Ajo-oikeudetta ajaminen ja vastuu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Koska ylinopeus ei johda suurempaan onnettomuusalttiuteen, vaan päinvastoin, voidaankin nopeusrajoituksia korottamalla vähentää onnettomuuksia.

Tai peräti nopeusrajoitukset poistamalla, niinkuin kävi mm. Montanassa. Nopeusrajoitukset poistettiin -> liikennekuolemat vähenivät. Nopeusrajoitukset palautettiin -> liikennekuolemat lisääntyivät.
http://www.motorists.org/pressreleases/home/montana-no-speed-limit-safety-paradox/

Tai sitten esimerkiksi saksan autobahnojen ennätysmatalat liikennekuolemat verrattuina maailman muiden moottoriteiden liikennekuolemiin.

Toiseksi onnettomuudet, joissa ylinopeus on syynä, on alijoukko onnettomuuksille, joissa ylinopeus on mukana. Ne eivät siis sulje toisiaan pois. Toisin sanoen osa niistä onnettomuuksista, joissa oli mukana ylinopeutta, olisi voitu estää nopeusrajoituksia noudattamalla.

Ylinopeus on syynä 2% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.
http://www.yle.fi/mot/290101/liite2.htm

Toisaalta on myös todella epätodennäköistä, että niistä onnettomuuksista, joissa ei ollut ylinopeutta, ei oltaisi voitu estää nopeutta lisäämällä, ceteris paribus.

Ei ollenkaan. Hitaasti ajava ei aina välttämättä aiheuta onnettomuutta, mutta hitaasti ajava saattaa aiheuttaa vaaratilanteen ja hounontaa liikenteen sujuvuutta, mikä itsessään aiheuttaa onnettomuuksia liikenteessä.
 
Ajoin itsekin aikoinaan tietämättäni ilman ajo-oikeutta noin 3kk, ykkösvaiheen kortti jäi vaan päivittämättä varsinaiseen ajokorttiin. Ei jotenkin vaan tullut mieleenkään enään sen puolen vuoden jälkeen.
Mulle ainakin sanoivat, että onneksi et ajanut kolaria. Vakuutusyhtiö ei nimittäin olisi välttämättä korvannut vahinkoja, ainakaan täysimääräisesti.
Eli lyhyesti sanottuna Toistaitoiselle:
Ei tosiaan kannata ajaa ilman korttia. Kuvitellaan että ajat kolarin, saat lisää ajokieltoa, erittäin tuntuvat sakot(taitaa mennä oikeussalin puolelle) ja kalliit remontit molempiin autoihin.
Laske hyvä mies vähän riski vs hyöty...

E: Mulla on myös ollut kortti hyllyllä ohitustilanteessa olleen ylinopeuden takia, selvisin kolmella viikolla koska pystyin osoittamaan kortin tarpeellisuuden työnteossa. 122km/h 80km/h alueella.
 
Zone-sarja -42%
Kyllähän tietynlainen melankolia on osa perisuomalaista miehen sielunmaisemaa. Ei siinä tilastoja katsella, vaan kuunnellaan oman sydämen ääntä. Jos oikein tarkkaan katsot, saatat nähdä vielä jonkun silmissä hiipuvan elämän palon.
 
Minä en ratteja ajanut, ylinopeutta vain. Autossa löytyy sen verran ärjy ykskutonen kasiventtiilinen (eli V8 ;)) kone pienillä välityksillä, että nopeus pompsahtaa reippaastikin ylinopeuden puolelle lähes huomaamatta, vahingossa. Pahinta kierrosaluetta on nimenomaan 2-5 tuhatta, eli sijoittuu vitosvaihteella siihen 80-140 km/h kieppeille. Auto lähtee kuin raketti, onneksi ei vielä sentään käsistä!!!

Kannattaako tuollaisen antaa ajaa ollenkaan liikenteessä? Ei mua ainakaan huvita kuulla, että joku sukulainen/tuttu on kuollut, kun toinen taituri ajoi "vahingossa" ylinopeutta.
 
Kannattaako tuollaisen antaa ajaa ollenkaan liikenteessä? Ei mua ainakaan huvita kuulla, että joku sukulainen/tuttu on kuollut, kun toinen taituri ajoi "vahingossa" ylinopeutta.

Niin, muillehan ei niin ole väliksi ku sukulaisille ja muilla tutuille. Eikä sekään niin haittaa vaikka oma äiti meniskii.. kunhan ei kukaan osapuoli ylittänyt tieteellisesti laskelmoitua nopeusrajoitusta. Oikea tilannenopeus on aina yhtä kuin merkein osoitettu nopeusrajoitus!
 
Tai peräti nopeusrajoitukset poistamalla, niinkuin kävi mm. Montanassa. Nopeusrajoitukset poistettiin -> liikennekuolemat vähenivät. Nopeusrajoitukset palautettiin -> liikennekuolemat lisääntyivät.
http://www.motorists.org/pressreleases/home/montana-no-speed-limit-safety-paradox/

Tai sitten esimerkiksi saksan autobahnojen ennätysmatalat liikennekuolemat verrattuina maailman muiden moottoriteiden liikennekuolemiin.
Mutta perimmäinen kysymys olikin siitä, onko tilanteessa suurempi riski onnettomuudelle, jos nopeus on suurempi. Artikkelissa ei juurikaan puhuta nopeuksien noususta. Lisäksi esittämäni oletus muut asiat ennallaan (ceteris paribus) ei toteudu, niinkuin artikkelissa todetaankin:

This begs the question, do people change the way they drive when there is no speed limit? The evidence suggests the answer is yes. The measured vehicle speeds only changed a few miles per hour as predicted - comparable to data collected from other western states. What changed? The two most obvious changes were improved lane courtesy and increased seat belt use.

Tosin tuo artikkeli, samoin kuin MOT:n esittämät luvut, koskivat vain kuolemia. En ainakaan itse löytänyt tilastokeskuksen sivuilta tilastoa kaikista onnettomuuksista. Jos joku sellaisen löytää, lukisin mielelläni. Lisäksi Montanassa oli jutun mukaan de facto liikennerajoitukset muualla kuin kaupunkien ulkopuolisilla moottoriteillä (tai miten highway nyt sitten käännetäänkään).

Suosin itsekin enemmän saksalaistyyppistä järjestelmää, jossa asianmukaisilla teillä nopeuden määrittää enemmänkin kuskin pää ja auton moottori. Tosin Suomeen on hyvin vaikea tällaista järjestelmää rakentaa Helsinki-Tampere-Turku-akselia lukuunottamatta.
 
Minä en ratteja ajanut, ylinopeutta vain. Autossa löytyy sen verran ärjy ykskutonen kasiventtiilinen (eli V8 ;)) kone pienillä välityksillä, että nopeus pompsahtaa reippaastikin ylinopeuden puolelle lähes huomaamatta, vahingossa. Pahinta kierrosaluetta on nimenomaan 2-5 tuhatta, eli sijoittuu vitosvaihteella siihen 80-140 km/h kieppeille. Auto lähtee kuin raketti, onneksi ei vielä sentään käsistä!!!
Nyt kerrot, ettet kykene kontrolloimaan autosi nopeutta. Jos tuo on totta, niin parempi olisi jos lopettaisit ajamisen kokonaan. Autoilussa on pitää hallita paljon haastavampiakin juttuja kuin kaasupolkimen käyttö.
 
Niin, muillehan ei niin ole väliksi ku sukulaisille ja muilla tutuille. Eikä sekään niin haittaa vaikka oma äiti meniskii.. kunhan ei kukaan osapuoli ylittänyt tieteellisesti laskelmoitua nopeusrajoitusta. Oikea tilannenopeus on aina yhtä kuin merkein osoitettu nopeusrajoitus!
Törkeitä ylinopeuksia on aivan turha puollustella oikealla tilannenopeudella. Vielä turhempaa on väittää niiden syntyvän vahingossa. Aivan samalla tavalla moni alkoholisti ei tunnusta olevansa alkoholisti. Eikä itsessä ei ole mitään vikaa vaan jossain muualla on syy.

Mikä on pahinta mitä voi tapahtua ajattaessa rajoituksia noudattelevaa nopeutta silloin, vaikka voisi ajaa hieman lujempaakin turvallisuuden kärsimättä?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin, muillehan ei niin ole väliksi ku sukulaisille ja muilla tutuille. Eikä sekään niin haittaa vaikka oma äiti meniskii.. kunhan ei kukaan osapuoli ylittänyt tieteellisesti laskelmoitua nopeusrajoitusta. Oikea tilannenopeus on aina yhtä kuin merkein osoitettu nopeusrajoitus!


Millä tapaa on tilannenopeutta ajaa ylinopeutta? Minkä takia sitä ylinopeutta sun tarvitsee edes ajaa? Hyödytkö siitä jotain? 2min matkan ajassa, josta et loppujen lopuksi hyödy yhtään mitään. Onko kyse vain siitä ettei egosi kestä ajaa merkkien mukaan vaan pitää ajaa lujaa V8-moottorisella peniksenjatkeellasi?
 
Millä tapaa on tilannenopeutta ajaa ylinopeutta? Minkä takia sitä ylinopeutta sun tarvitsee edes ajaa? Hyödytkö siitä jotain? 2min matkan ajassa, josta et loppujen lopuksi hyödy yhtään mitään. Onko kyse vain siitä ettei egosi kestä ajaa merkkien mukaan vaan pitää ajaa lujaa V8-moottorisella peniksenjatkeellasi?
No kylläpäs tässä nyt on tullut jeesusteltua. Kuinka moni tässäkin ketjussa jeesustelijoista itse voi sanoa, ettei ole ajanut ylinopeutta?

Mitä tulee tuohon V8:siin, niin eikös kirjoittaja kirjoittanut, että sillä on kahdeksan venttiilinen minkä kylläkin lyhensi väärin V8:ksi kun olisi pitänyt lyhentää 8V:ksi. Eli topickin aloittajalla lienee joku nuhapumppu minkä se nyt on sattunut polkemaan ylinopeuteen.
 
Ylinopeus on tilannenopeutta silloin, kun kalusto on parempaa kuin se mille nopeusrajoitukset ovat mitoitettu tai silloin kun on muuten vaan mitoitettu rajoitus liian alhaiseksi. Näitähän on koska on suuria alueellisia eroja rajoituksissa, välillä rajoitus on sietämättömän alhainen, välillä ei uskalla ajaa suurinta sallittua nopeutta.

Hyöty lienee liikkumisen sujuvuuden lisäksi vapaus ja vauhdin hurma. Eihän siitäkään HYÖDY mitään, että saa kaupassa valita minkä merkkistä olutta juo.
 
Mutta perimmäinen kysymys olikin siitä, onko tilanteessa suurempi riski onnettomuudelle, jos nopeus on suurempi. Artikkelissa ei juurikaan puhuta nopeuksien noususta. Lisäksi esittämäni oletus muut asiat ennallaan (ceteris paribus) ei toteudu, niinkuin artikkelissa todetaankin

Ei.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tutkimus/tutkimukset/poikkeava_nopeuskayttaytyminen.php
"Hitaasti ajavien ja lähellä perässä ajavien onnettomuuksien määrät eivät kuitenkaan eronneet muiden kuljettajien onnettomuuksien määrästä."

Ja esitin vielä pidemmälle viedyn esimerkin, eli Montanan tapauksen, en tietoa ylinopeuden ja onnettomuusalttiuden suhteesta. Siihen argumentoin Saksan autobahnoilla.
 
Eihän sitä kortilla ajella vai miten se menikään... Huonoilla ennustajan lahjoilla veikkaan, että toistaitoinen ja hänen kaltaisensa toisajattelijat eivät tule saamaan ajo-oikeuttaan (takaisin) pitkään aikaan, jos koskaan.

Mahdollisesti sinutkin, toistaitoinen, tulee poliisipartio joskus ajokieltosi aikana pysäyttämään, mikäli olet syntynyt rebelinä vauhti veressä. Ajokieltosi saa jatkoa ja sinä kunnon rapsut, mutta sitähän varten sinä säästät ja valtio kiittää ja kuittaa. Jossain vaiheessa sakkojen summa alkaa ajamaan sinua taloudelliseen ahdinkoon, etkä enää suoriudu niiden maksamisesta. Ei huolta, ulosottomies kyllä huolehtii, että sinulta saadaan saatava. Mikäli ei saada niin velkalista ei unohdu myöskään valtion virkamiehiltä. Soppajonon hännille siitä.

Kun olet jo kymmenettä kertaa vuoden sisällä jäänyt kortitta ajosta kiinni ja olet persaukinen, niin sitten se mummo ajaa kolmion takaa autosi eteen. Tilannenopeutesi on totuttuun tapaan liian kova etkä ehdi paljoa tekemään. Tuskin muistat edes missä jarrupoljin sijaitsee. Mummon ei tarvitse ansiostasi kitua vanhainkodissa paskat vaipoissa loppuelämää, mutta todennäköisesti sinä olet tässäkin tapauksessa syyllinen. Eihän sinun pitäisi edes liikkua autolla liikenteessä, koska sinulla ei ole siihen oikeutta. Lisäksi jos olisit ajanut sallittua nopeutta etkä sitä nopeutta kuin huvittaa, olisi tuokin fiktiivinen tilanne voinut päättyä toisin. Mutta älä sinä vahingonkorvauksista murehdi, tuskin sinulla on rahaa!

Kolaritilanteiden syyllisyys epäselvemmissä tilanteissa harkitaan tapauskohtaisesti, mutta veikkaan, että olet aina heikommassa asemassa. Vakuutusyhtiöillä on eroja korvauskäsittelyissä, mutta todennäköisesti sinä olet maksaja. Sen kummempaa faktaa en jaksa sinulle etsiä, oikeastaan kiinnostaa yhtä vähän kuin sinua kiinnostaa seuraukset niinkin "vähäpätöisestä" rikoksesta kuin ajo-oikeudetta ajo. Veikaten voit sinäkin voittaa riihikuivaa rahaa, mikä helpottaa tulevien sakkojen maksua. :D
 
Onko se nyt niin pirun vaikeaa lusia se ajokielto loppuun ja jatkaa sitten kaahailua. Okei, käry kävi ja nyt sitten kärsitään seuraukset, sillä sipuli.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom