Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No niin nyt on melkein vuoden treenitauon jälkeen alotettu taas treenaamaan ja vanhalla kunnon 2-jakoisella nyt vedetty kuukauden päivät. Treenasin tällä samalla ohjelmalla n. 1,5 vuotta sitten joku 3 kuukautta ja toimi hemmetin hyvin.
Kysymys kuuluukin, että miten olette kevennykset suorittaneet 2-jakoisella ohjelmalla treenatessa? Itse olen pitänyt kevyet viikot suhteessa 4:1. Miten tuo kevyt viikko tulisi käytännössä suorittaa? Aikaisemmin olen tehnyt jotakin väärin, pitänyt kevyen viikon joko aivan liian kevyenä tai sitten liian raskaana. Jokainen kerta kun kevennyksen olen tehnyt, niin takaisin kovalle viikolle palaaminen on ollut yhtä tuskaa, tuntuma isompiin rautoihin on kadonnut.
Olen aikaisemmin kokeillut kahta eri tapaa pitää kevyt viikko:
Tapa 1: Malmia pois liikkeistä, pikkuisen normaalia pidempää sarjaa (10-15 toistoa), kevyesti pumppaillen, jotta saadaan veri liikkeelle lihaksissa. Tällä tavoin varsinkin on tuntuma isoihin rautoihin kadonnut.
Tapa 2: Painot pysyneet samoina, kuin kovillakin viikoilla, mutta vähentänyt toistojat reilusti. Olen tehnyt korkeintaan 1-3 toistoa, kevyenä jumppana nämäkin siis.
Nyt ehdotuksia ja neuvoja miten suoritan seuraavan kevennykseni. Tällä kertaa en haluaisi menettää tuntumaa isompiin romuihin, kun aina ennen se ensimmäinen kova viikko on mennyt vähän "hukkaan" kun täytynyt totutella painoihin uudelleen.
Ite teen myös SJMV:n enemmänkin romanialaisen vedon tyyliin.
Harrastelupohjalta siis, mutta ei tietenkään puolivillaisesti. ...
Kannattaako tehdä maastavedon ennen muita selkäliikkeitä vai jälkeen ?
Mulla hyytyy alaselkä ennen jalkoja, en pystyis tekeen mavea ja kyykkyä supereina. Muuten ihan ok, kyllä tuolla jotain kehitystä pitäisi tulla.
Eli joo, kyykky korvattais prässillä tai sjmv GHRällä.Päätin palata ihan perustreenin ja samalla 2-jakosten pariin: tein ohjelman, jossa treenit on jaettu ylä- ja alakropalle erikseen.
Treenipäivät on ma, ti, to ja pe.
Maanantai: jalat takareisipainotteisesti
SJMV 3x8
Prässi (jalat leveällä) 2x15
Jalan ojennukset 3x6-12
Pohkeet 3x12
Vatsat 3x8-12
Tiistai:
Leuat 3x max
Penkki 3x8
Kulmasoutu kp 2x10
Vinopenkki kp 2x8
Viparit sivulle 3x6-12
Torstai: jalat etureisipainotteisesti
Kyykky 3x8
Hack 2x15
Jalan koukistus 3x6-12
Pohkeet 3x12
Vatsat 3x 8-12
(Selän ojennuksia?)
Perjantai:
Pystypunnerrus 3x6
Kulmasoutu 3x6
Dippi (rintaa painottaen) 3x6-8
Ylätalja 2x10
a) ransk. punnerrus 2x6-10 superset
b) hauiskääntö lt 2x6-10 superset
Oisko tässä suunnilleen hyvä runko? Pitäskö tiistaille lisätä takaolkapääliike? Perjantaina käsille lopuksi vähän eristävämpää liikettä, koska olen melko pitkä ja kädet näyttää ohuilta vaikka niissä vähän mitää onkin. :p Jalkapäivinä myös ajattelin painottaa eri puolia, mutta molemmat ottaa varmaan hittiä kumpanakin päivänä.
Basic Upper / Lower split with 2x per week frequency of each muscle group. See below:
Mon: Lower
Squat: 3-4X6-8/3' (3-4 sets of 6-8 with a 3' rest)
SLDL or leg curl: 3-4X6-8/3'
Leg press: 2-3X10-12/2'
Another leg curl: 2-3X10-12/2'
Calf raise: 3-4X6-8/3'
Seated calf: 2-3X10-12/2'
Tue: Upper
Flat bench: 3-4X6-8/3'
Row: 3-4X6-8/3'
Incline bench or shoulder press: 2-3X10-12/2'
Pulldown/chin: 2-3X10-12/2'
Triceps: 1-2X12-15/1.5'
Biceps: 1-2X12-15/1.5'
For the Thu/Fri workouts either repeat the first two or make some slight exercise substitutions. Can do deadlift/leg press combo on Thu, switch incline/pulldown to first exercises on upper body day. A lot depends on volume tolerance, if the above is too much, go to 2-3X6-8 and 1-2X10-12
Ei kai SJMV:llä voi korvata leg curlilla ? Olen käsittänyt että leg curl treenaa takareiden lyhyttä päätä joka on erittäin tärkeä polven terveydelle.
Viisammat saa valistaa tarkemmin.
Jalkapäivänä on kaks sarjaparia leg curlia. En tiedä mikä ton idean takana on, mutta ilmeisesti se on hirmuisen tärkeää treenata kahesti/kunnolla. Sama kuin Lylen mielestä pohkeet, niille on oikeaoppinen tapa treenata biomekaniikan takia, ja sitten on tapoja treenata jotka on vähemmän hyödyllisiä ihan sen takia että jänteet imee 90% konsentrisesta nostosta jos pikkusenkaan (siis ihan pikkusenkaan ksiittailee).