Aamupalan korvaaminen pirtelöllä

Elikkäs. Nyt vedelly aamupalaksi 2 Weetabixia banaanin ja maidon kera sekä 250g rahkaa jossa mukana marjoja ja kermaa.

Ongelma on seuraava: oon hiton hidas syömään, ja tollasenkin puputtamiseen menee joku 45min, suurin osa ajasta ton rahkan änkeemiseen. Vedän iltasin 500g samaa rahkaa, ja alkaa tursuta korvista ulos jo, eikä oikein tee mieli. Itseasiassa välillä tekee aamuisin niin pahaa ton rahkan kanssa, että kun oikein änkeen sen niin tulee tosi paha olo ja joskus ykäkin lentää. Ja oksentaminen on vähän niinku huono juttu kun koittaa saada aamupalasta jotain irtikin.

Haeskellessani ratkaisua tähän probleemaan muistin, että täällä jotkut sanonu kiinteen ruuan tekevän tiukkaa aamusella, ja että väsäävät jonkun pirtelön. Joten kysynkin, että mitä kaikkee pirtelöön kantsis lyödä, että olis hyvän kokonen niitti? Tosta rahkasta tulee protskua 25-30g, ja kaloreita koko aamupalasta ~500kcal luokkaa (Weetabix-palassa 125kcal jo).

Aattelin että ottaisin jonkun desin(enemmän?) herajauhetta tohon protskutarpeeseen, vähän pähkinää vois lyödä, banaanin, maitoa. Jotkut heittää rypsäriä, pitäiskö pistää ja paljonko? Ja mites kananmunat, tuleeko oudon makusta pirtelöä jos lyö jonkun munan sinne sekaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Elikkäs. Nyt vedelly aamupalaksi 2 Weetabixia banaanin ja maidon kera sekä 250g rahkaa jossa mukana marjoja ja kermaa.

Ongelma on seuraava: oon hiton hidas syömään, ja tollasenkin puputtamiseen menee joku 45min, suurin osa ajasta ton rahkan änkeemiseen. Vedän iltasin 500g samaa rahkaa, ja alkaa tursuta korvista ulos jo, eikä oikein tee mieli. Itseasiassa välillä tekee aamuisin niin pahaa ton rahkan kanssa, että kun oikein änkeen sen niin tulee tosi paha olo ja joskus ykäkin lentää. Ja oksentaminen on vähän niinku huono juttu kun koittaa saada aamupalasta jotain irtikin.

Haeskellessani ratkaisua tähän probleemaan muistin, että täällä jotkut sanonu kiinteen ruuan tekevän tiukkaa aamusella, ja että väsäävät jonkun pirtelön. Joten kysynkin, että mitä kaikkee pirtelöön kantsis lyödä, että olis hyvän kokonen niitti? Tosta rahkasta tulee protskua 25-30g, ja kaloreita koko aamupalasta ~500kcal luokkaa (Weetabix-palassa 125kcal jo).

Aattelin että ottaisin jonkun desin(enemmän?) herajauhetta tohon protskutarpeeseen, vähän pähkinää vois lyödä, banaanin, maitoa. Jotkut heittää rypsäriä, pitäiskö pistää ja paljonko? Ja mites kananmunat, tuleeko oudon makusta pirtelöä jos lyö jonkun munan sinne sekaan?

Laita tuo maito + weetabix + rahka + marjat sinne tehosekoittimeen ja hyvä tulee :D. Sama aamupala kun nyt pirtelön muodossa. Esim appelsiinimehua voi hieman lisätä jos haluaa löysemmän seoksen.
Jos tarvii lisä prodee niin voihan sinne heraakin sujauttaa, tai vaikka kananmunia. Kananmunista ei juuri mitään makua pirtelöön tule, joitan voi vain kuvottaa ajatus raakojen munien syömisestä.
Öljyäkään ei tarvitse laittaa jos rasvaa muuten ruokavaliossa on ja tarkoitus ei ole läskistellä.

Miten toi rahka blendautuu maitoon? Meneekö homogeeniseksi ja miellyttäväksi seokseksi vai tuleeko jotain ihme lillinkiä? Marjat kyllä jätän pois, vittuku alkaa tökkiä :D On se kumma kun hyväänkin turtuu vaan.

Rahka blendaa hyvin maitoon, itse sekoittelin aikanaan ja varsin sujuva sotku siitä tulee. Aivan saatanan hirveälle se maistuu kyllä, mutta sitä varten on marjat/mehut/whatnot.

Ei sitä rahkaa ole mikään pakko vetää noin paljon jos se alkaa jo oksettaa. Ihme touhua, ei jokapäiväisellä ruualla tuollaista vaikutusta kuulu olla.

Jos ruuan koostumus sinänsä ei ole ongelma, kokeile syödä vaikka jotain vähän tuhdimpaa ruokaa. Paista vaikka muutama kananmuna ja viereen mitä ikinä vihannesta haluatkin. Myös keitetyt kananmunat ovat tosi jees, edellisiltana keität ja laitat jääkaappiin. Ja sit sitä Weetabixia, jos sen haluat väkisin säilyttää. Hedelmät olisivat varmaan myös hyvä vaihtoehto osaksi aamupalaa ajan kannalta, sillä ne voi syödä matkalla töihin/kouluun.

Samaa mieltä Alyssan kanssa. Miksi syödä semmosta ruokaa joka aiheuttaa oksennusrefleksin? Ei rahka ole mitään ultimatebody-ruokaa, jota ilman ei lihasta tule grammaakaan. Esim. juurikin kananmunat ovat helvetin halpoja, ja huomattavasti ravintorikkaampaa safkaa kun rahka.

Samaa mieltä Alyssan kanssa. Miksi syödä semmosta ruokaa joka aiheuttaa oksennusrefleksin? Ei rahka ole mitään ultimatebody-ruokaa, jota ilman ei lihasta tule grammaakaan. Esim. juurikin kananmunat ovat helvetin halpoja, ja huomattavasti ravintorikkaampaa safkaa kun rahka.

Ja niihin muniin on voinut jo kyllästyä ja kehittyä se oksennusrefleksi.

Tosiaan söin munakkaitakin yhdessä vaiheessa aika reteesti ja nykyään nekään ei oikein uppoa... :D

Mutta tänään aamusti heitin seuraavan setin: 250g Ehramia, yks banaani, 1,5dl kaakaonmakusta palautusjuomajauhetta, 2tl kaakaojauhetta, 1tl sokrua ja maitoa ja koko paska sekaisin. Pari isoa tuopillista tavaraa tuli, maistu aika hyvältä ja meni kivasti alas. Prodeakin likemmäs 60g :O Varmaan tällästä vedän nyt vähän aikaa, mulla on mansikan makusta protskujauhoakin niin saa vähän vaihtelua.

Ite joskus vetelen tämmösiä:
- Purkki ehrmannia tai rainbowin rahkaa
- banaaninmakuista heraa
- kaurahiutaleita
- banaani
- maitoa
- pakastemarjoja (mansikoita, mustikoita, viinimarjoja, vadelmia)
- Pieni loraus metsämarja-funlightia
- Vähä rypsiöljyä

On hyvää ku laittaa kaikki sekasin ja kyllä siitä kaloreita ja proteiiniakin kertyy.

Itelläki alko olemaan ongelmia aamupalan kanssa joku aika sitten ja korvasin ne nyt joksikin aikaa palkkarilla ja parilla leivällä, ei ole ainakaan vielä haitannut kehitystä. Ja miksi edes haittaisi jos loppupäivän kalorit on hyvällä mallilla..

Itelläki alko olemaan ongelmia aamupalan kanssa joku aika sitten ja korvasin ne nyt joksikin aikaa palkkarilla ja parilla leivällä, ei ole ainakaan vielä haitannut kehitystä. Ja miksi edes haittaisi jos loppupäivän kalorit on hyvällä mallilla..
Miksi haittaisikaan, kun me IF:läiset olemme kehittyneet ilman aamupaloja jo pidemmän aikaa ;)

Syy siihen miksi itse lopetin rahkan kiskomisen, oli yksinkertaisesti sama oksurefleksi koko tahnan kanssa. Ei vaan oikeasti uppoa, eikä haittaa vaikka ei uppoakaan. On sitä muitakin hyviä prodelähteitä.

Sheikkeriin pistät purkin rahkaa+kaurahiutaleita oman maun mukaan+maitoa ja banaani/mansi- tai mustikoita maun tasoittamiseksi, sauvasekoittimella tms. mössöksi ja naamariin. Maku on mahtava ja näitä tulee silloin tällöin vedettyä.
Joskus ittensä hemmottelemiseksi jättää hiutaleet pois ja lisää vähän vanilijajäätelöä :kuola:

En ole ikinä oikein voinut syödä aamupalaa, joten tässä mun resepti.
-1 Banaani
-2 mittaa suklaan makuista heraa
-2-3 kananmunaa (raakaa)
-1dl soijarouhetta tai kaurahiutaleita.
-2dl rasvatonta maitoa.

Nämä tehosekoittimeen ja aamupala on valmis. Maistuu ihan suklaabanaanipirtelölle ja en ole kyllästynyt tähän vaikka olen juonut tätä jo 6 vuotta joka aamu.

Tälläinen itelle tuli jostain vastaan. Hyvää on. Reseptiä on toki helppo muokkailla käyttämällä esimerkiksi mustaherukoita, banaania jne.

Vadelma-mustikkasmoothie
1 dl mustikoita
1 dl vadelmia
3 dl rasvatonta, maustamatonta jogurttia
3 rkl juoksevaa hunajaa
½ dl kauraleseitä

Kaikki aineet pyöräyttää tehosekoittimessa ja bon ápetit

Miten toi rahka blendautuu maitoon? Meneekö homogeeniseksi ja miellyttäväksi seokseksi vai tuleeko jotain ihme lillinkiä? Marjat kyllä jätän pois, vittuku alkaa tökkiä :D On se kumma kun hyväänkin turtuu vaan.

Mulla alko kans Ehrmanni tökkimään jossain vaiheessa kun söin yhdistelmää Ehrmann + Funlight, mutta nyt on helpottanu kummasti ku oon tohon komboon lisännyt 2-2,5dl maitoa. Oon ihan lusikalla sekottanu sitä ja ei siitä ihan homogeenistä ainakaan niin tule, mutta lusikallahan sitä syönkin. Uskon, että tehosekottimella tulee kyllä. Mulla helpotti se kun rakenne muuttu vähä nestemäisemmäks mut kaikki tyylillään.

tässä on meikän aamiaissheikin komponentit:6dl maustamatonta luomujogurttia(maku isosti pehmeämpi kuin perusversiossa) 3dl marjoja,1dl kaurahiutaleita,0,5dl tattarihiutaleita(emäksistä matskua),1rkl hunajaa,30g hamppuproteiinia(hyvä aminohappoprofiili ja maku. Pari vuotta mennyt joka aamu ja hyvältä maistuu. Prodeekin joku väh. 40g.

-n.200g rahkaa
-2dl jogurttia
-1dl maitoa
-marjoja

Sekaisin ja hyvä tulee.
-Miten te porukka pystytte laittamaan heraa/ muita jauhoja aamupalaan/välipalaan jne? Itselläni menee tollanen pussi 2 viikossa, vaikka laitan sitä ainoastaan palautusjuomaan 1-1.5dl. Satunnaisesti välipalana otan myös desin jos ei muu välipala uppoa. Jos sitä rupeaisin vielä aamupalalla käyttämään niin vararikkoonhan tässä menisi. Vai olenko joutunut huijatuksi, kun ostan hera80 pussin ja maksan siitä sen +-20e :D

Olet, itse ostelen jotain halvempaa sorttia, ProAmerican jotain jotain, 700g pussi 12e ja hilut päälle. + äitihän noi maksaa... :) Ja nyt kyllä tää pirtelöjuttu tuntuu mulla toimivan tosi kivasti, menee nopeemmin alas, maistuu hyvältä ja variaatioita keksii helpommin kun rivoja sanoja ruotsintunnilla.

Tälläinen itelle tuli jostain vastaan. Hyvää on. Reseptiä on toki helppo muokkailla käyttämällä esimerkiksi mustaherukoita, banaania jne.

Vadelma-mustikkasmoothie
1 dl mustikoita
1 dl vadelmia
3 dl rasvatonta, maustamatonta jogurttia
3 rkl juoksevaa hunajaa
½ dl kauraleseitä

Kaikki aineet pyöräyttää tehosekoittimessa ja bon ápetit

Tuossa ei oikein mun mielestä ole protskua tarpeeks vai mitä olette mieltä?
Täällä mennään reseptillä:
Purkki erhriä
1-2dl maito+
mehukeittoa tai tuoremehua mauksi
ja kyytipojaksi joku ruisleipä + leikkeleet

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom