90-vuotias Suomi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pedrix
  • Aloitettu Aloitettu
loppupeleissä räntäkelit ja verottaja ei vituta yhtään. kun jossakin yhteydessä pitää ilmoittaa kansalaisuus niin koen tietynlaista ylpeyttä kun saa vastata olevansa suomalainen. huominen ei varsinaisesti eroa mitenkään muista päivistä. itsenäinen suomi ja jokainen joka on sen olemassaoloa edesauttanut ja on valmis edesauttamaan saa siltä osin kunnioitusta 365 päivänä vuodessa. salossa oleva suomen lippu tosin saattaa saada aikaan lievän tunnereaktion huomenna.

a22.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakkohan tämäkin oli tänne laittaa, on sen verran upea veisu:

Maamme laulu

Wikistä tietoa

jsdia236.jpg

loppupeleissä räntäkelit ja verottaja ei vituta yhtään.

Iltapäivänlehdessä oli varsin osuva kuva. Mies kävelee räntäkelissä kumartuneena kuin vanha reumanen mummo. Seuraavassa kuvassa Suomenlippu miehen selässä tankoineen on suoristanut miehen pystyyn kuin rautakangen ... säästä huolimatta. :)

Tulikin mieleen video tykistökeskityksestä :) http://youtube.com/watch?v=AC_hF_Szf6M&feature=related Ei nyt liity varsinaisesti huomiseen, mutta voi ehkä kuvitella minkälaista on olla tuolla alla.

Tosta vielä mun mielestä hienoin isänmaallinen laulu:
http://youtube.com/watch?v=o4LK2nIqGTM
Sillanpään marssilaulu (Sillanpää's march song)

composer: Aimo Mustonen, lyrics: F.E. Sillanpää

Kotikontujen tienoita tervehtien

tämä laulumme kaikukoon,

yli peltojen, vetten ja tunturien

aina Hangosta Petsamoon.

|: Sama kaiku on askelten,

kyllä vaistomme tuntee sen,

kuinka kumpujen kätköistä, mullasta maan

isät katsovat poikiaan. :|

Sinä tiedäthän veikko mun vierelläin,

mikä retkemme tänne toi.

Ilomielin me riensimme sinnepäin,

mistä yhteinen kutsu soi.

|: Tapa tuttu jo taattojen

nyt on hoidossa poikasten:

Kun on vaaralle alttiina syntymämaa

kotiaskareet jäädä saa. :|

Mitä lieneekin aarteita Suomessa,

toki kallein on vapaus.

Tääl on suorana seistä ja kaatua

joka miehellä oikeus.

|: Siis te lapset ja vanhukset,

ja te äidit ja morsiamet,

niin kauan teillä on suojattu lies

kun on pystyssä ykskin mies. :|

Sillanpään marssilaulu on hieno kappale varsinkin mieskuoron/marssiosaston esittämänä.
RUK:ssa kävi melkein kateeksi ettei saanut itse koskaan laulaa tuota, varsinkin kun yläkerran pojat (1. k tai 2. k) lauloivat tuota melko usein marssiessaan.

Sillanpään marssilaulu on hieno kappale varsinkin mieskuoron/marssiosaston esittämänä.
RUK:ssa kävi melkein kateeksi ettei saanut itse koskaan laulaa tuota, varsinkin kun yläkerran pojat (1. k tai 2. k) lauloivat tuota melko usein marssiessaan.

Eli me, tykistön marssilaulu :) Eipä sillon harmittanut olla tykkimies kun tuota laulettiin maneesimatkalla!

Sisu!

media.php

Tuli muuten mieleen että mistähän lienee kun jo lapsesta asti tuntui mm. Maamme-laulu sekä Finlandia Hymni niin tunteita nostattavilta. Jo pienenä tyttönä niitä hoilotti ääni väristen ja iho kananlihalla, aikuisia ihaillen ja katsoen hieman ylöspäin. Ehkä se oli sitä kun näki kuinka isot miehetkin herkistyivät. Vaareille tuli kostea kiilto silmäkulmiin ja kaikki miehet ottivat hatun pois päästä. Äidit ja mummot taas lauloivat sillä omalla hartaudellaan, mutta se että miesväki vakavoitui ja katsoi kaihoisasti tyhjyyteen, äänikin ehkä hieman sortui... Se se oli mikä kai painui syvälle mieleen.

Itse olen ollut todella tunteellinen koko elämäni ajan, ei sitä Maamme-laulua koskaan ole silmät kostumatta ja ääni sortumatta pystynyt laulamaan, eikä pokkana Finlandia Hymniäkään kuuntelemaan.

Tässä mielestäni erittäin hyvä video kuvasarjana Suomen sodista ja Finlandia Hymni soi laulettuna [helvetin kauniit sanat!]. Tuon kun kuoro laulaa pontevasti ja ääni kohoten niin... :itku:

Oi Suomi, katso, Sinun päiväs koittaa,
yön uhka karkoitettu on jo pois,
ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa
kuin itse taivahan kansi sois.
Yön vallat aamun valkeus jo voittaa
sun päiväs koittaa, oi synnyinmaa.

Oi nouse, Suomi, nosta korkealle
pääs seppelöimä suurten muistojen,
oi nouse, Suomi, näytit maailmalle
sa että karkoitit orjuuden
ja ettet taipunut sa sorron alle,
on aamus alkanut, synnyinmaa.

"Tribute to our brave finnish soldiers"

http://www.youtube.com/watch?v=fbndUSHL9A0

Itsenäisyys on minulle melkeinpä synonyymi itsepäisyyden kanssa.
Tuleepa tässä mieleen eräs tekstinpätkä :thumbs:

Suomalainen on sellainen joka vastaa kun ei kysytä,
kysyy kun ei vastata, ei vastaa kun kysytään,
sellainen joka eksyy tieltä, huutaa rannalla ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen: metsä raikuu, kaikuu, hongat humajavat.Tuolta tulee suomalainen ja ähkyy, on tässä ja ähkyy, tuonne menee ja ähkyy, on kuin löylyssä ja ähkyy kun toinen heittää kiukaalle vettä.
Sellaisella suomalaisella on aina kaveri,
koskaan se ei ole yksin ja se kaveri on aina suomalainen.
Eikä suomalaista erota suomalaisesta mikään, ei mikään paitsi kuolema ja poliisi.

Minulle itsenäisyyspäivä ei ole pelkästään talvisodan taistelujen pohtimista. Itse lueskelen ja mietin sitä mitä tapahtui itsenäisyysjulistuksen ja talvisodan välissä. Ehkä siitä pitäisi perustaa oma ketju kun tässä sai kirjoitella vain sitä positiivista puolta.
Itsenäisyyden ajalla on ollut myös varjopuolia joista ei puhuta:
- Sisällissota ja siihen liittynyt terrori ennen ja jälkeen
- Vienan, Petsamon ja Aunuksen retkikunnat
- Heikki Ritavuoren murha
- Arndt Pekurisen kohtalo
- Lapuan liikkeen touhut & Mäntsälän kapina
- Kemin veritorstai
jne.

Näistä kaikista huolimatta hyvää ja OMAA itsenäisyyden juhlapäivää.

Myös sodankylän "tunnusmarssi". Ainakin 2/98 1.JK lauloi tuota morttina aina kun johonkin marssittiin, kunnes ääni lähti. Sitten syötiin Mynthoneita ja laulettiin lisää. :)

Ainoa kappale valalaulun kanssa minkä olen ikinä osannut laulaa. Hieno marssi. *luut kasaan -hymiö*

Itse kunnioitan myös itsenäisyyspäivää, mutta en kyllä rinnasta sitä ajatuksissani minnekään raatteentielle. Sääli näin historian opiskelijana että suomalaiselle harvinaisen usein historia tarkoittaa lähinnä sitä kun kannaksella pyssyt paukkuu ja että muistaa pystykorvan tekniset tiedot ulkoa.

Sota on kuitenkin se äärimmäinen koetus, jonka kansakunta käy läpi. Huomattavasti tärkeämpäähän on se miten me kaikki rakennamme Suomea rauhan aikana mutta äärimmäiset olosuhteet vain jäävät mieleen. Minäkin muistelen enemmän sitä parasta penkkitulosta kuin niitä kaikkia tuhansia apuliikkeitä.

Itse kunnioitan myös itsenäisyyspäivää, mutta en kyllä rinnasta sitä ajatuksissani minnekään raatteentielle. Sääli näin historian opiskelijana että suomalaiselle harvinaisen usein historia tarkoittaa lähinnä sitä kun kannaksella pyssyt paukkuu ja että muistaa pystykorvan tekniset tiedot ulkoa.

Harvinaisen moni suomalaisen kuitenkin tietää, ettei tarvitse olla historianopiskelija tietääkseen, että ei oltaisi itsenäisiä jos sodassa oltaisiin kaivettu vaan nenää. Eiköhän tuo ole kuitenkin se kriittisin vaihe jossa itsenäisyys olisi voitu menettää. Suurin osa suomalaisista kuitenkin tietää ja osaa laskea, ettei sodasta ole 90:tä vuotta. Vaikka suomalaisia ollaan, niin ei sentään ihan noin tyhmiä.

Itse en sinänsä isänmaallinen ihminen ole, mutta pidän toki Suomesta ja suomalaisuudesta sekä monista siihen liittyvistä asioista. Erittäin hyvä paikka asua kun vertaa moneen muuhun maahan. Ja arvostan toki sotaveteraaneja; äidin isäkin on sodan nähnyt mies, ja mitä hänenkin sotajuttujaan olen kuunnellut silloin harvoin kun hän on niistä puhunut, niin on se ollut kovaa touhua. Ei sitä voi varmastikaan ymmärtää ellei sitä henkilökohtaisesti ole ollut kokemassa.

Niin että onnea vaan 90 v. itsenäiselle Suomelle, vaikka tuo itsenäisyys melko laaja käsite onkin. Itse juhlistan tuota merkkipäivää huomenissa katsomalla jälleen Tuntemattoman sotilaan.:D

Harvaisen moni suomalaisen kuitenkin tietää, ettei tarvitse olla historian opiskelija tietääkseen, että ei oltaisi itsenäisiä jos sodassa oltaisiin kaivettu vaan nenää. Eiköhän tuo ole kuitenkin se kriittisin vaihe jossa itsenäisyys olisi voitu menettää. Suurin osa suomalaisista kuitenkin tietää ja osaa laskea, ettei sodasta ole 90:tä vuotta.

Toki. Lähinnä piilovihjaillen tarkoitin että usein kun mainitsee olevansa historian opiskelija, sanoo toinen usein että tykkää myös historiasta hirveästi ja on siitä kiinnostunut, ja sitten selitetään kaikki sissikirjat mitä on lueskeltu viime aikoina. Pähkinäsaaren rauha ja talvisota, siinähän se aina on.

Eli me, tykistön marssilaulu :) Eipä sillon harmittanut olla tykkimies kun tuota laulettiin maneesimatkalla!

Tarkoitin päärakennuksen poikia kiväärikomppanioista. Olisi pitänyt kai täsmentää.:)

Harmi etteivät sissit osanneet laulaa tai marssia tahdissa.

Toki. Lähinnä piilovihjaillen tarkoitin että usein kun mainitsee olevansa historian opiskelija, sanoo toinen usein että tykkää myös historiasta hirveästi ja on siitä kiinnostunut, ja sitten selitetään kaikki sissikirjat mitä on lueskeltu viime aikoina. Pähkinäsaaren rauha ja talvisota, siinähän se aina on.

No Pähkinäsaaren rauhasta ei ole niin väliä, mutta talvisota ja Tali-Ihantala ovat meikäläiselle aika kovia juttuja. Nimim. toinen historianopiskelija. Se vaan, että itsenäisyydestä puhuttaessa unohdetaan esim. Osasto Kuhlmey täysin...

Itsenäisyyspäivä on tärkeä päivä, menee kirkkaasti monien muiden juhlapäivien edelle. Huomenna vietän itsenäisyyspäivää judokisoissa, mutta sitten illalla voisi kuunnella vaikka muutamat veisut jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom