Olen bodaillut hiukan vajaat kuusi vuotta ja kiinnostaisi välillä kokeilla voimanostoa. Kovasti olen tietoa yrittänyt etsiä ja tullut siihen tulokseen, että paras tapa aloitella olisi 5*5 -systeemi. Mutta dataa hakiessani huomasin, etten tiedä juuri mitään voimanostotreenistä --> apuja kaivattaisiin etenkin noita apuliikkeitä ajatellen eli mitä kannattaisi tehdä, millaisia sarjoja ja millä tehoilla. Tehdäänkö failureen? Muutenkin saa/pitää kommentoida!
Tällaista olen kaavaillut rungoksi:
1. treeni:
kyykky 5*5
julle (vai olisiko parempi mv:n kanssa?)
reisiojennus
Vatsalihasliikkeitä (vinoja/suoria?)
2. treeni:
penkki 5*5
vinopenkki/alaviistopenkki
ristitalja/viparit penkillä (onko turhia?)
Hauista muutama sarja
3. treeni:
maastanosto 5*5
reisihauikset
pohkeet?
Ylätaljaveto/leuat
alataljaveto/kulmasoutu
4. treeni
penkki kapealla otteella (vai pelkkä penkki?) 5*5?
ranskalainen punnerrus
pystypunnerrus
vipunostot sivulle
Maksimit kun eivät ole tiedossa, niin haen tuohon 5*5:en painot siten, että lisään joka kerta painoa, kunnes tuossa 5*5:ssä ei enää viimeisessä sarjassa pysty tekemään viittä. Sitten, kun pystyy vetämään sarjat läpi, niin lisätään painoa.
Syklitys 5*5:n ja nopeustreenien välillä on myös hiukan hämärän peitossa. Eli kuinka usein nopeustreeniä? Ja kannattaako pitää liikkeet suunnilleen samoina ? Ja millaisia sarjoja? Ja miten?
Pelkkää kysymysmerkkiä tämä mun threadi mutta lisääkin olisi varastossa. En kerralla kuitenkaan ihan kaikkea kysy. Katsotaan, mitä jengi kehittää!
Siitä sitten vain vapaasti ehdottelemaan. Ei kuitenkaan kannata kovasti hifistellä vaan pidettäisiin treeni aika beisikkinä.
edit> kirjoitusvirhe
Tällaista olen kaavaillut rungoksi:
1. treeni:
kyykky 5*5
julle (vai olisiko parempi mv:n kanssa?)
reisiojennus
Vatsalihasliikkeitä (vinoja/suoria?)
2. treeni:
penkki 5*5
vinopenkki/alaviistopenkki
ristitalja/viparit penkillä (onko turhia?)
Hauista muutama sarja
3. treeni:
maastanosto 5*5
reisihauikset
pohkeet?
Ylätaljaveto/leuat
alataljaveto/kulmasoutu
4. treeni
penkki kapealla otteella (vai pelkkä penkki?) 5*5?
ranskalainen punnerrus
pystypunnerrus
vipunostot sivulle
Maksimit kun eivät ole tiedossa, niin haen tuohon 5*5:en painot siten, että lisään joka kerta painoa, kunnes tuossa 5*5:ssä ei enää viimeisessä sarjassa pysty tekemään viittä. Sitten, kun pystyy vetämään sarjat läpi, niin lisätään painoa.
Syklitys 5*5:n ja nopeustreenien välillä on myös hiukan hämärän peitossa. Eli kuinka usein nopeustreeniä? Ja kannattaako pitää liikkeet suunnilleen samoina ? Ja millaisia sarjoja? Ja miten?
Pelkkää kysymysmerkkiä tämä mun threadi mutta lisääkin olisi varastossa. En kerralla kuitenkaan ihan kaikkea kysy. Katsotaan, mitä jengi kehittää!
Siitä sitten vain vapaasti ehdottelemaan. Ei kuitenkaan kannata kovasti hifistellä vaan pidettäisiin treeni aika beisikkinä.
edit> kirjoitusvirhe