5 maailman kovinta urheilulajia/suoritusta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. Triathlon
2. Ultrajuoksut (24h, 48h, 100mailia, 200 mailia jne.)
3. Maantiepyöräily (esim. Ranskan ympäriajo)
4. Hiihto (esim Tour de Ski, älytön rasitus lyhyelle ajalle)
5. Vuoristokiipeily ilman lisähappea

:rock:

joo motocrossi kuuluu tohon samaan kategoriaan ku maa ja ruohorata ja jääspeedway. Helvetin kovaa röykytystä. Pitää pikkasen olla voimaa ja kuntoa että ylipäätään pysyy pyörän päällä!ja esim että jäällä jaksaa kallistaa..

ensimmäinen posti ruutuu, ehkä onnistuu ehkä ei.
joku tuolla epäili kauan sitte motocrossin tai kuskien kovuutta, ei voinu olla huomaamatta. pakko oli ettiä jotain tekstiä, äkkisltää ei nyt parempaa löytyny.

When they started testing you guys on this stuff and were checking you out, what was going through their minds, these experts on fitness?
Well, they’re looking at us, and none of us are real big and we’re not football players or cut like basketball players or gymnasts, and they’re thinking that this was a joke of some sort. Motocross guys aren’t really defined and ripped and stuff like that. Back then the muscles were endurance muscles, and they’re really strong, but you can’t really see that. When you’re doing 45-minute motos, you’re not big and bulky … the body just doesn’t show how good physically you are. Those “experts” kind of shined us on and really blew us off, pretty much. So they’re going through all these tests with Wardy and Laporte and stuff, and with each test, they are starting to take notice, because we’re all putting in some good numbers, even the privateer guy. They did stuff like that, and then for the final test to measure endurance, they put us on the treadmill. This is funny, because with me, they told me to give them the high sign when I was ready to collapse. When I wanted to give up, I should raise my hand and signal. They needed about 30 seconds to “run down” the test and to gather the last bit of data and stuff. So at the 25-minute mark I’m getting my second wind and the treadmill is at its steepest and hardest setting, and all of a sudden I see these guys looking and pointing at stuff, and the main guy reaches over and basically turns off the treadmill! I say, “What the hell are you doing, man? I’m just getting my second wind here, damn it!” And the guys say, “Your heart rate’s 210! You’re gonna die, man! You’re gonna die!” [laughs].

For people like me that don’t know what that means … what does that mean?
Well, for my age, it was … a little too high. Howerton was probably in the 190s or so. I mean, I was 26, and these guys don’t know what motocross racers’ heart rates are in general, you know? They just think we’re a bunch a yahoos at this point, and when they stopped me, they pretty much had me gauged at or near the top for all the athletes that had come through there before us. I definitely beat all the other motocrossers, and by the time we were all done, I think won the bench-press, too. I benched 305 lbs. and I only weighed 160 lbs. I think Wardy had the best leg-press numbers, but we all did pretty well. When we all were leaving, they were all shaking our hands and I asked a few of the men in white coats where we stood among the other athletes. And they said, “Well, we didn’t really know how good the motocross guys were, and we didn’t give it much thought before today, but you guys are in great shape.” So I asked them how we compared to the other athletes. Well, one guy says, “You know, the strongest guys that we have ever tested are the gymnasts, and you guys appear to be just as strong as them. And the most physically conditioned guys are the marathon runners, and you guys appear to be as fit as them for cardiovascular fitness”. One guys said, “Man, let’s face it: you’re the baddest guys around.” So overall, they ranked all of us at or near the top of any sports athlete in the world. We had the endurance of a marathon runner and the strength of a gymnast! Soccer players are still at the top, but we were right there.

www.motocrosscanada.ca

When they started testing you guys on this stuff and were checking you out, what was going through their minds, these experts on fitness?
Well, they’re looking at us, and none of us are real big and we’re not football players or cut like basketball players or gymnasts, and they’re thinking that this was a joke of some sort. Motocross guys aren’t really defined and ripped and stuff like that. Back then the muscles were endurance muscles, and they’re really strong, but you can’t really see that. When you’re doing 45-minute motos, you’re not big and bulky … the body just doesn’t show how good physically you are. Those “experts” kind of shined us on and really blew us off, pretty much. So they’re going through all these tests with Wardy and Laporte and stuff, and with each test, they are starting to take notice, because we’re all putting in some good numbers, even the privateer guy. They did stuff like that, and then for the final test to measure endurance, they put us on the treadmill. This is funny, because with me, they told me to give them the high sign when I was ready to collapse. When I wanted to give up, I should raise my hand and signal. They needed about 30 seconds to “run down” the test and to gather the last bit of data and stuff. So at the 25-minute mark I’m getting my second wind and the treadmill is at its steepest and hardest setting, and all of a sudden I see these guys looking and pointing at stuff, and the main guy reaches over and basically turns off the treadmill! I say, “What the hell are you doing, man? I’m just getting my second wind here, damn it!” And the guys say, “Your heart rate’s 210! You’re gonna die, man! You’re gonna die!” [laughs].

For people like me that don’t know what that means … what does that mean?
Well, for my age, it was … a little too high. Howerton was probably in the 190s or so. I mean, I was 26, and these guys don’t know what motocross racers’ heart rates are in general, you know? They just think we’re a bunch a yahoos at this point, and when they stopped me, they pretty much had me gauged at or near the top for all the athletes that had come through there before us. I definitely beat all the other motocrossers, and by the time we were all done, I think won the bench-press, too. I benched 305 lbs. and I only weighed 160 lbs. I think Wardy had the best leg-press numbers, but we all did pretty well. When we all were leaving, they were all shaking our hands and I asked a few of the men in white coats where we stood among the other athletes. And they said, “Well, we didn’t really know how good the motocross guys were, and we didn’t give it much thought before today, but you guys are in great shape.” So I asked them how we compared to the other athletes. Well, one guy says, “You know, the strongest guys that we have ever tested are the gymnasts, and you guys appear to be just as strong as them. And the most physically conditioned guys are the marathon runners, and you guys appear to be as fit as them for cardiovascular fitness”. One guys said, “Man, let’s face it: you’re the baddest guys around.” So overall, they ranked all of us at or near the top of any sports athlete in the world. We had the endurance of a marathon runner and the strength of a gymnast! Soccer players are still at the top, but we were right there.

www.motocrosscanada.ca

Just niin ja mun isä on teräsmies.

Ehkä tähän voisi laittaa Rulon Gardnerin olympiakulta Sydneyssa. Mies oli ensimmäinen 13 vuoteen joka voitti Alexander Karelinin ja ensimmäinen 6 vuoteen joka teki häntä vastaan pisteitä.

Kymmenottelun treenaamisesta on myös omakohtaista kokemusta ja huipputason kymmenottelijalta vaaditaan kovan aerobisen/anaerobisen suorituskyvyn ylläpitoa lajin monipuolisuuden sekä suhteellisen pitkän kilpailukauden vuoksi. Äkkiseltään voisin väittää, että juuri kymmenottelijasta on helpoin työsarka jalostaa urheilija kilpailukykyiseksi mihin tahansa lajiin kaikkien lajien edustajat mukaanlukien. Ajateltaessa, että valmiudet ovat maksimivoiman, kestovoiman, hapenottokyvyn, liikkuvuuden, kehonhallinnan yms. kohdalla huippuluokkaa. vai mitä sanotte kaikkien aikojen ottelijan, Roman Sebrlen ennätyksistä asiaa tarkastellen:

60 metres 6.91
100 metres 10.64
200 metres 21.74
300 metres 35.12
400 metres 47.76
1,000 metres 2:37.86
1,500 metres 4:21.98
60 metres hurdles 7.84
110 metres hurdles 13.68
High jump 2.15
Pole vault 5.20
Long jump 8.11
Shot put 16.47
Discus throw 49.37
Javelin throw 71.18

Itse ihmettelen kymmenottelun näkyvyyden niukkuutta yleisurheilupiireissä, onhan kyseessä sentään koko yleisurheilumaailman varsinainen kuninkuuslaji!

Kipeää Mount Everestin huipulle ilman lisähappea. Siinä teille suoritusta ja kovuutta:whip:
Kiipeää k2:lle. huomattavasti pahempi maine kyseisellä vuorella

Kymmenottelusta....

Kaiken urheilun kirjon keskeltä 10-ottelu nousee ehkä itselläkin yhdeksi kovimmista, ellei kovimmaksi lajeista. Lajia vertailtaessa harva laji pääsee samalle viivalle, kun lähdetään katsastelemaan urheilijalta vaadittavia monipuolisia ominaisuuksia fyysisen suorituskyvyn ja lajitaitojen osalta. Monipuolisuus on siis omalla kohdallani korkea elementti, kun lähdetään miettimään "the lajia". Myöskin harrastettavuus on yksi mikä tulee mieleen (esim. maailmanlaajuisesti suvereenia futistähteä arvostaa eri tavalla kuin suvereenia salibandypelaajaa).

Kokonaisuudessaan on kuitenkin vaikea vertailla yksilö - ja joukkuelajeja, kestävyys - ja voimalajeja, kontaktilajeja - ja kontaktittomia lajeja jne...Sen verran erilaisia ominaisuuksia lajit vaativat, joskin tietysti tietyt peruselementit / urheilijan hyveet tulevat esille joka lajissa.

Just niin ja mun isä on teräsmies.

Onnea vaan isälles, on varmaan hienoa olla teräsmies.

voi olla et oon vääräs, mut tuosta kommentista vois ymmärtää että, on vähän vaikea myöntää et tuol huipul nuo motocrossarit vaan on melkosen kovia jätkiä. varmaan se on tuo, kun on moottori ni eihän niiden kuskien mitää tarvi tehä :eek:

Onko ihme jos joku suhtautuu tekstiin hieman epäluuloisesti, kun siinä annetaan ymmärtää, että sällit on yhtä hyvässä juoksukunnossa kun maratoonarit ja yhtä vahvoja kun voimistelijat tekemättä mitään muuta kun ajamalla motocrossia. 140 kg penkki 70 kiloisena pelkästään ajamalla pyörää. Ei paha, pitäiskö vaihtaa lajia. :lol2:

Onhan se helvetin rankkaa hommaa ja varmasti kaverit ovat huipulla todella hyväkuntoisia, mutta ei tollasta jaskanjauhantaa voi pitää minään argumenttina. Jos esim. tuossa puhutut testitulokset olisi julkaistu samassa yhteydessä, voisi sillä olla jotain painoarvoa.

Mielestäni Jan Zeleznyn keihästulos 98,48m on kova luu. Keihäänheittäjän pitää olla samaan aikaan vahva, nopea ja liikkuvuudeltaan notkea. Zeleznyn ME-tuloksen arvoa nostaa vielä sekin, että se on heitetty metallikeihäällä nykyisten hiilikuitukeihäiden sijaan. Zeleznyn sadan parhaan heiton keskiarvo on 90,71 metriä ja kova on yli nelikymppisten ME:kin 85,92. Zeleznyn testituloksista mainittakoon raaka tempaus 120 kg, yliveto rinnalle jalat sidottuna?? 140 kg ja 100 m:n juoksu lenkkareilla alle 11 s. Zeleznystä voisi joku pakkotoistolainen käyttää nimitystä "kynäniska", sillä Janin strategiset mitat olivat aktiiviaikana 186 cm ja 88 kg.

Mä liputan kans motocrossin nimeen. Se on kyl kovaa touhua: vetää kisoissa 40min. erä koko ajan täysiä ilman lepoa, pyörää ohjataan kehon jokaisella lihaksella. Proo jätkillä hapenotto kyky maratoonarien tasolla, mutta mx on vähän enemmän extreme ku maraton:D
Dakar-ralli, erityisesti moottoripyörillä, on kans kovaa touhua.

Mielestäni Jan Zeleznyn keihästulos 98,48m on kova luu. Keihäänheittäjän pitää olla samaan aikaan vahva, nopea ja liikkuvuudeltaan notkea. Zeleznyn ME-tuloksen arvoa nostaa vielä sekin, että se on heitetty metallikeihäällä nykyisten hiilikuitukeihäiden sijaan. Zeleznyn sadan parhaan heiton keskiarvo on 90,71 metriä ja kova on yli nelikymppisten ME:kin 85,92. Zeleznyn testituloksista mainittakoon raaka tempaus 120 kg, yliveto rinnalle jalat sidottuna?? 140 kg ja 100 m:n juoksu lenkkareilla alle 11 s. Zeleznystä voisi joku pakkotoistolainen käyttää nimitystä "kynäniska", sillä Janin strategiset mitat olivat aktiiviaikana 186 cm ja 88 kg.

Komppaan. Zeleznyn suorituksen kovuutta on vaikea käsittää. Tuota 98.48:aa tuskin tullaan lähiaikoina rikkomaan, kenties ei ikinä.

Ps. Taitaa olla Järvenpään Tero, jota quottasin. Joko on 200 tullu etukyykystä? ;)

Komppaan. Zeleznyn suorituksen kovuutta on vaikea käsittää. Tuota 98.48:aa tuskin tullaan lähiaikoina rikkomaan, kenties ei ikinä.

Ps. Taitaa olla Järvenpään Tero, jota quottasin. Joko on 200 tullu etukyykystä? ;)

Väärä mies, joskin keihään kanssa tekemisissä ollut olen jo 19 vuotta. Veteraanisarjat lähestyy...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom