Pitää vähän sörkkästä tuota väitettä vanhan ajan ihmisten ja nykyihmisten masentuneisuudesta. Itse en usko, että vanhaan aikaan olisi ollut samanvertaa masennusta kuin nykyisin. Nykyihmisten masennus ainakin joissain tapauksissa johtuu siitä, että on liikaa aikaa ajatella ja analysoida kaikkia ongelmia, paisutella niitä entisestään. Osa toki johtuu muustakin.
Omakohtainen esimerkki. Ekana opiskeluvuotenani opiskelin maanantaista torstaihin välillä 8-20 + läksyt kotona. Aika paljon siis, vaparilla tosin kävin salilla ja yhtenä päivänä iltatöissä. Elämä hymyili, vaikka rahaa ei ollut ja tekemistä oli vaikka muille jakaa. Sitten seuraavana syksynä kursseja oli todella vähän, oma moka kun menin käymään lähes kaikki ekana vuonna. Hain töitä tottakai, mutta ei löytynyt. Vapaa-ajat vietin kotona ihmetellen omaa surkeuttani, vähitellen masensi sitten niin paljon, ettei huvittanut käydä koulussa eikä salilla, enkä puhunut mitään kenellekään muulle kuin avokille. Sitten keväällä olin taas töissä ja mieliala piristyi huimasti. Kunnes nyt taas loppui työt ja jatkoa ei tiedossa. Viikon olin työttämänä (maanantaina aloitan uuden työn) ja kerkesin jo aika moisen masiksen hankkia siinä ajassa. Tämä siis ei ollut "masennusta" vaan masennusta, tai omassa tapauksessani ennemminkin äärimmäistä vitutusta, ahdistusta, maan alla vajoamista jne. Minulla on tapana huolestua kaikesta ihan liikaa ja ajautua pitkäksi aikaa sielun syviin syövereihin, mikäli liikaa tuppaa olemaan aikaa miettiä asioita ja tunnen olevani ns. turha.
Tietty tämä nyt on vain yksi tapaus, masennuksia on yhtä monenlaisia ja niihin on yhtä monta syytäkin kuin itse masentuneita.
Kyllähän noissa tapauksissa kannattaa hoitoon hakeutua, itse en sitä tosin ole tehnyt, koska ei tässä mitkään lääkkeet tai terapiat auta, työnteko riittää. Pelottaa vaan ajatella, että mitäs jos joudunkin olemaan pitemmän aikaa työttömänä tai vaikkapa saikulla tms... Tai äippälomalla....