Adressi paremman huomisen puolesta, jälkikasvulle, kummitytöllesi tms...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Brad sanoi:
Ei tolla opintotuella niin väliä, mutta noita tulorajoja saisi juuri muuttaa suurella kädellä. Helppohan se on selittää, että "Menkää töihin urpot!" kun ei siellä töissäkään hirveästi voi käydä, kun tulorajat menee heti rikki. Onko se nyt joku 505e mitä saa kuussa tienata?

Jos nostat 9kk opintotukea ja tienaat 1500 ja risat kesäkuukausina.
Tulorajahan on 6060e + 1010e/tueton kuukausi, normaalitapauksessa siis 9090e

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä opiskelijat hoitavat itsellensä tukia lisää jos tarve vaatii. Niitä asioitahan varten ne on niin järjestäytyneitä...
Tulorajoja voisi kyllä nostaa, mutta ei tukia.

Vai onko ne klubit tosiaan vaan ryyppäystä ja "eksursioita" varten?
Jos on niin vittu otetaan loputkin tuet pois.

:rolleyes:

lepex sanoi:

Tätä mieltä itsekin. En allekirjoita adresseja. Hengissä ollaan selvitty, enkä katso että valtion pitäisi opiskelijoiden ryypiskelyjä maksaa.

lepex sanoi:

Vai onko ne klubit tosiaan vaan ryyppäystä ja "eksursioita" varten?
Jos on niin vittu otetaan loputkin tuet pois.

:rolleyes:

Itse opiskelijana samaa mieltä.

Missä on adressi jossa vaaditaan lukukausimaksuja?, kunhan olen allekirjoittanut ekaksi sen niin katsotaan tätä sitten. Suomessa tuetaan opiskelua jo nyt aivan järjettömästi joten allekirjoittamatta jää. Suunnataan nämä korotukset mielummin vaikkapa terveydenhuoltoon.

kuljetusala sanoi:
Missä on adressi jossa vaaditaan lukukausimaksuja?, kunhan olen allekirjoittanut ekaksi sen niin katsotaan tätä sitten. Suomessa tuetaan opiskelua jo nyt aivan järjettömästi joten allekirjoittamatta jää. Suunnataan nämä korotukset mielummin vaikkapa terveydenhuoltoon.
:D
kuljetusala(pressanvaalitredi) sanoi:
Sanon siis vielä kerran selkeällä suomella: Kokoomus ja Sauli eivät koskaan tule ajamaan palkkatyöläisen etuja, ei hyvin eikä huonosti koulutetun. Lisäksi varattomien mahdollisuus koulutukseen tultaisiin heidän mallillaaan ajamaan alas. Vaikka tätä ei luonnollisesti julkisesti mainitakkaan niin seuraamalla heidän toimia tulee tähän tulokseen jokainen valveutunut kansalainen.
:thumbs:

training_addict sanoi:
:D

:thumbs:

Mietinkin just tuota postaustani lukiessa että kuullostaapa kokoomuslaiselta ja olisihan se pitänyt arvata että kuitti tulee MUTTA vaikka onkin ikävä pilata ilakointia niin lukukausimaksut eivät olisi este varattomien opiskelulle koska vähävaraisten tulisi voida saada niistä vapautus tai niihin avustusta valtiolta.
Eli käytännössä ajan arvon kokoomusjugendille lisää maksuja. :D

ToughGrip sanoi:
Ei opintotuki olekaan elämistä varten vaan opintoja varten. Opintotuen asumislisä on asumista varten, eikä sen kuulukaan olla koko vuokran suuruinen vaan tuki vuokran maksamista varten. Itse kävin töissä enne koulua ja koulun ohella, jottei tullut kusi sukkaan kesken opintojen. Ei ollut edellisellä sukupolvellakaan sen helpompaan. Miksi meidän sitten pitäisi kasvattaa jälkikasvustamme uusavuttomia pystyyn paskannettuja lapamatoja, jotka kolmeviitosiksi asti loisivat yhteiskunnan tuilla ennen kuin alkavat tuottaa yhteiskunnalle....

Vai adressi!
Itse olen opiskeluihini ottanut opintolainaa, koska eihän opintotuella elä.
Ja vapaa-ajat tein duunii. Illat ja viikonloput. Ja silti jäi viä aikaa bilettämiseen (sekä koulutehtäviin). Ja nuorena jaksaa vaikka yöunet jäivätkin todella vähiin, toisinaan.
Kyllä siinä oppii taloudenpitoa.
Vanhat arvot kunniaan :david:

Itse olen opiskellut pitkän kaavan kautta ja ollut samalla koko ajan työssä. Vanhemmat on köyhyysrajalla kitkuttaneet aina, joten kotoa on ollut turha odottaa mitään. Opintotuki ja asumislisä ovat olleet ainoa mahdollisuus opiskella. Jos luentoja on pääsääntöisesti ajalla 8-18 matkat siihen päälle ja viikonloput ja illat tulisi pyhittää sille nopean valmistumisen takaavalle opiskelulle, kirjallisten töiden kirjoittamiselle yms. ei sitä aikaa työssäkäyntiin juuri jää kuin kesäisin. Ja kun kesäisin tulee hankkia sitä työkokemusta omalta alalta, saa tyytyä hyvin huonoon palkkaan, josta ei juuri säästöjä saa.

Siksi olen edelleen köyhä hyvästä koulutuksesta huolimatta. Mutta tähän elämäntapaan tottuu ja köyhyyteen. Mutta se on aivan varma, että ilman tukia istuisin edelleen kaupan kassalla. Ei mitään mahdollisuuksia että pelkällä työllä olisi tullut toimeen. On tietysti myös aloja, joilla opiskelu ei ole kovin vaikeaa ja sitä voi tehdä vasemmalla kädellä työssäkäynnin ohella. On kuitenkin huomattava, ettei aina ole näin.

Ja on muistettava, että kaikki eivät jaksa opiskelun ja työssäkäynnin tahdissa. Vaatimukset kasvavat koko ajan ja se näkyy mielenterveysongelmina. Tällöin kunnolliset tuet voisivat pelastaa tilanteen. Ja ei niitä tukia kukaan saa kuin sen aivan saman määrän opiskeli sitten 2 tai 35 vuotta.

Jos joku nostaa kaikki opintotuet ja -lainat ja vielä valittaa ettei rahat riitä elämiseen niin voisi ensimmäiseksi kyllä hiukan karsia menojaan. Ite opiskelin sen neljä vuotta, enkä nostanut senttiäkään opintolainaa. Autoa pidin kuitenkin lähes koko ajan, mitä nyt talvella oli seisontavakuutuksessa. Kaikki kesät olin tietysti töissä ja ekana vuonna taisin olla kaikki muutkin lomat.
Tunnustan kyllä, että porukoilta vippasin joskus pikkuisen korotonta lainaa kun oli oikein tiukkoja paikkoja välillä, mutta silti väitän että kyllä näillä nykytuillakin PYSTYY elämään.

kuljetusala sanoi:
Mietinkin just tuota postaustani lukiessa että kuullostaapa kokoomuslaiselta ja olisihan se pitänyt arvata että kuitti tulee MUTTA vaikka onkin ikävä pilata ilakointia niin lukukausimaksut eivät olisi este varattomien opiskelulle koska vähävaraisten tulisi voida saada niistä vapautus tai niihin avustusta valtiolta.
Kyllä lähes jokainen oman talouden perustava opiskelija on vähävarainen.

Turha rypistellä, kun on jo paskat housussa. :lol2:

Arvid sanoi:
Kyllä lähes jokainen oman talouden perustava opiskelija on vähävarainen.

Turha rypistellä, kun on jo paskat housussa. :lol2:

No voi voi kun ei nyt satu olemaan ja aina voidaan ottaa huomioon myös vanhempien tulot yms.
Jos lapset ei osaa väitellä niin asioiden irottaminen asiayhteyksistään ja omien naiivien johtopäätöksien tekeminen puolikkaiden lauseiden perusteella ei muuta tätä tosiasiaa.
Takaisin kouluun pojat, takaisin kouluun.

kuljetusala sanoi:
No voi voi kun ei nyt satu olemaan ja aina voidaan ottaa huomioon myös vanhempien tulot yms.
Eli täysi-ikäisten omassa taloudessaan asuvien henkilöiden tuissa/lukukausimaksuissa pitäisi ottaa heidän vanhempiensa tulot huomioon? Justjust... :D
Jos lapset ei osaa väitellä niin asioiden irottaminen asiayhteyksistään ja omien naiivien johtopäätöksien tekeminen puolikkaiden lauseiden perusteella ei muuta tätä tosiasiaa.
Kyllä nuo training_addictin lainaamat ihan kokonaisilta lauseilta näyttivät. Sen sijaan tämä lauseesi ei viittaa mihinkään tosiasiaan. :joulu3:

Kuljetusala: mikä biisi?

Btw. Todella hyvä seivaus...

Pistinpähän sitte nimeni tuohon. En näe haittaa jos opiskelijat saisi hiukan lisää rahaa. Hoivaahan yhteiskunta kaikenmaailman rappioholistejakin.

Sepi80 sanoi:
Tunnustan kyllä, että porukoilta vippasin joskus pikkuisen korotonta lainaa kun oli oikein tiukkoja paikkoja

niinpä niin :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom