90-vuotias Suomi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pedrix
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Meni kylmiä väreitä pitkin selkää noita tänne linkitettyjä sodassa kaatuneiden tietokantaa selatessa. Miettii miten monen ihmisen elämän sota katkaisi ja varsinkin, jos kuolinpäivän perässä luki "kadonnut", "kuoli nälkään vankileirillä" jne... vetää hiljaiseksi.

Jos tässä innostuu lähteä liukastelemaan tuonne keskustaan niin voisi käydä katsomassa partiolaisten itsenäisyyspäivän soihtukulkueen. Joskus natiaisena tuli itsekin oltua muutama vuosi partiossa ja samaisessa kulkueessa, joka päättyy sankarihaudoille.

Molemmat mummoni ovat eläneet nuoruutensa sota-aikana ja osittain sota-alueella. Joskus ovat kertoneetkin jotain ajasta. Muistan, kun inttiaikana mummo kyseli jotain armeijasta ja sanoin hieman kyrsiintyneenä, että leirille pitäis taas lähteä. Mummo vastasikin aika hyvin siihen, että "hyvähän tuo ettei siellä kukaan ole teitä oikeasti ampumassa." Ei enää tuon jälkeen ketuttanut metsäleiri niin paljoa, kun ajatteli asian noin:) Molemmat papat kuitenkin olleet sotimassa ja tuskin voi kuvitellakaan mitä ovat joutuneet kokemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, kyllä itsenäisyyttä kunnioitetaan enemmänkin! Pian sata vuotta täynnä. Kaikkien sietäs joskus pysähtyä ja miettiä mitä meillä on ja kuka sen meille on aikanaan järjestäny.

Pro Patria Finland! :rock:

:worship: Aivan samaa mieltä. Itsenäisyys on vain niin itsestäänselvyys että ei tosiaan ajatella että omien verellä se on maksettu.

E: Pakko vielä lisätä että siitä olen ylpeä että pääsin osallistumaan Kenraali Enrothin hautajaisiin.

Hyvää itsenäisyyspäivää, tulee kylmät väreet noista marssi biiseistä. Kävin muuten juoksemassa puolimaratonin aamulla "Suomen kunniaksi". Illalla jos vielä jaksaisi jotain lihasvoimaa vääntää.

Kiitos!

Äijällähän on kunnon talvisotameininki päällä!!

Hyvää itsenäisyyspäivää vaan kaikille!!

Hyvät itsenäisyyspäivät kaikille ja ihmiset, PYSÄHTYKÄÄ oikeasti edes hetkeksi päivän askareistanne miettimään, ketkä sen itsenäisyyden meille hankkivat.

Itse kävin kolaamassa pihan, joka oli täynnä raskasta ja loskaista lunta, hiki virtas ja vitutti niin mahoton. Sitten ajattelin, että jos yhet lumityöt vituttaa näin paljon ni mitä ne miehet ja lotat siel rintamal on joutuneet kärsimään. Nykyajan velliperse-meininki ei vaan osaa huomioida noin tärkeää asiaa.

Lippu korkeella itsenäisyyden kunniaksi!

Hyvät itsenäisyyspäivät kaikille ja ihmiset, PYSÄHTYKÄÄ oikeasti edes hetkeksi päivän askareistanne miettimään, ketkä sen itsenäisyyden meille hankkivat.

Itse kävin kolaamassa pihan, joka oli täynnä raskasta ja loskaista lunta, hiki virtas ja vitutti niin mahoton. Sitten ajattelin, että jos yhet lumityöt vituttaa näin paljon ni mitä ne miehet ja lotat siel rintamal on joutuneet kärsimään. Nykyajan velliperse-meininki ei vaan osaa huomioida noin tärkeää asiaa.

Lippu korkeella itsenäisyyden kunniaksi!

:thumbs::5:

Kerran vuodessa on hyvä olla vähän epäitsekäs ;) Toivottavasti en vihastuta ketään, haha :)

En näköjään tänään laittanutkaan joten;

Hyvää itsenäisyyspäivää!

Hyvää itsenäisyyspäivää:)

Tais olla äsken Kenneth Sandvik linnanjuhlissa..

Itsenäisyyspäivää vaan!!!

Nostakaamme raudat ennätyslukemiin veteraanien kunniaksi!!!

Olemme itsenäisiä \o/
Kiitos veteraaneille ja itsenäisyyden hankkineille.

Kiitos MissEvilEvelle kun linkitit tuon 'tribute to our finnish soldiers'-videon!

Oi nouse Suomi, nosta korkealle

Itku tuli tänään Tuntematonta katsellessa. Myönnän kuuluvani niihin jotka pitävät asioita itsestäänselvinä ja valittavat turhista, joten hyvää tekee pysähtyä ajattelemaan edes joskus.

Kiitos.

Joskus yläasteella haikailin vielä ulkomaille, mutta viime vuosien aikana olen tajunnut että parempaa paikkaa ei ole, tämä on se maa mitä rakastan pikkuvikoineenkin:). Välillä vituttaa kun sataa räntää vaakatasossa ja auton ovet jäätyy kiinni -30C:n pakkasessa, mutta silti en vaihtaisi ikäviäkään hetkiä mihinkään Karibian lämpöön ja aurinkoon.

Sotaveteraanit ja lotat:worship:. On se vaan niin uskomatonta, että pieni Suomi pärjäsi niinkin ylivoimaista vihollista vastaan. Niinkun monella muullakin täällä, itellä kanssa vanhemmista sukulaisista melkein kaikki olivat sotilaita/lottia talvi- ja jatkosodassa. Ukki haavoittui vakavasti kummassakin. Kyllä sitä tulee nykyajan kermaperseenä välillä mietittyä kun joku pikkujuttu vituttaa, että asiat vois olla PALJON huonomminkin.

Kyllä sitä tulee nykyajan kermaperseenä välillä mietittyä kun joku pikkujuttu vituttaa, että asiat vois olla PALJON huonomminkin.

Todellakin näin.
Käytiin tänään isukin kans pappan haudalla joka kuoli 6 kuukautta syntymäni jälkeen ja hän oli sotaveteraani. Sen paremmin miestä tuntematta voin kyllä sanoa että hän ja muut Suomen miehet ja naiset hienon työn aikanaan tekivät.

Hienoa että kunnioitetaan isovanhempiemme/vanhempiemme meille jättämää perintöä. :)
Ja vaikka kukaan ulkopuolinen ei uhkaa perintöämme tällä hetkellä, niin ei tuhota me sitä itse.

On huumeita, rikollisuutta, syrjäytyneisyyttä, välinpitämättömyyttä jne....
Olemme itse suurimpia vihollisia itsellemme tänä päivänä.

Ikävää on se, että vielä ehkä noin 20-30 vuotta sitten lotista saatettiin puhuatosi rumasti eivätkä lotat välttämättä halunneet ääneen kertoa olleensa lottia (mummoni ei esim. kauheasti mainostanut asiaa). Lähinnä heidän maineensa pilattiin siten, että heidän puhuttiin olleen rintamalla olleiden miesten "viihdykkeitä". Mun mielestä tämä oli paskamaista.

Lähinnä heidän maineensa pilattiin siten, että heidän puhuttiin olleen rintamalla olleiden miesten "viihdykkeitä". Mun mielestä tämä oli paskamaista.

Naisille ominaista käytöstä vielä tänäkin päivänä. Siis tuo mustamaalaaminen.

Hyvää dagen efteriä. Jotain rajaa soisi paatoksellakin olevan. :)

^

Paatosta ja paatosta. Mun mielestä ihan sopiva kommentti tähän ketjuun, sillä katsoisin heidän tehenn ihan arvokasta työtä sodissa olleiden miesten rinnalla. Eipä se varmasti ole ollut pelkästään naisista lähtöisin tuo mustanmaalaaminen.

Itse en kerta kaikkiaan pysty kuuntelemaan Finlandiaa tai Jääkärinmarssia ilman, että silmäkulma kostuisi pahimman kerran. Kiitos ironchefille linkeistä. Itseäni ärsytti noissa Linnan juhlissa se, että kukaan ei haastatellut sotaveteraaneja :curs: . Olisin niin halunnut kuulla sen haastattelun ja Linnan juhlat eivät ole enää omanlaisensa sen jälkeen, kun Adolf Ehrnrooth kuoli ja ei enää tullut ensimmäisenä kättelemään pressaa. Sitä aina odotti niin kovasti, että sai nähdä Aatun tulevan etunenässä ovesta ulos ja odotti aina hänen haastattelua. Itsellä on aikomus seuraavan viiden vuoden sisällä käydä armeija.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom