Elikkäs olen nyt käynyt salilla aktiivisesti n.7kk ja sinä aikana käyttänyt kokoajan 2-jakoista ohjelmaa (ohjelmaa olen kumminkin muuttanut n. puolessa välissä ja toistomääriä vaihtelen n. joka kolmas viikko) Olen käynyt 4 kertaa viikossa salilla, eli koko kroppa on tullut treenattua kaksi kertaa viikossa läpi.
Nyt kun ajattelin siirtyä 3-jakoiseen ohjelmaan, minua mietityttää se onko 4 treeniä viikossa (eli koko kroppa + 1/3 kropasta joka viikko) liian vähän? Ja en oikein osaa soveltaa että tekisin vastakkaiset lihakset per treeni, sillä silloin siinä olisi 5 päivän kierto ja mielelläni sitoisin kylläkin treenipäivät aina tiettyyn viikon päiviin, voi siitä toki jonkun verran joustaa, mutta helpompi ajatella kun treenit ovat aina tiettynä viikonpäivänä. Eli tässä mietin tuoko 4 treeniä 3-jakoisella ohjelmalla viikossa tarpeeksi ärsykettä lihaskasvuun/voiman kehittymiseen, kun en nyt vielä ainakaan ole ajatellut tehdä mitään pakkotoistoja, pudotussarjoja tehdä. Totuushan on, että se on yksilöllistä riittääkö se mutta mikä olisi teidän mielestänne optimaalisinta?6 treeniä per viikko olisi mielestäni ehkä vähän turhan paljon, 5 ehkä saattaisikin onnistua ainakin joskus. Ja ajattelin jakaa kropan siis työntävät/vetävät/jalat.
Plussana vielä 3-jakoisessa ohjelmassa olisi se, että treenikerrat todennäköisesti lyhentyisivät ja kun mulla on käynyt niin hassusti, että jalat on yläkroppaa edellä niin saisi siihenkin eroon vähän tasoitusta :D
Olisi mukava kuulla teidän mielipiteet ja vinkit tähän asiaan liittyen