Aikuisopiskelua duunin ohella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Heikki722 sanoi:
Tosta avausthreadissa mainitsemastasi kaupallisesta alasta sen verran tekee mieli mainita, että täällä suomessa aletaan mennä kohti aikaa jolloin teknisen ja kaupallisen koulutuksen saaneita on niin paljon, että kadulla päät kolisee yhteen. Samaan aikaan kädentaitajista alkaa olla kova pula (vrt. remonttireiskat, laatottajat, saneeraajat, putkimiehet...). Em ammatinharjoittajat tienaavat jo tällähetkellä triplasti sen mitä perus merkonomi tai merkantti jossain Gigantissa.

LVI ois jees, mutta mä pelkään että tää mun paskaselkä ei kestä sitä duunia. Eli en ainakaan ihan suoraan haalarihommiin arvaa lähteä ilman laajempia selvityksiä tilanteesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen saman huomannut kuin Heikkikin. Kuopiostakin käy rakennusmiehiä kokoajan hommissa etelä-Suomessa kun siellä ei löydy ammattimiehiä. Mutta sitten perus kauppaopiston käynneitä riittää täälläkin ihan joka hommaan. Tiedämpä useita kopiksen käynneitä jotka ovat nyt opiskelleet ihan toisen alan kun ei kunnolla töitä. Esim. emäntä on käynnyt kopiksen ja nyt valmistuu tekusta. Ja halu tekuun oli ihan palkan ja työtilanteen takia.
Tekussakin on muuten v.loppu opiskelulinjoja joita voi sitten työnohella suorittaa.

Timba79 sanoi:
LVI ois jees, mutta mä pelkään että tää mun paskaselkä ei kestä sitä duunia. Eli en ainakaan ihan suoraan haalarihommiin arvaa lähteä ilman laajempia selvityksiä tilanteesta.

Mä oon joskus opiskellut ilmastointi asentajaksi, vaikka selkä on aika huono niin ihan jees oon niitä duuneja kyennyt tekemään. Pitää vaan muistaa ne omat jutut mitä paikat ei kestä ja olla änkeämättä tekemään esim. iv-konehuonetta jossa palikat painaa tosi paljon eikä nostureita voi aina käyttää.

Mutta jos selkä on kovin huono ei välttämättä kannata uudelleen kouluttaa itseään alalle josta on jo etukäteen epävarma. Mulla selässä vaivaa vähän nuo kiertymät jotka aiheuttaa selän venähtämisen heti kun en venyttele säännöllisesti, mutta sen tietää niin osaa vaivan kanssa elää.

LVI- puoli ei kuitenkaan tarkoita heti armotonta repimistä työmaalla, vaan voit hakeutua vaikkapa teknisen huollon piiriin, huoltamaan kiinteistöjen järjestelmiä. Yleensä huoltofirmat tarjoaa mahdollisuuden siinä sivussa vähän laajentaa osaamistaan esim. automatiikkaan. Huoltoduunissa saa ainakin soveltaa oikeastaan kaikkea mitä osaa.

vision sanoi:
Mä oon joskus opiskellut ilmastointi asentajaksi, vaikka selkä on aika huono niin ihan jees oon niitä duuneja kyennyt tekemään. Pitää vaan muistaa ne omat jutut mitä paikat ei kestä ja olla änkeämättä tekemään esim. iv-konehuonetta jossa palikat painaa tosi paljon eikä nostureita voi aina käyttää.

Mutta jos selkä on kovin huono ei välttämättä kannata uudelleen kouluttaa itseään alalle josta on jo etukäteen epävarma. Mulla selässä vaivaa vähän nuo kiertymät jotka aiheuttaa selän venähtämisen heti kun en venyttele säännöllisesti, mutta sen tietää niin osaa vaivan kanssa elää.

LVI- puoli ei kuitenkaan tarkoita heti armotonta repimistä työmaalla, vaan voit hakeutua vaikkapa teknisen huollon piiriin, huoltamaan kiinteistöjen järjestelmiä. Yleensä huoltofirmat tarjoaa mahdollisuuden siinä sivussa vähän laajentaa osaamistaan esim. automatiikkaan. Huoltoduunissa saa ainakin soveltaa oikeastaan kaikkea mitä osaa.

Kiitokset tästä postista, enpä ole ajatellutkaan että sitä voisi suoraan hakeuta esim. oppisopimukseen johonkin huoltofirmaan. Todennäköisesti niillä yhtälailla tarvetta kuin LVI-asentajillekin. LVI-asentajaksi jos "lukisin", niin olisi mahdollisesti appiukon firma josta jatkaa. Tuo selkä tosiaan arveluttaa. Yliliikkuvuutta mulla siellä on ja se vaan n. 3-4 kertaa vuodessa jöksähtää viikoksi jumiin ilman mitään varoituksia, eli ei mistään tuon "vakavammasta" ole kyse.

Aihetta sivuten:

Onko kenelläkään kokemusta taloustieteiden opiskelusta kypsemmällä iällä/työn ohessä tai ylipäätään siitä miten yliopisto-opiskelu sujuu jos painaa duunia 24/7?

Itellä on hiljalleen alkanut todella vituttamaan tämä liikunta/terveys-sektorin palkkauksen taso. Mieleen on pukannut ajatusta yliopistoon hakeutumisesta taloustieteellisen puolelle. Vaihtoehtona on joko suoraan sisään pääsykokeitten kautta tai takaovesta avoimen yliopiston kautta. Ongelmana on se että käsittääkseni aikaisemman maisterintutkinnon vuoksi en saa kuin jäljellä olevat opintotukuukaudet käyttöön eli ehkä joku 1v-1.5v tukea. Loppu aika pitäisi tehdä duunia, edes puolikkaana.

Onko tuolla talouspuolella läsnäolopakkoa paljon vai meneekö kirjatenttien puolelle? Entäs demojen määrä? Onko ov:t helpossa vai kovassa, tämäkin kun vaihtelee tiedekunnittain?

Riippuu aikalailla yliopistosta ja suuntautumisesta.

Ei nyt koske taloustieteitä, mutta ainakin kauppakorkean saa tietyillä aineyhdistelmillä suoritettua sellaiseen vaiheeseen, jossa kirjatenteillä ja etäopiskelulla pärjää aika hyvin loppuun.

Mulla on kauppakorkea ja oikis molemmat vaiheessa, ja kyllähän tää työnteko syö sitä lukuaikaa aivan perkeleesti. Tuijotellaan kirjoja sitten iltaisin ja öisin, ettei vaan varmastikaan jäis aikaa millekkään järkevälle.

Mulla on pari kaveria opiskelemassa taloustieteitä, toinen Turussa ja toinen Stadissa, ja onhan ainakin ne alkuvaiheen tilastotieteet sun muut matikat aika raakoja. Vaatii vissiin ihan läsnäoloakin.

Tässä miettinyt josko jossain kohtaa vaihtaisi alkaa täysin. Toisaalta olisko se duuni yhtään sen mielekkäämpään jos tekis jotain LVIS-inssin hommia.

Opiskelen Datanomiksi tässä työn ohessa. Eli pari kurssipäivää kuukaudessa about. Siihen lisäksi on tarkoitus suorittaa MCSA-tutkinto (2 testiä suoritettu 2 jäljellä).

Kurssipäiviä just sopivasti, useammin ei siellä jaksais istuakkaan. MCSA:n tavoitteeksi kesä 2007. Siihen asti sinnittelen myös tällä pienehköllä palkalla.

Opiskelen Datanomiksi tässä työn ohessa. Eli pari kurssipäivää kuukaudessa about. Siihen lisäksi on tarkoitus suorittaa MCSA-tutkinto (2 testiä suoritettu 2 jäljellä).

Teetkö jotain alan hommaa samalla, vai oletko ihan jossain muissa hommissa? Onko vaativaa opiskelua? Kauanko kestää?

Kävi tuossa reilut viisi vuotta sitten niin, että olin opiskellut puoli vuotta tietojenkäsittelyä ja kesäduuni oli hanskassa. Eivät sitten halunneetkaan päästää minua pois töistä. Tein sitten aluksi 20-30 tuntia duunia opiskelun ohessa ja lopulta sitten täyttä työviikkoa ja viimeisiä kursseja ja lopputyötä siinä sivussa.

Viikolle tuli mittaa se 50-60 tuntia (opiskelut+työt+matkat.) Ei siinä paljon muuta elämää olliut kun kotona oli silloin kaksi alle kouluikäistä tenavaakin. Harrastukset jäi oikeastaan kokonaan ja oli siinä avioerokin lähellä. No, aikansa kutakin ja nykyään menee ihan mukavasti.

Niin ja tuo duunipaikka kiitti minua viidestä vuodesta antamalla kenkää viime talvena. Joten saapa minun puolesta mennä koko pulju nurin.

Teetkö jotain alan hommaa samalla, vai oletko ihan jossain muissa hommissa? Onko vaativaa opiskelua? Kauanko kestää?

Ihan saman alan töitä teen. Opiskelu ei ainakaan tässä vaiheessa vielä kovin vaativaa ole. Kunhan käyn kurssipäivillä istumassa. Datanomi puolelta saan paljon kuitattua just työn takia. Taloushallinnosta ja liiketoiminnasta pitäs joku pikku näyttö tehdä.

Noi Microsoftin sertifioinnit onkin sitten vähän haastavampia. Mutta kyllä niistäkin pääsee läpi kun lukee ne kirjat hyvin. Suunnitelmissa oli ensin suorittaa MCSE, johon vaadittais 7 testiä. Tyydyn kuitenkin tuohon MCSA:han, ainakin aluksi.

Koko härdellin pituudeksi on laskettu vajaa 3 vuotta. Luultavasti saan valmiiksi 2 vuodessa.

Avoimessa yliopistossa voit suorittaa käytännössä kaikki samat kurssit, kuin päiväpuolella. Lisäksi joissain paikoissa on kiintiöt myös avoimen puolelta tutkinto-opetuksen pariin esim peruskurssien suorittamisen jälkeen. Silloin ei tarvita mitään lukioita/3-vuotista ammatillista tutkintoa vaan olet osoittanut omaavasti vastaavat taidot/tiedot suoritettuasi tietyn määrän kursseja tietyillä arvosanoilla.

Nyt pitää nostaa vanha threadi ylös. Onko täällä ketään ketä olisi päässyt opiskelemaan väylän kautta yliopistoon? Eli meneekö homma niin, että periaatteessa mitään pohjakoulutusta (esim. lukio) ei tarvita kun suorittaa avoimessa tarpeeksi monta opintopistettä, hyvillä arvosanoilla? Itse olen aikanaan käynyt vain 2 vuotta amista ja mahdollisesti kiinnostaisi lähteä taas opiskelemaan niin jos noin pääsisi yliopistoon sisään niin kuulostaisi todella hyvältä :rock:.

Jahas, olinpa unohtanut tämän ketjun olemassaolon.

Tarkotus lähtee syksyllä työn ohessa parina iltana viikossa opiskeleen peruskaupallista. Siis jos pääsen sinne, kun mikään ei oo varmaan ennekun on paperit taskussa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom