Absolutismi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
Olen pitkään harkinnut absolutistiksi ryhtymistä, koska alkoholista ei lopulta tule kuin turhia kaloreita ja paha mieli. Alkoholi ei koskaan ole ollut minulle mikään ongelma, mutta nyt kolmenkympin rajapyykin lähestyessä vähäisestäkin alkoholimäärästä tulee tappava krapula ja seuraava päivä menee sängyssä. Haluaisin kuulla muiden pakkislaisten kokemuksia absolutistiksi ryhtymisestä. Kapenivatko sosiaaliset ympyrät ja alkoivatko kaverit karsastaa vissyvettä tissuttelevaa "ilonpilaajaa"? Treeneistä varmasti saa ainakin enemmän irti... :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole absolutisti, mutta en ole käytännössä ikinä juonut, polttanut tai käyttänyt mitään aineita. Ei ole mielestäni mitään järkeä 'ryhtyä' absolutistiksi, koska on paljon helpompaa vain juoda silloin kun tarvitsee, eli esimerkiksi hyvässä seurassa ottaa lasin viiniä tai lonkeron tai mitä vaan.

Veikkaanpa kyllä, että juomatta jättämisellä on ihmissuhteisiin huomattavankin iso vaikutus. Itselläni ei oikeastaan ole ystäviä(ainakaan ketään kenestä välittäisin), enkä juurikaan tapaa niitä vähiä muuta kuin salilla. Tekemistäkin on hankala keksiä, koska nykyään ihmiset eivät vietä aikaa missään muualla kuin tietokoneen ääressä ja baarissa. Se on kuitenkin täysin oma ratkaisu, juoko hirveät kännit vai ottaako vain yhden tai kaksi kaljaa ja on kaverien seurana, eli absolutismista ei mielestäni hyödy mitään.

Veikkaanpa kyllä, että juomatta jättämisellä on ihmissuhteisiin huomattavankin iso vaikutus. Itselläni ei oikeastaan ole ystäviä(ainakaan ketään kenestä välittäisin), enkä juurikaan tapaa niitä vähiä muuta kuin salilla. Tekemistäkin on hankala keksiä, koska nykyään ihmiset eivät vietä aikaa missään muualla kuin tietokoneen ääressä ja baarissa. Se on kuitenkin täysin oma ratkaisu, juoko hirveät kännit vai ottaako vain yhden tai kaksi kaljaa ja on kaverien seurana, eli absolutismista ei mielestäni hyödy mitään.
riippuu ihan ihmisen iästä vaikuttaa jos edes vaikuttaa hei oikeeeesti

Tarkoitatko alkamista absolutistiksi vai alkoholin käytön lopettamista. Siinä on mun mielestä vissi ero. Eli absolutisteilla on oikeasti ongelma viinan kanssa ja se on the juttu, absolutismi, olla koskematta tippaankaan viinaa...

Sitten on taas paljon ihmisiä jotka eivät käytä alkoholia. Heillä ei ole sen kanssa mitään ongelmaa mutta ei vaan kiinnosta. Ehkä joskus voivat ottaa pienen oluen ettei tuu liian isoa merkitystä asialle, mutta ei sitä oikein alkoholin käyttämiseksi voi laskea jos juo kaksi kaljaa vuodessa.

Jos ei ole ongelmia alkoholin kanssa niin suosittelen alkoholin käytön lopettamista mutta ilman mitään absolutismia. Jos ei huvita niin ei huvita ja jos joskus kaljan juo niin juo sitten jos huvittaa.

Itse en juo mitään limsoja mutta en mä nyt absolutisti niiden suhteen ole. Ei vain maistu mulle, mutta toisaalta kyllä mä kerran kesässä saatan pullon limsaa juoda jos on kuuma ja hiki eikä muuta tarjolla.

Elämä ilman turhia ehdottomuuksia on helpompaa ;)

Itse lopetin ajoittain rankankin dokaamisen kokonaan tossa 11kk sitten, mutta en miellä itseäni millään tavalla absolutistiksi. Tarkoitus ei ollut ikinä edes lopettaa dokaamista saati ruveta absolutistiksi. Aluksi olin viikonlopun kerrallaan selvinpäin, kunnes huomasin että täähän on perkeleen mukavaa. Lopettaminen on tuonut mukanaan paljon positiivista, ei enää darroja, ahdistusta, rahaa jää muuhun. Myös henkisellä puolella menee paljon paremmin, ei tarvi sykkiä koko ajan ees taas, osaa ottaa rauhallisesta eikä tarvi juosta pillun perässä joka viikonloppu. En koe että sosiaalinen elämä olisi kärsinyt, ehkä jopa parantunut. Koitan tietoisesti välttää absolutistin leimaa käyttämällä suuria määriä nuuskaa ja näyttäytymällä välillä alkossa.
Ja mikä tärkeintä niin rauta tottelee nykyään ihan eri tavalla.

Aiemmin dokasin joka viikonloppu ja viikollakin 1-4 kertaa yksin kotosalla muutamia. 15-40 annosta viikossa.

Puolitoista selvempää kuukautta tulee täyteen huomenna. Yhdet semikännit ja yksi neljän annoksen ilta on tänä aikana ollut.

En aio lopettaa alkoholin käyttöä mutta olen varmaankin päässyt yli tapajuomisesta. Ensi vuonna pidän varmasti tipattomia viikkoja mutten tipattomia kuukausia. 1-3 kertaa kuussa pitää päästä irrottelemaan.

Plussana käytön vähentämiselle on ainakin rahan säästyminen muuhun, mielialan virkistyminen ja paremmat unenlahjat.
Miinuksia ei oikeastaan ole, olen käynyt jopa baarissa limulinjalla kun muut vetävät vieressä bisseä. Tylsäähän se toki on :)

Tuo on totta, että alkoholia vähemmän käyttävillä on myös kaveripiiri pienempi. Sinänsä aivan tyhmää. Nykyään en kyllä kovin montaa hlöä tiedä jotka eivät viihtyisi joka vkl baarissa, kun ei muuta tekemistä osata itse keksiä. Tietysti kertoo näistä henkilöistäkin jotain että en ehkä sellaisten kanssa haluaisi kavereita ollakkaan.

En ole absolutisti, mutta en myöskään juo lähes ollenkaan. Juhlissa yms otan ihan hyvin, mutta ei ole mitään pakkoa mennä baariin kun muutkin menevät.

Aiemmin dokasin joka viikonloppu ja viikollakin 1-4 kertaa yksin kotosalla muutamia. 15-40 annosta viikossa.

Puolitoista selvempää kuukautta tulee täyteen huomenna. Yhdet semikännit ja yksi neljän annoksen ilta on tänä aikana ollut.

En aio lopettaa alkoholin käyttöä mutta olen varmaankin päässyt yli tapajuomisesta. Ensi vuonna pidän varmasti tipattomia viikkoja mutten tipattomia kuukausia. 1-3 kertaa kuussa pitää päästä irrottelemaan.

Plussana käytön vähentämiselle on ainakin rahan säästyminen muuhun, mielialan virkistyminen ja paremmat unenlahjat.
Miinuksia ei oikeastaan ole, olen käynyt jopa baarissa limulinjalla kun muut vetävät vieressä bisseä. Tylsäähän se toki on :)

Jep, tuota mäkin voin suositella. Elokuun alussa lopetin römpöttelyn jota tuli harrastettua vähän väliä. Sen jälkeen olen juonut tasan kerran humalat (oli kyllä kohtuu kovat) ja sitten ottanut muutamia kertoja pari olutta.

Suurin muutos on se että treeni maistuu aivan eri tavoin. Ilokseni myös huomasin että juomattomuutta ei mieti enää. Ennen toissa viikonloppua olin viisi viikkoa täysin juomatta ilman että huomasin edes asiaa kuin jälkikäteen ja senkin päätin hurjiin kolmen oluen "känneihin"...

Oon muuten ihan lähietäisyydeltä huomattavissa kuinka paljon tollanen jatkuva dokaus muuttaa ihmisen ulkonäköä. Yksi ihastukseni oli aikoinaan hoikka ja tosi söpö, nyt kun nähnyt parin vuoden päästä uudelleen oli ero melkoinen. Muija käynyt kutakuinkin baarissa joka vkl ja naama ihan turvonnut samoin kuin kroppa. Ja sitten väitetään ettei ole mitään ongelmaa.. ;)

Juominen on kyllä ihan mukavaa puuhaa mutta sitäkin pitäisi osata ottaa kohtuudella.

Juu, minäkään en oikeastaan juo paljon ollenkaan, kun se ei vaan enää kiinnosta.
Minun mielestäni alkoholin runsas käyttö alkaa yllättävän nopeasti tuhota ihmisen terveyttä salakavalasti. Se näkyy sitten ulkonäössä ja myöskin ajattelussa.
On ollut hauska seurata erään ystävän muutosta, kun hän vähensi alkoholin käytön minimiin. Ulkoapäin katsoen se näytti virkistymiseltä ja ajattelun heräämiseltä ja tutun persoonan palautumiselta. Huumori ja elinvoima palautuivat.

Vastataanpa nyt, vaikka ei mitään kovin uutta sanottavaa olekaan. Eli itse en juo juuri ollenkaan, minkäänlaista periaatepäätöstä en ole asiasta tehnyt. Tärkein syy on rahan säästäminen ja se että seuraavana päivänä pääsee salille. Ei ole vaikuttanut sosiaaliseen elämään juuri mitenkään, varmaankin siksi ettei kavereistakaan kukaan juo kovin paljoa. Baarissa asiaa joutuu tietenkin aina selittelemään, mutta pääsääntöisesti vain joillekin ääliöille. Absolutismi on mielestäni typerä ratkaisu, ellei sitten ole parannusta tekevä alkoholisti. Oma "absolutismini" on puhtaasti taloudellista, muuten joisin varmasti sen yhden.

Olipa kummallinen kirjoitus Jamilta, kun noita käsitteitä venytetään ja paukutetaan ihan miten sattuu. Melkein heräsi kysymys, että oliko koko tarina kirjoitettu pienessä hiprakassa! :D

Tarkoitatko alkamista absolutistiksi vai alkoholin käytön lopettamista. Siinä on mun mielestä vissi ero. Eli absolutisteilla on oikeasti ongelma viinan kanssa ja se on the juttu, absolutismi, olla koskematta tippaankaan viinaa...

Tässä rinnastetaan absolutisti automaattisesti entiseen alkoholistiin tai ongelmakäyttäjään. Ei näin! Tiedän absolutisteja, jotka eivät ole ikinä viinaan koskeneet. Entiseksi alkoholistiksi leimaaminen ei ole välttämättä kovin imartelevaa henkilölle, joka on esim. elämänkatsomuksellisista, uskonnollisista tai perhetaustaan liittyvistä syistä johtuen tehnyt tietoisen valinnan olla juomatta.

Jos ei ole ongelmia alkoholin kanssa niin suosittelen alkoholin käytön lopettamista mutta ilman mitään absolutismia. Jos ei huvita niin ei huvita ja jos joskus kaljan juo niin juo sitten jos huvittaa.

Eli suomeksi käännettynä suosittelet alkoholin kohtuukäyttöä.

Jos alkoholin käytön lopettaa täysin, niin silloin ihmisestä tulee absolutisti (raitis, täysraitis, raivoraitis, jne. - rakkaalla lapsella on monta nimeä). Jos käyttöä jatkaa sen mukaan "milloin huvittaa" on kyseessä normaali alkoholin käyttö, yleensä ns. kohtuukäyttö. Jos taas huvittaa juoda joka päivä niin sitten kyseessä onkin jotain muuta...

Elämä ilman turhia ehdottomuuksia on helpompaa ;)

Monelle ihmiselle juuri ne ehdottomat valinnat voivat tehdä elämästä helpomman tai ainakin paremman.

Ylipäätänsä vastustan nyky-yhteiskunnan epikurolaista ajattelua, että kaikkea pitää saada tehdä, jos huvittaa. Etenkin nuorten keskuudessa vahvoja vakaumuksia lähinnä halveksutaan, kaiken pitäisi muka olla helppoa, mukavaa, rentoa, jne.

Ite oon ottanut viimeeksi joskus 2007, ei vaan ole ollut minkäänlaista kiinnostusta juoda. En ole Absolutisti, sillä saatan vetää kännit jos joskus siltä tuntuu, ei oo ainakaan tässä 3 vuoden "tauon" aikana vielä huvittanut. Kaverit on vähentyneet aika paljon, esim. 2 tyyppiä, jotka olivat lapsesta asti parhaita kavereitani, niin ei enää liikuta oikein koskaan yhdessä ja silloinkin kun olen niiden kanssa, ne vaan valittaa siitä, et miks en juo. Monet muutkin tyypit pitää mua outona nössönä ja pellenä yms. kun en juo. Oon myös huomannut, että siskon kaverit kattoo mua jotenkin oudosti, eikä edes moikkaa, kun varmaan ihmettelevät miksi en enää hillu kylillä pullo kädessä ja oksentele:david: Vittu mitä paskaa.

Onneksi on pari hyvää kaveria mulla, jotka eivät itsekkään juuri juo.

Haluaisin kuulla muiden pakkislaisten kokemuksia absolutistiksi ryhtymisestä. Kapenivatko sosiaaliset ympyrät ja alkoivatko kaverit karsastaa vissyvettä tissuttelevaa "ilonpilaajaa"?

Tässä absolutistin kokemuksia:

+ Rahaa säästyy (esim. vuoden aikana varsin merkittäviä summia)
+ Ei terveys-/mielenterveys-/päihdeongelmia
+ Ei kännitapaturmia tai tappeluita
+ Ei parisuhdeongelmia alkoholin käyttöön liittyen
+ Ei krapulapäiviä eikä "pakollista" baarissa käymistä = enemmän aikaa tehdä muita juttuja, henkilöstä riippuen myös etua opinnoissa tai työelämässä.

- Sosiaalinen elämä vaikeutuu (hankalinta teini-iässä, vaikutus vähenee huomattavasti aikuisiällä)
- Vähäisempää/vaikeampaa kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen (jälleen vaikutus vähenee teini-iän jälkeen)
- Erilaiset alkoholikeskeiset juhlatilaisuudet (esim. pikkujoulut) muuttuvat helposti turhauttavaksi pakkopullaksi.
- Jos omistat auton = olet oletusarvoinen kännikuski (kyselyt vähenevät selvästi kun alat veloittamaan bensarahaa! :D)
- Satunnaiset epäilyt huumeiden käytöstä (ihan oikeasti tähänkin törmää, monelle ihmiselle on liian vaikea uskoa, että joku voi elää ilman minkäänlaisia päihteitä)
- Absolutisti ei voi koskaan "nollata tilannetta" eikä hakea tukea viinapullosta, vaan kaikki elämän kolhut on otettava vastaan omilla jaloillaan seisten.

Yhteenvetona:

Jos otat, et aja. Jos kuitenkin ajat, niin ajat jalkakäytävällä.

Rauhoittavilla

Tarkoitin absolutistilla henkilöä, joka ei käytä mitään päihteitä (ts. ei alkoholia, huumausaineita, lääkkeiden väärinkäyttöä, liiman haistelua, sienimetsällä käymistä, jne.).

Jos rauhoittavia käytetään lääkärin määräyksestä, niin kyseessä lienee erilainen tilanne. Tiedän esim. että Suomessa määrätään melko helposti rauhoittavia, jos esim. omainen on menehtynyt tai kyseessä on muu vastaava "shokkitilanne". Aika moni taitaa vastaavassa tilanteessa riipaista kovan kännin ikäänkuin "itselääkityksenä" (esim. töistä potkut, vaimo jätti, koira kuoli -> ensiavuksi pullo kossua).

Lähtökohtaisesti kuitenkin absolutistilla ei ole käytössä mitään kemiallista kainalosauvaa. Jos elämä kohtelee kaltoin, niin kaikki pitää kestää selvin päin. Ehkä kivaa, ehkä ei, jokainen tekee omat valintansa.

Itsellä takana lähes 20v alkoholinkäyttöä keskimääräisen suomalaisen miehen tyyliin. Sen jälkeen lähes 10v absolutistina, joka sopii ainakin minulle parhaiten mutta ihmiset on kaikki yksilöitä joten suosittelen kokeilemaan vaikka nyt vuoden ensalkuun absolutismia niin saa kokemuksia asiasta jos asia tosiaan kiinnostaa. Sitä voi sitten taas vuoden päästä jatkaa alkoholinkäyttöä jos siltä vielä tuntuu.

Jos ei alkoholiriippuvuus ole mikään ongelma, niin minunkin mielestäni absolutismi on yliampuva muutos. Itsellä kuluu alkoholia keskimäärin jotain pari annosta per kuukausi vuositasolla. Kun juo vähemmän, pitää vaan muistaa juoda vähemmän eli toleranssi on tullut todella alas jostain nuoruusvuosista. Jääkaappiin kun ostaa sixpackin, niin viimeisiä juodessa pitää aina tsekata, ettei ne ole menneet vanhoiksi jo. Kun juo näin vähän, kannattaa juoda vain hyvää viiniä, portviiniä, tms.

Publikaanin plussiin ja miinuksiin verrattuna sanoisin, että tämän verran juomisessa on nuo samat plussat ilman mitään noista miinuksista poislukien tuo nollauspointti.

Minä en oikein tajua, että miksi pitäisi käyttää ollenkaan alkoholia, jos tuntuu ettei halua. Edes kohtuukäyttää. Itse ajattelin kokeilla olla ensi vuoden kokonaan ilman alkoholia. En koe saaneeni pienestä enkä isommasta alkoholinkäytöstä enää pariin vuoteen mitään positiivista, miksi pitäisi siis ottaa edes silloin tällöin se yksi? Jos joku lopettaa karkin syömisen kokonaan, sitä ei ihmettele kukaan, mutta alkoholia olisi pakko ottaa, vaikka edes se yksi lasillinen ruoan kanssa tai saunakalja. Jos ei maistu niin se päätös olla ottamatta ollenkaan voi olla ihan helpottava, ns. antaa itsellensä luvan olla ottamatta edes kohteliaisuussyistä.

En tässä iässä ja elämäntilanteessa näe enää mitään vaikutusta edes sosiaalisiin kuvioihin. Elämästä on jo karsiutunut ne ihmiset, joiden kanssa ei ollut muuta yhteistä kuin juopottelu, ja aika isolla osalla kavereita on jo lapsia, joille yllätysjuopottelu ei muutenkaan tule kyseeseen, joten ei tarvitse pelätä hankalia pakotilanteita leffan jälkeen kun ei itse halua kaljalle.

Itselläkin kokemuksia tuosta vähentämisestä ja pelkästään positiivisia. Ennen n. 1-2 kertaa kuussa kännit eli 15-25 annosta illassa ja useasti lähti lapasesta eli 100-300e illassa, helvetillinen krapula, joskus 2 päivän putki jne.

Nyt olen 8kk ollut ilman känniä ja suurin määrä kerralla ollu 5 annosta. Jos lähen johonkin juon ykköskaljaa, mutta harvemmin tulee missään käytyä enää. Juon kuitenkin 1-3 kertaa viikossa yleensä viskiä 4cl kerralla ja tästä en ole huomannut mitään haittaa eli kohtuukäytöllä nykyisin. Kyllähän moni on ihmetellyt, kun ei ryyppää, mutta ei mitään kovinkaan negatiivista ole sanottu (eikä kiinnosta paskaakaan vaikka sanottaisiinkin). Positiivisia asioita raha, ei darraa, freesimpi olo, ajatus luistaa, iloisempi olo jne. eli suosittelen. Jos haluaa karaista itseään niin suosittelen paha ylikunto + 2 päivän putken darra :urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom