Adressi paremman huomisen puolesta, jälkikasvulle, kummitytöllesi tms...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pyranha sanoi:
Nimeä alle vaan, vaikkei tukia minun opiskeluaikanani enää varmaan nostetakaan.
sama

Toi koko aloituspostaus oli :anssi:, sillä ei opintotuen enimmäismäärä ei todellakaan ole 404 euroa kuussa vaan 760 euroa plus sentit päälle. Tästä 470 euroa (opintoraha + asumislisä) on vastikkeetonta ja 300 euroa valtiolle jonain päivänä palautettavaa (opintolaina). Laina on lisäksi huomattavan edullista, sillä korkoihin sisältyy 10 vuoden verovähennysoikeus valmistumisen jälkeen (edellyttäen, että valmistuu kullekin tutkinnolle säädetyssä määräajassa).

Eli turha itkeä ettei rahat riitä, jos ei ole edes lainaosuutta nostanut. Itse olen sitä mieltä, että opintotuen kokonaismäärä voisi olla lähellä 1000 euroa kuussa siten, että nimenomaan lainan osuutta kasvatetaan. Samoin tulorajoja voisi tarkistaa hieman ylöspäin, mutta vastikkeettoman opintorahan määrää voisi pikemminkin laskea.

Opintojen tukeminen on kansantaloudelliseti erittäin järkevää ja välttämätöntä (esim. lukukausimaksut, joita kuljetusala ehdotti, tuhoiasivat Suomen kaltaisen pienen maan kilpailukyvyn tulevaisuudessa), mutta toisaalta opiskelijoiden järjetön vastikkeeton tukeminen on nimenomaan tulonsiirtoa tulevaisuuden rikkaille. Sen sijaan lainamuotoinen opintotuki mahdollistaa elämisen silloin kun on tiukkaa (=opiskelet) ja estää pappa betalar -poikien ryyppyreissut valtion kustannuksella.

Eli en tod. allekirjoita.

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=561598

Taitaa olla niin ettei ole väliksi vaikkei ihan joka jamppa tuota allekirjoitakaan, kys. adressi on kuitenkin 'melko' suosittu. Jo yli 25 000 allekirjoitusta. :eek: Pistää vähän miettimään millainen poliittinen voima opiskelijoillakin voisi olla ajaa asioita ja miksei myös tehdä ihan valtakunnallista politiikkaakin.

edit. Tällä hetkellä yli 33 000 allekirjoitusta ja lisää tulee jatkuvasti.

Eipä opintotukea välttämättä pitäisi nin paljon korottaa. Mun mielestä paskempi homma on se, että työnteko rankaisee ihan liikaa. Varsinkin sen ollessa sellainen, että tienaa muutama euro "liikaa" niin niin vähintään yhden kuun tuet menetät. Se niin rohkaisee tekemään töitä.

Eli nykyinen systeemi rankaisee niitä, jotka yrittävät itse tehdä jotain asian parantamiseksi. Ja kannustaa niitä, jotka vaativat lisää rahaa yhteiskunnalta.

~Voimariini ~ sanoi:
Ihan niinkuin tälläiset adressit vaikuttaisivat mihinkään hevon v*****. Onhan se nähty niin monta kertaa.
En allekirjoittanut.

No eivät varmasti vaikuta :jahas:

Allekirjoitettu on...

Tuskin paljon vaikuttaa, en täysin kannata, mutta allekirjoitin silti.

Se mikä auttaisi olisi Ranskan malli, eli kaduille polttamaan autoja, mutta ei se oikein suomalaisille sovi.

Vinho Tinto sanoi:
Opintojen tukeminen on kansantaloudelliseti erittäin järkevää ja välttämätöntä (esim. lukukausimaksut, joita kuljetusala ehdotti, tuhoiasivat Suomen kaltaisen pienen maan kilpailukyvyn tulevaisuudessa),

Näkemykseni mukaan pienet lukukausimaksut sekä opintotuen muuttaminen niin että nopeaa valmistumista kannustettaisiin tuottaisivat nopeammin ja motivoidumpina valmistuvina opiskelijoita.
Eli lukukausimaksujen idea ei olisi kerätä varsinaisesti tuottoa vaan saada ne kouluun päässeet siellä myös käymään.
Toinen vaihtoehto olisi muuttaa koko järjestelmää ammatillisen ja korkeakoulutuksen osalta niin että itse opiskelemaan pääsyä helpotettaisiin mutta vuosittain tarkastettaisiin opintomenestys sekä sen myötä opinto-oikeus.

Tällähetkellä tilanne on keskimääräisten valmistumisaikojen osalta aivan järjetön ja kelan maksamia tukikuukausia niin monta että jos ne kaikki käyttää niin saa kyllä todella löysästi opiskelunsa ottaa ja olla vielä kännissä puolet ajasta.

Tämä alkaa olla jo :offtopic: joten se minun näkemyksistäni

Juu eihän tässä tukijärjestelmässä muuta vikaa olekaan kuin tulorajat. Itse nostin tammikuun tukea, jonka jälkeen jatkan taas täysipäiväisenä duunarina opinnäytetyön lomassa. Tuon tammikuun joudun sitten makselemaan takaisin, vaikken tammikuussa tulorajoja ylittänytkään. Aivan uskomattomia käänteitä tulee vastaan järjestelmässä, mutta kuka on sanonut että elämä on reilua. Nautitaan nyt niistä tuista mitä on saatavilla.

Ps. Missä suomalaisessa kaupungissa ei saa duunia lukiopohjalla? Siis en tarkoita nyt maaseutua vaan kaupunkeja missä on ihmisiä enemmän kuin parikymmentä tuhatta. Myönnän, että maaseudulla kouluttamattomana voi työn saanti olla vaikeaa, mutta tuskin paljon helpompaa kuin korkeasti koulutetullakaan. Kyse on vaan siitä, mitä suostuu tekemään työn eteen ja mitä suostuu työkseen tekemään. Elämä on täynnä uhrausia, kuten myös vääriä valintoja.

Vinho Tinto sanoi:
Toi koko aloituspostaus oli :anssi:, sillä ei opintotuen enimmäismäärä ei todellakaan ole 404 euroa kuussa vaan 760 euroa plus sentit päälle. Tästä 470 euroa (opintoraha + asumislisä) on vastikkeetonta ja 300 euroa valtiolle jonain päivänä palautettavaa (opintolaina). Laina on lisäksi huomattavan edullista, sillä korkoihin sisältyy 10 vuoden verovähennysoikeus valmistumisen jälkeen (edellyttäen, että valmistuu kullekin tutkinnolle säädetyssä määräajassa).

Enpä laskisi lainaa mukaan opintotukeen, sillä se on kuitenkin maksettava joskus takaisin. Tosin laina on kyllä erittäin halpa ja siinä mielessä varteenotettava vaihtoehto.

Vinho Tinto sanoi:
mutta toisaalta opiskelijoiden järjetön vastikkeeton tukeminen on nimenomaan tulonsiirtoa tulevaisuuden rikkaille.

Mutta nämä tulevaisuuden rikkaat maksavat tulevaisuudessa puolet palkastaan veroina, joten eiköhän ole ihan kohtuullista, että opiskelijoita tuetaan ja näin kannustetaan opiskelemaan. Jos tilanne olisi sellainen, että opintotukea tulisi vähemmän, kynnys lähteä opiskelemaan olisi todennäköisesti hieman korkeampi ja osa porukasta tekisi mielummin duunia pienellä palkalla kuin lähtisi harrastamaan taloudellisesti epävarmaa opiskelua.

kuljetusala sanoi:
Toinen vaihtoehto olisi muuttaa koko järjestelmää ammatillisen ja korkeakoulutuksen osalta niin että itse opiskelemaan pääsyä helpotettaisiin mutta vuosittain tarkastettaisiin opintomenestys sekä sen myötä opinto-oikeus.

Tällähetkellä tilanne on keskimääräisten valmistumisaikojen osalta aivan järjetön ja kelan maksamia tukikuukausia niin monta että jos ne kaikki käyttää niin saa kyllä todella löysästi opiskelunsa ottaa ja olla vielä kännissä puolet ajasta.

Kuljetusala puhuu välillä asiaakin. Opintotuen saamiseen vaaditaan tällä hetkellä aivan mitättömän vähän suorituksia:
kela.fi sanoi:
Edellinen lukuvuosi: Opintotuen maksamista voidaan jatkaa, kun opiskelijalla on arviointia edeltävältä lukuvuodelta tutkintoon kuuluvia opintosuorituksia vähintään keskimäärin 4,8 opintopistettä tukikuukautta kohti.

Tuon 4,8 op kuukaudessa pystyy saamaan helposti suurin piirtein vasenta kättä heilauttamalla, joten opiskeluaika menee helposti todelliseksi lusmuiluksi jos suorittaa vain minimimärän opintoja tukien saamiseen. Opintojen seurantaa ja tuen saamisen ehtoja voisi minun puolestani huomattavasti kiristää.

Niin ja itse topiciin: laitoin nimen adressiin

kuljetusala sanoi:

Jolloin ensimmäinen vuosi olisi aikamoista helvettiä, kun demotivoituneet "opiskelija"toverit nostaisivat yhteistä mielialaa mm. katoamalla yhteisistä projektitöistä ja niin edelleen.

Meillä (evtek tietotekniikka '04) aloitti muistaakseni 115 opiskelijaa. Ensimmäisen vuoden aikana 30% oli kadonnut, ja nyt 2. vuoden aikana on 10%-yks tehnyt saman. Että kylläpä tuolta ainakin katoaa aika tehokkaasti porukkaa, ilman mitään edistymisseurantoja.

Itselläni on nyt vähän kökkö tilanne noiden tulorajojen kanssa. Mikäli jokerikortti ei välähdä, niin joudun pakostakin irtisanomaan itseni kesän jälkeen nykyisestä työpaikastani, koska muuten tulorajat ylittyvät, ja työsopimukseni velvoittaa minut tekemään 40 tuntia kuukaudessa minimissään opiskelukuukausien aikana (muutoin se 40/viikko). No, eiköhän tuo kortti kuitenkin tule sieltä pakasta esille vedettyä ;)

Minuakin tässä hiukan ihmetyttää se, että opiskelijat ovat suuria paholaisia, joista tulee kapitalistisikoja ja eivät siksi ansaitse tukea. Kukaan ei varmasti lähde opiskelemaan vain sen takia, että saisi nuo opintotuet, sillä sossusta saa enemmän rahaa eikä edes tarvitse tehdä muuta kuin maata kotona.

Noh, allekirjoitettu on. Itse nostan lainaa pitääkseni itseni köyhyysrajan yläpuolella, lisäksi sain nyt vihdoinkin töitä opiskelujen ohelle, joten siltäkin osalta helpottaa hieman.

Pelles sanoi:
niinpä niin :rolleyes:

Niinniin.. :nolo: mutta tässä puhutaan nyt sadoista euroista yhteensä, kun varsinaisissa lainoissa pyöritään tuhansissa.

Vinho Tinto sanoi:
Toi koko aloituspostaus oli :anssi:, sillä ei opintotuen enimmäismäärä ei todellakaan ole 404 euroa kuussa vaan 760 euroa plus sentit päälle. ..........blaablaaa

Heti sun ensimmäinen virke on sellaista :anssi: että ei tarvi edes pidemmälle lukea.

Mutta sanotaan kuitenkin nyt se että ei tekis sullekaan pahaa käydä vähän opiskelemassa opintotuen avustuksella jos miellät velan oton tuloksi :jahas:

Näissä thredeissä on aina mielenkiintoinen suuntaus miten ihmiset jotka nimeomaan eivät ole esim. opintotuesta riippuvaisia jeesustelevat kuinka ilmankin pärjää. Ihan vittuilun vuoksi "katsokaa kurjat minäkin pystyn".

Mielestäni opintotuki lyö nyt juuri sopivaan balanssiin, sen kuuluukin kattaa vain _pakolliset_ menot eikä turhia ekstroja, joihin minä luen esim. auton (opiskelijapaikkakunnilla on yleensä hyvät julkiset yhteydet). En haluaisi että tukia nostetaan sillä kyllähän se on selvä mitä opiskelija tekee ylimääräisellä rahalla - juoksee hulluna baariin. En koe että sen pitäisi olla valtion taskusta, enkä ymmärrä miksi opiskelijalla pitäisi valtion piikkiin olla ylimääräistä rahaa.

Muutenkin on sellainen olo että opiskelija on vaan joku taakka valtiolle, meitä pitäisi vaan hoputtaa sinne tutkintoon asti ja vittuilla matkalla mahdollisimman paljon. Itse olen näköjään tähän osaan tyytynyt enkä viitsisi edes mitään muuttaa. Opettaahan nämä vuodet pitämään taloudesta huolta.

Toinen syy miksen halua valittaa mistään on koska olen ainoa omissa yliopistoissani joka saa jotain ilmaista rahaa, aika luksus se mulle on. Se, että sitä veroilla maksetaan myöhemmin ei oikein tee tuesta lainaa. Kaverit vetävät sellaista 30 000 euron lainaa yleensä ottaen, koulujen loputtua sitten maksaman pois vaan. Tuolla lainalla on sitten maksettu mm lukukausimaksut, jotka voi paikasta riippuen yltää jopa 22000 euroon vain yhdestä vuodesta. Joten väittäisin että Suomen opiskelijat ovat nyt vähän ahneita. Kuulostaa siltä, että haluavat palkkaa purkan jauhamisesta luennoilla. Suomessa on vielä vallan hyvät mahdollisuudet vaikkapa mennä tenttiin katsomaan meneekö läpi vaiko ei - muualla ei aina tällaisia mahdollisuuksia ole, vaan se on kerrasta poikki. Nykyinen systeemi tuntuu venyttävän ja venyttävän opintoja, opiskelijat ovat pidempään taloudellisessa ahdingossa ja valittavat vielä vähän enemmän. Kaikki opiskelijat tietävät mihin taloudelliseen tilanteeseen ryhtyvät aloittaessaan opinnot, itsehän valintansa tekivät. Sitä saa lopettaa lukemiset jos on kamalaa ja ruveta duunariksi.

Tulorajat olisi hyvä fiksata sillä se todellakin tuntuu rangaistukselta, näköjään niitä reippaita opiskelijoita ei sitten millään haluta tukea. Mutta onko tätä edes otettu missään esille, kuulin Karpelan ehdottavan tukien nostamista mutta sitä mielestäni järkevämpää lähestymistapaa opiskelijoiden kohtuullisen toimeentulon mahdollistamiseksi ei otettu esille?

Oho, sieltähän tuli pyranhalta tiukkaa tekstiä...

Mutta kerropa, että miksi mun ensimmäinen virke oli paskapuhetta? Miksi on väärin todeta, että opintotuen suuruus ei ole 404 euroa kuussa vaan 760, josta 460 (ei siis 404) on vastikkeetonta?

Ja mitä sun oman postaukses jatkoon tulee niin kyllä, mulle on tehnyt erittäin hyvää opiskella pelkän tuen avulla ja kyllä, olen nostanut maksimimäärän opintolainaa koko opiskelujeni ajan.

Ja tällä perusteella sanon, että kyllä 760 eurolla kuussa ihminen pärjää jopa Helsingissä. Jos haluaa elää leveämmin, voi mennä töihin. Niin tein itsekin viime vuoden lopulla. Mutta turha itkeä valtiolta lisää rahaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom