ajattelinpa vaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja unheart
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
46
kysäistä neuvoa ongelmaan.

minkähän ihmeen takia sitä asioiden muotoileminen lauseiksi on vaikea. No koetanpas nyt kuitenkin.

olen 160cm pitkä tyttö, jolle painoa on päässyt kertymään tuollaiset vajaat 80 kiloa, joten tarkoitus olisi pudottaa tuota painoa rutkasti, samalla hankkia takaisin jonnekin kadonnut kunto. Lihaksellekaan en sano ei.

Asian ydin siis oli että tuosta ruokapuolesta ajattelin kysyä. Lukenut ole miljoona tehadia ja luulenpa että olen kaikesta ulkona kuin lumiukko linnanjuhlista.
Ruoasta ja ravintoarvoista ymmärrän entisenä syömishäiriöisenä tämän verran:urjo: ja sen verran tietenkin että kolmatta kuukautta sitä ihminen jaksaa porkkanoilla.

Treeniohjelmaa takana on kuukausi, ja sen kohtuullisuudessa pysymisestä huolehtiipi treenari

Ohjelma on jaoiteltu 6 viikon jaksoihin (koska actionhakuisena ihmisenä kyllästyn niin nopeasti) Ensimmäiset kaksi 6 viikon jaksoa on tarkoitettu lihaksiston totutteluun ja tukielimistön vahvistamiseen + tietenkin peruskunnon kohotteluun. Sisältäen siis paljon aerobista harjoittelua ja salitreeniin totuttelua.
Salilla käyn noin 4 kertaa viikossa, kuntopiirin tyyppistä harjoittelua koko ajan kovenevin painoin.
Pyöräilyä tulee minimissään 10 kilometriä päivä
Kävelyä joka aamu ja ilta koiran kanssa sellainen tunti-puolitoista
Soutua sisällä parisen kertaa viikossa.
Ja sitten kevyttä juoksua oman tuntemuksen mukaan.
(kun kerran keksin että juoksenpa joskus vielä maratonin)

päivä menee suunnilleen näin

7:00 ylös ja ulos koiran kanssa
8:00 aamupala (mitä sen pitäisikään sisältää)
Polkupyörällä töihin reilu 5 km
10:00 aherrus alkaa
12:30 ruokatauko
19:00 töistä pois ja salille
noin 20.15 takaisin kotiin pyörällä
21 ja risat koiran kanssa ulos
ja sitten eikun nukkumaan

lenkkeiltyä tulee sitten vapaapäivinä ja kevyempinä työpäivinä.

Ruoan puolesta olen tähän asti tyytynyt lähi pikaravintolan salaatteihin, aamulla puuroon ja illalla makarooni/riisi ja tonnikalamössöön.

Tulipas tekstiä.
Pitkä vuodatus.
Sanokaa nyt jotakin.

:confused: :itku:

En nyt tuosta aivan saanut selville, mitä halusit kysyä, mutta näyttää siltä, että ainakin liikut tarpeeksi. Tärkeä kysymys on - onko tuo ohjelma jo vaikuttanut painoosi? Kuukaudessa voi tapahtua paljon, tai vähän. Ravintopuolesta voin antaa yleistä ohjetta:

7:00 ylös ja ulos koiran kanssa
8:00 aamupala, päivän tärkein ateria
- Parhaat vähäkaloriset aamupalat
- Paljonko kaloreita aamiaisella?
- Keskustelua aamupalan tärkeydestä
- Hyviä aamuruokia

Polkupyörällä töihin reilu 5 km
10:00 aherrus alkaa
12:30 ruokatauko
- Ruokavalio, joka pudotti minulla paljon painoa pois, perustui siihen, etten syönyt lainkaan perunaa ja lihan kanssa vain salaattia, kokojyväriisiä tai esim. ruispastaa. Mikäs idea tässä on?
- Vähähiilihydraattinen ruokavalio
- Miksi ei hiilareita dieetillä?
- Mitä karsitaan pois ruokavaliosta dieetillä?

16:00 välipala, jossa proteiinia ja vähän hiilihydraatteja
Esim. maustettua rahkaa / tonnikalaa / reissumiestä ja pari kinkunsiivua välissä tms.
- Ehdotuksia siihen, mitä voi syödä

19:00 töistä pois ja salille
- Salitreeniin ota mukaan palautusjuoma, joko urheilukaupasta ostettava Fast Reco 2 (heität vain desilitran jauhoa pulloon ja vesi sekaan) tai osta itse eri ainekset ja sekoita itse. Palautusjuoman hyöty on kiistaton - se antaa treenin jälkeen lihaksille ravintoa ja helpottaa palautumista. Palautusjuoma ei ole mikään rohto, joka antaa viikossa rumat lihakset, vaan yleishyödyllinen lisäapu.
- Mitä palautusjuomaa ottaisi?
- Palautusjuoma tytölle
- Kokemuksia eri palautusjuomista
- Palautusjuoma tytölle/naiselle

20.15 takaisin kotiin pyörällä
- Syöminen iltatreenin jälkeen (ehkä enemmän sellaiselle ihmiselle, joka haluaa lihasta ja voimaa)

21 ja risat koiran kanssa ulos
ja sitten eikun nukkumaan
- Ehkä iltapalaksi jotain ravitsevaa, joka pitää kehon kylläisenä yön yli? tärkeintä on, että iltapalalla ei oteta hiilihydraatteja, eli ei leipää tai esim. porkkanaa, vaan kalkkunafilettä, raejuustoa, tonnikalaa....
- Iltaproteiinista
- Iltapalasta

Toivottavasti auttoi vähän. :thumbs:

Käsittääkseni suuresta liikunnan määrästä ei ole laihduttamisessa muuta suurta iloa, kuin mahdollinen elämän tapojen muuttaminen. Nimittäin ihminen on niin taloudellinen eläin, että jonkun munkista saadun energian kuluttamiseen pitäs juosta maratoni (ehkä vähän liioteltu). Pointti on se, että suurimmat muutokset saat varmasti ruokapuoella. En suinkaan kannusta silti liikunnan lopettamiseen, joka on tosi terveellistä.:thumbs:

Aika paljon ohjelmaa on tosiaankin, mutta ei välttämättä liikaa...

Muista kuitenkin aina kuntoilla kohtuudella, hirveä rääkkääminen ei tuota hyvää tulosta pidemmän päälle...

Voin vain lyhyesti sanoa että kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa ja uskoa omaan asiaan.

Muutos ei tule hetkessä, ajattele että kilossa rasvaa on tosiaankin noin 9000 kaloria... Muistan jonkun sanoneen; good athletes are patient - Hyvillä urheijlioilla on pitkä pinna...

Itselläni ei tuota :urjo: -taustaa ole syömisten kanssa, mutta mitä on kanssasisarten puheita vierestä kuunnellut, niin voisin ainakin sanoa seuraavaa: Pidä huolta siitä, että tuolla treenimäärällä syöt riittävästi! Yllättävän paljon saa syödä, varsinkin jos/kun ravinto on oikeanlaatuista, eli ei mitään munkkilinjaa. Kunnon perussafkaa, mielellään kaksi lämmintä ateriaa ja välipalat päälle, vähintään 3 tunnin välein ruokaa.
Ja jos et nyt aivan ketodieetille ala, niin kannattaa ainakin pyrkiä sijoittamaan enimmät hiilarit aamuun, ja iltaa kohti vähentää niitä. Iltapalana sitten rahkaa tai raejuustoa ilman hiilareita.
Täällä tuli kommentteja siitä, että ylipainon pudottamisessa ravinnolla on tosi tärkeä osuus. Riippuu tietenkin paljon henkilöstä, mutta itse olen pudottanut 15 kg lähestulkoon pelkästään sillä, että olen vähän katsonut mitä suuhuni pistän, syönyt riittävästi oikeaa ruokaa ja treenannut salilla, en siis edes aerobista. Viime keväänä putosi n. 8 kg, ja nyt tänä keväänä paremmin dieettiin keskittyen (lue= vähän aerobista ja rasvanpolttotabuja apuna käyttäen) vielä lisää niin että kaiken kaikkiaan alan olla tuon 15 kg reilun vuoden takaisesta painosta.
Asiantuntevammat kommentoikoot, tämä oli vain yhden ihmisen omaa jutustelua ja kokemusta ilman tieteellistä pohjaa ;)

Hei unheart! Tässäpä tulisi nyt vähän kohtalotoverin pohdintaa aiheesta - itse en tosin ole koskaan harrastanut :urjo: , mutta panttaan-ahmin-panttaan-ahmin -kierre tuli kyllä vuosien mittaan surullisen tutuksi :( Antaisin sinulle, unheart, neuvoksi, että älä yritä haukata liian isoa palaa kerralla, ts. "ruokavalio kuntoon kertarysäyksellä" - kiirehän ei ole mihinkään. Vaan päätä esim. että laitat aina yhden kohdan kuntoon kuukaudessa. Vaikkapa niin, että ensin opettelet säätämään proteiinin määrän kohdalleen. Ensi kuussa alat ottaa palatutusjuomaa (jos et siis ota jo), seuraavassa kiinnität huomiosi riittävään rasvansaantiin, sitten parannat syömiesi hiilarien laatua jne. Tätä metodia käyttämällä ruokavaliosi ja syömistottumuksesi ovat puolen vuoden kuluttua jo huomattavasti parempia kuin tällä hetkellä!

Tsemppiä sinulle, tiedän kokemuksesta että nämä jutut eivät ole helppoja, mutta kyllä se siitä! :thumbs:

Ja jos et nyt aivan ketodieetille ala, niin kannattaa ainakin pyrkiä sijoittamaan enimmät hiilarit aamuun, ja iltaa kohti vähentää niitä. Iltapalana sitten rahkaa tai raejuustoa ilman hiilareita.

Ketodiettiä olen kokeillut mutta murskaavin tuloksin :itku:
Kuulun siihen 5% ihmisryhmään joille ketodietti ei alkuunkaan sovi.

Aluksi olo tuntui ihan hyvältä, ja innostuksen vallassa jatkoin tuota. Ilman minkäälaista ponnistelua sain ketostikin pysymään tummimmalla värillä toisesta päiväatä lähtien.
Mutta sitten tapahtui yllättävä käänne (onneksi). Aloin saada aivan outoja tuntemuksia, kävellessä tuntui kuin joku olisi pistellyt veitsellä kantapäihin. Istuessa tunsin kaiken tämän lihan alta selvästi istuinluuni. Selälään makaamista lattialla en voinut ajatellakkaan, se suorastaan sattui. Kaikki huipentui Pilates-kursiin jonka aikana puolet liikkeistä jäi tekemättä kun koko luustoon sattui. Kuulostaa todella oudolta mutta mua sattui luihin.
Riemastuneena sitten kipaisin (tosin ihan muun asian vuoksi) homeopaattini tykö, hänpä sitten sanoiksi puki ihmetykseni. Elimistön liiasta happamoinnista aiheutunut luusärky, erittäin altistavaa osteoporoosille, happpamuus ikäänkuin syö luita j a siitä johtuu luukalvon kivuntunteen herkistyminen. Ketodietti seis siihen paikkaan ja emäksistä "ravintoainetta" kehoon. Lisäksi tukevia homeopaattisia valmisteita. Koko hoitokuurin kesto 4kk, 4 viikon jälkeen kipu helpotti ja jalkaprässiä pystyi kevyesti tekemään ilman kivuntunnetta.

Tälläinen tarina tähän väliin.

Minäkin jouduin lopettamaan ketoilukokeiluni, kun ensinnäkin olin toivottoman väsynyt koko ajan, niin ettei normaalista elämästä tullut juuri mitään. Jäi siis siivoamatta ja koulu meni päin persettä kun ei vaan jaksanut. Treenit kyllä kulki ihan ok, mutta muu elämä ei. Sen lisäksi huomasin, että kummassakin jalassa sijaitsevat (niin mukavat) "vaivasenluun-alut" alkoivat taas pitkästä aikaa oireilla ja olivat melkein päivittäin kipeät...

Myös penikat kipeytyivät lenkkeilystä, tuli sellainen puutunut olo sääriin kesken lenkin, vaikka olen lenkkeillyt vähintään kolme kerta viikossa koko talven ajan...

Nyt kun olen nostanut hiilarimääriä noin 100g/päivä (mikä ei sekään ole paljon) on kivut lähteneet ja koulussakin järki kulkee ja jaksaa taas pakertaa näitä heenoja fläshi-sivuja...:D

Täälläkin yksi kallux valgus-potilas

Eli ihan kansankielellä vaivasenluusta kyse...mulla se on mukavasti saattanut kehittää jalkapöytään rasitusmurtuman:itku:
Tässä röntgen-kuvien tuloksi odottelen keskiviikkoon asti, ja sit tulee tuomio!....Lääketieteen tohtori totesi vaan, et jos siihen on jo rasitusmurtuma kehittynyt, niin siinä sitä siitten onkin tenkkapoo... Tälläiselle himolenkkeilijälle ei tuollainen olisi mitenkään ihana uutinen, niinkuin ei varmaan kenellekkään...:itku: ....

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom