4D: Unta etsimässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Daug
  • Aloitettu Aloitettu
Oli aika mielenkiintonen dokumentti. Itsellä kans ongelmia saada unta :curs: ehkä pitäis alkaa jotain siestaa viettämään :)

Pitäis kyllä panostaa enemmän nukkumiseen. Ehkä kehittyis nopeemmin jos nukkuis enemmän kun 6-7h :rolleyes:

edit: nyt nukkumaan :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos menen nukkumaan päivällä edes puoleksi tunniksi, niin on yöllä todellisia vaikeuksia nukahtamisessa. Siksi en oikein tuota siestaa suosittele. Olisihan se kyllä ihan kiva nukkua aina päivällä tunnin pari.

Tulihan toi joo katseltua. Onneksi en kärsi minkään moisista unensaantivaikeuksista. Päivisin tulee usein otettua parin tunnin unet ja silti ennen yhtätoista nukkumaan. Uni tulee samalla sekunnilla, kun pistää pään tyynyyn, ja siitä olen hyvin kiitollinen. Tässä muutaman viikon ajan olen kylläkin herännyt joka yö pariinkin otteeseen. Toivottavasti tuosta ei tule tapaa.

No ite menen aamulla nukkumaan ehkä joskus 0400-0800 aikoihin ja herään aina joskus 1500.

Pitäs tää unirytmi saada kuntoon ja pysymään kunnossa..Eipä oikein onnistu, jo pari vuotta häirinnyt sama paska ongelma

Mulla on kanssa aika usein semmonen olo nukkumaanmennessä että alkaa ajattelemaan asioita ja siinä meneekin sitten puoli yötä. Olispa se hienoa saada heti unta tai pystyä nukkumaan päivällä...

Jaa pitää tästä lähteä tarmokkaana päivän uusiin haasteisiin 3h yö unilla!Tuo dokumentti oli täysin perseestä,siinä ei taidettu puhua juurikaan lääkkeistä vaikka ne nyt taitaa olla hieman oleellisempi hoito kun joku armeejan kehittämä ultra pehmeä paska sänky.

Elcaco sanoi:
Uni tulee samalla sekunnilla, kun pistää pään tyynyyn, ja siitä olen hyvin kiitollinen.

No minulla se kestää ja kestää, pitää monta kertaa kääntää kylkeä ennen kuin tulee.....

:nolo:

protsku sanoi:
No minulla se kestää ja kestää, pitää monta kertaa kääntää kylkeä ennen kuin tulee.....

:nolo:
No en minäkään aivan ihmemies ole, eli ei se uni nyt aivan niin nopeasti tule kuin tossa kehuskelin, mutta ei siihen kymmentä minuuttia pidempään yleensä mene..

Elcaco sanoi:
ei se uni nyt aivan niin nopeasti tule kuin tossa kehuskelin, mutta ei siihen kymmentä minuuttia pidempään yleensä mene...

No mulla on jostain syystä sellaista että saatan kääntää kylkeä yli tunnin ajan ennen kuin rupeaa uni tulemaan. En viitti ruveta syömään siihen mitään unilääkkeitä koska tää on ollut aina näin ja olen jo tottunut siihen että nukahtaminen ei tapahdu kovin nopeasti. Tuleepahan usein mietittyä päivän asioita siinä nukahtamista odotellessa sitten!

:D

Perkele sentään, jäi kattomatta toi. Mä kärsin unihäiriöstä tai ainakin jonkinlaisista uniongelmista. Päivällä ihan kuutamolla: väsynyt, 'epärealistinen olo' jne ja sitten kun tulee ilta ja meen nukkumaan niin uni ei vaan tule :(.

Koitettu on monenlaista jippoa. Sängyn vaihto, myöhään nukkumaan aikaisin ylös, nukahtamislääkkeet, jne.. Ainoa mistä on ollut jonkin verran apua on nukahtamislääkkeet (ihme ;)), mutta niittenkin apu on aika marginaalinen kun herää klo. 3.00 ja sen jälkeen aina tunnin välein :(.

Syynä taitaa olla stressi, jonka aiheuttajaa koitan tässä helvetin väsyneenä poistaa.

Jakob sanoi:
Perkele sentään, jäi kattomatta toi. Mä kärsin unihäiriöstä tai ainakin jonkinlaisista uniongelmista. Päivällä ihan kuutamolla: väsynyt, 'epärealistinen olo' jne ja sitten kun tulee ilta ja meen nukkumaan niin uni ei vaan tule :(.

Vähän sama juttu mulla. Aina siinä klo 19-20 välillä nukuttaa ihan helvetisti, ja jos en nuku niin se menee ohi enkä saa taas illalla unta. Jos taas nukun, niin on taas sama juttu. Pitäis varmaan nukkua aamuun asti. Ei vaan viittis mennä niin aikaisin nukkuun.

Oman kokemuksen mukaan uni ei tule jos ajattelee arkisia asioita ellei ole sitten aivan rättiväsynyt, jolloin uni tulee vaikka yrittäisikin panna hanttiin. Parhaiten unen saan kun en ajattele yhtään mitään. Odotan vain että ajatukset alkavat tulla itsestään. Sellaisia esiunia tavallaan. Monesti alkavat jollain lauseilla jotka "kuulen" pääni sisällä, mutta joita en ole tietoisesti muodostanut.

darvinisti sanoi:
Oman kokemuksen mukaan uni ei tule jos ajattelee arkisia asioita ellei ole sitten aivan rättiväsynyt, jolloin uni tulee vaikka yrittäisikin panna hanttiin. Parhaiten unen saan kun en ajattele yhtään mitään. Odotan vain että ajatukset alkavat tulla itsestään. Sellaisia esiunia tavallaan. Monesti alkavat jollain lauseilla jotka "kuulen" pääni sisällä, mutta joita en ole tietoisesti muodostanut.

Näinhän se tuntuu olevan. Varsinikin jos on stressiä koulun tai työpaikan takia niin unen saaminen on ainakin itselleni yhtä helvettiä. Ensin kestää monta tuntia että saa unen päästä kiinni ja kun viimein onnistuu niin näkee unta jostain työtouhusta... :(

Useasti kun illalla syö vaan protskua ja rasvaa eikä ollenkaan hiilaria niin on vaikeeta saada unta, tai saatikka että menisi nälissään nukkumaan.

Jakob sanoi:

Tuo ongelma on melko samanlainen kuin minulla. Menen nukkumaan yleensä puolilta öin, vaikka mun energisin vaihe vuorokaudesta sijoittuu kello 22-02 välille. Siinä siis menee yleensä parisen tuntia unensaamisessa. Sitten nukun ns. koiranunta, eli heräilen tämän tästä, näen painajaisia yms. Herään ainakin kolme kertaa yössä säännöllisesti, onneksi useinmiten uudelleen nukahtaminen on helppoa. Aamulla sitten väsyttää tietty ihan vitusti kun on paskasti nukuttu yö takana, tosin yleensä pakotan itseni heräämään kello 7-9 aikaan, riippuen siitä monelta opinnot alkavat. Joskus sitten tulee otettua univelkoja takaisin ja nukuttua johonkin kello 15-16. Poissaolojahan se tietää. Ja muutenkin koulu vähän (itseasiassa paljon) kärsii, kun oon niin totaalisen koomanen ja väsynyt koko päivän, vasta illalla rupeaa keho ja mieli toimimaan. (Ja silloin pirteällä keholla ei tee mitään, kun ei ole muijaa eikä gym ole auki ja pirteällä mielellä ei tee mitään, kun ei ole koulussa :D). Tosiaan aika paskamainen ongelma, koska vaikuttaa kaikille elämän osa-alueille.

Ja itse topicista, dokumenttia en valitettavasti nähnyt.

Ja loppukevennyksenä mainittakoon, että olen vitun hyvä valvoja. Otettiin kerran kavereiden kanssa kisa, kuka pysyy kauiten pystyssä. Mä olin ylivoimanen voittaja, joskus 50-60 valvotun tunnin jälkeen menin nukkumaan. Kliimaksi oli, etten saanut unta. :david:

osku sanoi:
Onko muilla kokemuksia tuosta?

Taustalla on idea siitä hiilareiden tuomasta piikistä verensokerintasojen nousussa, joka myös paraabelin mukaisesti laskee ja tuo samalla väsymyksen tunteen mukanaan.

Fittimiäisintä on se herääminen virtaamisentarpeeseen siinä palttiarallaa pari tuntia ennen herätyskellon soimista. Pääkin kun on selvitettävä unipöhnästä, jotta siihen arabialaiseen todella osuisi. Alkaa helposti ajattelemaan sitä, että tässähän tulee kiire yrittää nukahtaa, kun kohtapuolin joutuu kuitenkin heräilemään. Toisaalta mielessä pyörii, että jos nyt ei nukahda niin kuinka väsynyt sitä sitten ylösnoustessa on, kun nuo pari tuntia uupuu. Tämä etenkin, jos päiväohjelmaan sisältyy jokin erikoisempi tapahtuma. Iskee eräänlainen stressi, kun oikeastaan pitäisi olla mahdollisimman rentona ja tyhjentää aivot - antautua Nukku-Matin unihiekalle.

osku sanoi:
Onko muilla kokemuksia tuosta?

Ei pahemmin, mutta olen huomannut että kännissä uni tulee tosi helposti. Kai silloin on jotenkin rentoutunut. Ja pari kaljaakin edistää unensaantia kummasti.

Mulla on sitten taas sellanen mielenkiintoinen ongelmanpuolikas etten saa unta kuin mahallani. Jeps, luitte oikein, kyljellä sitä unta vaan ei tuu ja selällä ei toivoakaan. Muuten nukun kuin laho tukki... Ehkä se on jotenkin psykologista tai jotain. Toinen mitä ilman on vaikeeta saada unta on peitto. Peiton puuttuminen ei nyt sentään tee nukkumista mahdottomaksi, mutta vaikeuttaa selvästi.

Juup, taidanpa mennä ottamaan kunnon kauneusunet pötsilläni löhöten ja ihqupeittoon kääriytyen!

Welho sanoi:
Mulla on sitten taas sellanen mielenkiintoinen ongelmanpuolikas etten saa unta kuin mahallani. Jeps, luitte oikein, kyljellä sitä unta vaan ei tuu ja selällä ei toivoakaan. Muuten nukun kuin laho tukki... Ehkä se on jotenkin psykologista tai jotain.

Mulla taas menee niin, että nukkumaan mennessä on pakko köllötellä kyljellään n. 2-10min. Sen jälkeen selälleen nukkumaan. Ja uni ei tule jos menen suoraan selälleen makaamaan, silloin pyörii päässä se kylkiasento, joka on pakko suorittaa aina. Varmaan joku psykolookinen juttu. Jos meinaa koulujutut ym. paska pyöriä päässä, niin silloin nakkaan kuulokkeet päähän ja jotain musaa hiljaselle soimaan. Kännissä voin nukkua vaikka mitenpäin. :zzzz:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom