50-kuutioiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tales
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
29.4.2004
Viestejä
1 062
Kun tälläkin foorumilla pyörii paljon mopoikäistä porukkaa, niin ajattelin että olisi varmaan paikallaan perustaa topic joka olisi pyhitetty mopoille, skoottereille ja muille katukäyttöön tarkoitetuille pikkukuutioisille. Eli krossit omaan threadiin.

Eli tervetuloa keskustelemaan omista pyöristänne, mopoilijat ja muut mopomieliset :). Kertokaa omista pyöristänne, puhukaa tekniikasta ja ajamisesta.

Itse odotan palavasti kesää, jolloin pääsee kunnolla koittamaan tielle pyörää, jota on tässä talven aikana tekniikaltaan ja ulkonäöltään muunneltu roimasti. Muunmuassa katteet ovat saaneet uuden värin, ja vakio-osia on vaihdettu hienompiin/vahvempiin/tehokkaampiin. Olen yrittänyt pitää pääpainon tekniikan parantamisessa, ja ulkonäön olenkin pitänyt maltillisena. Kuvia seuraa, kunhan saan pärrän nyt edustkuskuntoon.

Ja pyörä oli Derbi Senda R DRD -03.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
mulla oli pv:ssä 80cc läppä ja 5 vaihteisen alakerta (suzuki ds) + ratastukset + alumiininen vauhtipyörä + riittävä kaasutin + tehoputki... vauhtia riitti. ;) monkeyssä oli sitten 73cc + ratastukset. tuolla tuli ajettua tiellä enemmänkin.

ehdottomasti tyylikkäimmän saa imo. suzukin R:stä jos itse viitsi fiksailla uretaanilla + lasikuidulla uudet katteet ja moottoriksi jotain muuta kuin 50cc... 500cc pv oli muuten bombersien sivuilla joskus ja tutulla oli 125cc pv.

jos oikein innostuisi niin pikkuveljelle voisi väsätä kohta katukäyttöön mopon. turbomonkeyt on varsin hauskan näköisiä, tosin eipä tiedä toimiiko tuo käytännössä ollenkaan. 85cc pytty, paksumpi kannentiiviste tai uudemman monkeyn 85cc setti vanhempaan alakertaan. pienen dieselin turbo (esim. 1.6td volkkari) ja normaali kaasutin ennen turboa kiini. imusarjaan kiini mäntätoiminen dump valve niin, että "letkua" ei kytketä mihinkään vaan sopivalla jousella säädetään paineet...

jos tuolla saisi etes turbon pyörimään (tuskin tuo painetta saa oikeastaan ollenkaan) riittävän nopeasti niin ainakin rispektit kaveripiirissä olisi varmat :D

56.jpg


taisi mennä offtopikiksi...
 
Itellä oli Pv:ssä kasikymppinen (melkein loppuun porattu), 20-22 mm. kaasari (Dellorto, Mikuni), itse kehitelty tehoputki. Ei tietoa, oliko putkesta loppujen lopuksi juuri mitään hyötyä, äänet oli vaan niin mellevät, että tuntui se lujempaakin menevän. Välityksinä 16:32, 15:30 ja noitten eri variaatioita, kaikkeahan sitä piti yrittää. Legendaarinen Power Filter luonnollisesti ilmanputsarina. ~100 km/h se meni. Pari kertaa kyttiä karkuun iisisti.
 
Hoho, kaverin pikkusutkilla ajoin missä oli 125 kuutioinen Yamaha TZR:n kone. :D Laatikon välityssuhde oli tietysti isommille pyörille tarkoitettu, eli vaihteita sai heittää aika hätäiseen. Piti ainakin kolme ensimmäistä vaihdetta ajaa iisisti, kun keuli aika ärhäkästi. Ja ei jarruja tietenkään.. nehän on vauhdin surma.

Edit. Niin tässä puhuttiin 50 kuutioisista. Nehän on ihan tylsiä. :D
 
Knarr sanoi:
Eikö tuo sun Derbis sitte oo krossi?

Eiköhän se tarkoittanut motocross pyöriä, niille oma threadinsa jos tarvetta on ja tässä käsitellään näitä mopoja joilla kaduillakin saa ajaa.
 
Joo, mutta onhan tämä Derbikin motocross pyörä.
Mutta joo, että kaikki viritetyt ja muutenkin vain radalle tarkoitetut pyörät omaan trediin.
 
Knarr sanoi:
Joo, mutta onhan tämä Derbikin motocross pyörä.
Mutta joo, että kaikki viritetyt ja muutenkin vain radalle tarkoitetut pyörät omaan trediin.

Okei, selvennetään vielä(luulin että kaikki ymmärtäisivät): Thread käsittelee ainakin alunperin katukäyttöön tarkoitettuja mopoja. Derbi ei valmista krosseja, ainoastaan katuenduroita ja kyykkyjä. Viritetyistä vehkeistä, tai niiden virittämisestä saa ja kuuluukin puhua, sehän on olennainen osa tätä harrastusta :).
 
Tekniikasta vielä:

Putki sai jo syksystä vaihtua parempaan, ns. "tehoputkeen." Merkki on uuden mallin Metrakit. Kohta puolin saa myös sylinteri väistyä isomman tieltä. Tuon kaveriksi Dellorton 22mm ovaalikaasutin. Alakerran vahvistusta kestävyyden ja budjetin mukaan.
 
mullakin oli aikoinaan suiza ja kisakymppine tietysti, se oli siinä hyvä että se oli niin väljä että ku nosti pytyn pöydältä ni mäntä putos lattialle, eipähän leikannu kii ainakaa kovin helposti.
vauhtiakin kerty jonkin verran satasen yli.

mä oon ajatellu että pitäs ostaa taas pv ku täälläpäin suomee tuntuu joka puolella olevan 40km/h rajotukset, pääsis hiuka kiusaamaa herkkänahkasia autoilijoita....
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kossina oli vanha taikeri, ja viime kesänä oli pakko antaa periksi ja ostaa mökille menopeli. Ostin vanhan Tunturi DX:n rassattavaksi. Kaikkihan varmaan muistaa mallin, 4 hengen mopo, 1 tankille, 2 penkille ja neljäs tarakalle. Nykyisillä mitoilla ja painoilla ajellessa piti tehä korotukset ja jäykistykset. Pientä trimmiä piti kans laittaa reilu 80 siitä irti lähti huudattamatta. Taakse hitsasin toiset jalkatapit eukkoa varten. Kevään aikana ois tarkoitus tehä uudet sivukatteet ja maalata koko roska kunnolla ja tankkiin vähän kynäruiskutaidetta. Voisi sen vakioksikin laittaa ja yrittää rekisteriin, vaan pitää harkita, ei sillä enää kyllä liikenteessä kehtais ajaa. Etuputket pitäs uusia, toinen on mutkalla eikä jousta kuin sentin. Etujarrua kun käyttää niin kurvaa heti oikealle jos ei muista panna vastaan. Koneen kans suunnittelin vaihtaa, koska toiseen lohkoon on kulunut reikä jarrupolkimesta ja ainakin laakerit ovat leikanneet kiinni. Ajelin syksyllä ja ihmettelin kun niin ihmeen hyvin rupesi kiertämään ja vääntämään, sitten pamahti ja takarengas ei pyöriny enää mihinkään. Sylinterille ei käynyt mitenkään ja mäntäkin on ehjä.
 
Aleley sanoi:
Okei, selvennetään vielä(luulin että kaikki ymmärtäisivät): Thread käsittelee ainakin alunperin katukäyttöön tarkoitettuja mopoja. Derbi ei valmista krosseja, ainoastaan katuenduroita ja kyykkyjä. Viritetyistä vehkeistä, tai niiden virittämisestä saa ja kuuluukin puhua, sehän on olennainen osa tätä harrastusta :).


Joo joo, vai että virit kuuluu tähän harrastukseen.. :lol2: Mikä ettei..
 
itelläki oli junnuna 80 läppis ja useita normi 80 pyttyjä, lisäksi gianellin tehari, 22mikuni, vakiorissa oli aina takana ja edessä 15, tämä siksi että mopo kiihtyi ihan helvetisti näillä väleillä ja kulki ihan sopivasti noin 95.
Kaverilla oli pv:ssä kawasaki kx 80 vesijäähdytteisen monttupyörän kone, se oli aivan kauhee tykki kyllä, pirtein normi mopo mitä oon nähny ever.
 
neutraali sanoi:
itelläki oli junnuna 80 läppis ja useita normi 80 pyttyjä, lisäksi gianellin tehari, 22mikuni, vakiorissa oli aina takana ja edessä 15, tämä siksi että mopo kiihtyi ihan helvetisti näillä väleillä ja kulki ihan sopivasti noin 95.
Kaverilla oli pv:ssä kawasaki kx 80 vesijäähdytteisen monttupyörän kone, se oli aivan kauhee tykki kyllä, pirtein normi mopo mitä oon nähny ever.


:offtopic: Mitä toi JUMI ON VOIMAA meinaa? :offtopic: :D
 
Omistan tällä hetkellä derbi drd sm -03. Tehari löytyy+ sälät löytyy (tehot 9heppaa) "tappi"-pv:ni olenkin jo myynyt. Noh nää mopot ei itseäni enää pahemmin kiinnosta, autoa odotellessa :D
 
Mopoista on aina hauska puhua.. :D

Itseltäni löytyi vielä viime syksynä tallista Tunturi Tiger Aqua -88, aikanaan 1150 markalla ostettu, ja syksyllä vaihtoi omistajaa 650 eurolla :hyper:
Tappiota kyseinen vehje kyllä tuotti ihan riittävästi; nuorempana kaikki rahat käytännössä kului aina mopon virittämiseen/huoltamiseen. Oi niitä aikoja, kun ensi kertaa kokeili tehoputken ja 22millisen perämoottorin kaasuttimen yhdistelmää :kuola: Suht' lyhyillä väleillä tuo yhdistelmä takasi sen, että autot jäivät kiltisti valoihin kiihdytettäessä kaupunkinopeuksiin. :lol2:

Oikein pahaa teki luopua tuosta, vaikkakin ihan hyvän hinnan siitä sain. Jos kaikki työtunnit laskisi mopoon kuluneisiin kustannuksiin, niin summasta tulisi helposti tähtitieteellinen jo muutaman euron tuntipalkallakin. Viimeisin "projekti" kesti keväästä syksyyn, jonka aikana pilkoin mopon konetta myöten aivan osiksi ja maalasin jokaisen näkyvän osan (no ainakin melkein jokaisen) ja tein täydellisen koneremontin. Lopputuloksena oli sitten joka suhteessa lähes uudenveroinen laite, jolla oli kuitenkin ikää papereiden mukaan lähes kaksikymmentä vuotta.

Kun asiaa alkaa tarkemmin miettimään, niin tuo mopohan oli ihan helvetin hauska leikkikalu. Jos nyt jostain kesäduunia saisi, niin voisi vaikka ostaa jonkun satapiikin tai varttilitraisen krossin. :thumbs:
 
Pojat pojat, viritetyillä vehkeellä yleisillä teillä ajeleminenhan on laitonta ;)
 
Katabolic sanoi:
Pojat pojat, viritetyillä vehkeellä yleisillä teillä ajeleminenhan on laitonta ;)

Ja miksei me ei-aivan-nuoretkin. Olis tullu hyvä lööppi iltalehteen, kun kaverin kanssa viime syksynä pärtsättiin kaks päällä tappiin viritetyllä Tuomiopäivän Tunturilla ilman kilpiä pitkin kylää. Meilä molemmilla oli jo mopoikä menny 12 vuotta sitten, ja kaverini on maisteri ja ite oon insinööri. Ois kyttiä voinu virnuiluttaa kokoonpano...
 
Itsellä oli mopoiässä Yamaha DT 50 R uusenska.. Giannelli ja virisytkäboxi toki kiinni. Minarellin am6:sesta sai ihan riittävät huipputehot, vaikka ne tulikin vasta korkeilla kierroksilla.. 90 kulki mittariin muistaakseni ihan asiallisesti. Hyvä pyörä oli. <3 Se vaihtui sitten kuristamattomaan 125cc Honda NSR:n, kun ikää karttui lisää. Ens kesänä täytyy saada isompaa alle taas :evil:
 
hauskojahan ne on!!!..itellä pv vm-88 ja siinä sit 60cc läppis,tehoputki,laskettu kansi ja tietenki asialliset välit..vauhtia sellaset 80 säällä ku säällä..enemmänki vois trimmata mut näin kestää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom