aamukuvotus, hjälp mig?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zihuana
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on sellainen mukava onkelma, että pari tuntia aamupalan (jonka yhteydessä otan vitskut ja kalaöljyn) jälkeen tulee tod järkyttävä olo, ja välillä jopa tulee :urjo: . Tää olo alkaa olemaan jo jokapäiväinen riesa. Joskus hiukkasen helpottaa kun nykäsen rypsäriä.

Tiedän että ravintoaineiden tarve on yksilöllinen, ja voihan olla että mun varastot on täynnä (mikä sinänsä tuntuu epäuskottavalta). Tänään jätin pois vitskut ja kalaöljyn, sen sijaan otin pellavaöljyä. Silti sama tuttu kuvotus parin tunnin kuluttua.
Mun aamupalani vaihtelee; mutta on hiilaripainotteinen ja pidän huolen että tulee vähän rasvaa myös noiden vitskujen takia.

Ehkä pitää tesmailla eri aamuina erilaisia yhdistelmiä josko löytyy ongelman aiheuttaja.... Ainakin pitää huomenna jättää vielä noi pellavatkin väliin.

Tuleeko teille mieleen mikä voisi olla tän häsmingin takana? Oonko mä nyt vaan täysin sokea jollekin perusasialle?

- ja ei!! en ole raskaana... :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joskus bilsan tunnilla kerrottiin, että heti aamulla keho ei ole vielä kunnolla "hereillä" ja kun vatsaan lykkää heti ruokaa, niin se ärtyy siitä tjsp.

Itellä ei oo tällähetkellä aamuisin mitään menoja, niin hörpin heti herättyäni kahvi ja vasta n. tunnin päästä syön aamupalan. Vielä kun olin koulussa, niin söin aamupalaa hiljalleen muita aamutoimia tehdessä, mutta siltikin usein tuli syötyä vain maitorahka ja banaani. Oon myös yrittäny tehä yhden ison pirtelön koko aamupalasta, mutta tuloksena oli:urjo: .

Nyt entistä fiksumpana neuvoisin kiireisille, että aamulla vetää heradrinkin ja rypsäriä ja ottaa työ-/koulumatkalle muutaman banaanin mukaan ja syö ne vatsan rauhotuttua.

Itselläni on/oli tuota, syötkö illalla tarpeeksi? Itsellä helpotti aika huomattavasti kun palasin takaisin yö "mässäilyyn" eli vedän vähintään normiaterian + mahdollisesti lisukkeita reilustikkin, tämän jälkeen aamulla ruoka maistuu paremmin.

Itselläni on/oli tuota, syötkö illalla tarpeeksi? Itsellä helpotti aika huomattavasti kun palasin takaisin yö "mässäilyyn" eli vedän vähintään normiaterian + mahdollisesti lisukkeita reilustikkin, tämän jälkeen aamulla ruoka maistuu paremmin.
Toi vois auttaakkin. Vatsa olis valmiina heti aamusta, kun on koko yön sulatellu iltapalaa. Tosin joillakin kunnon mättö iltapala saattaa huonontaa unenlaatua.

Mun aamut on kyllä ihan rauhallisia, enkä yleensä syö heti herättyä... Ihan sama mihin aikaan syön, pari h siitä niin laatta lentää :(
Tää ilmiö on nyt jatkunut koko ajan hiukan voimistuen ehkä pari kolme kuukautta.

Juon aika paljon vettä, voisko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa? Hmm... määrät kyllä vaihtelee päivien mukaan, mutta kuvotus on silti sama..plääh, mitä hittoa mä teen??

Itse asiassa iltasyömiset on kyllä jääneet aika vähiin... pitääkin ottaa tavaksi taas iltarahkat. Kiitos, testaan!

Ihan sama mihin aikaan syön, pari h siitä niin laatta lentää :( ..plääh, mitä hittoa mä teen??

Nopeasta verensokerin laskusta tulee huono olo, mutta tuskin ne aamuhiilarisi sentään karkkipussista tulevat ja laattaaminen on aika vahva reaktio.

Yksi neuvo: mene lääkärille. Arvaa vaan, mikä on eka kysymys, kun kerrot aamupahoinvoinnista. :)

Mun aamut on kyllä ihan rauhallisia, enkä yleensä syö heti herättyä... Ihan sama mihin aikaan syön, pari h siitä niin laatta lentää :(
Tää ilmiö on nyt jatkunut koko ajan hiukan voimistuen ehkä pari kolme kuukautta.

Juon aika paljon vettä, voisko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa? Hmm... määrät kyllä vaihtelee päivien mukaan, mutta kuvotus on silti sama..plääh, mitä hittoa mä teen??

Siis oksennatko ihan joka kerta syötyäsi? Vai ainoastaan päivän ensimmäisen aterian jälkeen?
Ehkä sun pitäisi syödä ihan pieniä välipaloja kerrallaan? Aloita jollain, mikä ei okseta, siitä puolen tunnin - tunnin päästä jotain lisää? En mä oikein usko, että runsas veden juonti mitään oksennusreaktiota aiheuttaisi.

Oletko kokeillut, että aloitat suoraan lounaasta - älä syö ollenkaan aamupalaa. Vai oksennatko sitten sen?

Hyvä neuvo oli myös toi, että mene lääkäriin.

Kannattaa hetki miettiä muitakin syitä kuin ravinto tai raskaus. Onko muita oireita (ilmaa, ihottumaa, ...)? Huonoa oloa voi aiheuttaa melkein mikä vaan, illalla käytetystä ihovoiteesta huonoon sisäilmaan. Ajan kanssa voi kehittyä alitajuntainenkin reaktio: kun "odotat" pahoinvointia, niin se tapahtuu helpommin.

Lääkärille menoa ei kannata enää lykätä, kun tuo on jatkunut jo jonkin aikaa.

Minulla on ollut samanlaisia vaivoja ja kävin niiden takia lääkärissä vuosi sitten. Esim. aamulla hampaita pestessä alkoi joskus yökityttää. Useimmiten pystyin kyllä syömään aamupalan ilman suurempia ongelmia, mutta sen jälkeen tuli oksettava olo muutamaksi tunniksi. Oli nälkä, mutta ei vaan pystynyt syömään.

Lääkäri sanoi, että kyse on refluksitaudista. Mahahapot nousevat yön aikana ruokatorveen ja aiheuttavat aamulla oksettavan olon. Sain haponestolääkettä kahden viikon kuurin, minkä jälkeen tilanne parani jonkin verran. Ei tullut aikaisemmin mieleen, että syynä voisi olla refluksitauti, koska minua ei varsinaisesti närästä. Vaivat eivät ole loppuneet kokonaan ja jos ne tästä taas pahenevat niin aion hakea uuden lääkekuurin.

Verensokerin heittelystä on enemmän kuin tarpeeksi kokemusta, mutta se on (among other things) nyt paremmassa jamassa kun oon ollut gluteenittomalla puolisen vuotta. En usko että tällä ongelmalla on sokerin kanssa tekemistä.

Mun ruokahalu on ihan ok, oksettava olo tulee aina pari tuntia päivän ekan safkaamisen jälkeen. Ihan sama mihin aikaan syön: aamulla vai iltapäivällä! Enkä joka kerta laattaa, mutta aika lailla saa nieleskellä, ettei tule ylös. En muuta normaalista poikkeavaa ole huomannut.

Hmm...nyt kun olen pohtinut tätä onkelmaista teidän avullanne, niin tuli mieleen yksi juttu millä saattaisi olla tekemistä tän kanssa; mulla oli aiemmin tänä vuonna aika paha stressivaihe, joka kesti pari kuukautta ja sinä aikana en saanut syötyä juuri mitään. Ruokahalu katosi täydellisesti. Menin tietysti tosi heikkoon kuntoon. Sen jälkeen oon syönyt paremmin, sanotaan lähes normaalisti. En muista että ennen tuota stressipiikkiä olisi ollut tätä kuvotusta....

Mä panostan tohon iltaprodeen, ja -syömiseen ylipäätään nyt ensin. Jos kikkailujen jälkeen ei mitään vaikutusta millään, niin sitten lekuriin. En mä halua pelleillä terveyden kanssa, mutten lekuriinkaan kovin päätä pahkaa halaja.

Kiitos jeesistä!!

ootko koittanut maitohappoja tai piigeeliä? Voi olla et ei auta mutta ei noi niin kalliiata oo et ei kannattas koittaa.

Kokeile syödä aamulla suihkun jälkeen jotain vatsaystävällistä jugurttia. Ota öljyt, omegat ja vitskut sit vaikka tokalla aterialla.

Mulla tuon ilmiön teki joskus stressi, aamu alkoi aina oksetuksella ja kauhealla yskimisellä, joka oli ihan päässä oleva vika.

Dodiih! Eilen illalla vedin rahkaa ja marjoja, aika väkisin syömistä oli kyllä... Aamulla n.tunti heräämisestä söin quinoa-puuron marjoilla ja kahvia. Eikä tullut myöhemmin sitä tuttua eto-oloa!! En ottanut mitään ylimääräisiä mömmöjä.
Vähän aikaa sitten söin safkan, ja otin omegat ja vitskut. Katsotaan kuin eukon käy! Hyvältä vaikuttaa so far.

Miulla on sama juttu. Nyt kun aloitin taas työt, niin joutuu heräämään noin 04:45, niin ei pysty syömään mitään! Yleensä otan vain lasillisen glutamiinia ja desin joqurttia. Töissä sitten kahvit joskus 06:30 ja yleensä silloinkaan ei ole nälkä. Joskus vielä tuntuu, että on kamala nälkä ja sittenkun syö, niin se ei mene kuitenkaan alas. Sama oli intissä loppuvaiheilla. Aamulla vedettiin kuin hevoset, mut loppua kohti ei aamulla saanut edes sitä puuroa alas. Kaverilla oli ihan sama, tiedä sitten mistä johtuu? Luulen että yksinkertaisesti vain tökkää jos jatkaa jotain tiettyä meininkiä tarpeeksi kauan? Meikällä osasyynä voi olla stressikin, mitä on nytkin pikkuisen päällä.. No jos tämä tästä pikkuhiljaa. :)

Mullakin on samankaltainen ongelma. Tulee aina aamupalan jälkeen paha olo. Olen myös kuullut tosta että keho ei oo aamulla vielä hereillä, joten päätin sitten yhtenä aamuna kokeilla herättää sen pienellä juoksulenkillä. Siitä ei ollut kuitenkaan apua, sääreni vain kipeytyi..:(

Asunto/aamukuvotus

Oletko muuttanut asuntoon hiljattain? Minulla alkoi tulla paha aamukuvotus noin vuoden asumisen jälkeen vanhahkossa kerrostaloasunnossa. Kuvotus tuntui myös rasituksessa. Kuvotus helpotti kun olin esim. viikon poissa ja nukuin muualla. Ehdin jo epäillä astmat sun muut, tuli sitten työpaikan ja asunnon vaihto, jonka jälkeen en ole ko oireista senkoommin kärsinyt. Epäilen että ko asunnon keittiön lastulevykalusteet tms olivat homeessa.

Mulla oli toi ihan sama ongelma tuossa reilu vuosi sitten vielä, kun aausti söi aivan sama mitä niin pihalla matkalla autolle lensi laatta.
Itse asiassa en tiedä mitä tein tai mitä jätin pois niin nykyään vedän aamupalaks lenkin jälkeen kaurapuuroa, vahvistettuna raejuustolla ja vähärasvasella jogurtilla.

Koita alottaa päivä lasilla vettä ja sen jälkeen vähän jotain kevyttä nestepitosta vaiks protskujuoma ja jos se pysyy sisällä niin lisää pikkuhiljaa sitä aamupalan määrää.

Jollei helppaa niin sit lekuriin, ko ei tiedä mikä siel oh?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom