4D: Unta etsimässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Daug
  • Aloitettu Aloitettu
Selällään nukkuminen on hemmetin vaikeaa. Joskus ala-asteella oli sellaiset yöhammasraudat, että olisi pitänyt nukkua selällään. Ei pahemmin tullut nukuttua, aina kyljellään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mullakin joku pakkoliike että kyljelleen pitää kääntyä, ei vaan selälleen saa nukuttua. Ihme juttuja...

Sit hifistelyy. Paljos pitäis ottaa hiilareita ja minkätyyppisiä että sais unta paremmin, mutta ne ei kuitenkaan kertyis läskiks tai katkasis kasvuhormonin eritystä?

Heitin juttuni tänne kun en viittinyt kokonaan uutta threadia tehdä...

Eli viime yönä olin ilmeisesti nukkunut jotenkin hämärästi käteni päällä, koska herätessäni joskus klo:04 (nousin istumaan sängyssä), toinen käsi oli kuin "kuollut". Oli aika häröä nostaa toisella kädellä eloton siima ylös ja tuntea sen heiluminen olkapäässä... sitten kun alkoi tietoisesti liikuttamaan sormia, sormet alkoivat pikkuhiljaa liikkua ja veri kiertämään kädessä. Tuntemus oli kuitenkin aika vittumainen, vaikka tietääkseni nykyisin saman tyylistä puudutusta käytetään joidenkin leikkausten yhteydessä.

Olen kuullut joiltain kavereilta joskus juttua tohon liittyen ja kiinnostaisi tietää faktaa tms. kokemuksia kyseisenlaisista tilanteista.

Parhaiten alkaa väsyttää ku käy salilla illasta ja tekee sitte kunnon treenit :evil: , mutta ongelma onkin että salin jälkeen pitäis syödä hiilaripitoinen lounas ja jos ei heti kun alkaa väsyttää käy nukkumaan niin se menee ohi. Sitte ei tuu unta seuraavaan 6 tuntiin. Voi olla "vähän" epäselvää tekstiä kun väsyttää :arvi:

Kuten jo sanoin chatissa pari tuntia sitten, join päivällä yhden lasin kylmää vettä ja siitä tuli kurkku kipeäksi. Näinkin pieni asia ja siihen liittyvä vitutus voi viedä yöunet. Tää kello 2 aamuyöllä alkaa olla ainakin minulle sellainen aikaraja että tämän jälkeen on turha enää kuvitella nukkuvansa täydet 8 tuntia. Siispä otan nokoset ja nukun loput huomenna iltapäivällä. Hyvää yötä! ;)

Proteos sanoi:
Eli viime yönä olin ilmeisesti nukkunut jotenkin hämärästi käteni päällä, koska herätessäni joskus klo:04 (nousin istumaan sängyssä), toinen käsi oli kuin "kuollut". Oli aika häröä nostaa toisella kädellä eloton siima ylös ja tuntea sen heiluminen olkapäässä... sitten kun alkoi tietoisesti liikuttamaan sormia, sormet alkoivat pikkuhiljaa liikkua ja veri kiertämään kädessä. Tuntemus oli kuitenkin aika vittumainen, vaikka tietääkseni nykyisin saman tyylistä puudutusta käytetään joidenkin leikkausten yhteydessä.

Mä nukun aina ihmeellisissä asennoissa joten tuttua on. Kyllähän se aina aamulla jaksaa vähän aikaa viihdyttää.

kellä täälä on muka vaikeutta saada unta... hooh.. tulin just koneelle ku ei uni maistunu vaikka pari tuntia pyörin sängyssä :zzzz:

Joo, eipä tuo uni juuri maistu. Pari tuntia nukuin ja hikimärkänä heräsin. On taas turhaa yrittää mennä nukkuun, mutta pakko sitä on mennä sänkyyn pyöriin pariks tuntii...

Syitä nukahtamisvaikeuksiin on hyvä etsiä pakkotoistosta, koska mä luulen että pakkotoisto on jo itsessään se syy. :hyper:
Nimittäin mä oon ainakin huomannu, että kun tuijottaa tota kirkasta skriinii pari tuntii ennen nukkumaanmenoaikaa, niin ei saa millään unta. Yleensäkin suositellaan että ennen nukkumaan menoa pitäis ottaa chillisti ja "valmistella" kehoa nukkumistilaan. Kumminkin tästä ruudun kattomisesta jää jokin "valveustila" päälle. Sama on muuten treenauksenkin suhteen. Heti treenin jälkeen uni ei tuu, ei vaikka miten se Wildemarin hassunhauskahkonuninen Nukku-Mattinen tulis heittääpeittää niitä univitunhiekkasia mun simppuihin.

ps. Mike, eiks Pakkotoistosta voitais tehdä mitään päivälehteä? Se kun olis hyvä iltalukemisena, et sais unenpäästä kiinni! Vaikka kaikki edellisen päivän postaukset olis siinä? :david:

Ruudun tuijottaminen ei vaikuta mulla nukahtamiseen. Treenit nyt tulee suoritettua hieman aiemmin illalla joten siitä ei ole kokemusta. Kahvi nyt piristää jonkin verran mutta ei estä nukkumista jos niin haluan. Maha täynnä en pysty nukkumaan ja tämä johtuu pelkästään nukkumisasennosta eli mahallaan ei onnistu. Karsea nälkäkään ei vaikuta nukahtamiseen, mutta saattaa herättää yöllä joten pientä iltapalaa tulee syötyä jos jaksaa jääkaapille raahautua. Kämpän lämpötila vaihtelee 18-30 asteen välillä ja ei sekään juurikaan vaikuta nukahtamiseen. Sama peitto kesät talvet, joten peiton alla vakiolämpötila. No kesällä peitto ehkä hiukan jalkojen päällä jos sitäkään.
Nämä ulkoiset tekijät osaan jo sulkea aika hyvin pois, joten ne eivät enää haittaa nukahtamista.

Selällään en osaa nukkua mutta joskus on pakko ja silloin kestää pienen ikuisuuden (yli 10 min) tuo nukahtaminen.

Mahallaan on tuota nukahtamista harjoiteltu jo niin monta vuotta/vuosikymmentä että se alkaa jo sujua. Pikkuhiljaa olen napsinut sekunteja pois ja näitä viimeisiä ei enää taida saada pois eikä ole kyllä tarvettakaan. Kuukaudessa on ehkä pari päivää kun nukahtaminen kestää yli 10 sekuntia.

Tuo ei tietenkään onnistu milloin tahansa. Elimistö kertoo mulle milloin on hyvä aika mennä nukkumaan. Tämä vaihe kestää noin puoli tuntia ja jos menen tuona aikana nukkumaan niin tiedän että halutessani se on tuo 1-5 sekuntia kun nukahtaminen tapahtuu. Ei vaikuta stressi, pääkipu ym. syyt tuon pidentämiseen. Jos haluan lukea kirjaa sängyssä niin vältän tätä aikaa.
Jos jätän välistä tuo puolen tunnin 'nukahtamisikkunan' niin sitä seuraa noin tunnin jakso jolloin on paljon vaikeampi nukahtaa. Kun tuo nukahtamisikkuna kuitenkin tulee uudestaan sen jälkeen niin odotan yleensä sitä.

Päiväunia en osaa nukkua, silloin tulee pyörittyä se puolituntia ilman tulosta, mutta se on seuraava 'harjoituskohde'. Joskus tuo on kyllä onnistunut ja se vähentääkin mukavasti yöunen määrää, mutta onneksi nukahtamisen nopeuteen se ei vaikuttanut.

Eli lyhyesti
Jos/kun saan valita nukahtamisajankohdan illalla niin nukahtaminen kestää muutaman sekunnin. Jos menen jonkun tv-ohjelman jälkeen tai muuten vaan satunnaiseina hetkenä nukkumaan niin tuo nukahtaminen on jo paljon vaikeampaa, kestää yleensä 1-10 min. Joskus todella harvoin (pari kertaa vuodessa) tulee pyörittyä useita tunteja, mutta niistä syistä ei sen enempää.

Päiväunet on sitten asia erikseen. Sen verran vähän on ollut mahdollisuuksia 'treenailla' joten elimistö panee hanttiin parhaansa mukaan vaikka tuntuukin että olisin tosi väsynyt. Noita puolen tunnin väsytystaisteluja tulee välillä käytyä, osa johtaa tulokseen ja osa ei. Tuohon alle puolen minuutin olisi päästävä, sillä ei ole aikaa pyöriä turhaan kymmeniä minuutteja alkuillasta.

Ja noita käsien puutumisia tapahtuu aina silloin tällöin. Ainahan sitä hieman säikähtää mutta noihin tottuu. Jos säikähdät kunnolla niin varo lyömästä tuota kättä mihinkään, sattuu kyllä ihan kunnolla sitten kun tunto palautuu. Ja tuohon puutumiseen herää kyllä riittävän ajoissa jos ei ole ihan pelti kiinni, joten puolen minuutin päästä käsi on jälleen kunnossa ja voi jatkaa nukkumista. Saattaahan se olla puoli vuottakin hieman poissa pelistä, jos ei kännissä tajua siirtyä pois käden päältä (näin muistelisin joskus jostakin lukeneeni).

DHA sanoi:
Eli lyhyesti
Jos/kun saan valita nukahtamisajankohdan illalla niin nukahtaminen kestää muutaman sekunnin. Jos menen jonkun tv-ohjelman jälkeen tai muuten vaan satunnaiseina hetkenä nukkumaan niin tuo nukahtaminen on jo paljon vaikeampaa, kestää yleensä 1-10 min. Joskus todella harvoin (pari kertaa vuodessa) tulee pyörittyä useita tunteja, mutta niistä syistä ei sen enempää.

Ompas hyvät unenlahjat,
mä oisin valmis tappamaan jos saisin tollaset unenlahjat :evil: .
Yleensä kestää itsellä +30 min - useisiin tunteihin.
Jossain muualla kuin omassa sängyssä kestää vielä kauemmin, samoin meluisat paikat tai junat/bussit/lentokoneet ei mitään saumaa nukahtaa.

Meikä on semmonen että nukahan melkein heti (max. jotain 10min) ainakin yleensä ehkä kerran kuukaudessa menee 15 - 1h ku nukahdan. Uneni on syvää valoja saa räpsytellä hakata vasaralla sun muuta. Ja kuulemma mun kanssa on kiva porista ku nukun :D

Mulla on ollu unettomuutta muutamia kertoja.. Ekalla kerralla rupesin viikon unettomuuden jälkeen ottamaan iltaisin 2-4 olutta, ja tehoshan tuo.. Pari kuukautta sitten oli myös unettomuusjakso. Neljäntenä yönä kun olin jo nelisen tuntia kerennyt sängyssä pyöriä, muistin kaverin kertoman kikan; nostaa sängyn päätyä (siis sitä päätyä missä oma pää lepää) noin viisi senttiä ylemmäs. laitoin pari opinto-opasta molempien sängyn jalkojen alle, pää tyynyyn --> :zzzz:

En oikein uskonut että tuolla olisi vaikutusta, kokeilin sitä vaan kun en muutakaan keksinyt enää.. Suosittelen, paljon halvempaa kuin oluen ottaminen. :thumbs:

Vähän omituiselta tuntuu aamulla, mutta eipähän tarvi vatsalihaksiakaan niin paljon vaivata ylösnoustessa.. ;)

Kuollut käsi on hassu joo, ja kun sen toisella kädellä nostaa pystyyn ja se siitä kaatuu naamalle niin on vähän :david: fiilis..

Pitää nyt mainita, kuinka hyvillä unenlahjoilla siskoani on siunattu. Sisko asuu englannissa ja meni aamuisin kaverin kanssa 2-kerroksisella bussilla kouluun tai johonki...joka tapauksessa hänellä oli kuitenkin aina tapana nukkua se bussimatka SEISAALTAAN bussin 2. kerroksessa tolppaan nojaten. Perillä kaveri sitten herätti hänet...ja bussimatka oli ehkä n.15min. Itte ku ei pysty ees kotona nukahtamaan sänkyyn vartissa, vaikka olis kuinka väsy...

Tämä kyseessä oleva dokumentti oli hiukan hölmö omasta mielestäni. Dokumentin tekijä oli hiukan ahdasmielinen, eikä oikeen tuntunut antavan mahdollisuutta muulle kuin sille minkä itse oletti toimivan. (tämähän on siis oikeassa elämässä ok, mutta ei dokumentissa.)

Itellä on hyvinkin tasainen unirytmi, mutta se on kovin kaukana normaalista. Nukahdan yleensä siinä 04:00-07:00 ja heräilen siinä 13:00 - 14:00 kieppeillä. Tämä siis silloin kun on loma, tai vastaava velvollisuusvapaa aika. Kun käyn töissä, nukun suunnilleen joka toinen yö. Ensin valvon yön, sitten töihin, helvetin väsyneenä himaan, noin yheksältä illalla petiin, ja sitten vaan kierros uusiksi. Vaikeuksia vain tuottaa se että jaksaa hillua oikeesti hereillä yheksään asti. Olen kokeillut korjata rytmiä kahdella erilaisella unilääkkeellä, urheilulla, kaljalla, todella tylsien ohjelmien katselulla jne. jne. Mutta tuntuu vain siltä että kehon mielestä nukkumaan kuuluu mennä vasta 06:00. Onneksi täällä on sentään sali jossa voi olla 02:00 asti!

Mullakin on tuo käsi puutunut muutamaankin otteeseen. Onhan se aina ihan hassu fiiilis, mutta jaloilla tuo ei olekaan niin kivaa. Kerran kun olin herännyt ja istuin sängyn laidalla tyyny sylissä, niin satuin nukahtamaan istumisasentoon pää jalkojen päällä. Heräsin siitä n. 10min kuluttua ja kaaduin maahan yrittäessäni nousta seisomaan. Oli se mukavaa maata mahallaan, kun jalat olivat turtana, ja tunto pikkuhiljaa palasi tuli kauheat suonenvedot. Oli kokemuksen arvoinen suoritus:D

Vähän samantapainen juttu tapahtui pienempänä koira sylissä sohvan päällä. Silloinkin kaaduin maahan, kun polvet eivät liikkuneet. Se oli oikeasti hauska fiilis:)

Meitsillä ollu aina suhtkoht hyvät unenlahjat, se on vaan jännä juttu että selällään maatessa ei uni tule sitten millään silmään :)

Eihän yhden käden puutuminen ole mitään, muttakun kellon soidessa makaa mahallaan ja molemmat kädet on puutuneet tunnottomiksi. Yritä siinä sitten nousta pystyyn. Olo on kuin hylkeellä ja pitää jotenkin kieriä pois sängystä.

Saan kyllä unen, mutta saatan yön aikana herätä useampiakin kertoja, vilkuilen kelloon ja siitä tulee se stressi "luoja, enää viisi ja puoli tuntia aikaa nukkua" "puol tuntii vielä". Painajaiset olivat aikaisemmin arkipäivää. Painajaisia näen vain yksinnukkuessani, jos vieressä on oma kulta, niin ei ole huolta niistäkään :)

Päiväunia opin nukkumaan viime talvena aina kun oli puolikin tuntia aikaa torkahtaa :rolleyes:

Yksi minun kaveri (tällä kertaa todellakin kaveri) oli nukahtanut kätensä päälle ja aamulla kun se heräsin niin se luuli että sen oma käsi oli sen vieressä nukkuvan kaverin käsi(eihän se tiennyt että se oma oli kun ei olut tuntoa ollenkaan)sitten se oli sitä siinä heilutellut ja kohta oli hiffannu että EI PERKELE :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom