Aamupala

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jezeli
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
33
Morjesta!

Salilla jossa käyn, olen alkanut treenaamaan ja juttelemaan siellä käyvän nuoren jätkän kanssa, joka treenannut siellä samalla salilla viimeiset 5vuotta. Paljon höpötellään punttien nosteluista, tämän hetken bodareista ja myös "legendoista", ruoasta ym. ym.

Ja tossa yks päivä hän kysyi aamurutiineistani, niin sanoin että heti herättyäni juon 1litran kylmää vettä ja sitten teen aamupalan. Kun kerroin hänelle mitä kaikkea syön aamulla, niin hän tokaisi että syötpä paljon.. Niin nyt olen alkanut hunteeraamaan, että syönkö aamulla liikaa..

Aamupalan kalorit pyörii siinä 900kcal-1100kcal (minulla on kolme aamupala vaihtoehtoa, joita käytän).

Proteiinit 60g-80g:ssa

Hiilarit 100g:n lähiympäristössä

Rasvat 50g:n tienoilla (Kalorilaskuri antaa paljon rasvaa paistetusta kananmunasta, paistan sen käyttäen vähän rypsiöljyä ja sitten aamupuuroon laitan ruokalusikallisen vielä rypsiöljyä), jos joku ihmettelee rasvan määrää.

Mutta niin, onko tämä paljon ruokaa aamulla? Omasta mielestäni tämä ei ole paljon, olen lukenut/nähnyt joidenkin nykypäivän bodareiden ruokavalioita, niin siellä joissain on enemmänkin ollut, toki he ovat isompia miehiä kuin minä..

Joo, mutta valaiskaa minua omilla mielipiteillänne asiasta, kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos syöt vaikka 3 saman moista ateriaa päivässä niin ei tuo järkyttävä määrä ole. Jos taas aterioita tulee vaikka 6 niin läskiä on luvassa rutkasti.

Meitsille parhaita ovat suht' löysäksi keitetyt munat. Joskus vaihtelun virkistykseksi paistan pari munnoo. Rypsiöljy? Saattaa olla terveellistä, mutta meitsi vetää puuron voisilmällä. Jos vedät paljon viljatuotteita, vatsasi saattaa keski-iässä alkaa turvota siitä, kuten itselleni kävi. Viimeksi perjantaina parin leipäsiivun jälkeen välittömästi siitä tuli kuin koripallon tai 10 tuopillista tunnissa nielleellä ja oli koko viikonlopun kipeä. Kartan öljyjä, paitsi oliivi-. Liika omega 6 on epäterveellistä. En tiedä, syökö ketjun aloittaja liikaa sitä.

Jos syöt vaikka 3 saman moista ateriaa päivässä niin ei tuo järkyttävä määrä ole. Jos taas aterioita tulee vaikka 6 niin läskiä on luvassa rutkasti.

Syön päivästä riippuen 4-6 ateriaa, joissa kalorit n. 400-500kcal, lukuunottamatta aamupalaa. Ja päivien kokonaiskalorit ovat 300-400kcal yli kulutuksen. (Salilla käyn kolmesti viikossa).

Meitsille parhaita ovat suht' löysäksi keitetyt munat. Joskus vaihtelun virkistykseksi paistan pari munnoo. Rypsiöljy? Saattaa olla terveellistä, mutta meitsi vetää puuron voisilmällä. Jos vedät paljon viljatuotteita, vatsasi saattaa keski-iässä alkaa turvota siitä, kuten itselleni kävi. Viimeksi perjantaina parin leipäsiivun jälkeen välittömästi siitä tuli kuin koripallon tai 10 tuopillista tunnissa nielleellä ja oli koko viikonlopun kipeä. Kartan öljyjä, paitsi oliivi-. Liika omega 6 on epäterveellistä. En tiedä, syökö ketjun aloittaja liikaa sitä.

VIljatuotteita tulee syötyä päivässä 80g-100g kaurapuuron/neljän viljan puuron merkeissä ja 200g-300g riisin/pastan merkeissä. Ruisleipää siellä täällä välipalana, pari kertaa viikossa (Ei säännöllisesti).

Rypsiöljyä syön 1-2 rkl päivässä.

Oma aamupalani:

Ennen mitään muuta 1litra kylmää vettä naamaan.
Aamiaiseksi heitän sekottimeen rahkaa, marjoja ja leseitä, soseutus ja naamariin.
Välillä kun pirtelöt tulee korvista ulos heitän ruisleivän päälle tonnikalaa, raejuusto (vaihtoehtoisesti kananmunaa) ja kasviksia.

Vitamiinit aina myöskin aamupalan mukana :thumbs:

Maalaisjärjellä pääsee yleensä aina pitkälle. Ja jos joku toimii, turhaan sitä muuttamaan!

Kyllä tuo aamupalasi ainakin omaan korvaan kuulostaa järkevältä.

Teetkö salin lisäksi mitään muuta ?

Jos menee 300-400 yli kulutuksen niin 3 kertaa viikossa tuntuu aika pieneltä määrältä.

Tämäkin taas ihan yksilöityä mutta itsellä alkais rengasta muodostumaan alavatsaan.

Tuo rasva/hh-suhde ei ole mikään yleisin urheilijan valinta, samoin proteiinia tulee ihan järjetön määrä jos syö loppu päivän samalla sapluunalla. Tietenkin riippuu siittä montako kertaa syöt päivässä ja paljonko sinulla on lihas massaa mutta jos painat vaikka 80kg ja vedät aamupalalla 80g proteiinia niin siinä on noin puolet päivän tarpeesta mikä on ihan järjetöntä.

Teetkö salin lisäksi mitään muuta ?

Jos menee 300-400 yli kulutuksen niin 3 kertaa viikossa tuntuu aika pieneltä määrältä.

Tämäkin taas ihan yksilöityä mutta itsellä alkais rengasta muodostumaan alavatsaan.

Kun söin tarkasti laskien 200kcal yli kulutuksen, niin paino vain tippui hirveää vauhtia. (Oliskohan ollut kuukaudessa 5kg). Niin nyt olen parin viikon ajan lisännyt kaloreita ja katsotaan josko paino lähtis nousuun. Ja eikös lihasmassaa juuri kasvateta plussa kaloreilla?

- - - Updated - - -

Tuo rasva/hh-suhde ei ole mikään yleisin urheilijan valinta, samoin proteiinia tulee ihan järjetön määrä jos syö loppu päivän samalla sapluunalla. Tietenkin riippuu siittä montako kertaa syöt päivässä ja paljonko sinulla on lihas massaa mutta jos painat vaikka 80kg ja vedät aamupalalla 80g proteiinia niin siinä on noin puolet päivän tarpeesta mikä on ihan järjetöntä.

Onko mielestäsi liiassa proteiinin saanissa jotakin haittoja? Tiedän vaan ihmisen jonka päiväinen proteiini saanti on noin 350g (eikä hän paina 175kg :p), toki hän on bodari, mutta siltin. Minä saan päivässä noin 2g proteiinia painokiloa kohden.

Iso on aamupala, mut en näe siinä mitään väärää, varsinkin jos seuraavan kerran syöt päivällä vasta. Itse olen jakanut: aamupala-välipala-lounas-välipala-laturi-intra-palkkari-illallinen-iltapala... Siis treenipäivisin, mutta tuskin tuo 1000 kcal on aamupalaksi "liikaa", mitä enemmän, sen parempi. Ehkä iltasyömiset voi olla vähän kevyempiä sitten vastapainona, esim. kaseiinia ennen nukkumaanmenoa.

Proteiininsaantisi on ok. 2...2,5g/painokilo on jees ja aamupainolla kannattaa niitä kokonaiskaloreita säätää.

Miten ihmeessä saat litran vettä alas heti aamusta? :D

Kun söin tarkasti laskien 200kcal yli kulutuksen, niin paino vain tippui hirveää vauhtia. (Oliskohan ollut kuukaudessa 5kg). Niin nyt olen parin viikon ajan lisännyt kaloreita ja katsotaan josko paino lähtis nousuun. Ja eikös lihasmassaa juuri kasvateta plussa kaloreilla?

Joo tottakai. Jotenkin tuli vaan automaattisesti painonpudotus mieleen kun threadi oli "liian suuresta aamupalasta" :) my pad!

Mää juon tuopillisen tai vähän vajaan eli 0.5 l aamuisin ja sekin tekee joskus tiukkaa. Ei kyllä litra uppois, tosin eipä oo tarvekkaan. Miksi siis litra vettä?

Lähtee ruuansulatus ja aineenvaihdunta käyntiin ihan eri tavalla. Varmaan puol litraa ajaa samaa asiaa mutta litralla menen itsekkin :)

Oolsprite! Mää kun kiskasen vettä vaan sen takia, kun sitä tulee niin vähän juotua päivänmittaan, niin aamulla hyvä hetki. Yön yli tuopissa lämmennyt vesi on helppo kiskasta huiviin :)

Onko mielestäsi liiassa proteiinin saanissa jotakin haittoja? Tiedän vaan ihmisen jonka päiväinen proteiini saanti on noin 350g (eikä hän paina 175kg :p), toki hän on bodari, mutta siltin. Minä saan päivässä noin 2g proteiinia painokiloa kohden.

Lompakko ei tykkää ja kropallekkin helpompi syödä suoraan hiilareita energiaksi kuin pilkkoa proteiineista. Jos kuitenkin syöt tuon järkevän 2g/kg etkä paina älyttömästi, on parempi nauttia vähän pienempiä annoksia proteiinia useammin kuin 2 kertaa päivässä 80grammaa.

Mää juon tuopillisen tai vähän vajaan eli 0.5 l aamuisin ja sekin tekee joskus tiukkaa. Ei kyllä litra uppois, tosin eipä oo tarvekkaan. Miksi siis litra vettä?

Joo niinkuin Green sanoikin, ruoansulatus ja aineenvaihdunta lähtee käyntiin ja sit ihan vain senkin takia, että yön jälkeen kehossa ei paljon vettä ole. Vettä muutenkin tulee juotua päivän mittaan abauttiarallaa 5-6 litraa.

- - - Updated - - -

Lompakko ei tykkää ja kropallekkin helpompi syödä suoraan hiilareita energiaksi kuin pilkkoa proteiineista. Jos kuitenkin syöt tuon järkevän 2g/kg etkä paina älyttömästi, on parempi nauttia vähän pienempiä annoksia proteiinia useammin kuin 2 kertaa päivässä 80grammaa.

Tuo on kyllä totta. Joo siis loppupäivänä proteiini tuleekin pienissä erissä, että en tosiaan päivässä syö 2x80g proteiini erää :) Aamupala on senkin takia hieman isompi, kun syön seuraavaksi klo 11-12. (Aamupala siis klo 8).

No jos ei ylimääräsen fläsän kertymistä lasketa miinukseksi, niin ei kai sitte. Ihan samallalailla se ylimääränen prode menee fläsäks ku esim pakkiksella niin vältellyt rasva ja sokeri. Yhenkään natun kroppa ei hyödynnä 300g prodee päiväs. Eli se kaikki nautittu prode ei mene lihakseksi, niinkun täällä todella moni luulee. Kyse näiden kaikkien kohalla on balanssista. Aivan turha vältellä tiettyjä ruoka-aineita ku ruttoa. Pysyy kasettiki kunnos iha erilailla ku ei mee näihin yleisimpiin mantroihin mitä nykysi selitellää.

Aamupalasta. Sehän on loistavaa jos aamulla uppoo kunnolla ruokaa, päivän tärkein ateria. Itellä perus kaura-/4-viljanpuuro voinokareella marjojen kera, päälle maitoa jopa litra, vettä ja ehkä pari ruisleipää/kananmunaa sekä vettä.

Kui paljo vedät rasvaa päivässä? mihin toi vitunmoinen rypsiöljyn käytön määrä perustuu? Itte saan kyl aamupuuron alas ilman rypsäriiki :D

Oma aamupala bulkil ruisleipää pari viipaletta, 60-80g kaurahiutaleita, marjoja sopivasti, raejuustoo 120-150g ja pari siivuu juustoo + vettä. Okei ei tuu rasvaa pahemmin aamul ja siitä alkaa joku kohta valittaa mut sillä oon pärjänny et vedän illal ja maholisesti lounaal sit sitä rasvaa, se sopiva määrä kun tulee sen verran helposti ettei tarvi jokaisee rahkapurkkii ja palkkarii ymsyms sitä öljyy lisäillä... Toisaalt jos menee tommosii kalorimäärii alas kerral ni et sit vedä ku 3-4ateriaa vissii päiväs? sillonhan toi on ihan jees

kiitos ja anteeksi.

Kui paljo vedät rasvaa päivässä? mihin toi vitunmoinen rypsiöljyn käytön määrä perustuu? Itte saan kyl aamupuuron alas ilman rypsäriiki :D

Oma aamupala bulkil ruisleipää pari viipaletta, 60-80g kaurahiutaleita, marjoja sopivasti, raejuustoo 120-150g ja pari siivuu juustoo + vettä. Okei ei tuu rasvaa pahemmin aamul ja siitä alkaa joku kohta valittaa mut sillä oon pärjänny et vedän illal ja maholisesti lounaal sit sitä rasvaa, se sopiva määrä kun tulee sen verran helposti ettei tarvi jokaisee rahkapurkkii ja palkkarii ymsyms sitä öljyy lisäillä... Toisaalt jos menee tommosii kalorimäärii alas kerral ni et sit vedä ku 3-4ateriaa vissii päiväs? sillonhan toi on ihan jees

kiitos ja anteeksi.

Rypsiöljyn käyttö perustuu siihen, että siinä on esim. Omega-3:sta. Kun en vitskuja ym. ota mistään purkeista. Kyllä se mullakin puuro alas ilman rypsiöljyä menee, ei siitä oo kiinni. Ja melkeinpä tuohon minun päivän rasvat jäävät, hieman sieltä täältä tulee toki lisää, mutta ei mainittavaa määrää.

Aterioita on päivässä 4-6. Tolla aamupalalla 4 ateriaa ja sitten kun vaihtelen aamupalaa ja tulee vähemmän kaloreita, niin lisään yhden aterian ja salipäivinä voi olla 6 ateriaa (siltinkin kokonaiskalorit vain noin +400kcal ja rasvat 60-80g).

Rypsiöljyn käyttö perustuu siihen, että siinä on esim. Omega-3:sta. Kun en vitskuja ym. ota mistään purkeista. Kyllä se mullakin puuro alas ilman rypsiöljyä menee, ei siitä oo kiinni. Ja melkeinpä tuohon minun päivän rasvat jäävät, hieman sieltä täältä tulee toki lisää, mutta ei mainittavaa määrää.

Aterioita on päivässä 4-6. Tolla aamupalalla 4 ateriaa ja sitten kun vaihtelen aamupalaa ja tulee vähemmän kaloreita, niin lisään yhden aterian ja salipäivinä voi olla 6 ateriaa (siltinkin kokonaiskalorit vain noin +400kcal ja rasvat 60-80g).

Omaan korvaan homma kuulostaa ihan fiksulle, itsekin olen kova syömään aamuisin. Ihan vaan rennosti eteenpäin, ja luottaen siihen omaan tekemiseen, hyvin on homma hallussa! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom