Aikuistuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 48743
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 48743

Murossa on mielenkiintoinen keskustelu aiheesta, alkoi näillä sanoilla:

Eli milloin ja miksi sinusta tuli aikuinen? Vai eikö ole tullut? Ja milloin kuvittelisit olevasi aikuinen?

Asiasta voitaisiin vääntää myös pakkiksella. Itse olen parinkympin rajapyykin ohittanut äskettäin, enkä onneksi tunne vielä olevani "aikuinen". Omasta mielestä tietynlaisen aikuisuuden raja menee siinä, kun muuttaa omilleen ja huolehtii itse itsestään, maksaa omat menonsa ja niin edelleen. Missä tämä raja menee pakkiksen lihakasojen mielestä?

Itse asun jo omillani, maksan omat kuluni ja huolehdin itsestäni, mutten siltikään tunne olevani aikuinen. Toivottavasti en ikinä olekaan :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yleensä siinä vaiheessa aikuistutaan kun vastaan tulee jotain kovempia vaikeuksia/tapahtumia.

Tää aikuistuminen on sellanen juttu joka venyy ja venyy.. Yläasteella heitettiin kavereiden kanssa munapillu juttuja ja naurettiin. Silloin ajattelin että kun menen amikseen niin aikuistun. Amiksessa oli vielä lapsellisempaa porukkaa kuin yläasteella. Ajattelin että kun menen armeijaan niin aikuistun. Armeijassa oli tupa täynnä saman henkisiä ihmisiä kuin itse ja siellä tuli kerrottua sairaimmat jutut koko elämän aikana. Ajattelin, että kun menen AMK:hon niin aikuistun. Puolet luokasta on saman henkisiä kuin minä ja jutut ovat yhtä levottomia kuin yläasteella, tosin sivistyneemmällä tasolla. Noh, aikuistun kun menen työelämään?

Sillon ku saa lapsen, luulis sillon tuntuvan aikuiselta :D ei tosin ehkä teini-isästä/äidistä

Sillon ku saa lapsen, luulis sillon tuntuvan aikuiselta :D ei tosin ehkä teini-isästä/äidistä

Tuo voi olla kanssa yks "rajapyykki". En tosin kyllä omalle kohdalleni tällähetkellä keksi mitään pahempaa asiaa kuin mahdollinen vastuu vaippaikäisestä junnusta.

Tai sit on aikuinen kun alkaa "rauhoittumaan" liikaa, eli esim ei enää lähde kavereiden kanssa baariin vaan jättäytyy ulos jollain tekosyyllä?
E: ehkä vähän hölmösti muotoiltu mutta i think u get the point :D

Meikä ei aikuistu ainakaan ikinä. Samat homokullipillu-jutut on edelleen. Ja mulla on muutama parikymppinen kaveri, joiden kanssa tulen oikein hyvin toimeen ja vietetään paljon aikaa yhdessä. Vastaavasti on sitten nelikymppisiä kavereitakin ja samanlaista läppää tulee niiltäkin. Ei tässä pääse aikuistumaan ikinä, kun on tollaset kaverit. Enkä kyllä haluakaan. Ja siinä on yksi syy miksi en halua mukuloitakaan.

Yleensä sitä ihminen aikuistuu varmaan siinä hetkessä kun tulee pienokainen hoidettavakseen. En tunne hyvin montaa tapausta kyllä kenen elämä ei olisi muuttunut "vakavemmaks" heti lapsen tulon jälkeen.

Toivon kyllä etten koskaan aikuistu ja menetä huumorintajua, kakkaläpän heittämistä ja wannabe trollailua netissä.

Aikuistuminen lähtee siitä kun pärjää omillaan. Aikuinenkin voi olla lapsellinen tiettyyn pisteeseen asti. :P Ja tuo lapsen saantikaan ei ole mikään perusolettamus sille kypsymiselle, se on tullut nähtyä.

Myös mun mielestä aikuisuuteen kuuluu aika keskeisesti itsenäisyys. Se, ettei vanhempiin turvauduta enää samalla lailla kuin ennen, vaan kyetään tekemään myös omia päätöksiä ja aloitteita. Elämän prioriteetitkin menee monesti uusiksi, mustavalkoinen ajattelu vähenee, muiden mielipiteet pystytään hyväksyä vaikka itse ei niitä allekirjoittaisikaan ja huomaa käyttävänsä koko ajan enemmän aikaa aikuisuuden kehitystehtävien rakomiseen: kumppanin etsintä, työ, luovuus.

Itse oon juuri valkolakin saanut ja syksyllä edessä muutto pois kotoa. Luulen että muutto omilleen tulee olemaan aika kasvattava kokemus, vaikka vanhemmilta varmasti vielä tarvittaessa apua saakin. Mutta aikuinen en silti vielä taida olla. En usko nähneeni tarpeeksi että tietäisin tarpeeksi että saisin kovinkaan paljoa selville niistä asioista joilla oikeasti on merkitystä. Siksi suunta onkin nyt kovasti maailmalle päin, en halua ottaa asioita itsestäänselvyytenä vaan koska en tiedä mitään muuta.

Rajapyykkejä on varmasti monia, kuten omalla kohdalla esim. omilleen muuttaminen, itsestään huolehtiminen ja ylipäätään kaikenlainen asioista vastuun ottaminen. Joillekin se voi olla taas lapsen saaminen jne. Itselleni kuitenkin varmasti kovin kasvun paikka oli läheisen kuolema, sen jälkeen kaikki muuttui melko paljon. Uskoisin, että isot kriisit ovat päättäneet monen "lapsuuden".

Taisin aikuistua sinä päivänä kun lakkasin olemasta maailmani napa ja ymmärsin, että on jotain minuakin tärkeämpää.

Nyt tuli sellanen treadi et pitkästä aikaa pakko postata. Itsellä melko kirkkaana ko hetki kun aikustuminen koitti.

15 vuotiaasta asti yksin asunu isän kuoleman vuoksi, 18v eteenpäin emännän kanssa. Eli omista asioista on pitäny huolehtia jo pitkään, mutta varsinainen aikustuminen tuli melkosella rysähyksellä 23 vuotiaana, kun sain esikoiseni.
3 vuorotyö, lapsi, omakotitalo yms. lähimmät sukulaiset asuvat 450km päässä, joten duunia on lapsen kanssa riittänyt ja henkisesti kasvoin huomattavasti kun poika syntyi. Siinäpä lyhykäisyydessään :)

Omasta mielestä tietynlaisen aikuisuuden raja menee siinä, kun muuttaa omilleen ja huolehtii itse itsestään, maksaa omat menonsa ja niin edelleen.

Omillaan asuvakin voi viela olla henkisesti ihan lapsi. Itse muutin himasta 16-vuotiaana, laskut olen ihan kaikki maksanut itse siita lahtien kun taytin 17v. En ollut mitenkaan tyhman lapsellinen ja sain kaikki asiat hoidettua, mutta tavallaan olin silti ihan pentu.

Tai sit on aikuinen kun alkaa "rauhoittumaan" liikaa, eli esim ei enää lähde kavereiden kanssa baariin vaan jättäytyy ulos jollain tekosyyllä?
E: ehkä vähän hölmösti muotoiltu mutta i think u get the point :D

Eri mielta tastakin. Sanoisin ennemmin niin, etta aikuinen voi kylla lahtea ulos juhlimaan (vaikka useammankin kerran viikossa), mutta han myos kantaa vastuunsa eri tavalla. Jos sekoilee jotain kannipaissaan, siita otetaan vastuu eika takerruta turvaverkkoon niinkuin penskat.

Myös mun mielestä aikuisuuteen kuuluu aika keskeisesti itsenäisyys. Se, ettei vanhempiin turvauduta enää samalla lailla kuin ennen, vaan kyetään tekemään myös omia päätöksiä ja aloitteita. Elämän prioriteetitkin menee monesti uusiksi, mustavalkoinen ajattelu vähenee, muiden mielipiteet pystytään hyväksyä vaikka itse ei niitä allekirjoittaisikaan ja huomaa käyttävänsä koko ajan enemmän aikaa aikuisuuden kehitystehtävien rakomiseen: kumppanin etsintä, työ, luovuus.

Samaa mielta tasta.

Itse oon juuri valkolakin saanut ja syksyllä edessä muutto pois kotoa. Luulen että muutto omilleen tulee olemaan aika kasvattava kokemus, vaikka vanhemmilta varmasti vielä tarvittaessa apua saakin. Mutta aikuinen en silti vielä taida olla. En usko nähneeni tarpeeksi että tietäisin tarpeeksi että saisin kovinkaan paljoa selville niistä asioista joilla oikeasti on merkitystä. Siksi suunta onkin nyt kovasti maailmalle päin, en halua ottaa asioita itsestäänselvyytenä vaan koska en tiedä mitään muuta.

Tosi hyva asenne.
Mielestani omilleen muutto itsessaan ei ole mitenkaan kasvattava kokemus. Oppiihan siina hoitamaan kaytannon asioita jonkun verran ja olemaan yksin, mutta se nyt ei ole kovin vaikeaa.

Itse en ole kovin aikuinen missaan mielessa, mutta koen silti aikuistuneeni ihan vahan silla hetkella kun tajusin olevani ilman minkaanlaisia avaimia, ilman vakituista kotia, koko elama yhdessa matkalaukussa ja suuntana lentokentta ja iso maailma, missa voi tapahtua mita vain. Se oli niin kivaa etta tein sen kahdesti ja teen varmasti viela monta kertaa :)

Sillon aikuistuu ku siltä tuntuu! Ite ainakin joskus tietyssä seurassa olo tuntuu ihan kakaralta kun sit taas jossain muussa seurassa on olevinaa niin aikuinen ja fiksu. Enkä nyt vetoa ikään mitenkään, koska mulla on pari yli30v kaveria joiden seurassa mä oon se aikuisempi osapuoli ja sitten taas nuorempia/oman ikäisiä joiden seurassa olo on ku kakaralla.. Johtuen ehkä siitä että osalla näistä mun ikäsistä on mies/vaimo,talo, kissa/koira, lapsi/lapsia ja farkkuauto kun taas näillä kolmekymppisillä on sinkkurälläys menossa :D Eli mun kohalla riippuu ainakin seurasta osittain, vaikka en silloinkaan hirmu aikuinen ole kun mukamas siltä tuntuu.

IMO aikuistuminen lähtee siitä kun ottaa täydellisen vastuun itse itsestään. Olla sitten aikuinen lienee aivan eri juttu. Lisäksi käsittäisin, että aikuistumisessakin on useita rajapyykkejä, kuten juuri vanhemmuus. Sanasta aikuinen vain tulee mielikuva hyvin hillitystä, rauhallisesta ihmisestä joka vain "täyttää" yhteiskunnan vaatimukset. Mun mielestä koko aikuinen sanan voisikin korvata vain itsenäisellä, koska se paremmin ehkä kuvaa asiaa. Jotkut ihmisethän eivät kuitenkaan koskaan aikuistu ;)

Minä ainakin aikuistuin vasta isäksi tultuani: ei se työ, asuntolaina, vaimo, koira ja farmariauto vielä aikuiseksi tee. Tuskinpa ne aikuiset juuri sen kummempia ole kuin muutkaan, vähemmän aikuiset, mutta muutama juttu on mielestäni olennaisia:

- Ensinnäkin aikuisetkin puhuvat pillukullikakka-huumoria. Ihme ajatus joillain threadin nuorilla miehillä, että "en halua aikuistua tai saada lapsia, sillä sitten ei voi enää käyttäytyä lapsellisesti ja heittää tyhmää alatyylistä läppää". Totta helvetissä perheellisetkin sitä tekevät, mutta eihän sitä nyt tokikaan lasten edessä tehdä! Ne vanhemmat, jotka eivät ole vanhemmuuden myötäkään aikuistuneet, taas saattavat tehdä sellaistakin. Samoin kuin he saattavat dokata himassa pienten lasten edessä överikännit. Tästä päästäänkin vanhemmuuden ja aikuistumisen ytimeen, joka seuraavassa ranskalaisessa viivassa (kannattaa lukea)

- Vastuunkanto. Se tekee aikuisen. Se himasta muuttaminen, sängyn petaaminen itse, omien pikku vaikeuksien voittaminen ja oman pikku elämän hallinta aina ruoanlaitosta laskujen maksamiseen ei vaadi todellakaan kovin järisyttävää vastuunottoa, saati vaadi "aikuisuutta". Normi tolkulle kaverille noi perusasiat on helppoja hoitaa. On totta, että vanhemmaksi tuleminen vakavoittaa hieman suurinta osaa äideistä ja isistä. Tai ainakin tilannetaju ja harkintakyky paranee. Vanhemmuuden myötä tapahtuva aikuistuminen on sitä, että pystyy oikeasti laittaa aika ajoin KAIKKI omat tarpeensa sivuun ja elää täysin toisen ehdoilla. Se todella kasvattaa. Ja se ei ole helppoa, sitä ei voi kellekään kuvailla, se pitäisi itse kokea jotta sen vastuun määrän ymmärtäisi. Sen vastuun, jonka kunnialla kantamiseen vaaditaan oman kokemukseni ja käsitykseni mukaan aikuisuutta. Ja mainitsemani "toisen ehdoilla eläminen" ei tarkoita nalkuttavaa akkaa tai kusipäätä ukkoa, vaan sitä lasta. Pientä lasta, joka on 100% riippuvainen sinun huolenpidosta, joka hetki aina silloin kuin lapsi ei nuku. Kun se puoliso lähtee työmatkalle päiviksi ja kummankaan vanhemman isät ja äidit ei asu samalla paikkakunnalla että niiltä saisi hoitoapua, niin se se vasta on kova paikka. Kaikki omat tarpeet on heitettävä sivuun, aivan pienen lapsen kanssa saattaa meinata omat ruokailutkin unohtua kun niin kiirettä pitää 24/7. Niin, voitte kuvitella, että silloin ei lähdetä kavereiden kanssa mökkireissulle, ei baariin, ei salille, ei edes röökille terassille. Se on monelle musertava hetki tajuta. Siitä päästäänkin kolmanteen ja viimeiseen aikuisuuden olennaiseen asiaan:

- Tilan antaminen toiselle. Olet kaikesta lasten hoitamisesta, duuneista, kotitöistä jne niin saatanan väsynyt, että "nyt on mun vuoro tehdä sitä ja tätä ja saada omaa aikaa, vittu mä lähden ulos nyt!". Sillä hetkellä ei osaa ajatella, että ehkä se toinen on vielä väsyneempi kuin sinä. Molempien pitää kaikesta kiireestä ja univelasta huolimatta jaksaa ajatella, että minä sain omaa aikaa tuolloin, toinen saa tällöin ja yhdessä tehdään asioita tuolloin. Monilla alkaa riidat siitä, kun ei osata antaa tilaa toiselle tai vastaavasti toinen haluaa koko ajan vapauksia omille tarpeilleen ihan kuin toinen ei tarvitsisi niitä ollenkaan yhtä paljon. Tästä on lukuisia esimerkkejä, mies muka saisi ravata baarissa joka viikonloppu ja salilla kolmesti viikossa ja naisen ei tarvitsisi päästä edes kampaajalle joka toinen kuukausi. Aikuinen pystyy aidosti rakastaa jotain toista ihmistä enemmän kuin itseään. Ei-aikuisetkin tuohon pystyvät, mutta tosi-aikuisen on pakosti pystyttävä.

Lasten saaminen on aivan ehdoton aikuistumisen edellytys monelle. Ja sen vanhemmuuden vastuun hoitaminen kunnialla vaatii aivan huikeaa aikuisuutta. Kansan syvät rivit on täynnä myös niitä, jotka eivät siihen aikuisuuteen ole kypsyneet edes lapsen saannin myötä. Se, että olet sukukypsä ja hedelmöität munasolun (eli et heitä lasteja naamalle vaan ruiskautat cumshotin sen kusilorton römpöttimeen), josta syntyy lapsi, ei vielä tee sinusta aikuista. Biologisia isejä ja äitejä on miljoonia Suomessakin, mutta vastuullisia vanhempia hieman vähemmän. Huomasitko törkytekstin tässä viimeisessä kappaleessa? Olenko minäkään sittenkään aikuinen? Aikuisuus ei ole vitsien tasosta kiinni tai siitä osaako ottaa kunnolla viinaa tilaisuuden tullen. Niitä oikeita aikuisuuden merkkejä löytää noista ranskalaisista viivoista yllä.

Andylta hyvää tekstiä. Itseä aikuistumisessa "pelottaa" lähinnä juurikin se lasten mukana tuoma järjetön vastuu, verrattuna nykytilanteeseen, kun voi vielä aika vapaasti mennä ja tulla miten haluaa. Toki muija vähän nytkin menoja rajoittaa, mutta jokainen ymmärsi varmasti pointin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom