200kcal lenkki vs. 200kcal vähemmän ruokaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fail
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaa mulle nyt, kun mä en vaan käsitä, että jos joku syö rasvoja rankaistessa vaikka 1700kcal päivässä, ja hölkkäilee keskimäärin 200kcal edestä päivässä, niin miks helvetissä tää kaveri ei vaan syö 1500kcal ja jätä lenkkiä tekemättä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikella kunnioituksella Mikaa kohtaan, mutta kyllähän toi vähän mutuilua on.

Vaje on vaje(olettaen että proteiini ja rasvan saanti yli minimi suositusten), tuli se vähemmästä ruuasta tai liikunnasta.

Toki on semmosia tilanteita ettei enää saada vietyä kaloreita tarpeeksi alas pitäen proteiinit ja rasvat riittävällä tasolla.

Kyseinen tilanne tulee kuitenkin harvoin vastaan ja enemmänkin kisakuntoon pyrkivillä pienemmillä/istumatyötä tekevillä.

Yleensä jos siihen riittää puhtia kannattaa aerobisella nostaa kulutus, yllä tulikin jo syitä miksi. Yleensä treenitkin kulkee paremmin kun saa syödä kunnolla (jos oikein paljon liikkuu niin ruokavaliotahan ei teoriassa tarvitse edes muuttaa massakaudesta oikeastaan). Huonona puolena on tietysti kropan ylitreenaus kun melkein jokapäivä pitäisi "treenata", ja jotkut puhuvat varsinkin pidempien lenkkien kohdalla lisääntyneestä lihas katabolista.

Itse olen tuloksekkaasti dieetannut ilman liikuntaa. Toisena metodina voi myös tehdä vartti soutulaitetta treenin alkuun, joka pitää sykkeen koko treenin ajan tosi korkealla, uskon että tämä lähes tuplaa kulutuksen salitreenissä. Noin 300 kcal näyttää soutulaite kovalla, muttei liian kovalla temmolla kuluttavan reilu vartin rykäisyllä. Jalkapäivänä voi haitata itse suoritusta (reidet hapoilla), mutta ne treenit on muutenkin niin rankkoja ettei ne mitään tuollaista kaipaakkaan.

Liikunnan kuluttamia kaloreita laskiessa jätetään tavallisesti huomioimatta lihasten kasvuun ja lihasvaurioiden korjaamiseen käytetyt kalorit, jotka poltetaan vasta liikuntasuorituksen jälkeen vuorokauden tai parin kuluessa.

On esimerkiksi arvioitu, että erityisesti raskaassa lihaskuntoharjoittelussa suurin osa kaloreista ei kulukaan treenin aikana vaan vasta sen jälkeen. Tällöin pelkästään treenin laskettu kalorikulutus (vaikkapa sykkeestä mitattu) on harhaanjohtaja ja alakanttiin.

Siksi sanoisin, että ennemmin 200 kcal urheilusuoritus, koska siihen tulee lisäksi todennäköisesti tuota piilokulutusta päälle. Lenkissä ehkä vähemmän kuin voimapainotteisessa harjoittelussa, mutta jotain kuitenkin.

Ja ruuan käsittely kuluttaa hieman enemmän energiaa kuin jos jättäisi sen syömättä. ;)

Entäs liikunnan hyötyvaikutukset? Se kaveri joka lenkkeilee joka päivä on varmasti terveempi kuin sohvaperuna joka syö vähemmän.

Joka ikinen kalori, joka on käytetty aerobisella on poissa lihaskasvulta ja taas yksi erilainen ärsyke hermostolle ;) Joo tuossa Mikan blogipostissa jäi muutamasta asiasta sanottua, että Auschwitzissa kaverit eivät taineet saada ruokaa juuri koskaan, niin totta helvetissä keho syö myös lihakset. Normaaleissa olosuhteissa kuitenkin ruokaa syötäisiin ja kehoa rasitettaisiin punttitreenillä, että se saisi ärsykettä olla menettämättä lihaksia.

Kaikella kunnioituksella Mikaa kohtaan, mutta kyllähän toi vähän mutuilua on.

Vaje on vaje(olettaen että proteiini ja rasvan saanti yli minimi suositusten), tuli se vähemmästä ruuasta tai liikunnasta.

Erittäin tärkeä asia muistaa, olen samoilla linjoilla.

Liikunnan kuluttamia kaloreita laskiessa jätetään tavallisesti huomioimatta lihasten kasvuun ja lihasvaurioiden korjaamiseen käytetyt kalorit, jotka poltetaan vasta liikuntasuorituksen jälkeen vuorokauden tai parin kuluessa.

On esimerkiksi arvioitu, että erityisesti raskaassa lihaskuntoharjoittelussa suurin osa kaloreista ei kulukaan treenin aikana vaan vasta sen jälkeen. Tällöin pelkästään treenin laskettu kalorikulutus (vaikkapa sykkeestä mitattu) on harhaanjohtaja ja alakanttiin.

Ja minkä takia niitäkin kaloreita pitää sinne lenkkipolulle mennä tuhlaamaan? Mikäli tavoitteena on säilyttää lihasmassaa, niin eikö kaikki mahdollinen lepo ole hyvästä?

Siksi sanoisin, että ennemmin 200 kcal urheilusuoritus, koska siihen tulee lisäksi todennäköisesti tuota piilokulutusta päälle. Lenkissä ehkä vähemmän kuin voimapainotteisessa harjoittelussa, mutta jotain kuitenkin.

No tämä nyt on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos 200kcal lenkki lisää se jälkeisen ajan kulutusta, onko se enää 200kcal lenkki?

Entäs liikunnan hyötyvaikutukset? Se kaveri joka lenkkeilee joka päivä on varmasti terveempi kuin sohvaperuna joka syö vähemmän.

Jos tässä nyt puhutaan saliharjoittelua harrastavasta ihmisestä, niin muutama kävelylenkki viikossa ei paljon tilannetta paranna. Salilla se kardiopuoli kuitenkin suurimman rasituksen saa, kun väännetään naama irvessä kyykkyä ym.

En nyt siis missään nimessä vastusta aerobista liikuntaa kalorivajeen ilsääjänä, mutta sen kanssa voi helposti mennä liiallisuuksiin. Varsinkin kovatempoiset HIIT-sessiot voivat vaatia liikaa palautumiselta. Itsekin kyllä harrastan dieetillä kevyitä lenkkejä, mutta vain pari kertaa viikossa ja n. tunnin kerrallaan

Mites jos nyt funtsitaan näin: kaikki hiilarit vedetään treenin ympärillä, jotta ne ennen treeniä vedetyt palaa pois, ja jälkeen vedetyt varastoituu lihaksiin. Muilla aterioilla vedellään pitkälti rasvaa ja proteiinia. Eli aamulla oon vetäny nassuun rasvat ja proteiinit, ja lähden lenkille. Mistä tällöin energia lenkkeilyyn otetaan?

Otetaan vielä huomioon se, että aerobinen näyttäis nostavan lihasten insuliiniherkkyyttä, ainakin jos on googleen uskominen.

Njoo, pointtina tuossa siis se, että jos lihaksia ei rasita, ne poltetaan pois, koska niille ei ole tarvetta. Jos niille antaa runtua, niitä korjataan ja ylläpidetään, jos niille on saatavissa tarpeeksi rakennuspalikkaa.

Itsehän kävelen 1-2 tuntia päivässä aerobisia kaiken treenin ja muun lisäksi noin 5-7 kertaa viikossa.

Massakaudella kaikenlaista turhaa kulutusta kannattaa välttää, koska se rasittaa turhaan elimistöä ja pakottaa vain syömään enemmän jotta kalorit pysyvät plussalla.

Älkää nyt hyvät ihmiset tehkö asioista liian vaikeita. Loppupeleissä lihaskato dieetillä johtuu liian suuresta kalorivajeesta. Sen lisäksi tietysti voi vaikuttaa kehotyyppi tai mikä nyt onkaan, joka aiheuttaa helpon lihomisenkin (tuntuu, että toisilla kaikki fitnessharrastukseen liittyvä kehonmuokkaus on vaikeaa), mutta se on toissijaista.

Massakaudella kaikenlaista turhaa kulutusta kannattaa välttää, koska se rasittaa turhaan elimistöä ja pakottaa vain syömään enemmän jotta kalorit pysyvät plussalla.

Mielestäni "turhaa" rasitusta pitäisi välttää nimenomaan dieetillä, koska massakaudella ollaan joka tapauksessa plussilla eikä palautuminen niin vaarannu. Salitreenin pitää antaa se ärsyke lihasten säilyttämiseen ja aerobinen on sitten vain energiankulutusta

Jos hyvin monet ovat saaneet empiirisesti hyviä kokemuksia mm. Velocity Dieetistä, jossa kalorit vedetään rankalla kädellä alas aina jopa parin tonnin päivävajeeseen asti, niin en usko siihen, että kalorivaje syö lihaksia, vaan se, ettei lihaksia ärsytetä riittävästi. Dieetillä siis minun mielestäni riittävä proteiinin saanti sekä verinen treeni ovat avainsanoja lihasten säilyttämiseen ja rasvan tuhoamiseen.

Kysymyshän kuuluu, että miks helvetissä ei söis 200kcal enemmän ja kävis lenkillä. (200kcal kuluu, kun vie roskat, syömistä voi lisätä ihan kunnollakin jos vaikka juoksee tunnin)

Kohtuus kaikessa mutta kyllä se on balanssi kulutuksen ja saannin kanssa... jos vedetään äärilaitaan niin 6000kcal kulutus ja 5000kcal ruokailut, ollaan tonnin miinuksella.. ei taatusti ole olo hyvä, veikkaan että 1000 ruokailut ja 2000 kulutus ja ollaan 1000 on paljon terveellisempää kuin tuo toinen ääriesimerkki.. ekassa keho rasittuu ääriliikunta määrästä aivan sairaasti.
Sitten tuo aloittajan 200kcal esimerkki.. kumpikin on ihan toimiva vaihtoehto, ite olen laiska ja en ottaisi enää _salitreenin_päälle_ mitään tunnin kävelyä/hölkkää jossa hikiseen saisi 200kcal kulutettua. Mieluumin söisin sen 200kcal vähemmän. Jos en liikuisi muuten niin sitten mieluumin liikunnalla -200.

Kohtuus kaikessa mutta kyllä se on balanssi kulutuksen ja saannin kanssa... jos vedetään äärilaitaan niin 6000kcal kulutus ja 5000kcal ruokailut, ollaan tonnin miinuksella.. ei taatusti ole olo hyvä, veikkaan että 1000 ruokailut ja 2000 kulutus ja ollaan 1000 on paljon terveellisempää kuin tuo toinen ääriesimerkki.. ekassa keho rasittuu ääriliikunta määrästä aivan sairaasti.
Sitten tuo aloittajan 200kcal esimerkki.. kumpikin on ihan toimiva vaihtoehto, ite olen laiska ja en ottaisi enää _salitreenin_päälle_ mitään tunnin kävelyä/hölkkää jossa hikiseen saisi 200kcal kulutettua. Mieluumin söisin sen 200kcal vähemmän. Jos en liikuisi muuten niin sitten mieluumin liikunnalla -200.
Itse asiassa toi ääriesimerkki on todella paljon kevyempää kuin diettaamista verrattuna siihen että syödään 1000 ja 2000 kulutuksella. Kroppa nimittäin ei tunne sitä että ollaan tasan tarkkaan 1000 kaloria miinuksilla mutta kyllä se kroppa tuntee sen että nyt on syöty vain 1000 kaloria verrattuna siihen että syötäisiin 5000 kaloria.

Itse asiassa toi ääriesimerkki on todella paljon kevyempää kuin diettaamista verrattuna siihen että syödään 1000 ja 2000 kulutuksella. Kroppa nimittäin ei tunne sitä että ollaan tasan tarkkaan 1000 kaloria miinuksilla mutta kyllä se kroppa tuntee sen että nyt on syöty vain 1000 kaloria verrattuna siihen että syötäisiin 5000 kaloria.

Noh, olen kyllä "Velocity tyylisesti" pudotellut jokusen kerran 2kg _rasvaa_ per viikko -> jotain -2000kcal/ päivä on siis vaje, ruokailu luokkaa 7-800kcal/päivä ja hyvin kulki treenitkin. Treenit oli toki lyhkäsiä mutta miksipä sitä liikoja pitäisi reuhkata kun tavoite dietillä on parhaimmillaankin ylläpito Toki kyse on lyhyestä ajasta mutta en voisi kuvitellakaan syöväni +1000kcal lisää ja liikkuvani samanverran pois... hyi helkutti siinä saisi touhuta ja rääkätä itseään monta tuntia lisää.. miten kävisi lihasten ja jaksamisen? Noh, tää on vaan oma kokemus, ei muuta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom