8-10h unet VS 4-5h unet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja d0n
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Re: Re: Re: 8-10h unet VS 4-5h unet

Originally posted by Hulkki
Mä pääsin käytännössä testaamaan tämän keväällä 2002 kun luin ylppäreihin / pääsykokeisiin enkä käynyt ollenkaan koulussa. Mulle muodostui aivan oma rytmi, jossa oli 6 vuorokautta viikossa. Eli oman kehon vuorokausi oli aika tarkalleen 7/6 * 24h = 28h. Nukuin siis viikossa kuudet 12-14 tunnin yöunet ja valvoin vastaavasti kuusi 14-16 h "päivää". Keskellä viikkoa oli mielenkiintoista herätä pitkiltä yöunilta kun kello oli about 0100 aamuyöstä...

Mielenkiintoista. Pitääkin koittaa tuota joskus ja selvittää kuinka paljon oman kropan käsitys vuorokaudesta heittää tuosta 24h:sta. Joskus muistan katselleeni/lukeneeni jotain juttua missä käsiteltiin ihmisiä joiden "biologinen kello" (tms) ei ollut lähellä 24h:ta ja heidän elämässä tuli vaiheita jolloin mikään ei oikein sujunut ja aina väsytti jne ja välillä taas kaikki sujui hyvin ja olo oli pirteä. Tämä johtui siis siitä että välillä "kello oli kohdallaan" ja välillä taas täysin päinvastoin.

Unirytmit

Originally posted by Hulkki
Mä pääsin käytännössä testaamaan tämän keväällä 2002 kun luin ylppäreihin / pääsykokeisiin enkä käynyt ollenkaan koulussa. Mulle muodostui aivan oma rytmi, jossa oli 6 vuorokautta viikossa. Eli oman kehon vuorokausi oli aika tarkalleen 7/6 * 24h = 28h. Nukuin siis viikossa kuudet 12-14 tunnin yöunet ja valvoin vastaavasti kuusi 14-16 h "päivää". Keskellä viikkoa oli mielenkiintoista herätä pitkiltä yöunilta kun kello oli about 0100 aamuyöstä...

Mielenkiintoista, että pystyit tällaiseen kun saat kuitenkin jatkuvasti silmien kautta valoärsytystä päivän ja yön vaihtumisesta.

Ranskassahan tehtiin ainakin yksi koe, jossa nainen eli luolassa muutaman kuukauden, ilman tietoa ajasta. Päivärytmit venyivät muistaakseni joskus jopa 56 tuntiin.

Hemmetti kun en löytänyt mistään siitä kertovaa juttua. Jos joku muistaa tästä enemmän tai tietää linkin tähän kokeeseen, niin postatkaa.

Luulisi kuitenkin, että evoluution ja miljoonien vuosien seurauksena ihminen, kuten muutkin eliöt, olisi "suunniteltu" optimaalisesti planeettamme 24h/vrk rytmiin. Miksi ihmeessä se ei olisi joillekin sovelias? Uskoisin että jos kyseistä luolakoetta olisi jatkettu vuosikausia, tämä nainen olisi kokenut ennenaikaisen kuoleman.

Re: Re: 8-10h unet VS 4-5h unet

Originally posted by Dragon

Tee joskus lomalla niin, että merkikset vihkoon nukkumaan meno ajan ja heräämisajan ilman herätyskelloa. Uskoisin, että saat aika tarkasti tietoosi sen kuinka paljon tarvitset lepoa.

Viikonloppusin 9-11h
Lomalla 8h

Joskus jos oon sattunu nukkuu arkena sen 8h niin tuntuu et ois vaa enemmän väsyny kuin esim 6h unien jälkee. Rupee sit väsyttää myös aikasemmin.

Ois kiinnostavaa tosissaa tehä tollanen koe mut ei nyt taida kiinnostus niin pitkälle mennä. Hyvihän tää näinki menee kerta pirtee oon. :thumbs:

Originally posted by kekexx

PS. Sanottiinko tuossa mainoksessa, että ÄLÄ nuku enempää kuin neljä tuntia..

Niin siis kyseessä oli Leaderin Goodnight Protein ja tää mainos löytyy ainakin uusimmasta b&k lehest. Ei siis missään vaiheessa vihjattu ees et nuku vain 4h vaan tuli mieleen ku itse yleinsä nukun vain sen 4h ja yrittänyt tuskissaan mennä sit aikasemmin nukkuu et keho sais sen tarvittavan levon (lihaskasvuun) ja nyt ihmettelin sitä et tarviiko keho vain 4h ja muuten ihminen sen 8h.

Re: Unirytmit

Originally posted by Dragon
Mielenkiintoista, että pystyit tällaiseen kun saat kuitenkin jatkuvasti silmien kautta valoärsytystä päivän ja yön vaihtumisesta.
Oleskelin varmaan 95 prosenttia ajasta työpöytäni ääressä omassa huoneessani, ja kun verhot ja valot on keksitty ei auringon liikkeillä ole tuollaisessa tilanteessa kovin suurta merkitystä.

Itselläni olen huomannut että olen virkeämpi nukkuessani 6h, yli 8h sijaan. Oon koittanut etsiä sellaista optimaalista uniaikaa jolloin ei väsyttäisi yhtään ja olen huomannut ettei sellaista olekaan. Kaikki riippuu niin monesta asiasta, unen laatu on ehkä tärkein. Pahinta on se jos joutuu nousta monta kertaa yössä kuselle tai vastaavasti janoon/nälkään. Parhaimmalle on tuntunut kun on koittanut pitää elämänrytmin hyvin vakiona jos siihen vain pystyy. Itselläni tämä rytmi:
07.00:herätys
08.00:töihin
16.00:kotiin
19.00:salille
20.30:kotiin
23.00:nukkumaan
noista olen koittanut pitää kiinni, ja toki ruokailutkin on helppo rytmittää tuon mukaan. Tokihan niilläkin on merkitystä. Ja fyysinen aktiviteetti tietysti osaltaan vaikuttaa ihmisen levontarpeeseen. Mutta kuten tuola on jo aikaisemmin todettu niin kaikki on hyvin yksilöllistä...

Originally posted by Tomi
- nuku, kun väsyttää
- syö, kun on nälkä
- juo, kun on jano
- pane/ruoski tattia, kun panettaa
- lepää, kun olet ylirasittunut

Kuuntele kehoasi.

Mutta mitä tehdä, kun on aina nälkä ja koko ajan jano ja tatti huutaa rakoa kuolion partaalla aamusta iltaan?

Mun keholla ainakin tuntuu olevan kohtuuttomia vaatimuksia ja sitä on välillä ihan terveellistä olla kuuntelemattakin.

Maitopurkki ja pitsalaatikko mimmin selän päällä, kesken naimisen nukahtaminen olisi varmaankin se ainut hetki elämässä kun nuo perustarpeet vaikenisivat.

mie nukun lähes poikkeuksetta 6h yössä, se on riittäny mulle varsin hyvin. En koe olevani ollenkaan väsynyt päisivin tms. Viikonloppuisin tulee sillointällöin nukuttua vähän pidempään, mutta yleensä silloinkin n. nukuttua sellainen 6-8h.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by IronMind
Mutta mitä tehdä, kun on aina nälkä ja koko ajan jano ja tatti huutaa rakoa kuolion partaalla aamusta iltaan?

Mun keholla ainakin tuntuu olevan kohtuuttomia vaatimuksia ja sitä on välillä ihan terveellistä olla kuuntelemattakin.

Maitopurkki ja pitsalaatikko mimmin selän päällä, kesken naimisen nukahtaminen olisi varmaankin se ainut hetki elämässä kun nuo perustarpeet vaikenisivat.

Anteeksi ensimmäinen täysin :offtopic: viestini, mutta tämän täytyy olla parasta pakkotoistokamaa IKINÄ. Toivottavasti naapurit eivät tule ovelle näin yösyömmellä, kun hohotus raikaa pitkin talon rakenteita.

P.S Tässä on Hannibalille , Tomille jne... rima nostettu jo kohtuuttoman korkealle.

Uni rytmi

Voisi tietysti kuvitella että ihminen toimii 24h rytmin mukaan kun aurinko taitaa sitä noudattaa suht.tarkkaan.
Tämä tietysti vaan periaatteessa. Onkohan napapiirin yläpuolella asuvat,siis siellä syntyneet,suunniteltu 1vrk/vuosi systeemiin. Eli kuusi kuukautta treeniä ja kuusi kuukautta unta? Siinä alkaa jo leaderin yö protskukin muuttumaan läskiksi jos sita 6kk satsin nappaa ennen goisaamista...

Itse olen kanssa huomannut vuorokausien venyvän jos ei ole mitään ulkoisia pakkoja. Eka nukkuu pidempään mutta sitten myös valvoo pidempään... pikkuhiljaa yö ja päivä on päälaellaan.

Ps - olen ollut paikalla kun juuri ennen juhannusta maahan saapunut valmentaja toteaa treeneissä :" treenataan nyt niin kauan kun on valoisaa!" - Errm,Mr coach you know...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom