Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen kusessa.
Olen nyt vetänyt aamupalaksi jo pitkään seuraavanlaisen "smoothien":
100 g kaurahiutaleita (luomu, murskattu jauhoksi kuivana sauvasekoittimella)
50g mustikoita
50g mansikoita
3 munaa keltuaisineen
noin 25 g funlightia
vettä
Maha on alkanut temppuilemaan viimeisen viikon aikana ja epäilen noita kaurahiutaleita aiheuttajaksi. Maha on semivetelällä ja vatsaa vääntää ajoittain. Lisäksi käyn isommalla asialla noin 7-8 kertaa päivässä.
Mikä avuksi? Poissulkemismenetelmällä (jättämällä kaurahiutaleet pois) saan viitteitä "biofeedistä" vasta noin kuukauden kuluttua, eli suolisto todennäköisesti reagoi viiveellä kaurahiutaleiden poisjättämiseen. Ja millä korvaan kaurahiutaleiden hiilarit aamupalalla? Tuo noin 600 kcal on kuitenkin kohtuu hyvä startti päivään...
miten muut hiutaleet,ruis,speltti,vehnä? onko sen pakko olla kauraa? syöksä ulkomaisia pakastemarjoja vai kotimaisia?
Syön vain kotimaisia marjoja. luomuruis-hiutaleita ostin kerran vahingossa ja ne olivat tosi raskaita vatsalle. Eli se ei käy. Muita en ole kokeillut.
Syön vain kotimaisia marjoja. luomuruis-hiutaleita ostin kerran vahingossa ja ne olivat tosi raskaita vatsalle. Eli se ei käy. Muita en ole kokeillut.
Kysyjällä ongelmia vatsan kanssa niin miten tämä vuodatus häntä mahtaa auttaa?Ihan vaan tähän sen verran, että; aika hifistelyltä kyllä vaikuttaa jengin syömiset...Olen kyllä Pakkiksen 'wanhempaa' kaartia nyt uudella nicillä täällä, seurannut kyllä keskustelua kautta foorumin tosin ehkä ominta aluetta kuitenkin ravitsemus. Ajattelin kyllä seurata vaan keskusteluja lähinnä ihan laajentaakseni tietouttani just ravitsemuksen suhteen. Treenifilosofiat on niin yksilöllisiä, että niissä luotan lähinnä omaan, pitkään kokemukseen mutta anyway niin safkapuolellakin...
Jos omaa pitkää kokemustani tähän nyt kuitenkin vähän. Kyllä mun mielestä tää älytön hiilareiden laskeminen, niiden laadun tarkkailu ja ylipäätään nää uudet 'rajottavat' ruokavaliot menee perse edellä petäjään ja pahasti...! Kyllä mun kokemus on se, että ilman hiilihydraatteja jää kyllä malmit liikuttamatta hiilarithan on nimenomaan sitä ihan must makroo sillon jos täytyy energiaa löytyä niin raudan, kun ajatustenkin liikutteluun. Mä luulen, että nää paskamahaongelmat on ihan korvien välistä lähtösin, niin ja tietty niiden makrojen ja ylipäätään kaikkien muotiruokafilosofioiden vaikutuksen alasia....
Eipä siinä mitää, jokainen tulee uskollaan autuaaks mut mä tuun kyllä syömällä ja en kyllä hirveesti halua ottaa kantaa yksittäisten ihmisten aamusyömisiin, ku yksilöitähän me kuitenki ollaan. Mä pistelen aamulla reippaasti puuroo naamariin. Siinä on ihan maitoon keitettyä kauraa ja raejuustoo siihen kyytipoijaaks. Joku ruokalusikallinen voita kyytiin ja mä tykkään sekotella siihen puuroon vielä pikkasen virgiinoo ja sillähän se päivä lähtee. Reippaasti vaan hiilareita, sopivasti protskua raejuustosta ja rasvaa niin tyydyttymätöntä ku tyydyttynyttäkin kyytiin ja ei sitte ihan iin päällä niitten rasvojen kanssa, että hyrrää ne hormoonit lihojen teossa ja sitte sielä makuuhuoneen puolellakin pysyy kaveri tyytyväisenä, kun ite syö vähä sitä tyydyttymätöntä yökynttilän sydäntäkin. Siitä se Mami tykkää ja emmä usko, että se endokrinologian tasapaino ukkojakaan järkyttää.
Ihan tavotteista riippuen, rautamalmin määrä kertoo karua kieltään ja toisaalta peili on paree ku puntari!!! Eikä muuta, kun syömään ja jumpalle...
Korostan toki, että kaikki sen mukaan mikä hyvältä ittestä tuntuu...(Toivottavasti tää ny osuu lähellekkään oikeeta keskustelua, kun en täälä tosiaan oo vuosiin kirjotellu)
Ootko testannu gluteenitonta kauraa?
Lidlistä saa tämmöstä nykyään:
voisko se olla toi funlight mikä mahaa sekottaa?
Riisihiutaleita voit kans kokeilla. Tai vaikka jopa keitettyä riisiä, jos uskallat. Itse rakastan maissihiutaleita (sokerittomia), mutta en tekisi niistä smoothieta.
Syötkö tuon lisäksi usein kananmunia? Mulla oli joskus tapana popsia useita päivittäin, ja ei se maha siitäkään pidemmän päällle pitänyt.
Oletko varma, että vatsavaivoja aiheuttaa just aamupala?
Hmm, hyvä huomio tuo funlight. Sitä kuitenkin tuli se noin 30g joka aamu... No joo, vähän parempaan suuntaan on ehkä vatsa mennyt, kehitin seuraavanlaisen setin korvaamaan:
- 75g mustikoita
- 75 g mansikoita
- 30g heraa (stevialla makeutettu, vanilja)
- 2 munaa (eli raakana tosiaan smoothieen, niinkuin ennenkin)
- vettä
-> Tästä smoothie sekoittimella
Ja lisäksi syön em. smoothien kaa:
1 real
15g kalkkunaleike
25 cashew-pähkinöitä
Tämä yhteensä noin 550 kcal ja nyt tämän setin vetänyt 3 aamuna; jätin fun lightin pois, kun tuo mun vaniljahera tuo makeutta ihan riittävästi. Katsotaan, mitä tuo suoli tähän sanoo
Kiitoksia neuvoista, käsittääkseni kaurahiutaleet ovat ainakin hyvin lähellä gluteiinittomia luonnostaan? Ja olen Failuremiehen kaa samoilla linjoilla hiilareiden tärkeyden suhteen, sehän se minun ongelmani olikin: "Millä korvata aamupalan hiilarit / kaurahiutaleet". Hifistely on vain harrastus (tai osa sitä), minua hifistely sekä treeni- että ravintopuolella motivoi. Ihmisestä kii.
eli korvasit hiutaleet leivällä? juu periaatteessa kaurahiutaleet on gluteenittomia,kaura itsessään on, mutta samalla linjalla saattaa olla jotain gluteenipölyä tms niin keliaakikko ei ihan perus hiutaleita kärsi käyttää
Ok.
Nostin rasvoja suhteessa hiilareihin, ja aamupalasta tuli suht VHH... Täytyy kokeilla miltä tuntuu, maltillisilla miinuksilla kuitenkin mennään.