4D: Maailman älykkäin poika

Muista silti toki, että ympäristö vain mahdollistaa (tai päinvastoin). Kapasiteetti (olkoot se sitten taiteellista tai matemaattista) tulee geeneistä.

Juuri sen takia käytinkin sanaa moni enkä jokainen. Kenestä tahansa ei voi tulla ihan mitä tahansa, mutta moni potentiaalinen tapaus jää löytymättä, koska ympäristö ei mahdollista kehitystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, ja TOSIAANKAAN kaikki lapset ei voi saada edes yli 110 ÄO vaikka niille miten roudattais lapsena materiaalia nenän eteen opiskeltavaks. Suurin osa vaan kaivais nenää ja itkis mammaa, se on vaan todellisuus. Ihmettelen vaan kaikkia kateellisia jurputtajia jotka tyypilliseen suomalaiseen tyyliin väittää että "eihän siinä mitään ihmeellistä ja sitä paitsi toi on sosiaalisesti varmaa iha paska ja nostaa penkist 20".

Toi on ihan poikkeustapaus eikä siinä mun mielestä oo mitään "peiteltävää". Kyllä nää pikkuherrat jota tällä topicilla on meitä muita (luultavasti) paljon älykkäämpiä vähintäänkin tietyissä asioissa. Sen myöntäminen ei tee kenestäkään tyhmää. Pikemminkin se että sanotaan että "joo noi jätkät nyt on ihan vitsejä" kuulostaa yhtä dorkalta kun vanhojen akkojen väitökset "proteiinin vaarallisuudesta". :zzzz:

Täyttä asiaa puhut. Monille on vain vaikea hyväksyä tiettyjä asioita.....

Eipä olekaan, yritin vain kuulostaa viisaammalta kuin olenkaan. :david: :david:
Älä välitä...niin yrittää moni muukin tällä foorumilla.

Kyllähän tolla tenavalla lahjoja on vaikka se ei osaisikaan mitään muuta kuin ulkoaoppimansa rajatut jutut.

Juttelin muutaman Intialaisen kanssa niiden koulutussysteemistä ja yhteiskunnasta ja täytyy kyllä sanoa että tossa ohjelmassa näytettiin just sen kipeet puolet. "Work hard" on niille sitä, että muuta elämää ei olekaan, väestöä kun on se biljoona ja kilpailua riittää, niin meidän poikahan lukee vapaa-aikansakin. Ei tässä muuta kerkiä. Ja sitten kun valmistuu ja saa töitä niin pitääkin jo rahoittaa omien lasten iltapäiväopiskelut ja preppauskurssit, ala-asteelta lähtien. Ollaan niin systeemin vankeja että huhhuh.

Juttelin muutaman Intialaisen kanssa niiden koulutussysteemistä ja yhteiskunnasta ja täytyy kyllä sanoa että tossa ohjelmassa näytettiin just sen kipeet puolet. "Work hard" on niille sitä, että muuta elämää ei olekaan, väestöä kun on se biljoona ja kilpailua riittää, niin meidän poikahan lukee vapaa-aikansakin. Ei tässä muuta kerkiä. Ja sitten kun valmistuu ja saa töitä niin pitääkin jo rahoittaa omien lasten iltapäiväopiskelut ja preppauskurssit, ala-asteelta lähtien. Ollaan niin systeemin vankeja että huhhuh.

Toi on vielä pahempi japanissa jossa joihinkin eliittitarhoihin pitää hakea joskus 1-2 vuoden iässä, ja siellä sitten yritetään kehittää lapsista neroja jo lähes vauvaiässä, lapset viettävät siellä 12 tuntia päivässä ja saavat jopa läksyjä.

Se on mun mielestä ihan yliampuvaa eikä ihme että itsemurhaluvut varsinkin miespuolisten kohdalla on valtavia <----- (Linkki josta voit tarkistaa muitakin maita esim Suomi)vaikka maassa ei periaatteessa ole varsinaista köyhyyttä tai vakavia sosiaalisia ongelmia.

Kyllä elämässä voi pärjätä vaikka lapsena leikki hiekkalaatikolla ja oli ihan normaalissa tarhassa ja kuunteli nauhalta satuja muitten lasten kanssa ja ajeli pikkutraktoreilla. Väittäisin että toi on mielenterveyden kannalta jopa parempi vaihtoehto lapsen kasvattamiselle.

Pidä kuitenkin mielessä että tollasissa maissa kuten Intia tosiaan on niin paljon kilpailua (yli miljardi asukasta, tai biljoona kuten sen mainitsit) että ikävä totuus on se että ellei lapsesi ole nero niin on pakko saada huippuopiskelutuloksia jo pienestä lähtien että on mahiksia aikuisena saada kunnon opiskelupaikka ja duuni. Suomessa näin ei kuitenkaan (mielestäni) onneksi ole.

Älykkyys ei todellakaan varmista onnea, jostakin muistan lukeneeni, että hieman vähemmällä ÄO:lla varustetut on keskimääräistä tyytyväisempiä elämäänsä...:jahas:

Älykkyys ei todellakaan varmista onnea, jostakin muistan lukeneeni, että hieman vähemmällä ÄO:lla varustetut on keskimääräistä tyytyväisempiä elämäänsä...:jahas:
Tieto lisää tuskaa. Keskivaikeasti kehitysvammaiset ihmiset ovat onnellisimpia ja vähiten masentuneita. Paljon masennusta ilmenee lievästi kehitysvammaisilla, jotka ymmärtävät oman "vajavaisuutensa".

Tieto lisää tuskaa. Keskivaikeasti kehitysvammaiset ihmiset ovat onnellisimpia ja vähiten masentuneita. Paljon masennusta ilmenee lievästi kehitysvammaisilla, jotka ymmärtävät oman "vajavaisuutensa".

Mikähän tämä oli? Kehitysvamma voi olla myös ruumiillista, eikä älyllistä.

Ainakin itse allekirjoitan tuon, että helpompaa olisi, jos ei niin paljon ajattelisi. Sisarusparveamme on "siunattu" testien mukaan keskimääräistä suuremmalla älyllisellä potentiaalilla (useammankin muuttujan voimin) muttei se kenellekään onnea ole tuonut. Päinvastoin. Ainakin ihmissuhteissa aiheuttaa joskus ongelmia. Ja varsinkin sisarusten välillä.:D

...helpompaa olisi, jos ei niin paljon ajattelisi. Sisarusparveamme on "siunattu" testien mukaan keskimääräistä suuremmalla älyllisellä potentiaalilla (useammankin muuttujan voimin) muttei se kenellekään onnea ole tuonut.
:offtopic: missä testeissä sitä ollaan käyty, ihanko mensan testeissä vai ihan internetin omissa? :) Kannattaa aina muistaa että reippaasti suurin osa ihmisistä pitää itseään keskimääräistä älykkäämpinä. [lähde:joku intternetin höpinäpalsta joskus vuonna 1 ja 2]

Paltakseni alkuperäiseen aiheeseen niin kaveri varmasti on lahjakas ja puhkuu intoa opiskelulle. Jopa älyllisiä lahjojakin voi olla siunaantunut, mutta silti mielestäni kaveri ei olisi ansainnut titteliä "maailman älykkäin poika". Mitään konkreettisia tuloksia kaverin taidoista ja tiedoista ei ilmennyt. Ainoat olivat hemmon omat illuusiot ja ulkoaopitut mantrat joiden syvällistä hallintaa ei ilmeisestikään ollut. Siinä lopussa ne englantilaiset testaajat sanoivat, että kaveri on sanallisissa OMAAN ikäänsä nähden huippu, mutta kongnitiivisissa taidoissa ihan kätilö. Totesivat vaan, että oli varmaan kehittynyt nopeasti, mutta kehitys on taantunut ja ikäluokka ottanut kiinni. vrt. murrosikä 10-vuotiaana ja toisella 13-vuotiaana kumpi on fyysisiltä ominaisuuksiltaan parempi 12-vuotiaana ja mikä on tilanne 20-vuotiaana.

:offtopic: missä testeissä sitä ollaan käyty, ihanko mensan testeissä vai ihan internetin omissa? :) Kannattaa aina muistaa että reippaasti suurin osa ihmisistä pitää itseään keskimääräistä älykkäämpinä. [lähde:joku intternetin höpinäpalsta joskus vuonna 1 ja 2]

:D

Mensassa käytiin kääntymässä huvikseen sen jälkeen kun pikkusysteri kävi psykepuolella parantelemassa kuuppaansa ja siellä testattiin ja havaittiin nuo kyvyt matemaattiseen, avaruudelliseen hahmottamiseen ja verbaaliseen kyvykkyyteen. Myöhemmin kävin itsekin moisissa. Kyllä ne mensan testit oli siihen patteristoon verrattuna köykäisiä ja kapea-alaisia. Ja juu ei kaikki meistä mensan testeissä silti pärjänneet:rolleyes: Mikä´lienee sanomattakin selvä. Ja myös se, etteivät pärjänneet liittyneet kyseiseen lafkaan...;)

Paltakseni alkuperäiseen aiheeseen niin kaveri varmasti on lahjakas ja puhkuu intoa opiskelulle. Jopa älyllisiä lahjojakin voi olla siunaantunut, mutta silti mielestäni kaveri ei olisi ansainnut titteliä "maailman älykkäin poika". Mitään konkreettisia tuloksia kaverin taidoista ja tiedoista ei ilmennyt. Ainoat olivat hemmon omat illuusiot ja ulkoaopitut mantrat joiden syvällistä hallintaa ei ilmeisestikään ollut. Siinä lopussa ne englantilaiset testaajat sanoivat, että kaveri on sanallisissa OMAAN ikäänsä nähden huippu, mutta kongnitiivisissa taidoissa ihan kätilö. Totesivat vaan, että oli varmaan kehittynyt nopeasti, mutta kehitys on taantunut ja ikäluokka ottanut kiinni. vrt. murrosikä 10-vuotiaana ja toisella 13-vuotiaana kumpi on fyysisiltä ominaisuuksiltaan parempi 12-vuotiaana ja mikä on tilanne 20-vuotiaana.

Niimpä. Ota kuitenkin huomioon, että älykkyyttä voi olla monenlaista. Itse tosin arvostan käytännön älykkyyttä. Esim. poliitikot taas voivat olla hyviä sanallisessa älykkyydessä. Mielestäni ei ole älykästä painaa alas ihmistä käyttämättä myös kannustavia palautekeinoja. Toteamus siitä, että ei toi nyt ollut kummonenkaan ei ole mielestäni mitenkään korrekti semmoista ihmistä kohtaan, joka haaveilee hyvistä asioista. Reaaliteetit on hyvä tuoda julki, mutta ne eivät saa olla liian negatiivisia. Jos antaa palautetta, niin pitäisi olla joku keino tuottaa kannustavuutta esim. tämän pojan pyrkimyksille. Tittelit on perseestä, mutta niihinhän moni pyrkii.

Jos itse olisin kuunnellut nuorena liikaa mitä muut sanovat ja vielä uskonut heitä: en olisi koskaan saavuttanut niitä asioita mihin olen tosissani pyrkinyt. Ihmisten on hemmetin helppo lannistaa ihmisiä. Mutta niinhän se on, että kukaan toinen ihminen ei voi eikä saa tulla minun pyrkimysten, haaveitten ja unelmien tielle. Kyllä ne realiteetit sieltä sitten vastaan tulee ilman muitten kotisohvalta näppäilemiä viisauksia. Siihen ei tarvita "palautettiin äijä maan pinnalle" mentaliteettia. Uskon kannustamisen voimaan. :)

Niimpä. Ota kuitenkin huomioon, että älykkyyttä voi olla monenlaista. Itse tosin arvostan käytännön älykkyyttä. Esim. poliitikot taas voivat olla hyviä sanallisessa älykkyydessä. Mielestäni ei ole älykästä painaa alas ihmistä käyttämättä myös kannustavia palautekeinoja. Toteamus siitä, että ei toi nyt ollut kummonenkaan ei ole mielestäni mitenkään korrekti semmoista ihmistä kohtaan, joka haaveilee hyvistä asioista. Reaaliteetit on hyvä tuoda julki, mutta ne eivät saa olla liian negatiivisia. Jos antaa palautetta, niin pitäisi olla joku keino tuottaa kannustavuutta esim. tämän pojan pyrkimyksille. Tittelit on perseestä, mutta niihinhän moni pyrkii.

Jos itse olisin kuunnellut nuorena liikaa mitä muut sanovat ja vielä uskonut heitä: en olisi koskaan saavuttanut niitä asioita mihin olen tosissani pyrkinyt. Ihmisten on hemmetin helppo lannistaa ihmisiä. Mutta niinhän se on, että kukaan toinen ihminen ei voi eikä saa tulla minun pyrkimysten, haaveitten ja unelmien tielle. Kyllä ne realiteetit sieltä sitten vastaan tulee ilman muitten kotisohvalta näppäilemiä viisauksia. Siihen ei tarvita "palautettiin äijä maan pinnalle" mentaliteettia. Uskon kannustamisen voimaan. :)

Totta!

Oon kyllä aivan samaa mieltä. En oo toistaseks ikinä "palauttanu ketään maan pinnalle" enkä ikinä aiokkaan lannistaa ketään ihmistä, täysin paskaa käytöstä.

Mitäköhän ihmiset meinaa kun pitää vaikka tuntemattomiakin välillä mollata ihan livenä, pönkittää omaa egoa? Aikuiset ihmiset... Tulee vähän mieleen koulukiusaajat. Vaikka multa mikä 20 kiloa penkkaava kukkakeppi tulee kysymään neuvoja niin pikemminkin ajattelen että kiva että voi auttaa jotain joka tarvii apua, eikä "kalpi ny helvevettiin ipana haha mikä urpå"

Eri asia sitten jos joku haastaa riitaa ilman omia 'eväitä'. Kyl varmasti nauran jos joku riisitikkukynis tulee sanoo mulle "tapellaaks pelle" ja sanon että yritäs ensin kasvaa. Asiallisesti kuitenkaan ei ketään neutraalia ihmistä mun mielestä pidä pilkata, korkeintaan motivoida paremmaks siinä mitä se tekee. :whip:

Rain manista eli Kim Peekistä. Olishan se kiva muistaa tyyliin 95% lukemastaan. Toi äijä kun osaa raamatun suht hyvin, niin se ois varmaan hyvä väittelijä hihhuleita vastaan :)

Eilisen dokumentinkin poika on varmasti lahjakkaampi kuin 99% Helsingin lääkiksessä olevista (minä mukaanlukien :( ). Tuon ikäisenä en varmasti olisi tajunnut mitään niistä asioista, mitä tämä intialainen opiskeli, ihan sama miten olisi painostettu lukemaan.

Totta puhut... Otetaan nyt huomioon, että lapsi oli 12-vuotias. Aika paljon vaikutti ikäisiään fiksummalta. Oispa kiva kuulla, mitä pojalle kuuluu joskus 20 vuoden päästä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom