Jampe9 sanoi:
Mä kans vähän ihmettelen, miksi pitäis mennä PUNTTISALILLE aerobista kuntoa hakemaan?
Yleensä kaikki, eri lajienkin urheilijat hakee punteilla voimaa tai sitten lihaskasvua. Elikkäs vähän kuullostaa oudolta :jahas:
Asia on kyllä käytännössä toisin päin. Paljon yleisempää on, että erityisesti peruskuntokaudella tehdään kuntopiirin omaisesti kevyillä painoilla pitkiä sarjoja ja lyhyillä palautuksilla. Tässä linkki meloja Jenni Honkasen harjoitus peruskuntokaudelta.
"Voimaharjoittelussa olen nyt siirtynyt perusvoimasta voimakestävyysharjoitteluun. Voimakestävyyttä treenaan puntilla sekä kierto- että paikkaharjoitteluna. Alla on esimerkkinä viime viikolla perjantaina tehty kiertoharjoitus:
1. Makuusoutu 27,5 kg
2. Selkälihasliike
3. Penkkipunnerrus 22,5 kg
4. Vatsat, istumaannousu
5. Yhdenkäden veto alataljassa, oikea käsi 10 kg
6. Yhdenkäden veto alataljassa, vasen käsi 10 kg
7. 4-vaihe hyppy (x-hyppy ja kyykyn kautta punnerrusasentoon)
8. Vipunosto käsipainoilla sivulle 2 x 3 kg
9. Vartalonkierto levypainolla 7,5 kg
10. Vinopenkki käsipainoilla 2 x 5 kg
11. Raaka rinnalleveto 10 kg
Työtä 40 sekuntia, palautus liikkeiden välillä 20 sek. ja 5 kierrosta.
Koska työtä tehdään kerralla 40 sekuntia mahdollisimman ripeällä tahdilla, ei painot ole kovinkaan suuria tässä harjoituksessa. Tietysti kehittymisen myötä painoja lisätään hieman, mutta myös tahtia pyritään nostamaan. Itse tykkään voimakestävyysharjoittelusta, koska treenin jälkeen kyllä tietää harjoitelleensa - harjoituksessa lihaksiin kertyy maitohappoja ja hengästyminen kuuluu! Kipu on kaverini
![Smile :) :)](/smilies/smile.png)
"
Onko tämä aerobista harjoittelua, siitä voidaan keskustella maailman tappiin asti, mutta ei tässä mitään lihasmassaa haeta. Ja kyseessä ei ole mikään "mä-en-siis-halua-mitään-niinku-lihaksia"-tyttö, jotain kertoo 90 kg:n penkki ja 24 leukaa.