Aikuisopiskelua duunin ohella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Täälläkin on varmasti useita aikuisopiskelijoita ja vielä peräti sellaisia että opiskelevat duunin ohella.

Faktoja itsestäni senverran, että duunia painetaan tuo "normaali" 40 tuntia viikossa, välillä päivävuorossa ja välillä 2 tai 3 vuorossa. Opiskelupohjana on 95-97 suoritettu 80 ov ammattikoulututkinto (raksa).

Kiinnostaisi katsella jotain opiskelupaikkaa esim. kaupalliselta alalta. Motivaationa vain ja ainoastaan saada parempiliksaisata duunia, mitenkään itseäni sivistääkseni en opiskelemaan lähtisi.

Opiskelu ei saisi olla liian rankkatahtista kun duunissa on käytävä, perheelle jäätävä aikaa ja vielä yritettävä salillakin käydä.

Minkälaisia kokemuksia täällä on suurinpiirtein samoilla lähtökohdilla opiskelevilla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen aikuisopiskelija AMK:ssa ja ensimmäinen vuosi opiskeluja kohta takana. Töissä 42.5 h viikossa, ja koulussa jaksosta riippuen n. 10-20 h päälle viikossa.
Käytännössä 7:n viikon jakson aikana pyrin istumaan koulussa aina mahd. vähän, eli vain pakolliset labrat, vaikeat luennot/opintojaksot tai vastaavat. Sitten tenttiviikon panostan enemmän opiskeluun, teen labraselkkarit, harkkatyöt ja luen tentteihin. Mahdollisesti joitakin viikonloppuja käyttää lisäaikana.
Aikuispuolella lähiopetustunteja on vähemmän mitä päivälinjalla vastaavassa tutkinnossa, ja periaatteessa lähiopetustunnit on korvattu suuremmalla määrällä itseopiskelua kuten harjoitustöillä jne. Todellisuudessa kokemusteni mukaan vastaavat opintojaksot ovat sekä helpompia&työtä on vähemmän kuin päivälinjalla.

Itse teen päivätyötä ja työajat on onneksi joustavat mikä helpottaa opiskelua. Plus työpaikalta on lyhyt matka koululle.
Joskus käyn päivälinjalla jonkun opintojakson jos se sopii itselle silloin paremmin lukujärjestykseen, ja sen jälkeen takaisin töihin ja pidempi työpäivä.