Ahvenanmaalaiset hoi! Ja muutkin, infoa kaivataan! (ei kaivata enää)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös toi ole vähän ironista jos suomalainen ei suostu puhumaan suomea ja pitää suomalaista idioottina kun tämä ei suomessa suostu puhumaan ruotsia?

Kai ne nyt edes englantia puhuu?

Me puhuttiin englantia, muistaakseni ainakin aina saatiin mitä haluttiin. Ruotsia mä en sentään ala suomessa vääntämään. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tonne voi jumalauta lähteä. Helpompaa on mennä Tukholmaan ja hei, Karlstadissa, siis Ruotsin perähikiällä meille puhui tarjoilija suomea.

Varatkaa lauttapaikka mahdollisimman hyvissä ajoin. Jos suunnittelette matkanne heinäkuuksi, kannattaa lauttapaikka varata vähintään kaksi kuukautta etukäteen. Muistakaa varata myös paluumatka, sillä erityisesti kesälomakuukausina ovat monet lauttavuorot tavallisesti täynnä. Heinäkuussa on helpompi muuttaa varausta kuin saada viime hetken autopaikka lautalta!

Pitäköön tunkkinsa.

Ja muistakaa jemmata Näkkäri taskuun saarissa laiduntavia ystävällismielisiä lampaita varten.
:offtopic: Kivaa, NGV pääsee kesälomareissulle! :hyper:

Eikös toi ole vähän ironista jos suomalainen ei suostu puhumaan suomea ja pitää suomalaista idioottina kun tämä ei suomessa suostu puhumaan ruotsia?

Kai ne nyt edes englantia puhuu?

Onhan se, mutta en mä tiedä onko se kieliasia se isoin juttu siinä. Kai siellä käy riittävästi känniääliöitä pitämässä mainetta yllä.

Mä en tosin pidä affenanmaata osana Suomea, se on vaan Ahvenanmaa. :D

Ja kyllä siellä pärjää, testaa enklantia. Ite en osaa sanoa, kun varsinkin sillon joskus puhuin aika hyvin tota ruotsia, kun oon tuolta 50/50 ruotsinkieliseltä alueelta kotosin.

Anoppi ja appiukko lähtivät sunnuntaina extemporee Turun kautta Ålandiin ja rundailivat randomilla saarella ristiin rastiin. Esim. tuolla Kastelhomassa kävivät ja majoittuivat jossain 5-10 neliön mökeissä meren rannoilla. Mitään etukäteisvarauksia eivät ottaneet mihinkään lautoille, losseille tai majoituksiin. Sinne vaan Tulppa ja Maikl, ei tarvii jännittää.

Edit: Ja kyllä siellä niitä suomea puhuviakin kuulemma on

Edit: Ja kyllä siellä niitä suomea puhuviakin kuulemma on

No nyt muistankin! Maarianhaminassa saatiin palvelua suomeksi yhdestä ravintolalaivasta. Siinä se sitten olikin.

Edit: Wiksu kertoo seuraavaa: Maarianhaminassa asuu 10 772 ihmistä (31.12.2005) eli lähes puolet koko Ahvenanmaan väestöstä. Kaupunki on yksikielisesti ruotsinkielinen ja 89,5 prosenttia sen asukkaista puhuu ruotsia äidinkielenään.

Eli enpä enää ihmettele muuta kuin miksi Ahvenanmaan pitää kuulua Suomelle?!?

Eikö täällä nyt ole yhtään oikeaa ahvenanmaalaista? Nyt kaivataan ensikäden tietoa mikä niitä vaivaa tossa suomenkielessä.

No mä en ole ahvenanmaalainen, mutta monet kerrat siellä purjehtinut ja lounaisrannikolla kasvanut. (Onneksi perheen kesälomilla veneilemässä oli aina isä mukana puhumassa jättebra ruotsia niin ei tullut siinä ongelmia.) Mitä suomeen tulee, se on niille turha kieli, koska sitä ei siellä tarvita. Eiväthän ne Suomen lippuakaan käytä tai palvele Suomen puolustusvoimissa. Jos oikein muistan, mannersuomalaiset eivät saa edes ostaa maata Ahvenanmaalta - että ei tarvi sieltä katsella kesämökkipaikkaa. Hittojako sitä sitten naapurien outoa kieltäkään opiskelemaan - olisi varmaan eri juttu jos olisi kyse sukukielistä, joita ymmärtää jonkin verran jo valmiiksi.

Hienoa saaristoa on tarpeeksi ihan Suomen alueellakin, joten mun puolesta Ahvenanmaan voisi myydä jollekin tai vaihtaa vaikka luovutettuun Karjalaan :D

Infoa kun oot nuo matka-ajat saanut selville.. Oon itse menossa viikon päästä (viikonloppuna) tuonne. Tässä esimerkki miten pääsee vuosnaisten satamasta tuonne:

Elikkäs.. Pääsaarelle et käytännössä pääse saman vuorokauden aikana. Tuo on tehty tahallaan, jotta turistit yöpyisivät pikkusaarilla - perkeleen kalliissa majataloissa. Samankin päivän aikana voi päästä pääsaarelle, mutta maksaa ihan homona. Muuten ylitykset on halpoja.

Esimerkkinä toi reissu voisi mennä näin.. Varaat lautat etukäteen. Huristelet autolla Vuosnaisten satamaan. Satamaan pitää mennä lossilla (Vartsala-Kivimaa -lossi). Tuo lossi kulkee eestaas (15-20min maksimissaan odotusta) ja toimii kätevästi. Ilmainenkin vielä.

Vuosnaisten satamasta lähtee M/S Viggen, jolla pääsee Åvaan. Åvasta ajetaan Torsholmaan. Tuo saari on siis nimeltään Brandö ja matkaa päästä päähän noin 20km. Tie on ihan pirun hauska ajella menemään...

Torsholmasta lähtee lautta (M/S Alfågeln) eteenpäin. Minne sitten haluaakaan. Vaikka Kumlingeen. Tuolla pitäisi olla yötä, jonka jälkeen pääsee vasta seuraavana päivänä jatkamaan Manner-Ahvenanmaalle.

Kannattaa varmistua että lauttojen hinnat tulee oikein. Ylitysten pitäisi maksaa noin 15 euroa yhteensä. Siis kaikki ylitykset. Monesti haluavat laskuttaa väärän hinnaston mukaan...

Saaristo on hieno ja parissa päivässä nähty. :)

edit.

tuossa vielä Viggenin aikataulut: http://www.alandstrafiken.aland.fi/turlistor07/NorralinjenViggen.htm
ja Alfågelnin aikataulu: http://www.alandstrafiken.aland.fi/turlistor07/Norralinjen.htm
ps. Huomaa että kesäaikataulu on sivun alaosassa!
Niin vielä fäg: http://www.alandstrafiken.aland.fi/fin/faq.htm

edit2. kyllä siellä suomella pärjää ihan tarpeeksi.. Kirkkokierroksellekin hyviä kohteita.

Mulla on ylimääräiset lautat varattuna 27.7. meno ja 29.7. paluu Vuosnainen-Kumlinge-Vuosnainen välille. En oo vielä perunut matkoja, mutta en myöskään tartte niitä... Tuon varauksen voi kaiketi muuttaa toiselle nimellekin jos vielä tuo reissu kiinnostaa. Paskat tuolla oikeesti niin täyttä edes ole. Varsinkaan aamulautoilla.

Olen ajatellut faijalle lahjaksi parin-kolmen päivän syksyistä kalastusreissua Avenanmaalle. Saataisiin kerrankin ihan kalan kokoisia kaloja. Kiitos tämän threadin, sain taas tietoa sitä kysymättä tai erikseen etsimättä. "happy"

Tuonne kyllä niin kannattaa lähteä veneellä eikä autolla. Voi tulla ja mennä miten lystää eikä maksa mitään yöpyä ihanalla pienellä luodolla, joka on asumaton, pelkkää luonnon rauhaa, sinisenä helmeilevä meri ja upea auringonnousu kun pistää päänsä kajuutasta ulos...

... unohdetaan se, miten hyttyset syö, vettä sataa, kaikki on kosteaa ja niin myös makuupussi, tuuli on vastaan ja pitää luovia, hiukset pestään leväisessä +13 merivedessä, veneessä on minikokoinen vessa ja saarissa haisevia ulkohuusseja, lokit kiljuu luodolla aamuyöllä, satamissa huutaa hurrit ja suklaa loppuu keskellä merta :lol2:

Itse innostuin että jos kävisi tuolla Affenanmaalla mutta kun tätä luki niin eipä kiinnosta enää, persepaikka persereijille. Pitäköön saarensa!

Kerran on tullut käytyä Ahvenanmaalla pentuna. Nätti paikkahan tuo on luontonsa puolesta, mutta kyllä se asenne manner-suomalaisia kohtaan pistää silmään. Johonkin kiviseinään oli spreijattu I hate Finland -teksti ja ostoskeskuksen jostain kojusta oli pitkä prosessi ostaa limukkaa, kun myyjä ei puhunut suomea. Hotellissa tosin oli asiallista palvelua ihan suomenkielellä ja ainakin niissä turistikohteissa, joissa käytiin oli suomenkieliset oppaat.

Viimeksi muokattu:
Saaristo on mielestäni maailman hienoin paikka, mutta sen kokeakseen ei siis suinkaan tarvitse hinata itseään mihinkään Ahvenanmaalle asti, vaan niitä samoja saaria on yllin kyllin ihan Suomen puolella heti Turusta ja Naantalista etelään ja länteen. Näillä ystävällismielisillä Saaristomeren saarilla ollaan myös oikeasti kaksikielisiä eli suomen kieli ei ole ongelma. Pikemminkin siellä vaihdetaan suomeen jos yrittää puhua inte så bra ruotsi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom