4kk treenanneelle vinkkiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karoj
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Jep, olen uusi täällä. Joten terve vaan ja asiaan.

Aloitin elokuussa salilla käymisen. Treenasin ammattilaisen ohjeiden mukaisesti (3x viikossa 2h per kerta ja sen mitä töiltä ehti, keskimäärin jäänyt n 2x viikossa viim 1.5kk aikana) useammalla laitteella itselleni peruskuntoa sille pohjalle mitä se nyt on. Ainoa muutos alusta on se että toistoja on laskettu ja painoja nostettu. Lihasten muodon kehitys on alkanut (ehkä, tämän 10kg ylipainoläskin alta mitä nyt pystyn erottamaan. ero on havaittavissa lähinnä käsivarsissa) näkymään jo jonkin aikaa sitten. Tavoitteena kuitenkin olisi saada ensi kesään mennessä lihasmassaa ja -muotoa sen verran että voisi ylpeänä tallistella rantahietikolla. Kyse on siis hyvännäköisestä lihasmassasta, ei läskistä tms. muodottomasta voimanpesä -lookista. Toisinsanoen en tarvitse kommentteja suuntaan "näin teet itsestäsi Arnold Schwarzeneggerin", tai "Tony Halmen" (pirun hyvä tyyppi, mutta look ei ole sitä jota etsin).

Eli tässä mietin lähinnä seuraavaa:

-Kuinka paljon realistisesti on mahdollista kasvattaa lihasmassaa puolen vuoden aikana, treenaten 3x2h/vk?

-Kuinka paljon normaalia ruokailua tulisi muuttaa tämän takia näinkin varhaisessa vaiheessa (siis 4kk treenannut, en ole vielä tähän asti ruokailuani muuttanut kun lihaskoko & -kasvu ei vielä käsittääkseni sitä vaadi)

-Koska proteiini, hiilihydraatti, tms. palautusjuomia tulisi alkaa käyttämään? Suosituksia merkkien suhteen? Hintaerot paikoissa?

-Kumpi on yleisesti / rintalihaksien kannalta parempi: penkki, vai se pystyasennossa istualteen käytettävä laite jossa painoa työnnetään eteen ja hieman alas suhteessa rintakehän suuntaan? Onko ero tarpeeksi suuri jotta kannattaisi muuttaa jälkimmäisestä ensimmäiseen?

-Vapaat painot vs. kiinteät laitteet (tämä siksi että alussa sain tietää että tavoitteena olisi treenata laitteilla liikerata ja peruskunto, sitten vapaita... mikä on 4kk jälkeen asian laita ja miksi)? Esim hauis?

-Paljonko & kauanko vatsalihaksia tulee treenata jotta ne saa näkymään? Minkä tyyppisiä (rutistukset, ylä-/ala-vatsalihakset, sivuttaiset, ristikäännöt[tai mikä olikaan])?

Se minun ylipainoni on luultavasti tipahtamassa, nyt kun olen jättänyt epäterveellisen ruoan sekä makeiset kokonaan. Alkoholia en nauti. Tästä päästäänkin siihen miten laihduttaminen & lihasten kasvattaminen samanaikaisesti vaikuttaa ja miten nämä pitäisi ottaa huomioon?

Aikaisempia postauksia seuraten ja ne huomioonottaen oletan saavani tasokasta neuvoa ja vastausta, kiitokset kaikille etukäteen siitä. Romaanihan tästä tuli mutta miksei kysyä kaikkea kerralla..?

Kysyit niin paljon kysymyksiä, joita on esitetty PALJON ennenkin ja niihin on myös vastattu, siksi Pakkotoisto- keskustelupalstalla on hieno haku- toiminto, "Search", joka löytyy ylhäältä oikealta tällä sivulla (nappi). Sinne laita hakusanoiksi "rintatreeni", "palautusjuoma" tai muu, mikä mieltä askarruttaa. Jos sittenkään ei löydy apua, palataan tähän viestisarjaan.

-Mixu

Ongelmana hauissa yleensä on se että ne vaativat mielettömän paljon aikaa, ja lisäkysymyksien ilmaantuessa (joita on käytännössä aina) on vaikea pyrkiä näitä tiedustelemaan kesken toisen threadin, tai omassakaan siitä johtuen että nämä ovat tässä tapauksessa muille asiayhteydestä irrallisia. Yksinkertaisten kysymysten, tai varsinkin vain parin hassun kysymyksen kohdalla olisin samaa mieltä, mutta oma pieni kokemukseni sanoo että keskustelupalstalla jossa näitä ammattilaisia riittää kuin ruohoa laitumella, on nopeampaa ja mielekkäämpää kaikille kun kysyt asian suoraan. Varsinkin kun sisältö on senkin verran runsasta kuin minulla tuntuu tässä olevan.

Syytä laiskaksi, sitä saatan ollakin. Mutta ei tällanen muilta suurta vaivaa vaadi. Olen melko varma etten löydä juuri minulle sopivia vastauksia vaikka aikaa etsimiseen pistäisinkin.

Tässä muutamia vastauksia minun näkökulmastani.

-Kuinka paljon realistisesti on mahdollista kasvattaa lihasmassaa puolen vuoden aikana, treenaten 3x2h/vk?

Itse lihasta varsin vähän. Yleistä turvonneisuutta ilman hirveää määrää rasvaa ehken 5-8kg. Treenaa mielummin 4x1,5h.

-Kuinka paljon normaalia ruokailua tulisi muuttaa tämän takia näinkin varhaisessa vaiheessa (siis 4kk treenannut, en ole vielä tähän asti ruokailuani muuttanut kun lihaskoko & -kasvu ei vielä käsittääkseni sitä vaadi)

- Ruokailu kannattaa kyllä laittaa kuntoon heti alusta alkaen. Reilusti naamaan vaan proteiineja, sopivasti hiilareita ja hyviä rasvoja. Pääasia on että syöt paljon.

-Koska proteiini, hiilihydraatti, tms. palautusjuomia tulisi alkaa käyttämään? Suosituksia merkkien suhteen? Hintaerot paikoissa?

- Niitäkin olisi mielestäni kannattanut jo käyttää. Osta heraproteiinia, maltoa, dekstroosia ja kreatiinia niin pääset alkuun. Noista tavaroista on ollut tällä palstalla paljon keskustelua.

-Kumpi on yleisesti / rintalihaksien kannalta parempi: penkki, vai se pystyasennossa istualteen käytettävä laite jossa painoa työnnetään eteen ja hieman alas suhteessa rintakehän suuntaan? Onko ero tarpeeksi suuri jotta kannattaisi muuttaa jälkimmäisestä ensimmäiseen?

- Mielstäni penkki ehdottomasti. Jättäkäämme nuo "kuminauhat venyyy" laitteet keikistelijöille ja nostakaamme oikeaa rautaa.

-Vapaat painot vs. kiinteät laitteet (tämä siksi että alussa sain tietää että tavoitteena olisi treenata laitteilla liikerata ja peruskunto, sitten vapaita... mikä on 4kk jälkeen asian laita ja miksi)? Esim hauis?

- Tuo selviää vain kokeilemalla. Kummalla saat paremman tuntuman niin tee sillä. Itse teen yleensä molemmilla.

-Paljonko & kauanko vatsalihaksia tulee treenata jotta ne saa näkymään? Minkä tyyppisiä (rutistukset, ylä-/ala-vatsalihakset, sivuttaiset, ristikäännöt[tai mikä olikaan])?

- Helvetisti. Eikä ne näkyviin tule jos on vaaksan verran ylimääräistä :) Vatsoja kannattaa kuitenkin treenata kuin mitä tahansa muutakin lihasta, eli kerran viikkoon.

Nämä siis minun mielipiteitä. Palstalta löytyy kyllä hyvää tarinaa kunhan jaksaa vain etsiä.

Originally posted by Karoj
Syytä laiskaksi, sitä saatan ollakin. Mutta ei tällanen muilta suurta vaivaa vaadi.
No hyvä. Sittenhän ei vaadi varmasti sen suurempaa vaivaa ottaa oma-alotteisesti asioista selvää, eikä odottaa valmiiksi pureskeltua tietoa? Jokainen on yksilö ja ihmisille toimii eri asiat. Parhaan lopputuloksen saat ottamalla itse edes näistä ruohonjuuritason perusasioista selvää.

Kukaan ei voi antaa edes hyvällä tahdolla vastauksia kysymyksiin, kuten "Paljonko & kauanko vatsalihaksia tulee treenata jotta ne saa näkymään?" Joku ei saa koskaan ja joku saa treenaamatta. Tuskin haluat näin tyhjentäviä vastauksia, vai mitä?

kesken toisen threadin
Hä?!
Siis voihan noihin aikasempiin threadeihin heittää jatkokysymyksiä jos asia ei sieltä suoraan selviä. Se "pompsahtaa" taas sieltä etusivulle kaikkien tietoisuuteen. Minkä ongelman sinä näet tässä? Ei jokaisesta asiasta tarvii vääntää uutta threadia. Varsinkaan sellasta missä pitäs selittää suurinpiirtein kaikki treenaamiseen liittyvä.

1. Treenaa kovaa. Ohjelman teossa search on ystävä.

2. Syö hyvin. Huolehdi riittävästä proteiinin saannista. Jos haluat kasvaa, syö enemmän kuin kulutat, jos laihtua, vähemmän. Search auttaa tässäkin.

3. Laihtuminen ja lihasmassan kasvattaminen on natikkana kohtalaisen mahdoton tehtävä, päätä kumpaa haluat. Hyvä ratkaisu voisi olla syödä paljon ja treenata kovaa tuonne helmi-maaliskuun tienoille ja silloin vetää dieetti päälle.

4. Lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti lisäravinteita, tukemassa ja helpottamassa tasapainoisen ruokavalion rakentamista, eivät lisäravinteet tee autuaaksi ellei muu ruokavalio ole kunnossa. Ainakin palautusjuomaa suosittelisin käyttämään. Search auttaa näissäkin.

5. Punttitreenin ei tarvi kestää kahta tuntia, reilu tunti riittää kun tekee riittävällä intensiteetillä järkevän määrän sarjoja.

Painon nousu palstalaisilla
Kuinka paljon naturaali voi saada massaa vuodessa?

Millaisia ruokavalioita palstalaisilla?
Ruokailuneuvoja

Palautusjuomaa kannattaa alkaa käyttämään jo alusta alkaen.
Mistä aineista palautusjuoma kannattaa sekoittaa
Halvat proteiinit
Viking Power vai Reco
Minkä valmistajan lisäravinteita käytetään tällä palstalla

Vinopenkki saavat useimmat parhaan tunteen rintalihaksiin. Nyt en tiedä, tarkoitatko Peck Deckiä vai jotain rintaprässiä, joten en siihen perehdy sen enempää.
Rintatreeni
Penkki ja kapea penkki

Vapaat painot vai koneet?

-Paljonko & kauanko vatsalihaksia tulee treenata, jotta ne saa näkymään? Minkä tyyppisiä (rutistukset, ylä-/ala-vatsalihakset, sivuttaiset, ristikäännöt[tai mikä olikaan])?
Vatsalihakset saa näkyviin vain laskemalla kehon rasvaprosenttia.
Vatsalihakset
Vatsatreeni painojen kanssa
Masusta eroon
Vatsatreenistä

Tästä päästäänkin siihen miten laihduttaminen & lihasten kasvattaminen samanaikaisesti vaikuttaa ja miten nämä pitäisi ottaa huomioon?
Yleisesti on lähes mahdotonta samalla kasvattaa lihaksia (johon tarvitaan energiaa) ja laskemaan kehon rasvoja (missä poltetaan energiaa). Kultaisen keskitien löytäjä on todellinen mestari. Paremminkin kannattaa ensin laihduttaa läskiä pois ja samalla käydä salilla ja sitten, kun on mieluisassa kehon tilassa, niin alkaa syömään enemmän ja kasvattamaan lihaksia.

Syytä kiusalliseksi kaveriksi, jos haluat, mutta kyllä searchilla löytää, jos ei ole housut tulessa ja kiire kasvaa viikossa isoksi. Ja jos ei SUORAAN omaan kysymykseen ole vastausta, niin voit tosiaan iskeä uuden kysymyksen keskelle vanhaa viestiketjua. Se, että ei jaksa etsiä, ja odottaa, että täällä vastaillaan heti ziljooonaan kysymykseen, niin , kuten sanoit:

Originally posted by Karoj:
Syytä laiskaksi, sitä saatan ollakin.

Mixulla meni mielettömän paljon aikaa kun käytti searchia Karoj:n puolesta!! Threadin aloittamisesta on jo kohta tunti! :mad2:

;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
COBOL- kurssilla ehtii surffailla =D

Ai niin - Karoj, jos vielä jäi asiat epäselväksi - NYT niistä voi kysyä hyvällä omallatunnolla, kun on käyty searchilla palsta läpi. :D

Hyvä, toivottavasti päivä parani.
Kuten sanoin, ymmärrän kyllä että hermo menee jos joka ikistä turhintakin asiaa pitää erikseen kysyä. Itselläni ei kuitenkaan ole koskaan ollut ongelmia uuden tyypin avustamisessa mikäli tällä vaikuttaa olevan asiallista kysyttävää senkin edestä ettei välttämättä tohdi sitä itse etsiä. Mitä tuon searchin käyttöön ylipäätänsä tulee niin monessako forumissa tulisi edes tehdä omia threadeja enää parin kuukauden olemassaolon jälkeen, kun silloin luultavasti löytää searchilla jo vastauksen mihinkä tahansa ihmettelemäänsä asiaan? En ole juuri aiemmin saanut tällaista vastausta asialliseen kysymykseen. Ja kyllä, olen todellakin jäsenenä monessa keskusteluforumissa ja tämä on oma kokemuspohjainen päätelmäni. Ehkäpä lihakset ja aineet aiheuttavat tämän erikoisen aggression. Olen NIIIIN pahoillani siitä että pistin mielestäni hyvästä syystä kysymyslitanian pystyyn. No, asiavastausta tuli, asiallistakin jonkin verran. Ja samahan se kai loppujenlopuksi on miten se tieto tulee, kunhan tulee.

Tarkistan nuo linkit töistä päästyäni. Kiitokset niistä.

EHKÄPÄ

Ehkäpä meidän pitäisi opetella uusi käytösmalli:
Aina, kun joku kysyy näitä "vanhoja" asioita, niin ei sanotakaan, että "käytä Searchia", vaan haetaan itse searchilla se kyseinen (tai pari linkkiä) ja postataan ne. Jos ei itsekään jaksa käyttää searchia, niin turha sitä on käskeä toisen kaverinkaan etsimään. Mm. itse toimin juuri tämän periaatteen vastaisesti, kun 1. kerran vastasin Karon viestiin. "Käytä searchia." Nyt tiedän paremmin, ja olen ihanampi ihminen jatkossa.

Edit: Muutama palstalainen jo käyttää tällaista ajatusmallia - kunnia heille.

Re: EHKÄPÄ

Originally posted by Mixu
Ehkäpä meidän pitäisi opetella uusi käytösmalli:
Aina, kun joku kysyy näitä "vanhoja" asioita, niin ei sanotakaan, että "käytä Searchia

Lisäystä tuohon, että mun mielestä voi kysymyksen antaa vaikka olla ilman omaa vastausta, ellei keksi mitään sanottavaa. Ehkä siihen parin-kolmen tunnin kuluessa joku viitsii vastauksen väsätä.
Ja jos se vielä vaikka neljän tunnin kuluttua on vailla vastauksia, niin sitten voi mainita asiasta, että söörtsillä löytyy...

Ja tuo linkkien itse etsiminen ja postaaminen on varsin hyvä ja kiva asia, niin kauan kuin joku sitä jaksaa toisen puolesta tehdä.

Ehkäpä lihakset ja aineet aiheuttavat tämän erikoisen aggression.

:mad2:

Ps. ;)

Itselläni ei kuitenkaan ole koskaan ollut ongelmia uuden tyypin avustamisessa mikäli tällä vaikuttaa olevan asiallista kysyttävää senkin edestä ettei välttämättä tohdi sitä itse etsiä.

Mutta jos kaikki 10 päivässä rekisteröitynyttä aloittelijaa panee ihan samat kysymykset muutaman tunnin välein, ei sekään ole kivaa...

Originally posted by Andy
[BMutta jos kaikki 10 päivässä rekisteröitynyttä aloittelijaa panee ihan samat kysymykset muutaman tunnin välein, ei sekään ole kivaa... [/B]

Joo, mutta tässä tapauksessa sellaiseen vastaaminen vain pitää sitä "turhaa" threadiä kauemmin ylhäällä...

Eli jos joku jaksaa vastata itse kysymykseen, vastatkoon. Ja jos kukaan ei jaksa vastata, niin ehkä asianosainen alkaa itsekin miettimään, että olisiko jotain voinut tehdä paremmin ---> opettelee ehkä söörtsin käytön...

Kyllä se on sillai et kysypä melkein mitä vaan niin yleisin vastaus on että eti searchilla. Tämä on ihan hyvä homma että paikka ei täyty samoista kysymyksistä mutta joskus voisi vastata suoraan siihen kysymykseen niin sais just tarkasti sen tiedon mitä tarvii. Searchilla löytyy kyllä paljon tietoa mutta ei aina just tarkalleen sitä mitä tarvii...

"Paras vinkki"

Omasta mielestäni paras vinkki on, että "älä ahnehdi liikaa". Voimaa ja massaa ei yksinkertaisesti saa pikakurssina. Aloittelet ihan hissun kissun. Sitten kun peruskunto alkaa olla kohdallaan -4kk jaksolla varmaan jo on, jos ei ylikunto pukkaa päälle, niin voi mietiskellä, että kiinnostaako laji elämäntapana.

Itse olen treenien alussa kyllä aloittanut kevyemmin; oikeastaan on palautunut paremmin ja alkukehitys on ollut nopea.

Hei ettikää searchilla kommentteja searchin käytön spekuloinnista niiltä kymmeniltä threadeilta joissa asiaa on vatkattu. Ei tarvitse itse kirjoittaa tähän mitään. Linkki riittää. ;)

-K

Back
Ylös Bottom