Aikuisopiskelua duunin ohella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Omalla kohdalla työnantajan politiikka on huomattavasti sallivampi kuin monella muulla alalla, eli koulussa saa käydä työajalla jos aihe liitettävissä työhön. Sinänsähän tässä työajalla opiskelussa voittaa sekä työnantaja että työntekijä. ATK-alalla joutuu kuitenkin kouluttamaan itseään ja yksityiset kurssit maksaa 500 - 1000 € / päivä. Tällä hetkellä olen yliopistossa lukemassa KTM:ksi (tietojenkäsittely). Valmistuin AMK:sta pari vuotta sitten, silloinkin työn ohella.

Itse Timban tilanteessa (siis ihan näin mutu-pohjalla) lähtisin opiskelemaan logistiikkaa. Käsittääkseni logistiikkaan kuuluu myös varastointi yms? Tiedä sitten onko AMK:ssa logistiikkaan liittyvää koulutusta. Näin työnantajaltakin pitäisi tulla enemmän "ymmärrystä" koulun suhteen ja olisi ehkä jopa valmis kompromisseihin.

AMK:sse teetetään aika paljon erilaisia projekteja, ainakin siinä jota itse kävin. Jos ko. projektit pystyisi liittämään työpaikkasi toimintoihin ja niiden kehittämiseen syntyisi samalla myös "tulosta" työpaikallasi. Tämä vaatii tietysti yhteistyökykyä yriteksen johdolta, mutta ainakin periaatteessa näin. Näistä asioista ei varmastikaan tarvitse neuvotella vi#maisten "pikkupomojen" kanssa.

Varsinkin jos projektien tiimoilta syntyisi jotain konkreettista, johdon "ymmärrys" todennäköisesti paranisi. Toisaalta ainakin minun tapauksessani meidän bossi käytti näitä raportteja sekä niissä tehtyjä havaintoja omissa palavereissaan ja näin hyötyi itsekin.

Itse olin kaukonäköinen ja mietin päättötyön aiheen jo varhaisessa vaiheessa ja pystyin näin käyttämään projekteissa tehdyn aineiston suoraan lopputyöhön ja näin ollen se oli lähes valmis jo ennen kuin lopputyön teko varsinaisesti aloitettiin.

Tämä esimerkki on nyt suoraan omalta kohdaltani ja ei todennäköisesti toimi läheskään kaikissa töissä / yrityksissä muuta laitoinpa yhden esimerkin vastaavasta tilantaasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo Vilho Kanuuna postaus oli mielenkiintoinen, tuokin on mielessä pyörinyt. Miten tossa käytännössä on sitten sitä opiskelua ihan duunin ulkopuolella? Mä kun en todellakaan pysty mitään jokailtaista hommaa siitä opiskelusta ottamaan, muuten haukkaan takuulla liian ison palan kerralla. Se on vähän 50/50 meillä, että miten tuollaisesas kohdassa työnantaja suhtautuisi, todennäköisesti saisi duunia käyttää kouluhommiin kunhan työt ei siitä yhtään kärsisi...eli siitä voi sitten vetää kahdenlaisia johtopäätöksiä.

Täällä on tullut jo hyviä vaihtoehtoja useita. 2v amiksella ei taida AMK:n ovet aueta.

1) Jotenkin vanhasta duunista lisää liksaa.
2) Uusi duuni. Tässä voi kylmästi etsiä sitä duunia missä maksetaan sen verran kuin on tarvis. Ei kai sen kuukaudessa tarvitse löytyä.
3) Oppisopimus.

Edelleen puollan kantaani myyntihommiin. Koulutuksella ei ole käytännön merkitystä, ulosanti ja yleinen supliikki ratkaisevat.

Esimerkiksi ravintola-alan ihmiset ovat loistavia myyntihommissa koska kohtaavat ison määrän erilaisia ihmisiä ja oppivat nopeasti "lukemaan" miten eri ihmistä pitää käsitellä. Myyntihän ei periaatteessa ole mitään muuta.

modified sanoi:
Täällä on tullut jo hyviä vaihtoehtoja useita. 2v amiksella ei taida AMK:n ovet aueta.

Onko noin nykyään ettei tekuun pääse enää sisään 2 vee amistutkinnolla?

Kahden vuoden ammatillisella tutkinnolla voi käsittääkseni hakea vain saman alan AMK-koulutukseen. Kolmen vuoden tutkinnolla voi hakea kaikkiin koulutusohjelmiin ja yliopistoonkin periaatteessa.

modified sanoi:

Pääsee pääsee!!
AMK nyt melkeen on vaan uus termi tekulle, ja tekuun pääsee lukion tai amiksen käynyt.
Noin simplifioituna.
Nostan hattua modified! Se on kova jätkä kun jaksaa vielä mennä koulun penkille ja hoitaa lisää opintoa plakkariin, ja hakea sen kautta parannusta nykyiseen tilanteeseen.

SerialLoser sanoi:
AMK nyt melkeen on vaan uus termi tekulle, ja tekuun pääsee lukion tai amiksen käynyt.
Noin simplifioituna.
Nostan hattua modified! Se on kova jätkä kun jaksaa vielä mennä koulun penkille ja hoitaa lisää opintoa plakkariin, ja hakea sen kautta parannusta nykyiseen tilanteeseen.

No Timba79:ä tämä koskee:) . Eiköhän omat opiskelut ole aika pitkälti käyty. Tietenkin jos elämäntilanne niin vaatisi tulevaisuudessa, niin mielummin koulussa kuin tyhjänpanttina.

Itsellä on tietotekniikanteknikon tutkinto vuodelta 99. Vuoden 2001 alusta olen työskennellyt ohjelmisto suunnittelijana/-testaajana ja saman vuoden syksystä aikuisopiskellu tietotekniikan insinööriksi. Eli viides vuosi opiskeluita takana ja eikä vieläkään papereita ulos. Opiskelu tahtia on hidastanut komennus hommat asiakkaan tiloissa. Nyt on vielä ruvennut mielenkiinto katoamaan koko IT-alaan eli saa nähä minkälainen ikuisuus projekti tästä vielä syntyy.:rolleyes:

SerialLoser sanoi:
Noin simplifioituna.

No jos haetaan pelkkää tutukintoa, niin suosittelen kyllä AMK:n kaupan ja talouden puolta. 20 opintoviikkoa vähemmän kuin tekussa, mutta tutkinto on sama. Aineet huomattavasti helpompia. Tekussa ydinfysiikkaa (tietotekniikan puolella) yms. jossa pitää oikeesti osata jotain, eikä selviä pelkälllä paskajauhannalla niinkuin kaupan puolella (niinikään tietotekniikka).

Tekussa hinkkasin 5 vuotta (2 vuotta työn ohella) eikä valmista millään (juuri nämä ydinfysiikat ja labrat jäivät vaiheeseen) ja kaupan puolella valmistuin 2,5 vuodessa.

AMK-tutkinto on sitten hyvä pohja ponnistaa eteenpäin. Esim. tekniikan KTM:ää pääsi lukemaan muuntokoulutukseen ilman pääsykokeita (2. vuoden opiskelun jälkeen voi siirtää paperit täydeksi opiskelijaksi) ja kandin verran sain opintoviikkoja anteeksi (no joo vissiin jotain 12 ov jäi matikkaa ja kieliä).

Mä olen myös päivät töissä ja illat kulutan amk:n penkkiä, välilllä vetää aika rankaksi, mutta pääsääntöisesti menee ihan ok. Aika monella on meidänkin luokalla muksuja, mutta ovat pystyneet sopimaan asiat kotona siten että opiskelu onnistuu. Osa tekee enemmän töitä kotona koulun eteen ja toisilla taas on sovittu vaimon kanssa että tämä on nyt tämmöinen projekti ja hoidetaan loppuun.

Iltalinja on kai helpompi kuin päivälinja vähän alasta ja työkokemuksesta riippuen. Mä olen sähköpuolella ja ammattitausta on sieltä, niin monta ainetta pääsee läpi ihan ammattikokemuksella ja aiemmilla kurssituksilla, eli ei tarvi käydä kuin tenttimässä. Muutama opiskelija on tullut ihan muilta aloilta ja heillä on ainakin omien puheiden mukaan aika vaikeaa kun ei ymmärrä oikein mistään mitään ja lähiopetusta kuitenkin on aika paljon vähemmän kuin päiväpuolella.

Suurin osa meidän luokasta on sellaisia jotka on jo teknikoita tai muutaman vuoden aikanaan lukenut amk:ssa ja keskeyttänyt ja nyt sitten aloittaneet uudestaan.

kas-vain sanoi:
Lisäksi muistakaa, että liistosta saa jotain koulutustukea mahdollista uudelleenkouluttautumista varten (aikuiskoulutus).

2 vuoden opintorahalle pääsee kun on 10 vuoden työhistoria ja tämä on käsittääkseni samaa luokkaa kun ansiosidonnainen jos ei jopa enemmän. Vielä tosta puuttus mulla se 3 vuotta...

Kysäseppä työkkäristä. Muistaakseni tuossa on joku porsaanreikä, jos työvoimatoimiston kautta menee aikuisopiskelemaan jolloin ei tarvitse kuin sen 10kk liitto/työhistorian. Kaveri siitä ainakin vouhotti kun kuulema on menossa syyskuussa opiskelemaan parturi-kampaajaksi ja 10kk tulee täyteen 1.7.06. Kuulema pitäisi onnistua, mutta voi taas olla ihan :anssi::D

Minulla on kokemusta Avoimen yliopiston verkkokursseista. Se on kätevä tapa suorittaa omaan tahtiin yliopisto-opintoja yksittäisistä kursseista opintokokonaisuuksiin.

Itse olin joskus -94-97 vastakkaisessa tilanteessa eli opiskelin päivät ja tein sitten lähes täyttää työpäivää muut ajat. Oli raskasta mutta ei ollut perhettä eikä muitakaan velvoitteita. Työn kyllä jaksoi käydä aina mutta opiskelussa oli aina välillä hieman motivaatio ongelmia.
Nyt lähtisin heti opiskelemaan jos vaan saisin saman tulotason kuin nyt töistä.

Tosta avausthreadissa mainitsemastasi kaupallisesta alasta sen verran tekee mieli mainita, että täällä suomessa aletaan mennä kohti aikaa jolloin teknisen ja kaupallisen koulutuksen saaneita on niin paljon, että kadulla päät kolisee yhteen. Samaan aikaan kädentaitajista alkaa olla kova pula (vrt. remonttireiskat, laatottajat, saneeraajat, putkimiehet...). Em ammatinharjoittajat tienaavat jo tällähetkellä triplasti sen mitä perus merkonomi tai merkantti jossain Gigantissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom