5 maailman kovinta urheilulajia/suoritusta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mario Lemieuxin 95-96 kausi. 161 pistettä (69+92) ja 70 peliä. kuitenkin 90-luvulla..

QUOTE]

Hieman vanha quottaus, mutta pakko naputella kun joku idolistani kirjottaa :)
Muistaakseni Marion pelien määrä tuolla kaudella oli lähempänä 60:tä kuin 70:tä. Ja muutenkin kaikkien aikojen kausi kun otetaan huomioon että mies kävi kauden aikana syöpähoidossa :worship: :rock: Vaikka mustakeltaisin lasein asiaa katsonkin niin Mario menee Väinön ohi kirkkaasti. Ainoana pelaajana yli 2pistettä/peli keskiarvolla, väinöllä ei lähelläkään.. Väinö pelasi kultavuotensa 80-luvulla, jolloin tilaa ja aikaa oli enemmän.. Ja Mariota sai taklata toisin kuin väinöä, joka oli "koskematon".. Okei ei nyt liittynyt itse asiaan, mutta kova suoritus koko ura kun ottaa huomioon kaikki vaikeudet, syövän, selkäkivut yms..

Henkisesti aika perkeleen kova urheilusuoritus on varmaan tuo snookeri. Hiljattain loppunut mm-turnaus vaatii varmasti aika älyttömästi voimia jaksaa keskittyä jokaiseen lyöntii pitkänkin päivän jälkeen. Oli hienoa katsottavaa, mutta onneksi loppui niin voi tehdä iltasin muutakin :)
 
Henkisesti aika perkeleen kova urheilusuoritus on varmaan tuo snookeri. Hiljattain loppunut mm-turnaus vaatii varmasti aika älyttömästi voimia jaksaa keskittyä jokaiseen lyöntii pitkänkin päivän jälkeen. Oli hienoa katsottavaa, mutta onneksi loppui niin voi tehdä iltasin muutakin :)

Paitsi että snookkeri ei ole urheilulaji/suoritus. Se on "vain" peli.
 
Paitsi että snookkeri ei ole urheilulaji/suoritus. Se on "vain" peli.

Snooker is a cue sport that is played on a large (12 ft × 6 ft, 3.6 m x 1.8 m) baize-covered table with pockets in each of the four corners and in the middle of each of the long side cushions..

Mitä että? :)


No eihän se fyysisesti mitään triathlonia vastaakaan, mutta on se henkisesti varmasti rankkaa. Tullaan taas ikuisuuskysymykseen, että onko lajin oltava fyysisesti rankkaa, että se voidaan laskea kovaksi. Sovitaan vaikka sitten niin, että esim tuo http://www.youtube.com/watch?v=UPWtpODY0uw on muuten vaan ihan perkeleen kova suoritus. :)
 
Snooker is a cue sport that is played on a large (12 ft × 6 ft, 3.6 m x 1.8 m) baize-covered table with pockets in each of the four corners and in the middle of each of the long side cushions..

Mitä että? :)


No eihän se fyysisesti mitään triathlonia vastaakaan, mutta on se henkisesti varmasti rankkaa. Tullaan taas ikuisuuskysymykseen, että onko lajin oltava fyysisesti rankkaa, että se voidaan laskea kovaksi.

No jos puhutaan kovimmista urheilusuorituksista, niin eiköhän sillon pidä olla pääpaino sillä fyysisellä puolella.

Henkisesti rankkaa voi olla melkeen mikä vaan asia elämässä.
 
Hieman vanha quottaus, mutta pakko naputella kun joku idolistani kirjottaa :)
Muistaakseni Marion pelien määrä tuolla kaudella oli lähempänä 60:tä kuin 70:tä. Ja muutenkin kaikkien aikojen kausi kun otetaan huomioon että mies kävi kauden aikana syöpähoidossa :worship: :rock: Vaikka mustakeltaisin lasein asiaa katsonkin niin Mario menee Väinön ohi kirkkaasti. Ainoana pelaajana yli 2pistettä/peli keskiarvolla, väinöllä ei lähelläkään.. Väinö pelasi kultavuotensa 80-luvulla, jolloin tilaa ja aikaa oli enemmän.. Ja Mariota sai taklata toisin kuin väinöä, joka oli "koskematon".. Okei ei nyt liittynyt itse asiaan, mutta kova suoritus koko ura kun ottaa huomioon kaikki vaikeudet, syövän, selkäkivut yms..

En todellakaan halua väheksyä Marion suorituksia, aivan tajuttoman kova kaveri... Mutta kyllä se Väinökin osasi:

Kausi 85-86 Oilersissa 215 pistettä 80 pelissä. Yhteensä neljänä kautena yli 200 pistettä. Kukaan muu ei ole pystynyt yli 200 pisteen suoritukseen, kova juttu olkoon kuinka koskematon.
90-91 kaudella Kingsissä 78 pelissä 163 pistettä.


Lemiux teki 160 pistettä 92-93 kaudella 60 pelissä... :rock: Kaudella 88-89 terveenä tykitti 199 bongoa. Olisi nyt perhana sen yhden vielä jostain taikonu :)

edit: Tiedot wikipediasta, en tosiaan ole mikään kävelevä nhl-tietosanakirja
 
Viimeksi muokattu:
Kovin laji ehkä ikinä: Kummelin "Tamppaus" kestää lähes koko elämän :hyper:
 
Itse harrastan kyseistä lajia, ja oikeaan aikaan, oikealla fiiliksellä tämäkin on uskomattoman rankkaa. Nimittäin salibandy. Nopeat käännökset ja kokoajan vaihtuva pelitilanne on rankkaa. Itse esimerkiksi yhden ottelun pelasin kahta vaihtoa, kun meillä oli kolme kenttää. Olen juniori, joten erä kestää vain 15 min. Mutta minuutteja minulle tuli yhdessä pelissä lähemmäs 35:ttä. Oli muuten hyvä fiilis sen jälkeen suihkussa, ei pariin päivään tarvinut tehdä mitään. Kannattaa kokeilla jos haluaa pitää hauskaa ja hien lentää!
 
Itse harrastan kyseistä lajia, ja oikeaan aikaan, oikealla fiiliksellä tämäkin on uskomattoman rankkaa. Nimittäin salibandy. Nopeat käännökset ja kokoajan vaihtuva pelitilanne on rankkaa. Itse esimerkiksi yhden ottelun pelasin kahta vaihtoa, kun meillä oli kolme kenttää. Olen juniori, joten erä kestää vain 15 min. Mutta minuutteja minulle tuli yhdessä pelissä lähemmäs 35:ttä. Oli muuten hyvä fiilis sen jälkeen suihkussa, ei pariin päivään tarvinut tehdä mitään. Kannattaa kokeilla jos haluaa pitää hauskaa ja hien lentää!

Pelaan itsekin varsin aktiivisesti, mutta ei tätä lajia voi kyllä mitenkään laittaa kovimpien/rankimpien lajien/suoritusten listalle. Voihan sitä toki hampaat irvessä vetää jokaisen vaihdon, jolloin kuormitusta voi tulla todella paljon, mutta silti esimerkiksi armeijassa vedetyt kaikkein rankimmat "urheilusuoritukset" ovat olleet sekä henkisessä että fyysisessä kuormittavuudessaan täysin eri luokkaa.

e: Rankimmiksi urheilulajeiksi nostaisinkin kaikki todella pitkäkestoiset suoritukset kuten ultrajuoksut, triathlonit ym.
 
Itse pidän kovana "urheilu"-suorituksena Vuorikiipeilyä ja etenkin maailman korkeinten ja vaarallisimpien vuorten kapuamista ilman happilaitteita. Fyysisesti ja henkisesti raskasta ja hengenlähtökin on pienestä kiinni vaikka kaikki menisikin hyvin.
Tämä ja ultrajuoksu vai miksi sitä nyt kutsutaan eli yhtäjaksoista juoksentelua.
 
Eilen tuli eurosportilla koostetta tuosta Des Sables marathonista. Kilpailun keskivaiheilla olevan pätkän jälkeen yksi kilpailija oli mennyt nukkumaan eikä enää herännyt. Kun joku kuolee kesken 254 kilometrin juoksun aavikolla, on hieman ivallista mainita samoissa keskusteluissa miten joku snooker on tosi kova laji.
 
omasta mielestäni rugby ja ameriikkalainen fenkkifutis on ehkä yhdet kovimmista . Huom, ei kovimmat
 
no nuohan riippuu ihan siitä vaativatko fyysistä vai henkistä kanttia. mun mielestä esimerkiks ammunta on tosi vaativa henkiseltä puolelta, mutta siinä pärjää kohtalaisella yleiskunnolla. triathloni taas vaatii sekä kanttia jonkin verran että kauhean pohjakunnon. turha edes vertailla lajeja keskenään kun ovat niin erilaisia mutta molemmat vaatii sitä jotain, muutenhan puolet täältä vois käydä harrastuksenaan voittamassa mm-kisoja ja olympialaisia....
 
fyysisesti ottaen

-triathlon(teräsmieskisat)
-voimamieskisat
-10-ottelu
-ranskan ympäriajo
-kaikki full contact-lajit

en numeroinu noita, koska en osaa sanoo mikä noista olisi se ykkönen.
 
...tai salibandy :rolleyes:

...tai lätkä, futis, jenkkifutis, rugby, paini, kamppailulajit, voimanosto tai kehonrakennus.

ossipena sanoi:
no nuohan riippuu ihan siitä vaativatko fyysistä vai henkistä kanttia. mun mielestä esimerkiks ammunta on tosi vaativa henkiseltä puolelta, mutta siinä pärjää kohtalaisella yleiskunnolla. triathloni taas vaatii sekä kanttia jonkin verran että kauhean pohjakunnon. turha edes vertailla lajeja keskenään kun ovat niin erilaisia mutta molemmat vaatii sitä jotain, muutenhan puolet täältä vois käydä harrastuksenaan voittamassa mm-kisoja ja olympialaisia....

Kyllähän nämä erikoispitkät kilpailut ja jo triathlon vaativat aivan mieletöntä henkistä kanttia, että pystyy painamaan ja jatkamaan matkaa, vaikka olo olisi kuinka surkea. Jousiammunnassa, biljardissa ja dartsissa henkinen kantti on enemmänkin sitä, pystyykö hallitsemaan itsensä ja tekemään normaalisuorituksen kovien paineiden alla. Ultrajuoksussa, vaikkapa alla mainitsemassani Euroopan halkijuoksussa pään pitää kestää kaksi kuukautta jokaisen päivän ajan, että pystyy suoriutumaan valtavasta rasituksesta.

Luin eilen urheilulehdestä artikkelin ultrajuoksija Janne Kankaansyrjästä. Mies on juossut mm. kahden kuukauden mittaisen Euroopan halkijuoksun Portugalista Moskovaan. Matkaa kertyi yhteensä 5036 km. Suoria lainauksia artikkelista:

Ennen viimeistä etappia Janne sairastui vatsatautiin. Takana oli kahden kuukauden rutistus, jonka aikana hän oli juossut yli 80 km päivämatkoja.

"Viimeisellä etapilla taistelin itseäni vastaan. Tiesin, että jos menetän tajuntani enkä selviä loppuun asti, minut hylätään. Kävin ripulipaskalla viiden kilometrin välein ja oksensin viisi kertaa. Minulle huudeltiin, että tule pois sieltä, mutta en kuunnellut huutoja. Näin edessäni tien ja sitä pitkin juoksin maaliin asti."

Jannen mukaan kahden kuukauden etappijuoksussa vaikeinta on kilpailun jälkeinen aika. Kun Europan halkijuoksu päättyi Moskovaan, hän ei maaliin tultuaan ymmärtänyt, että kaikki on takana. Vasta viikkojen ja kuukausien jälkeen hän tajusi, mitä oli tullut tehtyä.

"Aluksi mielen valtaa masennus, josta pääsee eroon vasta ajan kanssa. Fyysisesti homma on vielä rankempaa. Kropalta kesti yli puoli vuotta päästä yli Euroopan halkijuoksusta."

Kuinka kauan ihminen pystyy yhtäjaksoisesti juoksemaan?

"Kaksi vuorokautta alkaa lähestyä maksimia. Itse jouduin 48 tunnin kilpailun aikana levähtämään kolmeen otteeseen kahdenkymmenen minuutin pätkissä. Niiden aikana nukuin, koska muuten tajunta olisi alkanut tehdä temppuja, ja touhu olisi mennyt henkisesti liian raskaaksi."

"Tauoilla tarvitaan avustaja herättämään, sillä yksin en pääse sängystä ylös."

"Eräs japanilainen ystäväni joutui keskeyttämään Euroopan halkijuoksun. Katsoin vierestä, miten hän kävi taisteluaan. Hänen sääriluunsa murtui kilpailun rasituksesta, ja lääkäri suositteli keskeytystä. Siitä huolimatta hän yritti jatkaa ja osallistui seuraavan päivän etapille, vaikka jalka oli turvonnut muodottomaksi. Juoksemista se ei kestänyt, joten japanilainen käveli etapin alusta loppuun. Seuraavana päivänä hän ei kyennyt ottamaan askeltakaan, keskeytti kilpailun ja masentui pitkäksi aikaa."
 
Turha mun mielestä erotella fyysisesti ja henkisesti rankkoja lajeja.

Ammunta, biljardi jne. ovat vain henkisesti vaativia lajeja. Kaikki pelit ja asiat, missä kilpaillaan ovat hekisesti vaativia, kilpailutilanteen takia.

Urheilulajit (fyysiset) on keskimäärin aivan yhtä vaativia henkisesti (myös kilpailutilanne + vielä fyysisen puolen kestäminen henkisesti), mutta fyysisesti aivan omassa luokassaan.

Ei kai kenenkään mielestä voi verrata esim. triathlonia ja maratonia vaikka pistooliammunnan ja biljardin kanssa. Aika eri touhusta kyse.
 
Joo, en nyt lukenu koko ketjua, en tiedä oliko jo...

mutta noiden ultramatkojen lisäks (uinnit ja juoksut, älytöntä touhua, kumpi romahtaa ensin, roppa vai kuuppa) nämä sukellusennätysyritykset on tietyllä tapaa aika kovia juttuja. Tais juuri hiljattain kuolla se yks ranskalainen jossain vapasukellusyrityksessään (näitä on kai useampikin eri, en tiedä näistä niin tarkkaan).

E:
joo no enpä tiedä onko noissa enää kyse urheilusta. menee ainakin ohi mun asteikosta moiset near death - experiencehakuiset touhut.....

jees, nää on aina vähän tämmösiä määrittelyjutskia, eipä noita olumppialaisissa tulla näkeen. onhan noi sukellusjutut vähän suisidaalisia, vaatii toisaalta omanlaista fysiikkaa ja kanttia vetää joku syvysssukelluennätys ilman happilaitteita ja tulla vielä hengissä ylös. rajoilla käydään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom