Ajo-oikeudetta ajaminen ja vastuu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meikällä ajokieltoa edessä vielä helmikuun loppuun asti, eikä tunnu missään. Autolle on tehty käytöstä poisto, ja julkisilla mennään kiltisti.

Se mitä tästä opin niin, ajelen jatkossa semmosta sopivaa ylinopeutta ettei kortti ainakaan lähe:D

Ja on vielä pakko todeta, että nopeusrajoitukset on laadittu tässä maassa ihan päin vittua. Lisäks välillä turhauttaa paikat johon lyödään kylttejä jokseenkin ylivarovaisin perustein.
 
Suomessa nopeusrajoituskäytännöt perustuu siihen, että on tehty tilastotutkimuksia, joiden mukaan N km/h alennus keskinopeuteen vähentää X % liikenneonnettomuuksia. Muunlaista järkeä ei näissä käytetä, ja Suomen tavoite onkin saada liikennekuolemat alle sataan vuodessa, eli 3,5-4 kertaa nykyistä pienemmiksi. Tätä tavoitetta lähdetään järkikeinojen sijaan tavoittelemaan ylinopeuksien nollatoleranssilla ja rajoitusten pudottamisella. Niin ja tietenkin 80-lätkällä, joka lisää muiden ohitustarvetta ja siten vaaratilanteita + rankaisee vain niitä, jotka muutenkin ajavat kohtuullisesti.
 
Suomessa nopeusrajoituskäytännöt perustuu siihen, että on tehty tilastotutkimuksia, joiden mukaan N km/h alennus keskinopeuteen vähentää X % liikenneonnettomuuksia. Muunlaista järkeä ei näissä käytetä, ja Suomen tavoite onkin saada liikennekuolemat alle sataan vuodessa, eli 3,5-4 kertaa nykyistä pienemmiksi. Tätä tavoitetta lähdetään järkikeinojen sijaan tavoittelemaan ylinopeuksien nollatoleranssilla ja rajoitusten pudottamisella. Niin ja tietenkin 80-lätkällä, joka lisää muiden ohitustarvetta ja siten vaaratilanteita + rankaisee vain niitä, jotka muutenkin ajavat kohtuullisesti.

vituttaa muuten aikapaljon kun nykyään tutkitaan kaikkea ihan liikaa. Joka saatanan asiasta pitää olla jonkinlaista diagrammia ja käppyrää ja sit niitä käppyröitä yritetään tyhmillä säädöksillä saada tiettyyn suuntaan, ei saakeli kun ihminen osaa olla turha:(
 
No ehkei kuitenkaan...

Ei rattijuoppokaan ole syyllinen kolariin jos joku tulee kolmion takaa kylkeen.

Kyllä on. Rattijuoppo joutuu aina maksumieheksi, jos sattuu kolari, oli se varsinainen syyllinen sitten kuka tahansa. Voisi kuvitella, että tilanne on sama kortitta ajaessa.

Kaveri ajoi viime talvena tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevan kylkeen, ja kylkeen ajetulla värähti mittari yli sallitun rajan. Rattijuopon syyksi meni. Tämän takia kannattaa aina soittaa poliisit paikalle, jos on pienintäkään epäilystä, että vastapuoli on ottanut kuppia, vaikka itse kolari olisi oma syy.
 
Zone-sarja -42%
vituttaa muuten aikapaljon kun nykyään tutkitaan kaikkea ihan liikaa. Joka saatanan asiasta pitää olla jonkinlaista diagrammia ja käppyrää ja sit niitä käppyröitä yritetään tyhmillä säädöksillä saada tiettyyn suuntaan, ei saakeli kun ihminen osaa olla turha

Oon tästä sun kanssa ihan samaa mieltä. Paljon kätevämpää ois esim heittää noppaa siitä, että mikä lukema siihen kylttiin lätkästään. Tai vielä parempi, kutsutaan paikalliset amikset paikalle ja annetaan jokaiselle sponsorilipalle oma 90-luvun alun takavetoinen bemari alle. Ohjeeksi annetaan ajaa tienpätkä just ja niin kovaa kun lystää, niiltä amiksilta jotka selviävät hengissä perille tarkistetaan keskinopeus ja ko. lukema lyödään sitten kyltteihin. Kansallinen ÄO nousee ja geenipooli puhdistuu!
 
Inssin ja teoriakokeen hyväksytysti suorittanut ja käytännössäkin taitonsa ajokilometreillä osoittanut, eli aivan tarpeeksi pätevä liikenteeseen. Vai muutuinko aiempaa epäpätevämmäksi kuskiksi, kun kaasujalka vähän lipesi ohitustilanteessa?

No omasta mielestäni pätevyyteen kuljettaa ajoneuvoa liikenteessä turvallisesti vaikuttaa myös pääkoppa ja asenne, ei pelkästään inssi/teoria/auton hallinta. Ja tietysti epäonnisia vahinkoja sattuu kaikille, myös vastuullisille kuskeille :) Mutta lainrikkomisen jatkaminen antaa vaan vaikutelman, että asenteessa olis viilattavaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei se varmaan ihan noin mene. Kyllä siinä saa vastata kaikesta jos ajat ilman korttia tai kännissä. Ei omakohtaista kokemusta, mutta kyllähän noita on sattunut lähipiirissä ja aika heikoilla olet jos oot päissäs ajanu tai ilman korttia. Mitään en kirjoita kiveen, mutta se on niin helppo laittaa siellä oikeudessakin kaikki sen juopon piikkiin kun ei sen sana paljoa paina.
Tuttu ajoi reilun promillen maistissa kolarin ja joutui korvamaaan vastapuolen kulut yms. Eli ajeli omaa kaistaansa kunnes vanha pappa tuli vastaan Mini Cooperillaan väärällä kaistalla. Cooperi meni lunastukseen joten aika kauan se noita joutui makselemaan...
 
Oon tästä sun kanssa ihan samaa mieltä. Paljon kätevämpää ois esim heittää noppaa siitä, että mikä lukema siihen kylttiin lätkästään. Tai vielä parempi, kutsutaan paikalliset amikset paikalle ja annetaan jokaiselle sponsorilipalle oma 90-luvun alun takavetoinen bemari alle. Ohjeeksi annetaan ajaa tienpätkä just ja niin kovaa kun lystää, niiltä amiksilta jotka selviävät hengissä perille tarkistetaan keskinopeus ja ko. lukema lyödään sitten kyltteihin. Kansallinen ÄO nousee ja geenipooli puhdistuu!


tää nyt oli jo aika kärjistettyä soopaa. Tarkoitin että nykyään tutkitaan niin paljon turhia asioita että ei mitään järkeä. Eikö tuolla liikenteessä ne asiat nyt ole aika hyvin? Ei ikinä tulla pääsemään mihkään 0 kuolleisuuteen. Ei ne asiat parempaan päin ainakaan enempää mene sen kuoleeisuuden osalta, kun autotkin vaan tienpäällä lisääntyy. Vaikka olisi kuinka hienot säännöt ja turvalliset autot niin aina siellä löytyy niitä höyrypäitä jotka ei välttämättä välitä asioista. Onko se toinen vaihtoehto niille turhille säännöille sun mielestä heti se, että laitetaan karvanoppa-amis päättämään asioista?Hä? eikö nyt olla jo sillä kultaisella keskitiellä sääntöjen osalta? loppu on kiinni niistä jotka tuolla ajavat IMO.
 
No omasta mielestäni pätevyyteen kuljettaa ajoneuvoa liikenteessä turvallisesti vaikuttaa myös pääkoppa ja asenne, ei pelkästään inssi/teoria/auton hallinta. Ja tietysti epäonnisia vahinkoja sattuu kaikille, myös vastuullisille kuskeille :) Mutta lainrikkomisen jatkaminen antaa vaan vaikutelman, että asenteessa olis viilattavaa.

Itsekö noudatat kaikkia lakeja, koska ne ovat lakeja? Mitä jos oletetaan, että Suomeen säädettäisiin jokin laki, joka on sinun henkilökohtaista arvomaailmaa vastaan? Minun moraali ei ole millään lain kytköksissä siihen mitä laissa säädetään, vaan siihen mitä itse sydämessäin tunnen! Ylinopeutta ajaessakaan ei omatunto kolkutellut. Lisäksi eläminen hankaloituisi kohtuuttomasti ilman autoa. Täällä pohjoisen metsissä ei bussiliikenne ole samalla tasolla kuin pääkaupunkiseudulla.
 
No jos kerran meinaat joka tapauksessa jatkaa sitä autolla ajamista, niin mitä sä enää täällä vinetät? Varmasti saat kusta ja paskaa niskaan jos jotain sattuu, ja niinhän sen pitää ollakin jos ehdoin tahdoin haluat rikkoa ajokieltoasi.
 
Itsekö noudatat kaikkia lakeja, koska ne ovat lakeja? Mitä jos oletetaan, että Suomeen säädettäisiin jokin laki, joka on sinun henkilökohtaista arvomaailmaa vastaan? Minun moraali ei ole millään lain kytköksissä siihen mitä laissa säädetään, vaan siihen mitä itse sydämessäin tunnen! Ylinopeutta ajaessakaan ei omatunto kolkutellut. Lisäksi eläminen hankaloituisi kohtuuttomasti ilman autoa. Täällä pohjoisen metsissä ei bussiliikenne ole samalla tasolla kuin pääkaupunkiseudulla.

Pointtina mulla tässä nyt ei niinkään ollut pilkuntarkka sääntöjen noudattaminen joka asiassa, kuin se, että liikenne kuitenkin eroaa joistakin muista asioista sillä, että siellä on AINA myös muita kuin minäitsejokaolenriittävänhyväohittamaanyhteisetsäännöt. Ja kun silloin saattaa asettaa vaaraan myös muita. Ja kun alkuperäisessä viestissäs lukee "kortti taas kuivumassa", herää kysymys, että voiko jollain aina olla niin kiire, ettei se muun liikenteen vauhti riitä. Pitäiskö alkaa lähteä vaan hiukan aiemmin matkaan, ettei tarttis? Ja jos se vauhti on mikä kiehtoo, niin sitähän saa laillisesti harrastaa tarkotuksenmukaisilla alueilla.

Ja lisätään nyt vielä, että tietysti olosuhteet (keli/liikenteen määrä/näkyvyys yms) vaihtelee, mutta jos tollasta ajo-oikeuden menettämistä sattuu kovinkin useasti, niin kannattaisko vähän mietiskellä.
 
Nopealla googlauksella löysin Suoli24:lle kirjoitetun vähän vastaavan tilanteen.
Suoli24 Pärre sanoi:
Faktaa tietoa, jonka sain kysyessäni vakuutusyhtiön kantaa kolarista, jossa syyllisenä osapuolena on epilepsian takia ajokiellossa oleva kuski.

Vakuutusyhtiö korvaa aina vastapuolen kärsimät vahingot, mutta perii ne rahat ajokiellossa olevalta kuskilta -saattaapi tulla kalliiksi, jos vastapuoli esim. halvaantuu.

Syyllisen osapuolen autossa mahdollisesti oleva kasko EI korvaa oman auton kärsimiä vahinkoja.

Ajokielto on voimassa siitä hetkestä, kun se ilmestyy lääkärille pakollisen ilmoitusvelvollisuuden vuoksi poliisin rekisteriin.

Eli korttia ei oteta välttämättä pois, vaan poliisi näkee kolaritilanteessa rekisteristään ajokiellon voimassa olon ja tätä kautta menee tieto myös vak.yhtiölle.
Tämän perusteella sanoisin, että maksumieheksi joudut. Toisaalta asiahan olisi selvinnyt tiedustelemalla vakuutusyhtiöstä tai ajamalla sen kolarin.
E: Syyllisyys asiaan: Olet tietysti syyllinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on. Rattijuoppo joutuu aina maksumieheksi, jos sattuu kolari, oli se varsinainen syyllinen sitten kuka tahansa. Voisi kuvitella, että tilanne on sama kortitta ajaessa.

www.poliisi.fi
"Promilleja veressä kolarin sattuessa

Jos veressä oleva alkoholin määrä on 0.4 promillea kolarin sattuessa, olenko automaattisesti syypää kolariin?

Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea on tuomittava rattijuopumuksesta. Näin ollen 0,4 promillen humalassa ajaminen ei ole laitonta.

0,4 promillea on jo melko vahva humalatila. Tällainen henkilö on jo selvästi alkoholin vaikutuksen alainen, eikä näin ollen parhaassa mahdollisessa ajokunnossa. Kolaritapauksissa syyllisyydestä päätettäessä otetaan huomioon kaikki tapahtumaan vaikuttaneet seikat. Alkoholi yksin ei tee kuljettajasta syyllistä."


Oma vakuutusturva kortittomana / känässä ajeluun taas selviää omasta vakuutusyhtiöstä. Yhtiökohtaisia eroja löytyy.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom