Aikuisopiskelua duunin ohella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Täälläkin on varmasti useita aikuisopiskelijoita ja vielä peräti sellaisia että opiskelevat duunin ohella.

Faktoja itsestäni senverran, että duunia painetaan tuo "normaali" 40 tuntia viikossa, välillä päivävuorossa ja välillä 2 tai 3 vuorossa. Opiskelupohjana on 95-97 suoritettu 80 ov ammattikoulututkinto (raksa).

Kiinnostaisi katsella jotain opiskelupaikkaa esim. kaupalliselta alalta. Motivaationa vain ja ainoastaan saada parempiliksaisata duunia, mitenkään itseäni sivistääkseni en opiskelemaan lähtisi.

Opiskelu ei saisi olla liian rankkatahtista kun duunissa on käytävä, perheelle jäätävä aikaa ja vielä yritettävä salillakin käydä.

Minkälaisia kokemuksia täällä on suurinpiirtein samoilla lähtökohdilla opiskelevilla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen aikuisopiskelija AMK:ssa ja ensimmäinen vuosi opiskeluja kohta takana. Töissä 42.5 h viikossa, ja koulussa jaksosta riippuen n. 10-20 h päälle viikossa.
Käytännössä 7:n viikon jakson aikana pyrin istumaan koulussa aina mahd. vähän, eli vain pakolliset labrat, vaikeat luennot/opintojaksot tai vastaavat. Sitten tenttiviikon panostan enemmän opiskeluun, teen labraselkkarit, harkkatyöt ja luen tentteihin. Mahdollisesti joitakin viikonloppuja käyttää lisäaikana.
Aikuispuolella lähiopetustunteja on vähemmän mitä päivälinjalla vastaavassa tutkinnossa, ja periaatteessa lähiopetustunnit on korvattu suuremmalla määrällä itseopiskelua kuten harjoitustöillä jne. Todellisuudessa kokemusteni mukaan vastaavat opintojaksot ovat sekä helpompia&työtä on vähemmän kuin päivälinjalla.

Itse teen päivätyötä ja työajat on onneksi joustavat mikä helpottaa opiskelua. Plus työpaikalta on lyhyt matka koululle.
Joskus käyn päivälinjalla jonkun opintojakson jos se sopii itselle silloin paremmin lukujärjestykseen, ja sen jälkeen takaisin töihin ja pidempi työpäivä.
Jotkut opintojaksot taas illalla 'aikuispuolella' jolloin tunnit on yleensä klo. 17.00-20.00 tjsp.

Itse en ole kokenut koulua ja työntekoa samaan aikaan liian raskaaksi, mutta toisaalta olen ollut sinkkuna tämän opiskeluajan :)
Projektia tosiaan helpottaa paljon kun työpaikka, koulu ja asunto on 6 km säteellä. Vapaa-aikaa jää päivässä sen ansiosta n. 1-2 h enemmän mitä pidemmillä etäisyyksillä.

Inertia opiskelee työnohella mediatekniikan insinööriksi. Käytännössä viettää kaikki arki-illat (16.45-20.15) koululla. Ja päivät (8.00-16.00) tietenkin töissä (+ salit klo 20.30-22 pari kertaa vko). Neljän vuoden projekti, josta onneksi kohta 3 jo takana.

Rankkaahan tuo on niin opiskelijan päänupille kuin kropalle - opiskelujen / työtahdin sivuoireena on alati uudelleen villiintyvä helikobakteeri, joka myös vatsahaavan aiheuttajana tunnetaan. Onneksi sen saa antibiootein kuriin + estolääkityskin on keksitty.

Meillä ei ole lapsia ja sen vuoksi opiskelu ei juuri hankaloita perhe-elämää. On suorastaan virkistävää kun miestä ei näe arkisin ollenkaan - viikonloppuna voi sitten helliä oikein urakalla.

Näin lapsettomana on vaikea kuvitella selviytymistä tilanteesta, jossa vaimo hoitaisi monilapsisen perheen velvoitteet yksin (ja kävisi samalla töissä) isän viettäessä käytännössä kaiken vapaa-aikansa koulunpenkillä/kotitehtävien parissa/salilla käyden. Tässä kohtaa perheen priorititeeteista varmasti keskusteltaisiin kerran jos toisenkin.

Työn, opiskelun ja perhe-elämän yhdistäminen voi olla vaikeaa.
Se miten homma todellisuudessa toimii, riippuu ihan ihmisistä: millainen parisuhde on ja miten henkilöt suhtautuvat elämään: Vetävätkö he yhtä köyttä vai heittäytyykö esim. äiti herkästi marttyyriksi. Käytännön asiat (esim. kotityöt, kaupassa käynnit jne.) voivat osoittautua vaikeimmiksi. Toimivan ratkaisun löytäminen vaatii joustoa molemmista suunnista.

En mä tiedä onko AMK välttmättä edes se ainut järkevä ratkaisu tähän kohtaa. Pitäisi varmaan käydä työkkärissä kyselemässä noita vaihtoehtoja. Tuo mun 80 ov amispohja myös määrää tahtia aika paljon, käsittääkseni en tolla lapulla pääse edes AMK:hon sisään ja en todellakaan ala mitään tutkinnonkorotuskikkailuita vetään läpi.

Eli näin aluksi joku vähän lyhyempi opiskeluhomma voisi olla paikallaan. En tosin tiedä yhtään että onko sitten vastaavaa hyötyä tai onko sellaista edes olemassa. En tavoittele mitään kuuta taivaalta tai mitään 100 k€ palkkoja, kunhan nyt saisi vähän paremmat mahkut kattella jotain duunia vähän isommista taloista jne. tuon takia joku kaupallisen peruskoulutus voisi olla oiva apu. Mun 7 vuoden työkokemus varmasti on ihan hyvä pohja noin muuten hakea duunia muualtakin.

En siis ole tätä mistään selvitellyt, lähinnä mielessäni pyöritellyt tähän asti. Että voipi olla mun ajatukset ihan utopistisia ihan noin muutenkin...

EDIT: Toinen fiksu vaihtoehto voisi olla löytää joku duuni jota olisi 1-2 viikonloppua kuukaudessa. Olen siis käytännössä viikonloput vapaana jos ei mahdollisia ylitöitä lasketa ja noita nyt on sitten joko tosi usein tai ei ollenkaan, eli niiden varaan ei voi mitään laskea.

Avoimessa yliopistossa voit suorittaa käytännössä kaikki samat kurssit, kuin päiväpuolella. Lisäksi joissain paikoissa on kiintiöt myös avoimen puolelta tutkinto-opetuksen pariin esim peruskurssien suorittamisen jälkeen. Silloin ei tarvita mitään lukioita/3-vuotista ammatillista tutkintoa vaan olet osoittanut omaavasti vastaavat taidot/tiedot suoritettuasi tietyn määrän kursseja tietyillä arvosanoilla.

kas-vain sanoi:
Avoimessa yliopistossa voit suorittaa käytännössä kaikki samat kurssit, kuin päiväpuolella. Lisäksi joissain paikoissa on kiintiöt myös avoimen puolelta tutkinto-opetuksen pariin esim peruskurssien suorittamisen jälkeen. Silloin ei tarvita mitään lukioita/3-vuotista ammatillista tutkintoa vaan olet osoittanut omaavasti vastaavat taidot/tiedot suoritettuasi tietyn määrän kursseja tietyillä arvosanoilla.
Paljos tuo avoimessa suorittaminen maksaa?

Olet varmaan oppisopimusta miettinyt? Tienaa rahaa ja tekee samalla itselleen ammatin. Kaveri opiskeli muovimekaanikoksi oppisopimuksella. Ihan hyvin tuli toimeen, vaikka välillä oli niitä koulupätkiäkin.

itse olen päivät töissä ja illat AMKssa, ihan hyvin tätä jaksaa ja varsinkin kun opiskelen samaa alaa millä olen töissä, niin ei sitä oikeastaan edes hirveesti tarvitse opiskella pärjätäkseen tenteissä...

inflames sanoi:
Olet varmaan oppisopimusta miettinyt? Tienaa rahaa ja tekee samalla itselleen ammatin. Kaveri opiskeli muovimekaanikoksi oppisopimuksella. Ihan hyvin tuli toimeen, vaikka välillä oli niitä koulupätkiäkin.

Olen miettinyt ja yksi hyvä paikka olisi tiedossakin ollut, mutta näyttää pahasti siltä ettei siellä alakkaa koulutusta.

LVI-alaakin olen miettinyt, olen aika varma että hommat oppisin hyvin, mutta selkävikaisena vähän arveluttaa "haalarihommiin" lähteä, muuten niitä vastaan ei mitään mulla olekkaan.

kvu sanoi:
Paljos tuo avoimessa suorittaminen maksaa?
Eri yliopistoilla on erilaisia hinnoittelukäytäntöjä. Jossakin on käytössä erilliset maksut tietyistä opintokokonaisuuksista, samoin kuin avoimessa amk:ssa, esim. 200€/opintokokonaisuus (=perus/-aineopinnot), kun taas toisaalla saat opiskella pelkällä lukukausimaksulla rajattomasti (lukukausimaksu alle 100e, maksetaan siis syksyllä ja keväällä), ainoastaan kieli- ja verkko-opinnoista peritään erillinen maksu (40-60e).

Voin ehdottomasti suositella avointa yliopistoa, omakohtaista kokemusta on enemmän kuin tarpeeksi. :) Oiva väylä vaikkapa luikkia yliopistoon sisään, ellei sinne suoraan ole päässyt. Esimerkiksi Kuopion yliopistolla on ollut käytössä systeemi, että tietotekniikan aineopinnot suorittanut pääsee SUORAAN perusopiskelijaksi yliopistoon näin halutessaan, ilman erillistä hakemista. Jopa vuodessa saa nuo aineopinnot suoritettua jos limittäin käy perus- ja aineopintoja. Lisäksi suomessa ainakin liikuntalääketiede, kansanterveystiede ja ergonomia ovat oppiaineita, joita ei voi edes hakea opiskelemaan ilman että on suorittanut aineopinnot avoimessa.

Tulipas oikea mainospuhe... Ja meni vähän aiheestakin ohi.

Sininenporkkana sanoi:
itse olen päivät töissä ja illat AMKssa, ihan hyvin tätä jaksaa ja varsinkin kun opiskelen samaa alaa millä olen töissä, niin ei sitä oikeastaan edes hirveesti tarvitse opiskella pärjätäkseen tenteissä...
Juu, päivät töissä ja illat AMK:ssa. 8 opintopistettä jo plakkarissa ja jonkin verran lisää kuun lopussa, kunhan tentit tulee. Tähän asti on menty aika pitkälti vanhalla tiedolla, joten ei ole opiskelu kovin stressaavaa ollut. Toisaalta olisi kiva oppia jotain uuttakin, eikä vain kerrata vanhaa..

Jos ei ole erityistä kiinnostusta mitään tiettyä alaa kohti, vaan ihan palkan kasvua tavoittelee, niin varmaan kannattaisi pyrkiä opiskelemaan jotain tämän hetken alaa risteävää. Yhdestä alasta paljon tietävä lienee kysytympi tyyppi, kuin jokapaikan jantunen. Näin ainakin luulen, itse en tiedä mistään mitään.

AMK on ilmainen (ainakin oma, kaupallinen linja), vaan kirjoihin saa uppoamaan huviveneen budjetin, jos uusia kaupasta ostaa. Jotkut raggarit lainaavat kirjastosta ja kopioivat. Hyi heitä.

Mites Timba79 sellainen vaihtoehto, että hakisit nykyisessä firmassa vaikka vuoropäälikön jne. hommiin? Tai vaihtoehtoisesti johonkin toiseen paikkaan missä onnistuisi yletä ilman sen suurempia opiskeluja. Ainakin varastopääliköksi asti olen nähnyt muutaman ylenevän n. 10v uralla ihan perus amis pohjalta. Tottakai joitain perus kursseja työnohella on käynyt, mutta ei mitään 2v täyspäiväistä opiskelua. Toisaalta tunnettu totuus on, että vuorovastaavat ja jopa varastopäälikkö tienaa vähemmän kuin tavallinen duunari, koska ei paina ylitöitä ja viikonloppuja.

Yksi radikaali vaihtoehto olisi lähteä jonnekkin isompaan kaupunkiin yrittämään, jos vaikka ruoho olisi vihreämpää ja enemmän vaihtoehtoja.:)

Mun pitäisi tsekata nuo lyhyehköt varastomiskoulutukset, saisi trukkikortit ja muut hyödylliset. Työkokemusta on jo senverran, että siitä ei varmaan homma jää kiinni. Ja hommani hoidan, nyt vähän turhankin hyvin palkkaa nähden.

Ja kyllähän mä hakisin tänne päälliköksi tai työnjohtoon jos sellainen tilaisuus vain tulisi. Mutta niinkauan kuin tässä talossa on yksi tyyppi joka on mukana päättämässä, ei mulla sinne asiaa ole, pärstäkerroinjuttuja nääs, ei se halua sinne itseään pätevämpää. ;)

Eli en mä ainakaan lähivuosina näe nykyisessä duunissa ylenemismahdollisuuksia ja palkankaan kanssa ei suuremmin toivoa ole jos ei pääse "kiristämään" jollakin uudella työpaikalla.

Eli jotain tässä on keksittävä, mutta mihinkään monen vuoden projektiin en oikein tässä kohtaa ole halukas lähtemään, elämäntilannekin on nyt vähän huonohko siihen. Muutaman kuukauden tai vuoden mittaiset koulutukset kyllä saa jotenkin sluibailtua aikatauluihin.

Eikös se työkkäri ole jossa on se palvelu mistä saa tietää näitä erilaisia koulutusvaihtoehtoja? Ei ihan ekana huvittaisi joka hiton oppilaitosta läpi soittaa, tässäkin kaupungissa niitä muutama on.

Mietin itsekin joskus opiskelua työn ohessa mutta punnittuani juttuja jätin sikseen.

Mikset vain koita hankkia parempipalkkaista duunia ? Varsinkin myyntihommissa pääset helpolla inssien ansioilla koulutuksen ollessa toissijainen juttu.

Mä käyn viikonloput töissä ja arkipäivät menee koulussa(amiedu). Olen töissä la 12h ja su saman verran. Palkkaa saan 42h vastaavan määrän, eli suurinpiirtein saman kuin tekisin normaali 40h.

Ryhdyin viikonloppuvuoroon, koska halusin saada ammatin itselleni. Ylioppilas kun ei oo yhtään mitään.

Huonona puolena vapaa-ajan puute, jatkuva vitutus..
Hyviä puolia, töillä pystyy maksamaan helposti opiskelun ja toivottavasti vuoden päästä kun valmistun pystyy valitsemaan, mitä töitä haluaa tehdä

Itselläni olisi haluja lähteä "jatko-opiskelemaan" iltaisin duunin ohella ammattikouluun, tai johonkin vastaavaan oppilaitokseen, metallialaa. Eli siis ihan metallialan perusopintoja, kuten hitsaamista, sorvaamista jne. Onko kenelläkään tietoa, löytyykö pääkaupunkiseudulla mahdollisuutta tällaiseen iltaopiskeluun?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom