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
[...] Toisaalta on myös todella epätodennäköistä, että niistä onnettomuuksista, joissa ei ollut ylinopeutta, ei oltaisi voitu estää nopeutta lisäämällä, ceteris paribus.
Koska ylinopeus ei johda suurempaan onnettomuusalttiuteen, vaan päinvastoin, voidaankin nopeusrajoituksia korottamalla vähentää onnettomuuksia.
Toiseksi onnettomuudet, joissa ylinopeus on syynä, on alijoukko onnettomuuksille, joissa ylinopeus on mukana. Ne eivät siis sulje toisiaan pois. Toisin sanoen osa niistä onnettomuuksista, joissa oli mukana ylinopeutta, olisi voitu estää nopeusrajoituksia noudattamalla.
Toisaalta on myös todella epätodennäköistä, että niistä onnettomuuksista, joissa ei ollut ylinopeutta, ei oltaisi voitu estää nopeutta lisäämällä, ceteris paribus.
Minä en ratteja ajanut, ylinopeutta vain. Autossa löytyy sen verran ärjy ykskutonen kasiventtiilinen (eli V8 ;)) kone pienillä välityksillä, että nopeus pompsahtaa reippaastikin ylinopeuden puolelle lähes huomaamatta, vahingossa. Pahinta kierrosaluetta on nimenomaan 2-5 tuhatta, eli sijoittuu vitosvaihteella siihen 80-140 km/h kieppeille. Auto lähtee kuin raketti, onneksi ei vielä sentään käsistä!!!
Kannattaako tuollaisen antaa ajaa ollenkaan liikenteessä? Ei mua ainakaan huvita kuulla, että joku sukulainen/tuttu on kuollut, kun toinen taituri ajoi "vahingossa" ylinopeutta.
Mutta perimmäinen kysymys olikin siitä, onko tilanteessa suurempi riski onnettomuudelle, jos nopeus on suurempi. Artikkelissa ei juurikaan puhuta nopeuksien noususta. Lisäksi esittämäni oletus muut asiat ennallaan (ceteris paribus) ei toteudu, niinkuin artikkelissa todetaankin:Tai peräti nopeusrajoitukset poistamalla, niinkuin kävi mm. Montanassa. Nopeusrajoitukset poistettiin -> liikennekuolemat vähenivät. Nopeusrajoitukset palautettiin -> liikennekuolemat lisääntyivät.
http://www.motorists.org/pressreleases/home/montana-no-speed-limit-safety-paradox/
Tai sitten esimerkiksi saksan autobahnojen ennätysmatalat liikennekuolemat verrattuina maailman muiden moottoriteiden liikennekuolemiin.
Nyt kerrot, ettet kykene kontrolloimaan autosi nopeutta. Jos tuo on totta, niin parempi olisi jos lopettaisit ajamisen kokonaan. Autoilussa on pitää hallita paljon haastavampiakin juttuja kuin kaasupolkimen käyttö.Minä en ratteja ajanut, ylinopeutta vain. Autossa löytyy sen verran ärjy ykskutonen kasiventtiilinen (eli V8 ;)) kone pienillä välityksillä, että nopeus pompsahtaa reippaastikin ylinopeuden puolelle lähes huomaamatta, vahingossa. Pahinta kierrosaluetta on nimenomaan 2-5 tuhatta, eli sijoittuu vitosvaihteella siihen 80-140 km/h kieppeille. Auto lähtee kuin raketti, onneksi ei vielä sentään käsistä!!!
Törkeitä ylinopeuksia on aivan turha puollustella oikealla tilannenopeudella. Vielä turhempaa on väittää niiden syntyvän vahingossa. Aivan samalla tavalla moni alkoholisti ei tunnusta olevansa alkoholisti. Eikä itsessä ei ole mitään vikaa vaan jossain muualla on syy.Niin, muillehan ei niin ole väliksi ku sukulaisille ja muilla tutuille. Eikä sekään niin haittaa vaikka oma äiti meniskii.. kunhan ei kukaan osapuoli ylittänyt tieteellisesti laskelmoitua nopeusrajoitusta. Oikea tilannenopeus on aina yhtä kuin merkein osoitettu nopeusrajoitus!
Niin, muillehan ei niin ole väliksi ku sukulaisille ja muilla tutuille. Eikä sekään niin haittaa vaikka oma äiti meniskii.. kunhan ei kukaan osapuoli ylittänyt tieteellisesti laskelmoitua nopeusrajoitusta. Oikea tilannenopeus on aina yhtä kuin merkein osoitettu nopeusrajoitus!
No kylläpäs tässä nyt on tullut jeesusteltua. Kuinka moni tässäkin ketjussa jeesustelijoista itse voi sanoa, ettei ole ajanut ylinopeutta?Millä tapaa on tilannenopeutta ajaa ylinopeutta? Minkä takia sitä ylinopeutta sun tarvitsee edes ajaa? Hyödytkö siitä jotain? 2min matkan ajassa, josta et loppujen lopuksi hyödy yhtään mitään. Onko kyse vain siitä ettei egosi kestä ajaa merkkien mukaan vaan pitää ajaa lujaa V8-moottorisella peniksenjatkeellasi?
Mutta perimmäinen kysymys olikin siitä, onko tilanteessa suurempi riski onnettomuudelle, jos nopeus on suurempi. Artikkelissa ei juurikaan puhuta nopeuksien noususta. Lisäksi esittämäni oletus muut asiat ennallaan (ceteris paribus) ei toteudu, niinkuin artikkelissa todetaankin