5 aistia, tupakka ja ärsyyntyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu

Rinkku

epäihminen, antihomo
Ikä
52
Noh, nyt ollaan sitten kieltämässä ravintolatupakointia kokonaisuudessaan. Muistellaanpa hetki tupakan ja suomalaisten keskinäistä historiaa:

1960- ja 1970-luvuilla melkein kaikkien kotona sai polttaa. Jos isäntä ei polttanut, mutta vieraat halusivat, niin tämä piti sallia. Muuten oli epäkohtelias. Monissa kodeissa oli vierastuhkakuppi ja vierasaski. Ylipäänsä Suomessa sai polttaa melkein missä tahansa, lähijunassa, lentokoneessa, duunissa, ruåtsinlaivalla missä vaan...

1980-luvulla yleistyi, että vieraat sai polttaa vain parvekkeella. Lähijunista poistettiin röökivaunut. Duunissa sai edelleen jotain sairaaloita lukuunottamatta röyhytellä lähes rajattomasti.

1994 Tupakkalaki. Duunissa ja yleisissä tiloissa ei saa enää vetää röökiä. Suomi alkaa muuttua tupakoitsijoita demonisoivaksi yhteiskunnaksi.

2000 Ravintoloiden on eristettävä savuton puoli. Työntekijät eivät saa altistua tupakalle. Baaritiskillä ei saa polttaa. Laki pakottaa raflat tekemään mittavia ja kalliita ilmanvaihtouudistuksia. Keskeisenä argumenttina käytetään koko ajan passiivisen tupakoinnin terveysvaikutuksia (tutkimusreferenttiä, anyone?)

2005 Tupakointi halutaan kieltää ravintoloissa kokonaan. Periaatteessa ravintoloitsijalle annetaan ilmanvaihdolla eristetyn "tupakkakopin" mahdollisuus, mutta kaikille on täysin selvää, että remonttivaatimus on joitain suuria yökerhoja lukuunottamatta kustannuksiltaan ja arkkitehtonisilta vaatimuksiltaan lähes mahdoton.

Tällä hetkellä Suomessa on lukuisia taloyhtiöitä, jotka ovat kieltäneet TUULETUSPARVEKKEELLA tupakoinnin. Minä en tiedä, onko jossakin kielletty jopa yksityisparvekkeella tupakointi. Norjassa on kuulema keskusteltu tupakoinnin kieltämisestä yksityisasunnoissa.

Tämä pitkä alustus johtaa tähän kysymykseen, joka riivaa pientä päätäni:

"Miksi juuri hajuaisti oikeuttaa tietyn ihmisryhmän demonisoimiseen?"

Ihmisellä on makuaisti, tuntoaisti, hajuaisti, näköaisti ja kuuloaisti.

Minä väitän, että tupakan vastaisuudessa ei ole kyse tupakoitsijoiden "suojelemisesta". Minä väitän, että tupakan vastaisuudessa ei ole kyse passiivisten tupakoitsijoiden suojelemisesta. Suomessa on viimeistään vuonna 2000 saavutettu se tilanne, missä kotona tupakoivien lapsia lukuunottamatta KUKAAN tupakoimaton ei voi altistua siinä määrin savulle, että siitä olisi osoitettavissa tupakkapohjaisten sairauksien seuraaminen. En edes tiedä, että miten päteviä passiivisen tupakoinnin ja sairauksien korrelointitutkimukset ylipäänsä ovat.

Ainoa argumentti, jolla tätä hillitöntä natsismia, vainoa ja demonisointia tupakoijia kohtaan voidaan perustella tänä päivänä on: "Tupakointi ärsyttää ja se haisee pahalle!".

Ja se on vitun huono argumentti.

- Mä en haluaisi altistua läskeille ihmisille. Läski on vähintään yhtä vaarallista kuin tupakka. Läski näyttää pahalle ja ärsyttää mun näköaistia. Sipsin ja karkin ketjusyöminen on silti hyväksyttyä. Mä haluaisin, että läskit ihmiset ei saisi oleskella tuuletusparvekkeilla. Itseasiassa haluaisin kieltää sipsin syömisen jopa yksityisasunnossa. Myöskin suomalainen arkkitehtuuri tuottaa minulle usein suunnatonta visuaalista kipua.

- Haluaisin kieltää hajuvedet. Useimmat hajuvedet haisevat kammottavalle. Saan niistä päänsärkyä ja astmaa.

- Isäni ei voi kuunnella nykypoppia, koska se kuulostaa "pahalta ja ärsyttävältä". Miksi isäni joutuu usein altistumaan passiiviselle melusaasteelle?

- Työpaikallani minut altistetaan ruualle, jossa on ravintoarvot päin vittua. Tämä ei ole silti läheskään niin vittumaista kuin PASIIVINEN SYÖMINEN. Minua oksettaa katsoa, kun ihmiset tunkevat rasvaa ja sokeria naamaansa.

Rinkun kysymys: Miten on mahdollista, että yhteen aistiin vetoamalla on hyväksyttyä kiusata yhtä ihmisryhmää lähes loputtomiin? Mun mielestä ainoat mitä on jäljellä on mielivaltaiset "se on paha tapa, haisee pahalle ja ärsyttää" -argumentit. En ymmärrä.

Ihmiset altistetaan valtavalle määrälle sairauksia tuottavia asioita koko ajan. Autot saastuttaa ja on melusaastetta. Ihmiset saa sulassa sovussa tappaa itsensä viinalla, sokerilla, rasvalla ja suolalla. Ja kaiken tämän keskellä minusta tuntuu, että kohta KOKO MAAILMA on liikuttavan yksimielinen siitä, että pahinta mitä ihminen voi tehdä on tupakointi. Ei siksi, että hän sairastuu siitä itse. Vaan siksi, koska on kusipäistä altistaa toiset ihmiset tupakansavulle. Jopa tuuletusparvekkeelta.

Vielä 1970 -luvulla tupakoimattomissa kodeissa oli usein vierastuhkis. Sitä pidettiin kohteliaana, että vieraat sai polttaa sisällä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koko ajan parempaan päin mennään, siitä :thumbs:
Voisikohan uusi laki saada jopa aikaan sen, että baarivaatteita ei tarvi aina pestä vaan aamulla vain samat retkut niskaan...

Liian pitkä aloitusviesti kunnon provoksi ja liian epäeroottinen aihe. Ihan vain rakentavana kritiikkinä.

ringside sanoi:
Ihmiset altistetaan valtavalle määrälle sairauksia tuottavia asioita koko ajan. Autot saastuttaa ja on melusaastetta. Ihmiset saa sulassa sovussa tappaa itsensä viinalla, sokerilla, rasvalla ja suolalla. Ja kaiken tämän keskellä minusta tuntuu, että kohta KOKO MAAILMA on liikuttavan yksimielinen siitä, että pahinta mitä ihminen voi tehdä on tupakointi. Ei siksi, että hän sairastuu siitä itse. Vaan siksi, koska on kusipäistä altistaa toiset ihmiset tupakansavulle. Jopa tuuletusparvekkeelta.

Näin on, mutta siksi niistä yritetään pikkuhiljaa päästä eroon. Bensa-autot voidaan korvata jollain muulla, sokerista ja rasvasta päästään eroon jne. Viinan hintaa voidaan nostaa ja liiasta suolasta päästiin eroon jo vuosisata sitten kun jääkaappi keksittiin. Elämänlaatua koitetaan hilata jatkuvasti ylöspäin, mitä pahaa siinä on? Tupakka tappaa, let's kill tupakit!

Heh, hauskaa juttua jälleen kerran. Olen samaa mieltä siinä, että tupakoijien vainoaminen on mennyt liian pitkälle. Toisaalta astmaatikkona olen tyytyväinen jos minun ei tarvitse hengittää tupakansavua jos en sitä halua. Parveketupakointia en tästä huolimatta menisi kieltämään.

Asiaan liittyen rajoittaisin mieluummin ihmisten alkoholin käyttöä kuin tupakointia.

Mä oon miettinyt tätä samaa. Jos se tupakki haisee niin käsittämättömän pahalle että nuppi menee sekaisin jos joku polttaa 300m päässä olevalla tuuletusparvekkeella, niin kuinka on mahdollista että tupakoivat ja tupakoimattomat pystyivät elämään onnellisena rinta rinna vielä pari hassua vuotta sitten??? Jos se on oi-ke-asti niin sietämätöntä kaikkien mielestä niin kai nyt tupakoimattomat olisivat jo kymmeniä vuosia sitten survoneet läpi nämä lait kun tupakoitsijat kuitenkin ovat vähemmistö? Vai oliko suomessa oikeasti 70 luvulla ihmisten enemmistö tupakoivia? Täyspäisesti asiaan suhtautuvat tupakoimattomat ystäväni ovat vahvasti sitä mieltä että yliherkkiä tapauksia lukuunottamaatta tupakointia sietää ihan hyvin jos on iloinen mieli ja se kuuluisa suvaitseva asenne. Ja tupakoija luonnollisesti muistaa huomaavaisuuden niinkuin vanha tietoisku sanoi.

Ja miten nämä tupakkaa kammoksuvat voivat asua kaupungeissa? Siis paikoissa jotka ovat täynnä myrkyllisiä kaasuja ilmaan suoltavia autoja, moottoripyöriä, tehtaita, jne!

Tupakasta ei sentään synny meteliä.

Simba sanoi:
Täyspäisesti asiaan suhtautuvat tupakoimattomat ystäväni ovat vahvasti sitä mieltä että yliherkkiä tapauksia lukuunottamaatta tupakointia sietää ihan hyvin jos on iloinen mieli ja se kuuluisa suvaitseva asenne.

Ilmeisesti tupakoimattomat kaverisi eivät ole erityisen herkkiä. Tiedätkö, miten inhottavaa on, kun silmät alkaa välittömästi kirvellä ja punoittaa tupakansavusta -silmäleikkauksen jälkeen minun ei tarvitse edes mennä baariin, riittää, että joku polttaa vieressä.

Tupakansavun hajua yököttää ainakin minua tolkuttomasti (kuten myös monet hajuvedet, ne saisi minun puolestani myös kieltää), ja miten se tarttuukaan vaatteisiin...

Vihaan sitä, kun tuuletan makuuhuonetta ja naapurin parvekkeelta leijailee tupakan hajua sisään. Usein tätä viehkoa aistimusta ryydittää korisevan tupakkayskän ja räkimisen äänet.

Baareissa saa mielestäni ihan vapaasti polttaa, niihin kun ei ole pakko mennä. Muuten pidän asenteiden tiukentumista hyvänä asiana.

Ja jos se tekee rinkun onnelliseksi, säädetään samalla ulkonaliikkumiskielto läskeille ja rumille ihmisille. Melukielto sopisi minulle paremmin kuin hyvin, myös melu hermostuttaa. Koska tulee laki, että työpaikoilla ei saa olla radio auki?

Tänään Hesarin yleisönosastossa pitkä kirjoitus aiheesta.

"Tupakasavuakin haitallisempaa on liukuminen kohti totalitaristista yhteiskuntaa.", toteaa Kalle Kuusento Tampereelta.

Jaa, rinkulla on vieläkin tylsää piiitkällä lomallaan. :D Rinkun yleiseen tasoon nähden tosin osoittaa harvinaisen heikkoa argumentaatiota iänikuinen "ennenki tälleen, eix tää niinq ollukki paljo paree?!!??11!? mix ny sit iiiihan yhtäkkiä tälleen demonisoijjaan järettömästi, q ei niinq ennenkää!?" tyylinen kommentti. Ennenkin niin moni tauti oli ihan varmasti pahojen henkien aiheuttamaa tai jumalan rangaistus, niin miten ne nyt yhtäkkiä ovatkin joidenkin näkymättömien bakteerien ja virusten aiheuttamia? Ennenkin homous oli rikos ja kieroutunutta sairautta, niin miten se nyt yhtäkkiä onkin niin hyväksyttyä ja normaalia? :rolleyes:

Moni tupakoija on näissä asioissa ihan yhtä yliherkkä ja valehtelee itelleen yhtä sitkeesti, kuin läskit sokerimössön puputtamisesta. Kumpikin aktiviteetti on terveydelle haitallista ja niistä tulee paska olo, ELLEI kroppa ole adaptoitunut, eli suorastaan vaadi sitä säännöllistä nikotiini- tai sokeriannostaan.

Ennen tehtiin rinkun mainitsemilla tavoilla ihan yksinkertaisesti siksi, koska ei ollut riittävän aukottomasti todistettu tupakan terveyshaittoja, eivätkä tupakanvalmistajat olleet niitä myöntäneet. Nyt on toisin, joten vihdoin myös valtiot, kunnat ja firmat toimivat järkevästi ja rajoittavat tupakointia, koska ihmiset itse eivät sitä tajua aina tehdä. Olen varma, että ajan myötä sama toteutuu sokerimössöjen ja muun roskaruoan (sipsit ja ranskanpotut tulee ekana mieleen) suhteen. Toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin. Roskaruoan syömistä tosin tuskin rajoitetaan ihan samoin kuin tupakan, mitä nyt pistetään haittaveroa enintään, mikä olisikin riittävää, koska roskaruoan syöminen ei suoranaisesti ole terveysriski muille ihmisille, vain syöjälle itselleen, toisin kuin passiivisen tupakoinnin kohdalla.

Ja tupakoijia demonisoidaan siksi, että heidän(kin) joukossaan on huolimattomia ja piittaamattomia tapauksia ihan liikaa, jotka heittelevät Mualiman Painavimpia esineitä, tupakantumppeja siis, sinne & tänne, mutteivat vahingossakaan roskikseen, puhaltelevat sauhuja toisten päälle ja jotkut vieläkin ovat niin vitun tolloja, että tupakoivat sisätiloissa (ainakin intissä, muualla ei onneksi tapaa moisia enää juurikaan).

Mä en vertaisi hajusteita enkä edes pieremistä tupakkaan. Parempi vertailukohde olisi vaikkapa hyttysmyrkky aerosolimuodossa. Sitä kun tupsuttelisi jossain bussipysäkillä paitsi itsensä päälle, niin pikkusen sen viereisen tupakoijankin päälle, niin luulisi vitutuskäyrän nousevan tupakoitsijallakin, kun silmiä kirvelisi ja hengitystä ahdistaisi. Paitsi ainiin, ehkä tupakoitsijat ovat moiselle immuuneja.

Kaikista ärsyttävintä on nämä kitisijät jotka eivät pääse eroon tupakasta eivätkä uskalla edes myöntää että kyse on ainoastaan mielen heikkoudesta. Sama asia narkkien, alkoholistien ja läskiperseiden kanssa. Olisi ihan oikein että tällaiset tyypit laitettaisiin koppiin kuukaudeksi ja väkisillä vierotettaisiin takaisin terveisiin elämäntapoihin. Kitisemisestä sakkoa suut ja silmät täyteen.

Jos tupakkiverot kattaavat välittömät ja välilliset kulut joita tupakointi aiheuttaa ja jos savu pidetään poissa "julkisista suljetuista" tiloista joissa katsotaan että ihmisten pitää kyetä käymään (virastot, kirjastot, jne.), niin kannatan laissez faire-lähestymistapaa eli korsteeni vaan savuamaan. Ei ole mun eikä imo muidenkaan asia sanoa onko se huonoa tahdonvoimaa, epäonninen aivokemia dopamiinivaikuttimien suhteen vai joku muu joka saa tupakoimaan. Jokainen paheensa maksakoot... Rinkulla on pointtinsa tässä, tupakoijien jahtaamisella on yhtymäkohtia muuhun kehitykseen jota on viime aikoina nähty (EU:n vitamiinikontrolli, anyone?). Itse inhoan tupakansavua baareissa ja olisin monta krapulaa köyhempi ilman sitä, mutta siltikin vähän epäilyttää noitajahti tässä asiassa.

Mä en muuten jaksa uskoa että koskaan saataisiin roskaruokaveroa aikaan. Millä perusteella esim. ranskalaisia perunoita ja sipsejä verottaisitte? Siksikö että niissä on perunaa (terveellinen juures) vai sen takia että ne paistetaan terveellisessä kasviöljyssä? Terveellinen/haitallinen -jako ravinnossa on vaan niin monimutkaista että on kohtalaisen hankala keksiä selkeitä rajoja joilla automaattisesti tiputettaisiin tuotteet eri veroluokkiin. Itse yritin miettiä enkä keksinyt muuta kuin sokeripitoisuuden (karamellivero muuten poistettiin tästä maasta vähän aikaa sitten...). Malto menisi kovimman veroluokan tavaraksi sitten :)

iivili sanoi:
Ennenkin niin moni tauti oli ihan varmasti pahojen henkien aiheuttamaa tai jumalan rangaistus, niin miten ne nyt yhtäkkiä ovatkin joidenkin näkymättömien bakteerien ja virusten aiheuttamia? Ennenkin homous oli rikos ja kieroutunutta sairautta, niin miten se nyt yhtäkkiä onkin niin hyväksyttyä ja normaalia?.

Sulta meni vähän ohi. En todellakaan kaipaa menneisyyteen. Kuten Simba tossa kirjoitti, ton hissaosuuden pointti oli se ärsyyntyminen. Ennen ei tuntunut ärsyttävän.

iivili sanoi:
Ennen tehtiin rinkun mainitsemilla tavoilla ihan yksinkertaisesti siksi, koska ei ollut riittävän aukottomasti todistettu tupakan terveyshaittoja, eivätkä tupakanvalmistajat olleet niitä myöntäneet. Nyt on toisin, joten vihdoin myös valtiot, kunnat ja firmat toimivat järkevästi ja rajoittavat tupakointia, koska ihmiset itse eivät sitä tajua aina tehdä. .

Eli koska tupakka on vaarallista, niin tästä syystä tuuletuspartsilla tupakointi on kielletty. Siinä halutaan suojella tupakoitsijaa?

Onko kyse terveyden vaalimisesta vai siitä, että tupakoitsijat ihmisryhmänä vituttavat? Siellähän on savuttomat pöydät aina tyhjillään baareissa. Istukaa vittu siellä. Mä olen tosta roskaruoka-argumentista täysin eri mieltä. Mä väitän, että roska- ja terveydelle vaarallisen ruuan tarjonta on lisääntynyt koko ajan. Ja lisääntyy jatkossakin.

Mun mielestä Iivili sun viestin loppuosa nimenomaan paljasti, mistä tässä on kyse: hajuaistin ylikorostuminen ja tupakoitsijoiden "röyhkeyden" vituttaminen. Ei tässä ole kyse siitä, että tupakoitsijoiden/passiivisten terveyttä haluttaisiin suojella. Yhdeksän euron kossua kansalle ja karkkiautomaatteja kouluihin. Ja sitä rataa.

JSmith sanoi:
Jos tupakkiverot kattaavat välittömät ja välilliset kulut joita tupakointi aiheuttaa ja jos savu pidetään poissa "julkisista suljetuista" tiloista joissa katsotaan että ihmisten pitää kyetä käymään (virastot, kirjastot, jne.), niin kannatan laissez faire-lähestymistapaa eli korsteeni vaan savuamaan. Ei ole mun eikä imo muidenkaan asia sanoa onko se huonoa tahdonvoimaa, epäonninen aivokemia dopamiinivaikuttimien suhteen vai joku muu joka saa tupakoimaan. Jokainen paheensa maksakoot..

Mä en muuten jaksa uskoa että koskaan saataisiin roskaruokaveroa aikaan. Millä perusteella esim. ranskalaisia perunoita ja sipsejä verottaisitte?

KIITOS JSmith tästä kommentista. Ihanaa, että edes joku osaa ajatella loogisesti.

Edit: En halua paluuta 70-luvun Suomeen. Haluan loogisuutta aistien, myrkkyjen ja lakien väliseen suhteeseen !!!

jokainen polttakoon omalla parvekkeellaan juuri niin paljon kuin haluaa - olen aina ollut ´kotini on linnani´ -periaatteen kannalla. siltikin valehtelisin, jos sanoisin ettei se tupakansavu joka sieltä toisten parvekkeelta omaan kotiini leijailee, vituttaisi. mutta mikäli alkaisin siitä valittamaan, siirtyisin samalla niiden vanhusten/muiden samanmielisten joukkoon, jotka muuttavat kaupungin keskustaan vaatien samalla esimerkiksi korttelirallin (mikä sitten oikeasti on sitä ´rallia´?) ym. melun vähentämistä, koska he tahtovat asua yhtä rauhallisessa paikassa kuin mitä maalla asuessa vielä oli, vaikka keskustaan muuttivatkin palveluiden lähelle. vielä kun saisi sen kuikan äänen kuiskimaan sen muun täydellisen hiljaisuuden keskelle, niin hyvä olisi. kotona saa mielestäni edelleen olla kuten tahtoo - tietyillä rajoituksilla toki, jotka jokainen tervejärkinen takuulla sisäistää.

kotonani sisällä muuten kukaan ei tule ikinä sytyttämään ensimmäistäkään savuketta. parveke onkin toinen juttu - vaikka siitä sisälle enemmän sitä hajua tuleekin - mutta silloin reseptorini on yleensä muutenkin enemmän ´suvaitsevalla´ tuulella, johtuen illanvieton kosteista aineista. yleensä kun ne muiden parvekkeellani polttamiset tapahtuvat ystävien kanssa maailmaa parantaessa.

sama homma pätee kohdallani baareihinkin. jos siellä ei polteta, niin hyvä niin - krapula siitä vaan pienenee eikä releet haise niin helvetin pahalle myöhemmin - mutta jos siellä taas poltetaan, niin ei sekään maailmaani kaada. johtuu toki ehkä siitäkin, että olen jo tottunut siihen vuosien varrella, että baareissa on aina poltettu, enemmän tai vähemmän.

JSmith sanoi:
Ei ole mun eikä imo muidenkaan asia sanoa onko se huonoa tahdonvoimaa, epäonninen aivokemia dopamiinivaikuttimien suhteen vai joku muu joka saa tupakoimaan.

Osoittaako hyvää tahdonvoimaa se että ei pysty olemaan antamatta viisieurosta kassaneidille tupakinostohetkelllä? Käden liike perustuu käsittääkseni edelleen tahdonalaisten lihaksien toimintaan. Ihan sama mikä se vaikutin takana on, jos haluaa olla tekemättä asiaa niin kyllä onnistuu. Eikö ihmiset osaa oikeasti valita muutaman viikon kituuttamista jotta loppuelämä siitä paranisi? Eikö kyse ole tahdonvoimasta vai onko tässä nyt joku paranormaali voima jota ei muut käsitä kuin tupakoijat?

No niin taas sitä päästiin päivän polttavimman aiheen äärelle. Tämä tupakointi on sellainen asia mistä ei päästä varmaan koskaan yksimielisyyteen. Itse tupakoivana olen seurannut kauhulla miten pienin askelin lähestytään tupakoinnin täyskieltoa, joskus koittaa se päivä kun paperossit muuttuvat laittomiksi päihteiksi.

Vaikka olenkin rinkun kanssa samoilla jäljillä liittyen tupakkafasismiin ja terveysholhoukseen, täytyy kuitenkin sanoa, että rinkulla oli hieman tatsi hukassa tuossa johdannossa. Eihän sitä tupakointia olla kieltämässä sen takia kun se haisee, vaan siksi että se on vaarallista muille ihmisille. Ehkä epäterveelliset ruuat voitaisiin kieltää jos ylipainoisen ihmisen näkeminen aiheuttaisi sydän- ja verisuonitauteja.

Välillä tuntuu että koko tupakkakeskustelu on vain pelkkä kuriositeetti. Työryhmässä ollaan valmisteltu lakia jo ties kuinka kauan ja byrokratian rattaat ovat pyörineet vääjäämättä kohti ravintolatupakoinnin kieltoa. Yleisönosastoilla ja foorumeilla käydään kiivasta keskustelua puolin ja toisin, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta koko asiaan. Lakia ollaan polkemassa läpi terveysviranomaisten toimesta väkisin. Itsellä laittaa korpeamaan oikein kunnolla tämmöinen holhoamismentaliteetti, ihan kuin muutamilla harvoilla olisi oikeus päättää mikä on oikein ja mikä väärin, ja varsinkin tämmöisessä asiassa.

Itse pitäisin systeemin juuri sellaisena kuin se nyt on. Jos huomautettavaa löytyy niin ilmanvaihtoa paremmaksi ja selkeämmät rajat savullisten ja savuttomien puolten väliin.

Taidanpa mennä parevekkeelleni syömään sipsejä ja siinä sivussa ripottelemaan toisen käden suolaa alakerran naapurin suuhun.
Käyttäkää nuuskaa, senkin nikotinistit.

Tupakoitsijoiden demonisoiminen ei vituta yhtään kun ei polta. Rinkun kannattais harkita tupakoinnin lopettamista (ja lopettaa se), niin pääsis päivittelemästä tätäkin asiaa. Ei sitten vituta läheskään yhtä paljon.

Volmari sanoi:
Vaikka olenkin rinkun kanssa samoilla jäljillä liittyen tupakkafasismiin ja terveysholhoukseen, täytyy kuitenkin sanoa, että rinkulla oli hieman tatsi hukassa tuossa johdannossa. Eihän sitä tupakointia olla kieltämässä sen takia kun se haisee, vaan siksi että se on vaarallista muille ihmisille.
.

Eikä olla. Vastahan ne ilmanvaihdot vedettiin 2000 uusiksi. Meillä ei ole yhtäkään tutkimusta sen puolesta, että ravintolatyöntekijöillä olisi tänä päivänä suurempi riski saada keuhkosyöpä. Ei siellä baaritiskillä saa polttaa. On ihan absurdia väittää, että joku tuuletuspartsi- tai yksityisasunto tupakointi kielletään sen takia, koska se on "vaaraksi muille ihmisille". Mun mielestä tää ketju on jo nyt täynnä posteja, jotka todistavat sen, että tupakoijat vain vituttavat savuttomia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom