Aamupahoinvointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jpm
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

jpm

Koitin tuossa tuon serchin kanssa tehdä yhteistyötä, koska muistelin, että tästä olisi ollut joskus palstalla puhetta, mutta yhteistyössä ilmeni kitkaa. Kuitenkin nuo threadit eivät oikeastaan käsitelleet asiaa ihan tältä kannalta, joten laitan tähän uuden threadin.

Ongelmana on siis aamupahoivointi. Raskaanakaan kun en (tietääkseni ;) ) voi olla. Aiemmat threadit käsitteli aamupalaa ja siitä johtuvaa pahoinvointia, mutta mulla on ongelmana todella pahaolo ennen kuin edes syön mitään, heti herättyäni. Tätä on nyt ollut tämän viikon ja alkaa kohta ottamaan päähän, koska aamut menee tässä wc:n ja sohvan väliä kulkiessa..Aamupalan syöminenkin saattaa sitten jopa jäädä kokonaan väliin huonon olon vuoksi kun kouluun pitää lähteä, vettä yritän niellä.
Tänään olin menossa aamulenkille ennen aamiaista, mutta en päässyt 500m kauemmaksi kotoa kun tuli laatta. Oksennus oli vain nestettä. Voisiko syynä tähän aamupahoinvointiin olla liian vähäinen iltapala? Tai ruokailun huonous yleensä? Laitan tähän nyt tollasen mun normaalin päivän ruokailun esille, jos siitä jotain apua olevinaan olisikin.

Aamiainen klo 0900:
- ½prk rahka
- 1dl kaurahiutale
- 1dl lese
- 3dl rasvaton jugurtti
- 1dl mehukeitto
- 1 mitallinen pure whey
= rahkahässäkkä
Lisäksi tuoremehua, vettä, vitamiinit ja mahdollisesti leipää ja kalkkunaa jos oikein nälättää.

Kouluruoka ~1200
- Yleensä laadukasta ruokaa, melko paljon salaattia, vettä ja leipää.
Proteiinidrinkki 1400
- 1 mitallinen pure whey
- 1 mitallinen maitoproteiini

Päivällinen 1630 - 1700
- 1,5dl täysjyvä riisi
- 300g broilerin rintafile
- ~100g keittojuurekset
- 4dl laktoositon maito

Lepopäivän ilta:
Iltapala1 1930
- Raejuusto/tonnikala prk
- 100g kalkkunaa
- 3vpl täysjyväleipa
- 100g kurkku ja tomaatti

Iltapala2 2200
- Proteiinidrinkki (1dl maitoproteiini) tai raejuusto purkki.

Treenipäivä, treeni klo 1900:
Palautusjuoma ~2000

"Iltapala" 2130
- 200-300g broilerin rintaleike
- 3vpl täysjyväleipä
- 50g kalkkuna
- 100g kurkku&tomaatti

Tuota pahoinvointia on esiintynyt ennenkin, tosin lukioaikoina, siitäkin on aikaa jo pari vuotta. Ei ole ollut merkitystä onko treenipäivä vaiko eikö. Syönkö väärin? Voiko kova treeni vaikuttaa? Stressiä en koe kokevani. Onko porukalla kokemuksia, ehdotuksia tai ajatuksia? Auttakaa miestä mäessä ja näppis sauhuamaan. :)

Ongelmaasi en osaa tyhjentävästi vastata.

paljonko painat?
Silmään pistää tajuton määrä proteiinia, mm. melkein kilo lihaa:eek: ja rasvaa ei taida kovin paljoa tossa menussa olla (mutu). Ongelma ei varmasti ole liian vähäinen iltapala.

-Edit-
ps.Lakeppa huviksesi paljonko saat hh,kuituja,prot,rasvaa tosta.

Vedätkö kofeiinit, vitamiinit yms. tyhjään vatsaan? Kokeile jättää ne vaikka aamiaisen jälkeen syötäviksi, jos vaikka helpottais.

Itsellä esiintyy kans pahoinvointia ja yritän paraikaa kartoittaa, mistä se vois johtua.

Hmm ei tohon oikein pysty mitään varmaa sanoa, näyttää aika vastaavalta kuin oma ruokailuni, hyvää sekaravintoa. Ehkä voisit kokeilla lisätä hedelmiä ja vihanneksia, sulla on aika "hapan" ruokavalio kun tulee paljon proteiinia eikä niinkään emäksistä sapuskaa, tämä voi aiheuttaa pahoinvointia ja mahakipuja. Toinen vaihtoehto olisi kokeilla Valmarinia tai Reformikeskuksen Emäksiset kivennäisaineet jauheena -tuotetta (oikeasti se on tämän niminen :D ). Jos ei ala helpottamaan niin tutkimuksiin vaan liäkärille, kyllähän toi oireilu on merkki, ettei kaikki ole ihan kunnossa.

Joo, rasvan määrä on kieltämättä vähäinen tuossa ja proteiinia tulee melko paljon. Jotenkin en saa sitä rasvaa tungettua mihinkään tai ainakin tuntuu sille. Painoa on ~120kg. Olen mä noita laskenut, en nyt vain löydä tuota vihkosta mistään, enkä muista miten nuo menee. Kaloreina tuo ei muistaakseni kauhea määrä kuitenkaan ollut..Ja noita drinkkejä otan vain, jos tuntuu että on nälkä/tarpeellista. Treenin jälkeen syön tuota kanaa sen vuoksi, että palautumisestakin tulisi jotain ja treenit jää melkein pakolla aina iltaan. Toisaalta lepopäivänä iltapala on kaiketi ihan ok? Kuituja luulisi tulevan tulevan tarpeeksi leseistä ja täysjyväleivästä? Vatsan kanssa ei muuten ole ollut ongelmia kun nuo leseet otin mukaan, vaikka melko paha laktoosi-intoleranssi on, vaan ne ovat vain parantaneet oloa. Nyttemmin ongelmaksi on kuitenkin tullut tuo pahoinvointi..
Vielä tuosta ruokailusta, niin liiankin usein tuo kouluruoka jää väliin kiireen takia tai koska ei vain ole nälkä..Eli tuo oli tuollainen suunniteltu normaali päivä, mutta ei yhtään päivää mene etteikö jotain olisi toisin.

:rolleyes:

Originally posted by Vuohi
Vedätkö kofeiinit, vitamiinit yms. tyhjään vatsaan? Kokeile jättää ne vaikka aamiaisen jälkeen syötäviksi, jos vaikka helpottais.
Vitamiinit otan aamupalan päälle ja kofeiinia ei mene missään muualla kuin joskus ennen treeniä..Kahviakaan kun en juo ollenkaan.

Originally posted by Maddoxx
Hmm ei tohon oikein pysty mitään varmaa sanoa, näyttää aika vastaavalta kuin oma ruokailuni, hyvää sekaravintoa. Ehkä voisit kokeilla lisätä hedelmiä ja vihanneksia, sulla on aika "hapan" ruokavalio kun tulee paljon proteiinia eikä niinkään emäksistä sapuskaa, tämä voi aiheuttaa pahoinvointia ja mahakipuja. Toinen vaihtoehto olisi kokeilla Valmarinia tai Reformikeskuksen Emäksiset kivennäisaineet jauheena -tuotetta (oikeasti se on tämän niminen :D ). Jos ei ala helpottamaan niin tutkimuksiin vaan liäkärille, kyllähän toi oireilu on merkki, ettei kaikki ole ihan kunnossa.
Sehän tässä kummastuttaa, että kun kuitenkin melkolailla samaa linjaa ruokailu on mennyt ennenkin ja ongelmia ei ole ollut. Pitää vain muutella juttuja ja katsoa auttaako mikään mitenkään. En tiedä voisiko sillä, että mulla oli n. 6 viikkoa kestävää ~37 asteen kuumetta, kaikki testit ja muut käytiin, mutta mitään vikaa niistä ei löytynyt vaan kaikki näytti olevan kunnossa. Tuosta kuumeilusta on jo aikaa kyllä sellaset 2kk..
Outoa.

Jpm:n ruokailu on niin lähellä kehonrakentajan esimerkki/ideaaliruokavaliota, että vaikea siihen mitään lisätä.
Moni olisi onnellinen jos pystyisi syömään noin hyvin ja kurinalaisesti joka päivä.

IMO - rasvaa tulee tuosta ihan riittävästi, jos sitä johonkin haluaa tunkea niin yhden protskudrinkin sekaan ruokalusikallinen tjsp.

Mitä siihen pahoinvointiin tulee - en tiedä. Itse olen kärsinyt lievästi samasta ongelmasta niin kauan kuin muistan. Syöminen vie pahan olon heti mukanaan.

Kiitos Sam. :)
En ole uskaltanut alkaa syömään aamulla mitään, kun tuntuu että tuo vesikin tulee takaisin. Jos huomenna on vielä tolleen pahaolo, niin pitää koittaa vetää vaan se rahkamössö naamariin..Todella ikävää tuo pahoinvointi, ei oikein aamutoimet rullaa. Treenit meni tänään ihmeen hyvin ottaen huomioon, että sain n. 20min ennen treeniä vähän jotain syötyä.

Aika tiukalle olet hiilihydraatin määrän laskenut, jollei ole mikään kisa tulossa. Itse kokeilisin syödä kerran vaikka ison kulhollisen kaurapuuroa illalla esim. klo 21.30 Jos olo parempi seuraavana aamuna, niin syy todennäköisesti hiilihydraatin vähyys ja sitä pitää lisätä.

Pidätkö yhtään herkkupäivää viikossa? Itse pidin aikoinaan yhden mättöpäivän viikossa ja se helpotti kummasti ainakin henkisesti, kun tiesi että välillä saa syödä kunnolla. Jos koko aika vetää liian tiukkaa diettiä elimistö menee ns. säästöliekille.

Ei tule viikoittain pidettyä mässypäiviä, ehken 1-2 kertaa kuukaudessa. Nekin menee silleen, että enemmän vain perusruokaa, ehken joskus pitsaa tai kebaa..Karkkia yms. makeaa syön tosi vähän, kun niitä kun syö, niin sitten se vasta kauhea olo tuleekin. :urjo:
Kyllähän tuossa kuitenkin joka aterialla (drinkeissäkin tuossa missä on purea) hiilareita on. Eihän tuota enempää jaksa sitten ahtaakkaan esim. riisiä tuon kanan kanssa. :) Treenin jälkeen varmaan sais olla vähän enemmän hiilareita sitten..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni on silloin tällöin samanlaista vaivaa. Kaikkein pahin on muuten jos nappaa ekaksi aamulla tyhjään vatsaan vitamiinipillerin: Henki alkaa ensin haista vitamiinipillerille ja sitten pilleri tulee ulos hyvin nopsasti.

Mulla ainakin tuo oksetus ja huimaus johtuu alhaisesta verensokerista aamulla.

Ennen nukkumaanmenoa vois olla hyvä syödä jotain pitkää hiilaria, kuten just tuota kaurapuuroa tai ruisleipää, jotta verensokeri pysyis tasaisena suurimman osan yötä. Vaikka heräisitkin hieman nälkäisenä, huimaus-/pahoinvointivaihetta ei ole vielä tullut.

Jos aamulla on ollu pahoinvointia ennen aamuaerobista, oon lisännyt normaaliin vesituopilliseen noin desin tuoremehua, että saa pahanolon pois.

Originally posted by jpm
Koitin tuossa tuon serchin kanssa tehdä yhteistyötä, koska muistelin, että tästä olisi ollut joskus palstalla puhetta, mutta yhteistyössä ilmeni kitkaa. Kuitenkin nuo threadit eivät oikeastaan käsitelleet asiaa ihan tältä kannalta, joten laitan tähän uuden threadin......dotuksia tai ajatuksia? Auttakaa miestä mäessä ja näppis sauhuamaan. :)

Itselläni vastaavien vaivojen takana oli refluksioireet ja siitä ärtynyt ruokatorvi.

Re: Re: Aamupahoinvointi

Originally posted by maximillian
Itselläni vastaavien vaivojen takana oli refluksioireet ja siitä ärtynyt ruokatorvi.
Viitsitkö vielä selventää hölmölle mikä refluksioire? :)

Bateman: Joo, koitin tuossa syödä tuota täysjyväleipää eilen illalla ennen nukkumaanmenoa, mutta ei se oikeastaan mitään auttanut. Vieläkin on aamulla pahoinvointia. Täytyy nyt tarkkailla tilannetta ja sitten katsoa. Eilen aamulla olo oli melko hyvä, vaikken mitään kummallista muuttanutkaan edellisenä iltana, tänään oli taas vähän huonompi.
Saattaa, olla, että kova treenikin laittaa elimistön sen verran koville, että se näkyis vielä seuraavana aamunakin. Eilen oli jalkatreeni ja tänäaamuna siis heikko olo. Lauantai oli vapaapäivä ja sunnuntaina oli aamusta parempi olo. Menee sekaisin koko ukko jo kohta. :)

Re: Re: Re: Aamupahoinvointi

Originally posted by jpm
Viitsitkö vielä selventää hölmölle mikä refluksioire? :)

Refluksitauti: Happaman mahasisällön kulkeminen ruokatorveen ja siitä johtuvat oireet, joista tavallisin on närästys eli rintalastan takaista poltetta. Joka kymmenes suomalainen potee ainakin ajoittain refluksitaudin oireita.

Oksennus on aina aamuisin todella herkässä. Eli jos haluaa niin laatta lentää vaikka joka aamu.

Myös sappinestettä voi päästä takaisinpäin. Sen kyllä huomaa sitten aamulla olosta.

:urjo:

Kokeile seuraavaa. Älä syö kahteen tuntiin ennen nukkumaan menoa. Käy hakemassa apteekista vahvin reseptivapaa happosalpaaja. Ota lääke ainakin ennen nukkumaan menoa. Tyynyjä lisää selän taakse. Itse olen joutunut nukkumaan melkein puoli-istuma asennossa. Tällöin vatsahapot ja sappineste ei pääse ihan niin pahasti vaivaamaan.

Kokeiles näitä ensiksi.

Myös Gavisconia voi kysyä apteekissa. Ne jaksaa selittää sulle tarkemmin.

Myös isoja proteiinimääriä kannattaisi välttää. Ja runsaita rasvamääriä.

Lisätarkennuksena: Refluksioireista voi kärsiä vaikkei närästystä olisikaan. Itselläni on näin. Eli hapot ei välttämättä tule suuhun asti.

Nimimerkillä gastroskopiaa odottaessa ;) (ruokatorvi/vatsatähystys)

-EDIT-

Klikkaas tästä niin saat lisää tietoa refluksitaudista.

Kiitos.
Tosiaan, närästystä ei ole ollut, mutta täytyy koittaa tuota happosalpaajaa mikäli tämä ei nyt helpota. Tänä aamuna oli ok olo, vaikka ilta sujui ruokailun kanssa ihan normaalisti. Jospa se nyt tästä..

itselle tuli samanlainen olo kun illalla söin alle 2h välein. heräsin mm. yöllä oksentamaan. samaan aikaan tosin alotin kreatiinitankkauksen joten paha sanoa kummasta johtui.

Mulla oli aivan sama juttu muutaman päivän en syönyt mitään join vaan aika paljon ja vesikin meinasi tulla ulos, nyt vaan pidät parin päivän 0 kalori dieetin niin ruoka maistuu taas, Mulle ainakin toimi:kippis1:

Ylikuntoa?

Originally posted by jpm
..En tiedä voisiko sillä, että mulla oli n. 6 viikkoa kestävää ~37 asteen kuumetta, kaikki testit ja muut käytiin, mutta mitään vikaa niistä ei löytynyt vaan kaikki näytti olevan kunnossa. Tuosta kuumeilusta on jo aikaa kyllä sellaset 2kk..
Outoa.

Voisko outo pahoinvointi ja tuommonen kuumeilu olla ylikunnon merkki? Jos syöt noin rutkasti niin varmaan treenaatkin tappotahtiin?

Re: Ylikuntoa?

Originally posted by supafly
Voisko outo pahoinvointi ja tuommonen kuumeilu olla ylikunnon merkki? Jos syöt noin rutkasti niin varmaan treenaatkin tappotahtiin?
Tuo kuume ei ylikuntoa ollut ja oishan tuo ylikunto varmaan siinä kuukaudessa jo lähtenyt (kuukauden siis jouduin pitämään totaalitaukoa tuolloin). Siitä se lämpö sitten hävisi, kun lääkärin luvalla kevyesti aloin treenailemaan, mitään syytä tuohon ei siis oikein saatu. Mielestäni treenaan kyllä kovasti, monesti olen joutunut toteamaan että liiankin kovasti, mutta nyt mitään muita oireita ylikunnosta ei ole. Leposyke oli tuossa pari iltaa sitten mukavasti ~50 ja uni kyllä maittaa. Treenit on tällähetkellä 4x viikossa ja kaikissa pääliikkeissä toistot on 6 ja alle. Apuliikkeissä sitten enemmän, mutta kovia sarjoja kaikissa liikkeissä kautta linjan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom