8-10h unet VS 4-5h unet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja d0n
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

d0n

Kaikki tietää et lihakset kehittyy levossa ja pitäis saada mielellään vähintään se 8h unet. Mut nyt luin erään proteiinin mainos tekstistä seuraavan tekstin:

"...Ensimmäisen neljän tunnin aikana keho luovuttaa yli 90% päivän kasvuhormonituotannosta. Näiden neljän ensimmäisen tunnin aikana keho pystyy tehokkaasti korjaamaan harjoituksen aiheuttamat soluvauriot. Jos et silloin ole tankannu kehoosi hitaasti imeytyvää proteiinivalmistetta on sinun turha odottaa maksimaalista kehitystä. Näiden neljän tunnin jälkeen keho alkaa tuottaa lihasta purkavia aineita, jolloin pahimmillasi menetät lepoaikanasi omaa lihaskudostasi! ..."

Itse oon oppinut pärjäämään 4-5h unilla ja sit viikonloppusin univelat pois. Joten onko todellaki mahollista että perjaatteessa olisikin parempi nukkua vain 4-5h? Tietenkin kaikki ihmiset ei sillä jaksa koko päivää mutta toimisiko sitten systeemi siten että nukkuu yössä 4-5h ja sitten töiden jälkeen toiset 4-5h. Tuskin on hirveen viisas systeemi mut kyseinen mainos lause laittoi miettimään.

Onko kenties tämä pelkkää potaskaa vai onko tämä hetkellinen katabolinen tila niin pieni ja harmiton että sitä ei ees kannata noteerata?

Tarkkaan on Leaderin Good Night Proteiinin mainos luettu. ;)

Tuohan on totta, että unen ensimmäiset tunnit ovat tärkeimmät.

Tuossa mainoksessa yritettiin vissiin sanoa sitä, että jos et ole vetänyt ennen nukkumaan menoa Leaderin markkinoiden kehittyneintä yöproteiinia Good Night Proteiinia, niin pahimmillasi menetät yön aikana omaa lihaskudostasi!! Huom. mikään muu merkki tai valmiste ei kelpaa!112!

Vai luki mainoksessa noin ? No, onhan se uskottava. Kohta alkaa varmaan näkyä katukuvassa zombin oloisia isoja miehiä.
Kuka pärjää 4-5 tunnin yöunilla ?

Muistaakseni fyysinen puoli tarvii muutaman tunnin unen ja on sillä selvä. Aivot ja muu keskushermosto taas vaativat pidemmän tovin.

Suht uudeessa artikkelissa (lähde katosi...?) oli juttu unen määrästä. Siinä väitettiin että reilusti yli tai alle 8h:n unet lyhentävät keskimääräistä elinikää.

Originally posted by Tahvo Tohveli
Vai luki mainoksessa noin ? No, onhan se uskottava. Kohta alkaa varmaan näkyä katukuvassa zombin oloisia isoja miehiä.
Kuka pärjää 4-5 tunnin yöunilla ?

5-6 on vakio täällä, joskus viikonloppuisin saa nukuttua tunnin tai kaks pidempää

nm. 22-04

Aamun ekat tunnit on parasta aikaa tehä duunia. Lehdenjakaja yleensä herättää 4 pintaan.

Voi tziisös kraist.

- nuku, kun väsyttää
- syö, kun on nälkä
- juo, kun on jano
- pane/ruoski tattia, kun panettaa
- lepää, kun olet ylirasittunut

Kuuntele kehoasi.

Kyllä tuossa saattaa olla perääkin. Mitä nyt itse oon huomannu niin lihaksen kasvun kannalta ei ole ollut juuri merkitystä nukunko 6h vai 10h. Kyllä lyhyemmätkin unet kelpais mutta ei niillä kauaa jaksa päivisin päivisin hereillä pysyä...

Originally posted by Rock^
Mitä nyt itse oon huomannu niin lihaksen kasvun kannalta ei ole ollut juuri merkitystä nukunko 6h vai 10h.
Entäs yleinen jaksaminen ja henkinen hyvinvointi? No, ihmiset on erilaisia, mutta jos itse nukun ma-pe sen 5 tuntia yössä, niin perjantaina olo on niin hakattu ja väsynyt, että silmäpussit valahtavat gynojen kohdalle, jos niitä ei jännitä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä meikäläinen ois ainakin se zompi jos koittas 4-5 tunnin yöunilla pärjätä...se kaheksen tunnin kieppeillä on mulla paras...jos nukkuu "liikaa" niin tuntuu olevan unessa koko päivän...viikolla varsinkin aamuvuorossa ei oikein se kaheksan tuntii tuu millään täyteen, mutta viikonloppuna ne univelat on hyvä kuitata (jos ehtii...:lol2: ) Mutta kunte Tomi jo sanoikin...kannattaa omaa kehoa kuunnella...on mullakin kavereita jotka nukkuu sen vajaat 5 tuntii ja mun vaimokin nukkuu paljon vähemmän kun minä...et yksilöllistähän se on...

Originally posted by Tomi
Entäs yleinen jaksaminen ja henkinen hyvinvointi?

Eipä siinä niin eroa. Näin nuorena ja vetreänä homma on ainakin meikäläisellä enemmän omasta pääkopasta kiinni kuin siitä jaksaako kroppa esimerkiksi viikkoa 6h yöunilla.

Ehkä syy miks pärjään 4h unilla on koska oon ollu 7v lähtien yö eläin eikä unet maittanut. Ala-asteellaki saatto käydä siten että en nukkunu yöllä yhtään ja sit taas skoleen. Ei todellakaan varmastikkaa oo hyvä tapa mut siis kyse nyt oliki onko tää yöllinen lihasten häviäminen totta kuiteskaan?

PS. Nyt saa nukkuu ku oon saikulla.. Ranne paskana. ;)

Originally posted by d0n
mut siis kyse nyt oliki onko tää yöllinen lihasten häviäminen totta kuiteskaan?

Jos haluat _pelleillä_ voithan nukkua 4 tuntia, syödä jotain ja nukkua taas lisää.(turhaa...)

PS. Sanottiinko tuossa mainoksessa, että ÄLÄ nuku enempää kuin neljä tuntia..

PS2. Saako muuten proteiinipitoisia ravintoliuoksia(tiputuksessa annettavia) ostaa jostain?

Originally posted by Tomi
- pane/ruoski tattia, kun panettaa
"ruoski tattia" :lol2:

Mulla on yleensä pirteempi olo silloin ku oon nukkunu n.6 tuntia, ku silloin ku oon nukkunu jotaa 8h. Että, mulle riittää 6 tuntia.

Mäkin kyselin aikoinani tätä uni hommaa täällä, tuloksetta.
Aikani selailtuani googlea(en ottanut lähteitä ylös, kun en uskonut niitä tarvitsevani).....and so on.

Lukemastani muistan ensihätään erään tutkielman tuloksen, jossa kokeiltiin unen ja levon merkitystä keholle ja mielelle.

Fyysinen lepo riitti keholle, mutta aivot tarvitsivat myös unta joitain tunteja vuorokaudessa.
Hormonaalisista asioista uneen liittyen en tiedä mitään, kun en sitä asiaa ole etsinyt.

Originally posted by d0n
Itse oon oppinut pärjäämään 4-5h unilla ja sit viikonloppusin univelat pois.

Joudut siis nukkumaan univelat pois. Tämähän on selvä merkki siitä, että kehosi kaipaa enemmän lepoa kuin saa.

Tee joskus lomalla niin, että merkikset vihkoon nukkumaan meno ajan ja heräämisajan ilman herätyskelloa. Uskoisin, että saat aika tarkasti tietoosi sen kuinka paljon tarvitset lepoa.

p.s. :zzzz:

Re: Re: 8-10h unet VS 4-5h unet

Originally posted by Dragon
Tee joskus lomalla niin, että merkikset vihkoon nukkumaan meno ajan ja heräämisajan ilman herätyskelloa. Uskoisin, että saat aika tarkasti tietoosi sen kuinka paljon tarvitset lepoa.
Mä pääsin käytännössä testaamaan tämän keväällä 2002 kun luin ylppäreihin / pääsykokeisiin enkä käynyt ollenkaan koulussa. Mulle muodostui aivan oma rytmi, jossa oli 6 vuorokautta viikossa. Eli oman kehon vuorokausi oli aika tarkalleen 7/6 * 24h = 28h. Nukuin siis viikossa kuudet 12-14 tunnin yöunet ja valvoin vastaavasti kuusi 14-16 h "päivää". Keskellä viikkoa oli mielenkiintoista herätä pitkiltä yöunilta kun kello oli about 0100 aamuyöstä...

Suositut

Back
Ylös Bottom