Aamuairobisen intensiteetistä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse suoritan noi aamuaerobiset semmosella kevyehköllä 100-120 sykkeellä. Aamuaerobisella yleensä kävelen enemmänkin aikaa, kuin tiettyä matkaa(pätee aika hyvin kaikkeen aerobiseen). Mulla semmonen 40-75min on ollu ihan riittävä.
Jos kävelyllä on vaikeaa nostaa sitä sykettä tuohon 100-120, niin rohkeesti kepit mukaan! Noloa näin nuoren sanoa, mutta musta toi dementiahiihto on jopa mielekkäämpää, ku juokseminen tai käveleminen. Ja jos ei välttämättä uskalla keppejä ottaa, niin sitte ihan vaan umpi mettään kävelemään. Siellä kun on kaikki risuja ja kantoja ym. ni ei tarvitse edes kauheasti rehkiä, kun se syke on tuolla 100-120.
Tämä kaikki tietysti on todettu jo miljardi kertaa muissa threadeissa, jotka ovat käsitelleet tota aerobista, mutta menkööt nyt tän kerran!
:)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos sukulaisilla tai itsellä on metsämaita, nin vapaaehtoisesti polttopuuntekoon vaikka viikonloppuna. Sellainen 3 tunnin sahausessio on todella raskas. Ensimmäisillä kerroilla ei edes jaksa noin kauaa. Pulssi ei välttämättä käy kovin korkealla, mutta rasvaa palaa. Ja tietysti moottorisaha painaa jonkin verran. Fiilis on paljon parempi, mitä jonkun kävelyreissun jälkeen.

coke- sanoi:
Jos kävelyllä on vaikeaa nostaa sitä sykettä tuohon 100-120, niin rohkeesti kepit mukaan!
Polkupyörä on myös hyvä vaihtoehto, ja sillä voi aamulla sotkea töihin. PK-tason liikunta on paras mahdollinen vaihtoehto ns. hyötyliikuntaan.

Sakael sanoi:
Olen antanut itseni ymmärtää, että aamuaerobisen jälkeistä rasvanpolttoa ei ole tutkittu. Jotkut tutkijat ovat kuitenkin epäilleet, että keho vähentäisi kehon rasvojen käyttämistä energiaksi aamuaerobisen jälkeen. Eli siis rasvanpolton kannalta ei olisi merkitystä, mihin aikaan liikunta suoritetaan, sillä elimistö "tasapainottaa" tilanteen.
Itse en näe hirveästi eroa paastoamisella ja nukkumisella, mutta niin pitkään ennen kuin asiaa on tarpeeksi tutkittu, niin mitään varmaa on mahdotonta sanoa. Suuremmalla todennäköisyydellä aamu aerobisesta ei ole mitään erityistä etua, kun sitä verrataan samaan liikuntaan esimerkiksi illalla. Aamu aerobisen toiminta on voitu esittää vain ajatuksena, mutta täällä siitä kumminkin usein puhutaan faktana.

VelttoV sanoi:
Sellainen 3 tunnin sahausessio on todella raskas.

Tätä tuli teini-iässä väännettyä koko kesä mökillä. Tulosta tuli kaikessa muodossa, vaikka aivan ehdottomassa kuntoilumielessä sitä ei tehtykään.

Vielä jaksan jankata tästä aamuaerobisen rasvanpolttotehosta.

Aamullahan glykogeenivarastot tuskin ovat tyhjät. Muistaakseni ihmiskeho pystyy varastoimaan jotain luokkaa 2000kcal energiaa kehoonsa hiilareiden muodossa, mutta kun dieetillä ollaan muutenkin vähemmällä hiilarimäärällä niin aika lähellä ideaalitila alkaa olemaan. Jos Teemupiillä / Sakaelilla tai jollain muulla on esittää tutkittua faktaa suuntaan tai toiseen niin otan kiitollisuudella vastaan.
Teemupii: "Aamu aerobisen toiminta on voitu esittää vain ajatuksena, mutta täällä siitä kumminkin usein puhutaan faktana." Tämä on "alalla" yleisesti tunnustettu "totuus", en tosin ole tästäkään saanut mitään tieteellistä dokumenttia luettavakseni. Menevätkö 99 % maailman bodareista (ja minä muiden mukana) perse edellä puuhun vai mistä mielestäsi on kyse?
Pikaisella söörtsillä löysin tämmösetkin aihetta liippaavat kirjoitukset:

Jkk sanoi:
Jos Teemupiillä / Sakaelilla tai jollain muulla on esittää tutkittua faktaa suuntaan tai toiseen niin otan kiitollisuudella vastaan.

Mähän nimenomaan kirjoitin, että EI ole olemassa tutkimuksia kehon rasvojen käytöstä energiaksi paastonjälkeisen aerobisen jälkeen. Patrik Borg on muistaakseni kirjoittanut aiheesta hyvän artikkelin. Kannattaa lukaista, niin ymmärtää paremmin, mitä ajan takaa.

Itse mieluusti uskoisin aamuaerobisen ylivoimaiseen tehoon, mutta niin tuskin on. Mutta turha tästä on (taas) jankata, koska kukaan ei voi sanoa suuntaan eikä toiseen ennen kuin asiaa on tutkittu.

Sakael sanoi:
Jotkut tutkijat ovat kuitenkin epäilleet, että keho vähentäisi kehon rasvojen käyttämistä energiaksi aamuaerobisen jälkeen. Eli siis rasvanpolton kannalta ei olisi merkitystä, mihin aikaan liikunta suoritetaan, sillä elimistö "tasapainottaa" tilanteen.

Tämä kiinnitti huomioni: eli onko sitä tutkittu vai ei? Keitä nämä tutkijat ovat? Patrik Borg? Missä nämä tutkimustulokset / epäilyt on julkaistu?

Sakael sanoi:
Itse mieluusti uskoisin aamuaerobisen ylivoimaiseen tehoon, mutta niin tuskin on.

:rolleyes:

teemupii sanoi:
Tutkimuksia en nytten tarkemmin muista, mutta liittyi liikuntaan ja paastoamiseen, ei siis suoraan aamuiseen liikuntaan.

:rolleyes:

Jkk sanoi:
Tämä kiinnitti huomioni: eli onko sitä tutkittu vai ei? Keitä nämä tutkijat ovat? Patrik Borg? Missä nämä tutkimustulokset / epäilyt on julkaistu?

Toistetaan nyt vielä kerran, että hitaammatkin tajuavat. Ei ole olemassa tutkimusta siitä, mitä rasva-aineenvaihdunnalle tapahtuu aamuaerobisen jälkeen. Borgin artikkelin voi lukea täältä. Ehkäpä Anssi voisi ottaa osaa keskusteluun. Minulla ei ole enempää sanottavaa (sillä en asiasta tiedä yhtään mitään:rolleyes: )

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jkk sanoi:

joo jos löytyy mainittu borgin artikkeli niin kiinnostaisi lueskella... muistelen ainakin että joku aika sitten hesarissa m. fogelholm esitti ihan faktana tuon että aerobisen suorituksen jälkeisenä aikana rasvojen käyttö energiaksi vähenee. mutta se mieshän on aika tunnettu hihhulimaisista kannanotoistaan...

jokatapauksessa itse tyhjällä vatsalla tehtävän aerobisen _aikana_ rasvojen käyttö energiaksi kasvaa huomattavan paljon, kun taas anaerobinen suoritus (esim hiit/punttitreeni) ei polta suoraan rasvaa (mutta 24h ikkunassa nettorasvanpoltto on suurempi johtuen harjoituksen jälkeisestä kiihtyneestä aineenvaihdunnasta).

eli siis jos joku tietää tästä aerobisen harjoituksen jälkeisestä "säästöliekistä" jotain (ja millä perustein nämä [oletettavasti suomalaiset] tutkijat siihen ovat päätyneet jos sitä kerran ei ole tutkittu) niin postauksia!

edit: sieltähän se artikkeli löytyi

Jkk sanoi:
Tämä on "alalla" yleisesti tunnustettu "totuus", en tosin ole tästäkään saanut mitään tieteellistä dokumenttia luettavakseni. Menevätkö 99 % maailman bodareista (ja minä muiden mukana) perse edellä puuhun vai mistä mielestäsi on kyse?
Otappas Google käteen ja etsi sieltä. Yhdeksän sivua kymmenestä on sitä mieltä että aamu aerobisesta ei ole hyötyä muuna aikana suoritettuun aerobiseen verrattuna. Aamu aerobinen on yleensä ns. "kymmenen suurinta myyttiä painon pudotuksesta" -listalla.

Hmm. Onkohan kyse mun huonosta kunnosta vai huijaako sykemittari? Pystyn tavallisella kävelyllä pitämään sykkeen 130 paremmalla puolella melko helposti. Joskus jopa yli 140, average sykkeet tunnin aamulenkiltä on noin 140-145.

Toinen kumma asia on kun tällä viikolla tein pienen hölkkä/kävely lenkin tyyliin 45 sek kevyttä hölkkää sit 1 min kävelyä. Syke nousi 30 sekunnin hölkän jälkeen (vielä alamäkeen) noin 195-200 tienoille! Ja noilla maksimisykemittareilla mun maksimisyke pitäis olla siinä 200-205. Mitä helvettiä? :confused:

teemupii sanoi:
Otappas Google käteen ja etsi sieltä. Yhdeksän sivua kymmenestä on sitä mieltä että aamu aerobisesta ei ole hyötyä muuna aikana suoritettuun aerobiseen verrattuna. Aamu aerobinen on yleensä ns. "kymmenen suurinta myyttiä painon pudotuksesta" -listalla.

En ota kantaa onko aamuaerobinen tehokkaampaa vaiko ei, mutta todella paljon mukavammin päivä lähtee käyntiin jos on käynyt, vaikka lyhyelläkin, aamukävelyllä. :thumbs:

-EDIT- Lukaisin läpi tuota Borgin artikkelia ja silmään pisti tämä:

"Tutkimuksia aiheesta ei kuitenkaan ole, joten liikunnan aloittaminen paastossa voi olla tai ei ole hyödyllistä rasvanpolton kannalta. Moni on kuitenkin kokenut saamansa paasto+aamuliikunta "ohjauksen hyödylliseksi laihdutuksessa" tämä ei ole lainkaan ihmeellistä, sillä on viitteitä siitä, että aamuliikunta "herättää" kropan ja saa ihmisen virkeäksi (= parempi mm. syömisen hallinta?) ja liikkuvammaksi (=energiaa kuluttavampi) ja saattaa helpottaa siten laihdutusta. Lähde: Patric Borg ravitsemustutkija, Liikunnan ja ravinnon vaikutus rasvan ja energian ?polttoon?

ei ole tutkittu, mutta silti jampat pitää jopa todennäköisenä tätä säästöliekkitasapainoefektiä? no, en ota kantaa itse enää tuohon...

borg (ja johnnyb :worship: ) kuitenkin pitävät aamuaerobista hyödyllisenä kun ajatellaan kokonaiskuvaa:

Moni on kuitenkin kokenut saamansa paasto+aamuliikunta –ohjauksen hyödylliseksi laihdutuksessa – tämä ei ole lainkaan ihmeellistä, sillä on viitteitä siitä, että aamuliikunta ”herättää” kropan ja saa ihmisen virkeäksi (= parempi mm. syömisen hallinta?) ja liikkuvammaksi (=energiaa kuluttavampi) ja saattaa helpottaa siten laihdutusta.

Daug sanoi:
Hmm. Onkohan kyse mun huonosta kunnosta vai huijaako sykemittari? Pystyn tavallisella kävelyllä pitämään sykkeen 130 paremmalla puolella melko helposti. Joskus jopa yli 140, average sykkeet tunnin aamulenkiltä on noin 140-145.

Toinen kumma asia on kun tällä viikolla tein pienen hölkkä/kävely lenkin tyyliin 45 sek kevyttä hölkkää sit 1 min kävelyä. Syke nousi 30 sekunnin hölkän jälkeen (vielä alamäkeen) noin 195-200 tienoille! Ja noilla maksimisykemittareilla mun maksimisyke pitäis olla siinä 200-205. Mitä helvettiä? :confused:

Niinkuin tossa aikaisemmin mainitsin, mulla on just päinvastainen tilanne. Syke ei millään tahdo nousta. Sykemittarini pitäisi olla kunnossa, koska kaverin kuntopyörä antaa prikulleen samat sykkeet (no heittoa voi olla 1 suuntaan tai toiseen). Onko leposykkeellä jotain vaikutusta noihin sykkeen nousun eroihin? Oma leposyke on jossain 55:n tienoilla. Kannattaa varmaan testata tuo mittari. Kai olet kastellut pannan ennen käyttöä (ainakin tämä minun vanha paska pitää kostuttaa ennen kuin se pistää paikoilleen).

Mitenkähän se menee tuon maksimisykkeen kanssa? Yritin eilen vetää 5 minuuttia täysillä kuntopyörällä 55 minuutin PK-syke treennin päälle. Sain sykkeen nousemaan 140:en. Pitäsikö oikeasti olla huolissaan tästä syketouhusta, niinkuin teemupii sanoi?

Ja kiitos vielä hyvistä vinkeistä. Täytyy vissiin ruveta totuttelemaan ajatukseen jokapäiväisestä Parkinsonhiihdosta.

vilho_kanuuna sanoi:
Niinkuin tossa aikaisemmin mainitsin, mulla on just päinvastainen tilanne. Syke ei millään tahdo nousta. Sykemittarini pitäisi olla kunnossa, koska kaverin kuntopyörä antaa prikulleen samat sykkeet (no heittoa voi olla 1 suuntaan tai toiseen). Onko leposykkeellä jotain vaikutusta noihin sykkeen nousun eroihin? Oma leposyke on jossain 55:n tienoilla. Kannattaa varmaan testata tuo mittari. Kai olet kastellut pannan ennen käyttöä (ainakin tämä minun vanha paska pitää kostuttaa ennen kuin se pistää paikoilleen).

Mitenkähän se menee tuon maksimisykkeen kanssa? Yritin eilen vetää 5 minuuttia täysillä kuntopyörällä 55 minuutin PK-syke treennin päälle. Sain sykkeen nousemaan 140:en. Pitäsikö oikeasti olla huolissaan tästä syketouhusta, niinkuin teemupii sanoi?

Ja kiitos vielä hyvistä vinkeistä. Täytyy vissiin ruveta totuttelemaan ajatukseen jokapäiväisestä Parkinsonhiihdosta.

Sykemittari on kyllä kunnossa, melkein käyttämätön. Ja kyllä, kostutan ne sensorit siitä... Pitää ajatella positiivisesti, ei tarvi ainakaan sauvojen kanssa lähteä kävelemään :rolleyes:

Zone-sarja -42%
Daug sanoi:
Sykemittari on kyllä kunnossa, melkein käyttämätön. Ja kyllä, kostutan ne sensorit siitä... Pitää ajatella positiivisesti, ei tarvi ainakaan sauvojen kanssa lähteä kävelemään :rolleyes:

Joo. Pitää jo valmiiksi keksiä jotain nasevia vastaheittoja tuleviin vittuiluihin. Tässähän se työaika menee erilaisia päänaukomisskenariota kehittäessä.

JohnnyB sanoi:
"Tutkimuksia aiheesta ei kuitenkaan ole, joten liikunnan aloittaminen paastossa voi olla tai ei ole hyödyllistä rasvanpolton kannalta.
Ota huomioon että juttu on kirjoitettu yli vuosi sitten.

teemupii sanoi:
Ota huomioon että juttu on kirjoitettu yli vuosi sitten.

Ja nytkö niitä tutkimuksia on pilvin pimein? :eek:

No, kumminkin se mitä laitoin aluksi pätee minulle oli tutkimuksia tai ei.

Back
Ylös Bottom