Aineenvaihdunnasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DoomStar
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
311
Ikä
41
Itse hikoilen todella herkästi, ei tarvitse olla kovakaan treeni niin näytän ihan Niilin putouksilta, varisinkin nyt kesäaikaan.

Rupesin tässä vain miettimään, että kun hikoiluhan on yksi aineenvaihdunnan alue(vai onko)? Ja hien eritys mulla on järkyttävä!

Kuitenkin lihon suht herkästi eli aineenvaihduntani on siltä osin taas sitten ilmeisesti hidas? Mites tämä selitetään?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hikoiluhan on keino poistaa elimistöstä liikaa lämpöä. Olisiko normaali ruumiinlämpösi matalampi kuin yleensä? Silloin voi hikoilla tavallista enemmän, kun lämpötila pyrkii nousemaan.
 
sama juttu

mä oon ihmetelly samaa enkä oikein oo keksiny vastausta. en tiedä miten hikoilu liittyy aineenvaihdunnan tehokkuuteen, hikoilen kans paljo mut aineenvaihdunta tuntuu tosi hitaalta
 
Hola,

hikoilija on myös Subotai. Ja meinasin joutua aikoinaan intissä tutkimuksiin, koska ruumiinlämpöni oli joskus jopa ALLE 36...(sic!)
Nykyään lämpö n.36,5.
Voisiko tuo selittää asiaa??
 
Olin jostain lukevinani että eri ihmisten välinen aineenvaihdunta heittää keskimäärin yhden banaanin verran. Eli siis jotain alle 100 kcal. Eli peruskaloritarve johtuu lähinnä iästä, sukupuolesta ja painosta, näin kärjistettynä.
 
Originally posted by Kynaniska
Olin jostain lukevinani että eri ihmisten välinen aineenvaihdunta heittää keskimäärin yhden banaanin verran. Eli siis jotain alle 100 kcal. Eli peruskaloritarve johtuu lähinnä iästä, sukupuolesta ja painosta, näin kärjistettynä.

Mielenkiintoista, jos pitää paikkansa! Tuon kun saisi yleiseen tietoon ja ihmiset uskomaan, niin ehkä ei enää tarviisi kuulla yhenkään läskin valittavan, että "Emmä laihdu millään, kun mullon semmonen tosi hidas aineenvaihdunta, blaablaa...".
 
Mulla on normaalilämpö 36.1. Ja jos on noin 37 astetta, niin oon jo hiukan sekava... Jos on 39 niin hourailen enkä paljoa tiedosta ympärillä tapahtuvaa(muummoassa puhun teeveen kaukosäätimeen, kun pitäisi puhua puhelimeen)... Onneks ei oo ollu viiteen vuoteen yli 37,5.
 
Normaalisti 37 tasan. 40 C kuume ei tunnu missään. Olen ajanut terveyskeskukseen hakemaan lääkärintodistusta 39,6 C kuumeesta ja ajoin kotiin kaupan kautta. Pahin kuume on ollut 41 C ja silloin kieltämättä huono olo.

Mittari ei valehtele, lekurilta on yhä olemassa todistus 39.6 C kuumeesta.

Ja niin kuulun kerhoon -HikiVirta 2: Sutikan paluu..
 
Mulla on sama juttu: Kun on 39-40 astetta "kuumetta" niin olo on vielä täysin normaali! Joskus pari vuotta sitten olisin maannut sängyssä vastaavissa tilanteissa. Mikähän tossa on taustalla? Ja hikeä pukkaa aina.
 
Mä en kyllä usko sitä 100 kcal juttua, koska on olemassa sellaisia ihmisiä jotka syövät kuin pienet porsaat, mutta he eivät koko elämänsä aikana ole ikinä olleet lihavia. Jotkut taas syövät normaalisti ja lihoavat hetkessä useita kiloja.

Yksikin mun kaveri painaa kymmenen kiloa vähemmän kuin mä, mutta se varmasti syö noin kaksi kertaa enemmän. Toiset ei vaan liho, mutta niiden on sitten myös vaikeuksia saada lihaksiakin.
 
johtuskohan toi sitten hormonitoiminnasta(insuliiniherkkyys, esim) eikä niinkään aineenvaihdunnan nopeudesta?
 
Originally posted by Nike
johtuskohan toi sitten hormonitoiminnasta(insuliiniherkkyys, esim) eikä niinkään aineenvaihdunnan nopeudesta?
hyvä pointti, oon itekin pohtinu just tuota. minä oon muutenkin aika herkkä noille verensokeritason heilahduksille, esim aina kun syön karkkeja mulle tulee unelias ja väsyny olo heti sen jälkeen. Oisko jollakin ihan tietoakin tuosta, itsellä vain arvailuja..
 
Originally posted by AutoScum
Mä en kyllä usko sitä 100 kcal juttua, koska on olemassa sellaisia ihmisiä jotka syövät kuin pienet porsaat, mutta he eivät koko elämänsä aikana ole ikinä olleet lihavia. Jotkut taas syövät normaalisti ja lihoavat hetkessä useita kiloja.

Yksikin mun kaveri painaa kymmenen kiloa vähemmän kuin mä, mutta se varmasti syö noin kaksi kertaa enemmän. Toiset ei vaan liho, mutta niiden on sitten myös vaikeuksia saada lihaksiakin.


En mäkään usko mitään tuollaista. Aivan liian pieni määrä. Itse aikoinaan vähän nuorempana kun en jaksanut panostaa ruokavalioon, niin tulin todella vähällä ruoalla toimeen. Mulle tuli varmaan päivittäin väin vähän reilu 1000 Kcal ja välillä vähän vähemmänkin. Silloin tällöin söin pizzoja/ hamburilaisia.
Mulla oli siis aineenvaihdunta aivan SAIRAAN HUONOSSA jamassa. Kaikki kuitenkin ihmettele miten pystyn edes treenaa, hyvin kuitenkin kulki ja tulokset nousi.
Paino pysyi hyvin kurissa ja tarvittavassa painoluokassa.

Nykyään kun ruokavalio on laitettu kunnolla kuntoon ja syön varmaan 3-4 kertaa enemmän kalorimääräisesti, niin edelleen olen samassa painossa, eli aineenvaihdunta on tullut kiivaammaksi.
 
No tottahan toki loppu koostuu siitä millainen esimerkiksi henkilön rasvaprosentti kyseisellä hetkellä on. Olisi vaikea kuvitella että esim. 120 kiloinen kaveri 40 % läskeillä tarvitsisi yhtä paljon kaloreita ylläpitoon kuin 120 kiloinen kaveri 5% rasvoilla. Lihas polttaa energiaa, toisin kuin fläsä.
Entäpä jos läskin ja lihaksen erot suhteutetaan? Voi olla että olemmekin hyvin lähellä tuota mainitsemaani 100 kcaloria teoreettisesti.

Itse uskon kyllä pitkälti tuohon pieneen aineenvaihdunnan eroon eri henkilöiden välillä.

Hyvänä esimerkkinä heitän Auschwitzin keskitysleirin. Jotkunhan väittävät etteivät laihdu millään. Plaa plaa plaaa. Montako läskiä näkyy kuvassa?

http://www.leksikon.org/images/auschwitz.jpg

Kn
 
Winsun pitäis kertoo tähän väliin, kuinka sillä vaikuttaa toi lämmönnousu....
Luulenpa että mr. dnp toimis vielä täysissä ruumiin ja sielun voimissa 41 asteen lämmössä:D
 
Normaali ruumiinlämpö on n. 36,5 ja olen aika kuumeherkkä, eli kun menee yli 37 niin olo on aikas paska.

Aineenvaihdunta on tosi nopea, nälkä on vähän väliä, vessassa saa hypätä jatkuvasti. Ei mitenkään ihmeellistä jos sillä "isommalla" asialla saa käydä 5 kertaa päivässä. Hikoilen paljon, silloinkin kun istun vaan paikallaan.

Ja luonnollisesti painon nostaminen on erittäin vaikeaa vaikka ikääkin alkaa olla.
 
Itse olen kanssa miettinyt tuota hikoilua. Hikoilen nimittäin törkeästi kaikessa aerobisessa treenissä. Normaalioloissa en sitten juurikaan.

Aluksi luulin että kyseessä oli huono kunto, mutta sitten kun olin harjoitellut kovasti toista vuotta ja huomasi että aerobista treeniä pystyy tekemään kovasti siitä suuremmin hengästymättä siinä vaiheessa kun vieressä olevilta kavereilta alkoi voimat loppumaan. Itselläni on yleensä aina se märin paita, vaikka en sitten vääntäisikään sata lasissa.

Joskus väänsin t-paidastani kovan treenin jälkeen noin litran hikeä. Eli aikalailla sen verran mitä kuiva t-paita todennäköisesti pystyy imemään, ja eihän se hikoilu siihen loppunut. Joskus olen rankkojen treenejen aikana pudottanut painoa parikin kiloa, vaikka treenin aikana on tullut juotua nestettä.

Aineenvaihduntani ei muuten tunnu olevan mitenkään erityisen vilkas, ruumiinlämpöni on ilmeisesti suht normaali, sitä 36C luokkaa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom