Aamulenkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja otr
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

otr

Ikä
44
Olen aloittanut aamukävelyt (n.40min) ja säären etuosa kipeytyy reippaasta kävelystä (vauhtia pitää hidastaa vähän väliä) .. Johtuuko huonoista lihaksista vai kengistä vai onko se penikkataudin oiretta? Ja voiko aamupalan (rahkaa, kauraa, mehukeittoa, ananasta) vetästä heti lenkin päälle vai kannattaako jonkin aikaa odottaa?

Originally posted by otr
Olen aloittanut aamukävelyt (n.40min) ja säären etuosa kipeytyy reippaasta kävelystä (vauhtia pitää hidastaa vähän väliä) .. Johtuuko huonoista lihaksista vai kengistä vai onko se penikkataudin oiretta? Ja voiko aamupalan (rahkaa, kauraa, mehukeittoa, ananasta) vetästä heti lenkin päälle vai kannattaako jonkin aikaa odottaa?

Etu säären kipeytyminen on oire penikoista.. se saataa mennä ohi kun kävelee. mutta myös sattaa pahentua. Kuuntele kehoasi ja toimi sen mukaan.. Aamupalan kyllä voi vetää heti kun tulee lenkiltä.. en ainakaan minä näe siinä mitään ongelmaa..

Onko tuosta kävelystä tarpeeksi hyötyä? Vai pitäisikö pistää juoksuksi? siis aamulenkillä nimenomaan tyhjään mahaan.

Originally posted by otr
Olen aloittanut aamukävelyt (n.40min) ja säären etuosa kipeytyy reippaasta kävelystä (vauhtia pitää hidastaa vähän väliä) .. Johtuuko huonoista lihaksista vai kengistä vai onko se penikkataudin oiretta?

En tiedä mistä johtuu mutta mulla oli viime kesänä sama ongelma kun tuli juostua muutaman kerran viikossa. Ei parantunu muuten ku lopettamalla juoksemisen tyystin joksikin aikaa :mad:

Originally posted by tappara
Onko tuosta kävelystä tarpeeksi hyötyä? Vai pitäisikö pistää juoksuksi? siis aamulenkillä nimenomaan tyhjään mahaan.

Mulla ainakin aamuisin kävelyn syke on ihan riittävällä alueella.
(117-136) sitten iltapäivällä jos käy niin syke nousee helposti liiankin korkealle, kun kävelee +130. ite seuraan sykettä polarin m-sarjan sykemittärillä..

Mistä muuten johtuu että aamulla syke ei nouse yhtä helposti niin korkealle kuin vaikka iltapäivällä? Ihan vaan oma havainto kun oon teputtanut työmatkoja mittarin kanssa..

Etusäären kipeytyminen VOI olla oire penikoista, tai sitten vain ärtymystä jos et ole aikasemmin harrastunut säännöllisesti reipasta kävelyä tai juoksua.

Kunnolliset kengät (esim. Asics) auttoivat ainakin omalla kohdallani ja juoksun /kävelyn jälkeen ICEPOWERIA sääriin helppottamaan.

Sillä ei ole väliä juokseeko vai käveleekö kunhan syke on riittävän korkealla ja suoritus on riittävän pitkä.Itselläni syke joustessa menee helposti liian korkealle jolloin se ei palvele lihaskasvua lainkaan.

Hieroja kertoi mulle että tohon penikkatautiin VOI auttaa vuoronperää kylmän ja kuuman veden suihkuttaminen ( siis suihkussa) ja jalkojen päällä istiminen eli istut ns. polvillasi, ainakin se sai aikaan lihaksen venymistä.

Multa leikattiin oikeasta säärestä penikka 15-vuotiaana, ja kun se ei-leikattu vasen penikka rupesi ärtymään myöhemmin paras apu mitä siihen vaivaan löysin oli treenata tibian lihaksia, eli tuota pohkeen vastalihasta, säären etuosaa. Jos sille ei muuta keksi, niin menee istumaan penkin päähän, jalat yhteen eteen lattialle ja joku 20-50 kg laatta jalkapöytien päälle ja siitä sitten pumppailemaan. Auttoi ainakin minua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by otr
Olen aloittanut aamukävelyt (n.40min) ja säären etuosa
kipeytyy reippaasta kävelystä (vauhtia pitää hidastaa vähän
väliä) .. Johtuuko huonoista lihaksista vai kengistä vai onko se
penikkataudin oiretta? Ja voiko aamupalan (rahkaa, kauraa,
mehukeittoa, ananasta) vetästä heti lenkin päälle vai
kannattaako jonkin aikaa odottaa?

Itselläni on kokemusta vastaavasta 'vaivasta' ja myös penikoista. Ja mielestäni tuo ei kuulostaisi 'penikoilta', koska ainakaan minulla sitä ei ole tullut kävelystä. Toisekseen penikoissa kipu tulee yleensä tärähdysten yhteydessä (juostessa, hyppiessä), mutta kävelyn intesiteetti ei juurikaan vaikkuttanut. Päinvastoin reipas kävely 'turrutti penikoituneita jalkojani'

Tuo yllä kuvaamasi vaiva tulee minulle jos kävelen esim. vaelluskengilläni tai 'siisteillä kävelykengillä' kovaa tarpeeksi kauan. Tällöin säärien etuosat (nuo jalkapöytää nostavat lihakset) kipeytyvät=väsyvät hetkellisesti ja kävelyntahtia hidastamalla vaiva häviää. Onkos kyse tällaisesta ?

Itselläni ko. vaivaa ei ole koskaan esiintynyt lenkkareilla (Asics 1070). Nuo kengät mahdollistivat minulle myös juoksemisen, joka aiemmin on estynyt penikan ja akillesjännetulehdusten vuoksi.

Kuullostaisi minusta kipeytyneiltä penikoilta. Penikkatauti lähttee ainakin minulla parhaiten kun jatkaa juoksemista, tosin siinäkin kannattaa pitää järki mukana, sillä jos penikat tulehtuvat pahasti, saattaa se johtaa säären rasitusmurtumaa. Itselläni penikat alkavat yleensä siitä että lihas kiinnittyy aluksi luuhun ja sääriluun vierus on saatanan kipeä, seuraavaksi alkaa koskea sääriluuta (kipu muuttuu vaikeasti paikallettavaksi), sitten jos hyvä säkä kay niin jalat saattavat olla kunnossa.

Kengillä on todella suuri merkitys (vaimennuksen pitää olla kunnossa). Jalkoja kannattaa hierotuttaa tai sitten itse hieroa sääriluun sivua vaikka se tekee tosi kipeää. Kylmä/kuuma hoito on myös havaittu erittäin hyväksi. Ice powerit sun muut rasvat kannattaa mielestäni unohtaa.

Originally posted by qwer
Originally posted by otr
Olen aloittanut aamukävelyt (n.40min) ja säären etuosa
kipeytyy reippaasta kävelystä (vauhtia pitää hidastaa vähän
väliä) .. Johtuuko huonoista lihaksista vai kengistä vai onko se
penikkataudin oiretta? Ja voiko aamupalan (rahkaa, kauraa,
mehukeittoa, ananasta) vetästä heti lenkin päälle vai
kannattaako jonkin aikaa odottaa?

Itselläni on kokemusta vastaavasta 'vaivasta' ja myös penikoista. Ja mielestäni tuo ei kuulostaisi 'penikoilta', koska ainakaan minulla sitä ei ole tullut kävelystä. Toisekseen penikoissa kipu tulee yleensä tärähdysten yhteydessä (juostessa, hyppiessä), mutta kävelyn intesiteetti ei juurikaan vaikkuttanut. Päinvastoin reipas kävely 'turrutti penikoituneita jalkojani'

Tuo yllä kuvaamasi vaiva tulee minulle jos kävelen esim. vaelluskengilläni tai 'siisteillä kävelykengillä' kovaa tarpeeksi kauan. Tällöin säärien etuosat (nuo jalkapöytää nostavat lihakset) kipeytyvät=väsyvät hetkellisesti ja kävelyntahtia hidastamalla vaiva häviää. Onkos kyse tällaisesta ?

Itselläni ko. vaivaa ei ole koskaan esiintynyt lenkkareilla (Asics 1070). Nuo kengät mahdollistivat minulle myös juoksemisen, joka aiemmin on estynyt penikan ja akillesjännetulehdusten vuoksi.

Jep.. samasta vaivasta puhutaan.. Eli kävelytahtia hidastamalla kipu alkaa häviämään ja voi taas kävellä kovemmin ennen kuin alkaa taas kipua tuntumaan. Lenkkareita käytän, joten varmaankin kyseessä lihaskipua kun ei ole kävelyyn tottunut. Pitääpä tarkastella asiaa ja harrastaa aktiivisesti kävelyä ja jos kipu ei lähde pois niin ottaa muut konstit käyttöön ;)

Originally posted by frd
Mulla ainakin aamuisin kävelyn syke on ihan riittävällä alueella.
(117-136) sitten iltapäivällä jos käy niin syke nousee helposti liiankin korkealle, kun kävelee +130. ite seuraan sykettä polarin m-sarjan sykemittärillä..

Sykemittari on ollut kauan harkinnassa ja varmaan aika hyvä ostos olis.. pitää harkita ostamista..

Originally posted by Hulkki
Multa leikattiin oikeasta säärestä penikka 15-vuotiaana, ja kun se ei-leikattu vasen penikka rupesi ärtymään myöhemmin paras apu mitä siihen vaivaan löysin oli treenata tibian lihaksia, eli tuota pohkeen vastalihasta, säären etuosaa. Jos sille ei muuta keksi, niin menee istumaan penkin päähän, jalat yhteen eteen lattialle ja joku 20-50 kg laatta jalkapöytien päälle ja siitä sitten pumppailemaan. Auttoi ainakin minua.

Tyttöystävä mainitsi aivan samanlaisesta treenistä noille kohdille joten pitänee varmaan uskoa ja testailla tuotakin ;) Luulen kyllä että kipu johtuu vähäisestä kävelyn harrastamisesta joten tuo vois hyvin auttaakin.. Kiitokset neuvon antajille! Toivotaan että kipu lähtee..

Originally posted by otr

joo mulla oli samanlaista ongelmaa silloin kun juoksin niin alkuaikoina ja varsinkin ylämäessä kipeytyi niin se johtuu
heikosta lihaskestävyydestä tuolla alueella eli 2kk niin ei pitäs vaivata enää jos jaksat kävellä siis ja sit kannatta hieroa sitä
lenkin jälkeen ja illemmalla ja tietty aina sydämmeen päin:cool:

Mulla on kanssa jaloissa tuommosta ongelmaa että joskus kävelylenkille lähdettäessä nuihin säären etuosiin rupee koskemaan jopa ihan alku matkasta ku kävelty on ~300m, vaikka ennen lenkkiä oon lämmitelly. Joskus taas jaloissa ei tunnu mitään. Kun ostin uudet kengät (asics päkiävaimennetut) niin se autto vähä, ja sillon rupesin myös tekemään kyymä-kuuma hoitoo eli sitä että vuorotellen jaloille ruiskutellaan kylmää ja kuumaa vettä, noin minuutin kerrallaan. Tuo ohje oli ihan lääkäri kirjassa :) Kyllähä se vähä ilkeeltä tuntuu jääkylmää vettä laitta, jalka sunnilleen jäätyy ja sitten heti perään melkein niin kumaa vettä ku hanasta saa, aijai... Mutta kyllä toi vähä autto ainaki mulla, tosin ei oo hävinny penikat kokonaan, saas nähä miten homma intissä toimii, toivottavasti ei liikoja vaivaile...

Venyttely ja kylmä-kuuma hoidot helpottavat kipua ja ehkäisevät tulehdusta, mutteivat poista taudin varsinaista aiheuttajaa.

Itselläni vika oli kävelytekniikassa. Astuin liian paljon jalan ulkosyrjällä, jolloin säären sisäosan lihakset lyhenivät ja jalan ulko-osan lihakset venyvät.

Ongelma hoitui kahdella hieronnalla ja sen jälkeen oikean kävelytekniikan opettelemisella. Kävelytekniikan korjaaminen tarkoitti minun kohdallani pientä nilkan asennon muutosta jalan osuessa maahan.

Näin siis opasti ammattihieroja. Nyt jo helpottaa.

Originally posted by gnut
Venyttely ja kylmä-kuuma hoidot helpottavat kipua ja ehkäisevät tulehdusta, mutteivat poista taudin varsinaista aiheuttajaa.

Itselläni vika oli kävelytekniikassa. Astuin liian paljon jalan ulkosyrjällä, jolloin säären sisäosan lihakset lyhenivät ja jalan ulko-osan lihakset venyvät.

Ongelma hoitui kahdella hieronnalla ja sen jälkeen oikean kävelytekniikan opettelemisella. Kävelytekniikan korjaaminen tarkoitti minun kohdallani pientä nilkan asennon muutosta jalan osuessa maahan.

Näin siis opasti ammattihieroja. Nyt jo helpottaa.

Tuo kävelytekniikka on todellakin monella syypää noihin kipuihin.. Koko ajan kävellessä tarkkailen miten kävelen ja tyttöystäväni on opettanut hyvän kävelytekniikan (opiskelee alaa) joten se kyllä pitäis kunnossa olla. Joskus oli kyllä sellainen ongelma että käänsin jalkoja hieman ulos päin mutta en ihan ylhäältä asti mutta se on korjattu.

Originally posted by mho
Mistä muuten johtuu että aamulla syke ei nouse yhtä helposti niin korkealle kuin vaikka iltapäivällä? Ihan vaan oma havainto kun oon teputtanut työmatkoja mittarin kanssa..

Ite veikkaisin että aineenvaihdunnasta. Aamullahan lenkillä vasta starttaillaan aineenvaihduntaa ja lenkin avulla olisi tarkoitus se pitää nopeana läpi päivän. Veikkaus on hyvä arvaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom