Aamupalan riittävyys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Hola!

Eli joidenkin tietojen mukaan aamupalan pitäisi kattaa neljäsosa päivän koko energiatarpeesta.. no sehän tarkottaisi sitä että aamulla pitäisi syödä n. 600kcal, joka on jo aika paljon.. mitenkähän tuollainen aamupala olisi järkevintä rakentaa, vai riittääkö aamupalaksi esim. tämmöinen "vakiopirtelöni" arkisin klo 07.30:

- 2 kananmunan keltuaista
- kaakaota 2 tl
- sokeria ½tl
- maitoa 3-4dl
- heraproteiinia ½dl
- banaani

+ pari hapankorppua (ei siis mukaan pirtelöön :lol2: )

.. mitä tuosta tulee ravintosisällöksi keskimäärin? ja paljonko kananmunan valkuaisesta sai proteiinia?

Voisitte tietysti pistää omiakin aamupalojanne tänne, olisi mukava nähdä. Näitä threadeja on kyllä jo varmaankin paljon, mutta silti, lähinnä tietysti mua kiinnostaisi toi mun oman aamupalan "riittävyys" ennen ruokatuntia klo 12.. :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aamupalat löydät noist ruokailu-threadeista:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=13248

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=1458&highlight=ruokailusi

Mut ite vedän 250g rahkaa, mehukeittoo ja 1-2 ruokalusikallist rypsiöljyy. Pari ruisleipääki kalkkunaleikkeel tulee otettuu siin samas tai vähän myöhemmin. Plus multivita.

Miks sä laitat pelkät keltuaiset? Miks sä laitat yleensä keltuaiset? En usko et kaloreit kannattaa niist ottaa.

Re: Re: Aamupalan riittävyys?

Originally posted by Hano
LOL :lol2:

1200kcal on paljon, 600kcal on suupala.

Jep. 600 kcal saa 2 purkista Valion "Kappas vain, hänestä tuli uusi maailmanennätysukkeli"-juomaa.

Play on tosimiesten evästä.

Voi MINÄ HANURITURPA per*ele, kirjotin KELTUAINEN ku piti kirjottaa valkuainen.. huh.. mulla jäikin jotenkin "vajaa" olotila tän topicin kirjottamisen jälkeen =D .. eli siis valkuaisia 2kpl, ei suinkaan kolesterolipommeja.

-- Juffe

Originally posted by pek
Aamupalat löydät noist ruokailu-threadeista:

Kiitän. Miksi muuten aamuisin rypsiöljyä?

-- Juffe

Originally posted by juffe
lähinnä tietysti mua kiinnostaisi toi mun oman aamupalan "riittävyys" ennen ruokatuntia klo 12.. :rolleyes:

Itse olen viime aikoina syönyt n. 600 kcal aamiaisen ja pärjännyt sillä n. 3 tuntia. Voisit hyvin heittää aamulla kaurapuurot kehiin jonkin proteiinipitoisen kanssa ja syödä välillä vielä jonkin välipalapirtelön.

"Neljäsosa" on jonkin Aliravitsemustieteen Instituutin suositus. Syö aamulla kunnolla niin kuin koko päivänkin aikana. Kehonrakentajalla on kehonrakentajan eväät.

Re: Re: Aamupalan riittävyys?

Originally posted by Arvo Paperi
Itse olen viime aikoina syönyt n. 600 kcal aamiaisen ja pärjännyt sillä n. 3 tuntia. Voisit hyvin heittää aamulla kaurapuurot kehiin jonkin proteiinipitoisen kanssa ja syödä välillä vielä jonkin välipalapirtelön.

Jeps. Eli jos vaikka aamusta keittäisi kaurapuuron (mikrossa mä sen kuitenkin aina teen :D) ja sitten vaikka kaksi kananmunan valkuaista, ja vielä tossa ennen ruokatuntia (11-12 maissa) vetäisi proteiinipitoista, esim. juuri tommosen banaanipirtelön tms?

Normaalistihan syön myös neljä-viisi kertaa päivässä heraproteiinia, mutta nyt on loppu enkä saa kuukauteen hankittua lisää niin pitää turvata proteiininsaanti jostain muista lähteistä.. eiköhän noi kananmunanvalkuaiset asiansa aja, mutta montakohan niitä pitäisi syödä? :)

-- Juffe

Re: Re: Re: Aamupalan riittävyys?

eiköhän noi kananmunanvalkuaiset asiansa aja, mutta montakohan niitä pitäisi syödä? :)

-- Juffe

Olisi ehkä aika alkaa punnitsemaan, tutkimaan taulukoita sekä laskemaan kaloreita ja proteiineja. Kuten täällä on miljoona kertaa todettu, Finelistä löytyy ainesten ravintoarvot. Yksi kananmuna painaa n. 50-60 g.

Ei niitä lisäravinneprotskuja tarvitse joka välissä vetää, kun syö maitotuotteita, lihaa, kanaa, kananmunaa, kalaa ym. proteiinipitoista ruokaa. Itse huomasin yllätyksekseni saavani tavallisesta ruoasta jopa ylimääräistä protskua, joskin se on tullut aika kalliiksikin.

ilmeisesti mun pitää ruveta kiinnittämään huomiota tuohon aamupalaan =) esimerkkinä tämä aamu söin eiliseltä isänpäivä kekkereiltä saatua suklaakakkua =) pitänee taas kaivaa kaurapuurot ja hunajat esiin..mitenkäs tuosta öljystä ja kahvista kysyisin..eli kahvilla tarkoitus polttaa rasvaa? mutta entäs tuo öljy mitäs se tekee?

Kiitän. Miksi muuten aamuisin rypsiöljyä?

Öljyä siksi, että siitä saatava energia jakaantuu tasaisesti pitkän aikaa ja lisäksi se on erinomainen energian lähde.

Re: Re: Re: Re: Aamupalan riittävyys?

Originally posted by Arvo Paperi
Olisi ehkä aika alkaa punnitsemaan, tutkimaan taulukoita sekä laskemaan kaloreita ja proteiineja. Kuten täällä on miljoona kertaa todettu, Finelistä löytyy ainesten ravintoarvot. Yksi kananmuna painaa n. 50-60 g.

No kävinpäs katsomassa, eikä tuossa kananmunassa ollut kovinkaan paljoa, 100g valkuaista ja jotain 11,6g proteiinia, pettymys.. :wall:

Itse teen aamuisin seuraavanlaisen sekoituksen :

1/2 L rasvaton jogurth syvälle lautaselle. Sekaan purkki raejuustoa ja keitettyä riisiä. Lisäksi Pirkan metsamarjamysliä sekä ruokalusikallinen rypsäriä. Toimii ainakin minulla aika hyvin. Perään kuppikahvia ja pari viipaletta Realia kinkulla höystettynä.

Itse jaksan tällä setillä lounaaseen asti ellen treenaa aamupäivällä.

Originally posted by Grandi
Yhden normaalikokoisen (60g) munan valkuainen sisältää noin 2g proteiinia.

Ja normaalikokoisen munan painosta on n. 2/3 osaa valkuaista, ja 100 g valkuaista on n. 10 g proteiinia. Elikkä yhdessä 60 g kananmunan valkuaisessa on n. 4 g proteiinia.

Kyllä niitä sais vääntää 6-10 kipaletta suunnilleen, että saa jonkin verran proteiinia, omeletin jos tekee niin voi sitten väliin heittää vaikkapa raejuustoa ja kalkkunaleike silppua.

Taidanpa siis siirtyä rahkalinjalle aamuisin sekä välipaloilla. Mitä rahkaa suosittelette, missä olis vähän rasvaa?

-- Juffe

Voi MINÄ HANURITURPA per*ele, kirjotin KELTUAINEN ku piti kirjottaa valkuainen.. huh.. mulla jäikin jotenkin "vajaa" olotila tän topicin kirjottamisen jälkeen =D .. eli siis valkuaisia 2kpl, ei suinkaan kolesterolipommeja.

-- Juffe

Ihan pakko kommentoida. Eihän kananmunien keltuaisissa enään nykyään kolenseroleja ole juuri lainkaan!! Hyvää rasvaa keltuaisesta suurin osa. Kanoilla tarkat ruokavaliot ja ruoka-ajat, jotkut saavat jopa hyviä rasvoja ruokaansa lisättynä. Ihan turhaa haaskausta jättää keltuiset syömättä, kun puolet munan proteiineista tulee juuri keltuaisesta. Puhumattakaan siitä, miten ravintorikas kananmuna on kokonaisuudessaan.. Kaippa esim. ulkomaalaisten ja meidän kotimaisten munien välillä on kuitenkin selvä ero, ja meidän kotimaiset ovat moninverroin terveellisempiä, eivätkä sisällä näitä huonoja kolesteroleja..(?)..

Originally posted by MissFlightattendant
Kaippa esim. ulkomaalaisten ja meidän kotimaisten munien välillä on kuitenkin selvä ero, ja meidän kotimaiset ovat moninverroin terveellisempiä, eivätkä sisällä näitä huonoja kolesteroleja..

:rolleyes: :kuvia:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom