Aika aloittelijan viikko-ohjelma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä tiedustelisin, minkälainen kolmijakoinen treeniohjelma olisi minulle sopiva, kun harrastan kotona treenausta. Käytössäni on monipuolinen kuntokeskus ja vatsapenkki, joilla olen tähän asti tehnyt jonkinlaista itse kehittelemääni kolmijakoista viikko-ohjelmaa.

Olen jakanut treenipäivät siten, että teen maanantaisin vetoliikkeet, keskiviikkoisin jalkaliikkeet ja perjantaisin työntöliikkeet. Jokaista käsi- ja jalkatreeniä ennen teen aina vatsapenkillä muutaman sarjan lisäpainojen kanssa. En oikein osaa tässä eritellä nuita liikkeitä, mutta olen valinnut mahdollisimman monipuolisia liikkeitä jokaiselle treenipäivälle.

Treeniäni toteutan siten, että pyrin käsien ja vatsojen kohdalla tekemään massa- ja voimatreeniä ja jalkojen kohdalla kestävyystreeniä. Olenko siis ymmärtänyt oikein, että massatreenissä toistoja tehdään 8-12 ja kestävyyshakuisessa treenissä 15-20?

Montako sarjaa olisi hyvä tehdä yhtä liikettä kohden ja montako eri liikettä olisi sopiva treenipäivälle? Olen tehnyt tähän mennessä kolme sarjaa liikettä kohden ja viisi eri liikettä eri treenipäivinä, jalkatreeneissä neljä. Kuinka pitkät tauot on hyvä pitää liikkeiden välillä, jotta treeni on tehokkaimmillaan? Tällä hetkellä pidän n. minuutin taukoja.

Haittaako massahakuisessa treenissä paljonkin se, jos kerran viikossa käy juoksemassa kevyellä juoksulla muutaman kilometrin?

Ruokailusta haluaisin tietää sen verran, että minkälaisia ravinteita sisältäviä ruokia olisi hyvä syödä, jos haluaa massaa? Ravintolisiin en sitten ole turvautumassa.

Olen 19-vuotias, jo kolmisen kuukautta omaa treeniä harrastanut poika. Pituutta on siunaantunut tähän mennessä n. 175 senttiä ja painoa n. 58 kiloa eli saisi tulla painoa lisää.

Toivottavasti joku näihin kysymyksiin jaksaa vastata, ja toivottavasti tästä ei puuttunut oleellisia tietoja, jotta niihin pystyy vastaamaan. :rolleyes:

Koitappa nyt laittaa että mitä liikkeitä teet ja miten paljon minäkin päivänä. En mä ainakaan tosta päässyt jyvälle että miten se reeni nyt lopulta kulkee. Vaikea auttaa sitä ennen.

Ja tuskin kerta viikossa muutaman kilometrin juoksut mitään haittaa, päinvastoin saattaa olla vaan hyötyä kun hapenottokyky paranee ja yleiskunto nousee. Mitään verenmakusuussa lenkkejä en kuitenkaan suosittele.

Proteiinipitoista ruokaa vaan ja paljon (liha, kana, kala, munat, rahka, raejuusto yms.) näistä jutuista paljon pasltalla lukemista.

Yritän nyt selostaa nuo liikkeet niin hyvin kuin mahdollista, että ne olisi helpompi hahmottaa. Laitan tähän aluksi vain maanantain ohjelman, jos saisin ajoissa hyviä ideoita, joita voisin huomena jo hyödyntää. Ilmoittelen myöhemmin sitten keskiviikon ja perjantain ohjelman.

Elikä maanantaina olen pääsiassa pyrkinyt tekemään vetoliikkeitä. Aluksi teen vatsalihaspenkissä neljä viidentoista sarjaa siten, että nousen suoraan alhaalta ylös, niin, että kosketan polviani. Näiden jälkeen teen neljä kahdenkymmenen sarjaa sivuille, jotta molemmille puolille tulee sama määrä. Teen liikkeet lisäpainoilla.

Vatsapenkin jälkeen siirryn tekemään liikkeet kuntolaitteella. Suluissa kerrotaan, mitä lihaksia liike etupäässä harjoittaa.

1. Liike: mitä ilmeisimmin hauiskääntö (hauislihakset ja kyynärpäät)

2. Liike: istuen alaspäin kumartumalla vedetään painoja pään takana (vatsa- ja selkälihakset)

3. Liike: jalat tuettuna seisten vedetään painoja edestä taaksepäin niin lähelle vartaloa, että kädet ovat vartalon sivuilla, soutuliike (selkä- ja käsivarsilihakset)

4. Liike: seisten eteenpäin nojaten vedetään ylhäältä painoja alaviistoon vyötärön tasolle asti (selkälihakset)

5. Liike: istuen tehtävä soutuliike, jossa jalat lähes täysin suorina vedetään painoja taaksepäin kallistuen (selkälihakset)

Nuita liikkeitä on hieman vaikea kuvailla tuon tarkemmin, koska en tiedä virallisia liikkeiden nimiä. Toivottavasti antaa edes jonkinlaista osviittaa.

Koitetaanpa nyt saada kokonaisuudessaan tämä ohjelma tähän mahdollisimman selkeästi.

Ennen jokaista laitetreeniä teen vatsalihaksia vatsapenkissä seuraavanlaisesti: maanantaina teen
neljä viidentoista sarjaa suoraan ylös ja neljä kahdenkymmenen sarjaa sivuille. Keskiviikkoisin
muuten sama, mutta teen vain kaksi sarjaa molemmista. Perjantaina sama ohjelma kuin
maanantaina. Teen liikkeet lisäpainoilla.

Vatsapenkin jälkeen siirryn tekemään liikkeet kuntolaitteella. Suluissa kerrotaan, mitä lihaksia liike
etupäässä harjoittaa.

Maanantai:
1. Liike: hauiskääntö (hauislihakset ja kyynärpäät)
2. Liike: crunch-harjoitus, vedetään käsillä eteenpäin ja alas samalla eteenpäin kumartuen (vatsa-
ja selkälihakset)
3. Liike: penkkisoutu seisten, vedetään käsiä vartalon sivuille asti (selkä- ja käsivarsilihakset)
4. Liike: kolmipäisen olkalihaksen vetoharjoitus leveällä otteella, vedetään käsillä ylhäältä alas
vyötärön tasolle (selkälihakset)
5. Liike: soutu istualtaan, vedetään käsillä taaksepäin kallistuen jalat lähes suorana (selkälihakset)

Keskiviikko:
1. Liike: jalankääntö, istualtaan nostetaan jalkoja ylös (reisilihakset)
2. Liike: jalankääntö seisten, käännetään jalkaa taaksepäin ja ylös (reisi- ja pohjelihakset)
3. Liike: ulomman reisilihaksen potkuharjoitus, liikutetaan jalkaa tukijalan sivulle (pakaralihakset)
4. Liike: sisemmän reisilihaksen potkuharjoitus, liikutetaan jalkaa viistosti eteen tukijalan suuntaan
(lähentäjälihakset)

Perjantai:
1. Liike: butterfly-harjoitus, istualtaan käännetään käsiä sivuilta eteen (rinta- ja hartialihakset)
2. Liike: leuanveto istualtaan (rinta-, hartia- ja hauislihakset)
3. Liike: takahartialihaksen harjoitus, istualtaan työnnetään kyynerpäitä sivukautta taakse (hartia- ja
selkälihakset)
4. Liike: sotilaspunnerrus, punnerrustyyppinen liike istualtaan, jossa käsillä työnnetään sivukautta
eteenpäin (hartia-, rinta- ja selkälihakset)
5. Liike: penkkipunnerrus, myös punnerrustyyppinen liike istualtaan, jossa käsillä työnnetään
suoraan eteenpäin (rinta- ja hartialihakset)

Sunnuntai:
4 kilometrin kevyt hölkkä.

Jokaisen treenikerran jälkeen tietenkin aina venyttelen.

En usko, että osaan kuvailla liikkeitä tämän tarkemmin. Toivotaan, että tästä saisi edes jotenkin
selvää. :rolleyes:

Back
Ylös Bottom