4D: Unta etsimässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Daug
  • Aloitettu Aloitettu
Nukahtamista ei koskaan pitäisi edesauttaa parilla tai edes yhdellä alkoholiannoksella kahdesta syystä: ensinnäkin unen laatu heikkenee silloin, eli aivan sama nukahdatko kaksi tuntia aikaisemmin vai et. Toisekseen siihen saattaapi ehdollistua, ja kenestä hyvänsä tulee helposti alkoholisti...

Itse en ole koskaan isommista univaikeuksista kärsinyt, pystyn nukkumaan lähestulkoon missä hyvänsä. Mutta yleensähän sitä neuvotaan unihäiriöisille rentoutumisharjoituksia ja sitä, että vaikka olisi nukahtanut lopulta kello 5.30, herää silloin kello 7.00 kuin aina muulloinkin, myös viikonloppuisin.

Voisin myös ajatella, että jos herää jotain tuntia-paria ennen kuin pitäisi, ei kannata enää mennä nukkumaan vaan vaikka lähteä lenkille. Eiköhän sitä ehdollistuisi siihen, että nukkuu yön läpeensä, kun keho ajattelee, että ei helvetti, jos nyt, herään, täytyy taas mennä aamulenkille tms.

ja kaikesta kofeiinista lienee myös syytä luopua.

Saattaa muuten tuntua melkoiselta besserwisserismiltä tämäkin kirjoitukseni, kun itse nukun kuin tukki, mutta olen aiheesta aika paljon lukenut kun muutama läheinen nukkuu 5 h yössä, napsii nukahtamislääkkeitä ja on valveilla ollessaan kuin takapuoleen ammuttu karhu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Elcaco sanoi:
Tässä muutaman viikon ajan olen kylläkin herännyt joka yö pariinkin otteeseen. Toivottavasti tuosta ei tule tapaa.

Eikös tuo ole periaatteessa hyvä. Kasvuhormoonia erittyy enemmän.

Saman tyyppiset unenlahjat kuin DHA:lla. Eipä ole juuri koskaan ollut unensaantivaikeuksia, iltaisin menee alle 10min, kun nukkumatti saapuu ja nukun yleensä sen kahdeksan tuntia. Vessassa tulee kyllä yöllä juostua, mutta toimenpiteen jälkeen nukahtamiseen menee n. minuutti :) Tuo yöllinen vessassa ravaaminen tuntuu olevan enemmän opittu tapa kuin todellinen tarve :rolleyes:

Päiväunet onnistuu nykyään helposti tarvittaessa eivätkä vaikuta juuri mitenkään yöuniin. Elimistö on tosin aina ollut kova vaatimaan unta. Kahdeksan tunnin yöunet ovat juuri ja juuri riittävät, siihen lisäksi muutamana päivänä viikossa reilun tunnin päiväunet niin tuntuu olevan riittävästi unta kuupassa.

Tuo jäsenten puutuminen on tosiaan melko vekkulia. Erään kerran pomppasin sängystä puhelimeen ja siitä suoraan poskitangoa ottamaan lattiamaton kanssa, kun toinen jalka olikin tunnoton. Siinä ihmetteli puoliunessa, että mitäs helv... :D

PorinKarhu sanoi:
Mulla on kanssa aika usein semmonen olo nukkumaanmennessä että alkaa ajattelemaan asioita ja siinä meneekin sitten puoli yötä. Olispa se hienoa saada heti unta tai pystyä nukkumaan päivällä...

Itselläni on ollut paljolti sama ongelma, eli menee ja menee aikaa eikä uni tule. Lisäksi vielä herään aamulla todella helposti, jonka jälkeen en unta enää saakkaan.

Vähään aikaan ei kyllä ole ollut iltaisin nukahtamisongelmia, itseasiassa emäntä on jopa huomautellut siitä kun olen tipahtanut nukkumaan mennessä alta aikayksikön :) Tähän on luultavasti vaikuttanut lisääntynyt ulkoilu (etenkin pyöräily, jota tulee harrastettua jopa 50km päivässä), sekä myös illalla otetut vitamiinit ja mineraalit (sinkki, magnesium, b-vitamiini, kalaöljy, toisinaan l-tryptofaani).

Vielä kun nuo aamulla heräämiset 6h yöunien jälkeen saisi loppumaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom