En tiennytkään että Pohjoisnavan valloitus on urheilulaji.
Lisään sitten tuohon listaan sitten vielä esimerkiksi:
Neliraajahalvauspotilaan elämän, 50v pakkotyötä siperiassa, Erinäiset pitkäkestoiset kidutus kokemukset... Ei tunnu paljon purjehdukset missään.
Otsikossa oli kyseessä urheilulaji/suoritus, ei urheilulaji/-suoritus. Siinä on pikkasen eroa kuiteskin!
Eli jos näin sen lukee (joka äidinkielellisesti on muistaakseni korrekti), ymmärsin että kyseessä ovat urheilusuoritukset ja/tai suoritukset jotka vaativat paljon fyysistä ja psyykkistä kuntoa, EI pelkkä urheilulaji itsessään. Ymmärsiks?
Vertaa: Maratonin voi vetää läpi vaikkapa päivässä, ja tällöin se ei ole mikään kova suoritus. Jos taas kiipeet Everestille päivässä tai kymmenessä päivässä, se on kuitenkin kova suoritus ulkoisten rasitteiden takia. Siinä kroppa ja pää ovat koko ajan helvetillisen rasituksen paineessa eikä kroppa lepää edes "levossa" täysin.. Eli urheilullista taustaa tarvitaas, ensimmäisessä taas ei.
Sun ja mun mainitsemat asiat eroavat siten, että minun "lajit" ovat vapaaehtoisia ja sun taas eivät.
Kysymys: Onko snooker ja darts urheilulajeja??
Ovat, mutta minun mainitsemat suoritukset eivät ole lajeja koska siinä ei voida kilpailla suoraan viivalta toiselle. Tämän takia nämä suoritukset eivät lasketa "urheilulajeihin".
Mutta kuitenkin..
Purjehdus = laji
Vuorikiipeily = laji
Hiihtäminen/kävely = laji
Eli tarkemmin ajatellen ovat urheilusuorituksia tavalla tai toisella, niissä ei vaan voida kilpailla ryhmittäin. Urheilullisisa suorituksia kuiteskin..