2️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 2-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TASAPAINOINEN PERUSKAURA 🔥

Meta description: Tehokas ja selkeä treenijako, joka kattaa koko kropan kahdella harjoituksella optimaaliseen kehitykseen.

Otin vaihtelun vuoksi ton eka sivun 2-jakoisen uudestaan käyttöön ja voipi olla että palaan jo perjantaina takaisin 1-jakoiseen. Kävin eilen treenaan työntävät lihakset ja hyvin nousi rauta. Tänään oli vuorossa vetävät lihakset ja meno oli tosi tahmasta ja heikkoa. Epäilen et se johtuu tosta eilisen rankasta treenistä, vaikka samoja lihaksia ei oikeastaan tänään treenattukaan. Ehkä mulle sopii vaan paremmin toi 1 ON 1 OFF jako.

Otin vaihtelun vuoksi ton eka sivun 2-jakoisen uudestaan käyttöön ja voipi olla että palaan jo perjantaina takaisin 1-jakoiseen. Kävin eilen treenaan työntävät lihakset ja hyvin nousi rauta. Tänään oli vuorossa vetävät lihakset ja meno oli tosi tahmasta ja heikkoa. Epäilen et se johtuu tosta eilisen rankasta treenistä, vaikka samoja lihaksia ei oikeastaan tänään treenattukaan. Ehkä mulle sopii vaan paremmin toi 1 ON 1 OFF jako.

Mikset tekisi 1ON 1OFF 2-jakosella? Itse teen näin, ja joka treenissä pystyy vetää aika finaaliin lihakset, kun niillä on kuitenkin kolme päivää aikaa palautua ennen seuraavaa. Ja yksi päivä lepoa ennen seuraavia lihasryhmiäkin.

Mikset tekisi 1ON 1OFF 2-jakosella? Itse teen näin, ja joka treenissä pystyy vetää aika finaaliin lihakset, kun niillä on kuitenkin kolme päivää aikaa palautua ennen seuraavaa. Ja yksi päivä lepoa ennen seuraavia lihasryhmiäkin.

Kuinka moni tekee tuota elaston ohjelmaa tuolla 1ON 1OFF tsydeemillä? Itse nyt pari kuukautta tullut tehtyä sitä ma,ti ja to,pe. Maanantain reenin (kyykyn) jälkeen paikat kyllä sen verran kipeät että tiistaina ei ole saanut maastavedosta kaikkea irti. Tulee tuo mave vielä tehtyä mahdollisimman selkäystävällisesti elikkä lähdössä perse on alhaalla joten jalat ottaa siinäkin aika paljon hittiä. Joten jos vaihtais tuohon 1ON 1OFF:iin niin varmaan saisi mavessakin isompaa rautaa--> nopeempaa kehitystä? Mietityttää vain että sitten jäisi tuo viikonlopun pitempi lepo pois että kärsiikö penkki ja kyykky paljon?

Maanantai (etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat ja vatsalihakset) 6x
-kyykky 4x
-Penkkipunnerrus 3x
-Pystypunnerus tangolla 4x
-Dippi 3x
-vatsarutistus 3x

Tiistai (takareidet, selkä, epäkkäät, hauikset ja pohkeet) 6x
-Suorinjaloinveto 4x
-kulmasoutu 3x
-ylätalja 2x
-Kohautus tangolla 3x
-Hauista z-tangolla 3x
-Pohkeet seisten 4x

Torstai (samat kuin maanantaina) 10x
-Prässi 4x
-Vinopenkki 3x
-Viparit kp. 4x
-Ranskalainen 3x
-Jalannostot 3x

Perjantai (samat kuin tiistaina) 10x
-Reidenkoukistus 4x
-Leuat 3x
-Alatalja 2x
-Kohautus kp. 3x
-Scothauiskääntö 3x
-Pohkeet istuen 4x

Miltä näyttää? Pitäiskö torstaille ottaa prässin tilalle tai lisäks reidenojennus?
Kaikki kommentit auttaa, kiitos jo etukäteen! ;)

Viimeksi muokattu:
Nyt jo pidempään muokkailtu omaa kaksjakosta ja sen liikeitä itselle sopivaksi, nyt ensi viikolla aloitan puhtaalta pöydältä ja ohjelma näyttää tältä:

Maanantai - Rinta, Ojentajat, Olkapäät, Reidet

Vinopenkki 3x8
Kapea penkki 3x8
Viparit kp 3x8
Pystypunnerrus 3x8
Kyykky 3x8
SJMV 3x8

Keskiviikko - Selkä, Hauis, Ranteet, Vatsat, Pohkeet

Leuanveto leveä 3x8
Kulmasoutu kp 3x8
Hauis tangolla 3x8
Myötäotehauis 3x8-10
Vatsat 4x
Pohkeet seisten 3x10-12

Perjantai - Rinta, Ojentajat, Olkapäät, Reidet

Penkki kp 3x10
Ristitalja 3x12
Skull Crusher 3x10
Viparit taljassa 3x12
Jalkaprässi 3x12
Vuorosarja:
Reidenojennus 3x15
Reidenkoukistus 3x15

Sunnuntai - Selkä, Takaolkapäät, Hauis, Ranteet, Vatsat, Pohkeet

T-kulmasoutu 3x10
Ylätalja 3x12
Viparit taakse 3x12
Hauis hammer 3x10
Hauis Scott 3x12
Jalkojennosto 4x
Pohkeet istuen 3x12-15

Oon nyt kk tehny tota ekan sivun ohjelmaa ja toimii ainakin mun kohdalla hyvin!! Ennen 3-jakosta vääntäny. Mutta sellaista kysyisin,voisikos tuon leuanvedon ja ylätaljan paikkaa vaihtaa,onkos hyvä idea?

Oon nyt kk tehny tota ekan sivun ohjelmaa ja toimii ainakin mun kohdalla hyvin!! Ennen 3-jakosta vääntäny. Mutta sellaista kysyisin,voisikos tuon leuanvedon ja ylätaljan paikkaa vaihtaa,onkos hyvä idea?

Voi vaihtaa, mutta ei ole mun mielestä kovin hyvä idea. Ainakin itse tykkään tehdä pidemmät pumppailusarjat koneissa ja raskaat lyhyet sarjat perusliikkeissä vapailla painoilla. Jos haluat jotain haastetta, niin tee lyhyiden sarjojen treenissä lisäpainoilla leukoja kapeella vastaotteella ja pumppaile pidempien sarjojen treeneissä leukoja omalla painolla leveällä myötäotteella niin pitkiä sarjoja kun vaan jaksat.

Treeni 1a sunnuntai

kyykky 4×5

penkki 4×5

pystypunnerrus kp/tangolla istuen/seisten 3×6

Treeni 2a maanantai/lauantai

rive 4×3

leuat 4×6

kulmasoutu 3×6

Treeni 1b keskiviikko

etukyykky/askelkyykky 4×5

kp vino penkki 3×6

pohkeet istuen/seisten 3×10

Treeni 2b torstai

mave 4×4

sjmave 3×8

hauis tangolla/kp:lla istuen/seisten 3×8

Tuollaista jakoa ajattelin. Onko ihan toimiva vai mennäänkö perse edellä metsään?

Voi vaihtaa, mutta ei ole mun mielestä kovin hyvä idea. Ainakin itse tykkään tehdä pidemmät pumppailusarjat koneissa ja raskaat lyhyet sarjat perusliikkeissä vapailla painoilla. Jos haluat jotain haastetta, niin tee lyhyiden sarjojen treenissä lisäpainoilla leukoja kapeella vastaotteella ja pumppaile pidempien sarjojen treeneissä leukoja omalla painolla leveällä myötäotteella niin pitkiä sarjoja kun vaan jaksat.

Juu,kiitos vastauksesta! Mulle on jotenkin ollut aina "helpompaa" tehdä leukoja juurikin kapealla vastaotteella(hartia levyisellä),syytä en tiedä. Tarviipa lisäillä painoja vaan. Mites muuten kun teet sellaisen ns.palauttavan vkon,niin teetkö silti ohjelman mukaan? Pidätkö samat sarjat ja toistot,mutta painot vaan pienempänä?

[mod]Tässä lopullinen versio ja hyväksi todettu 2-jakoinen ohjelma jonka kuka tahansa voi ottaa kokeiluun jos 2-jakoista haluaa tehdä:

TOISTOT: MA, TI: 4-6. TO, PE: 8-15

MAANANTAI

Etukyykky/takakyykky 5x
Penkkipunnerrus tanko 4x
Pystypunnerrus kp 4x
Ranskalainen punnerrus 3x
Vatsarutistus 3x

TIISTAI

SJMV/mave 5x
Leuanveto 3x
Kulmasoutu kp 3x
Hauis kp 3x
Takaolkapääsoutu 2x
Pohkeet seisten 4x

TORSTAI

Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 3x
Vinopenkki kp 4x
Viparit sivulle 4x
Pushdown 3x
Jalannostot 3x

PERJANTAI

Reiden koukistus 5x
Alatalja 3x
Ylätalja 3x
Hauis tanko 3x
Viparit taakse 2x
Pohkeet istuen 4x[/mod]

Omaa variaatiota tästä ohjelmasta: samat treenipäivät, mutta liikkeitä hieman muunneltu (suluissa). Pelkään hieman mavea kaikissa muodoissaan, kun parilla kaverilla menneet selät enemmän tai vähemmän hajalle tuosta ja salilla kuulee kerrottavan ties mitä kauhujuttuja kyseisestä liikkeestä. Itsellä kun ei ole edes oikeen ketään kaveria kuka osaisi varmasti sen hyvin neuvoa ja vähän perään katsoa. Ohjelmaan:

MAANANTAI

Etukyykky 5x (helvetin raskasta tehdä 5. sarjaa)
Penkkipunnerrus tanko 4x
Pystypunnerrus kp 4x
Ranskalainen punnerrus 3x (variaatio ylätaljassa, kyynärpäät kipeäksi tästä normaalista ranskalaisesta..)
Vatsarutistus 3x (ei ole konetta, teen lisäpainolla lattialla maaten, hieman ongelmallinen liike)

TIISTAI

SJMV/mave 5x (Teen tällä hetkellä sjmv:eetä ja koetan pärjätä, mutta tuo tosissaan tuntuu aika ilkeältä selässä.. kuuluuko täysin asiaan vai teenkö jotain väärin?)
Leuanveto 3x (kai käsitin oikein, että tässä tarkoitetaan myötäotteella tehtäviä Pull uppeja?)
Kulmasoutu kp 3x
Hauis kp 3x
Takaolkapääsoutu 2x (vaihdettu variaatioon alataljassa: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearDeltRow.html)
Pohkeet seisten 4x (Ei mitään kummallisempia koneita. Paino samaan paikkaan kun takakyykyssä ja siitä pohkeilla heijauksia varpailleen laudan päällä)

TORSTAI

Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 3x
Vinopenkki kp 4x
Viparit sivulle 4x
Pushdown 3x (tarkoitettiinko tätä? http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html, tuota nyt olen ainakin tehnyt. )
Jalannostot (missä näitä tehdään jossei ole sitä pirun riippumistelinettä? Olen koettanut korvata dragon flageilla, mutta koska olen melkoinen kynäniska [toistoja ehkä normaalilla tavalla noin 3. jos sitäkään.] niin tähän asti vedellyt lähinnä negatiivisia vaiheita jarrutellen. .)

PERJANTAI

Reiden koukistus 5x (Laittakaapa joku linkkiä tähän liikkeeseen? En löydä, enkä ole varma onko tuo se samassa koneessa tehtävä liike kuin reiden ojennus? Skipattu tähän asti)
Alatalja 3x (Liikkuuko siis tässä liikkeessä jalat ollenkaan? Käsittääkseni ei? Olen nähnyt salilla tehtävän ainakin kahteen eri koulukuntaan jakautuen: Toiset liikuttavat koko pakettia hieman taakse, kun taas toiset pitävät yläkropan kokoajan samassa kulmassa samassa paikassa, liikutellen vain kahvaa. Kumpaa tässä haetaan?)
Ylätalja 3x
Hauis tanko 3x (kp for the win, hammerkääntöä)
Viparit taakse 2x (korvattu http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearDeltRow.html)
Pohkeet istuen 4x

Olen ohjelmaa tehnyt vasta ensimmäisen viikon ja tässä vähän kaikenlaisia mielentulleita osa vähemmän, osa enemmän "pakollisia" muutoksia. Pistääkö mikään erityinen tyhmyys jutuistani silmään? Lähden nyt vasta kunnolla treenaamaan noita jalkojakin sitten, kun kuulemma auttaa käsienkin kasvussa.. :dance: Toisaalta eipä se ole kivaa olla mikää rimppakinttukaan ikuisesti. Voin postata tänne tuloksiakin jos ne jotain sattuisivat jossain määrin kiinnostamaan. Aloitan myös treenipäiväkirjan pidon nyt sitten.. Kiitoksia sille joka jaksaa tsekata! Piti aloittaa samantyylinen ohjelma jo aikaisemminkin, mutta juttu kaatui haukan vääntämiseen. Koska tulosta ei kauheata tahtia sillä tullut, niin kokeillaan nyt tehdä jotain "järkevää".

Mites, voiko aloittelija aloittaa 2-jakoisen, oon vasta kokokroppa kerralla hommalla vedelly muutaman kuukauden mutta tekis mieli päästä koittamaan jotain muuta. Vai onko tää tarkotettu vaa HC-jätkille :)

Mites, voiko aloittelija aloittaa 2-jakoisen, oon vasta kokokroppa kerralla hommalla vedelly muutaman kuukauden mutta tekis mieli päästä koittamaan jotain muuta. Vai onko tää tarkotettu vaa HC-jätkille :)

Voi, tosin aloittelijalle suositellaan toi arskan g6 ja SS tehtävän ekan vuoden aikana. 2-jakoinen käy kyllä ihan hyvin :) Pääasia että tulosta tulee!

Jahas, ketään ei aiemp viestini kiinnostanut. No mitenkäs voiko tuon sjmveen/maven korvata tässä ohjelmassa luontevasti jollain? Jos teen esim. "hyvää huomenta" liikettä niin korvaako kuinka hyvin? En jaksaisi selkääni turhaa rikkoa noilla hienoilla (liian vaikeilla) liikkeillä jos voin vaan mitenkään kiertää?

Jahas, ketään ei aiemp viestini kiinnostanut. No mitenkäs voiko tuon sjmveen/maven korvata tässä ohjelmassa luontevasti jollain? Jos teen esim. "hyvää huomenta" liikettä niin korvaako kuinka hyvin? En jaksaisi selkääni turhaa rikkoa noilla hienoilla (liian vaikeilla) liikkeillä jos voin vaan mitenkään kiertää?

Tottakai nuo sjmv/mave on mahdollista korvata tässä ohjelmassa, mutta se tuskin kannattaa ainakaan pidemmässä juoksussa. Olet (varmaankin) nuori jannu, jolla treenivuosia edessä on vielä monta kymmentä, joten kannattaa ehdottomasti ottaa tälläiset perusliikkeet mukaan ohjelmaan ja käyttää aikaa niiden oikeaoppiseen suorittamiseen. Turha sun on pelätä selän puolesta, turvallisia liikkeitä noi on kun tekniikka on kasassa.

Eli siis ala vaan treenata noita liikkeitä rohkeasti. Aloittelijoiden osiolla taisi olla stickynä joku threadi liittyen sjvm tekniikkaan, suosittelen sen lukemaan. Voit myös kokeilla polvien alta vetoa (romanian deadlift?). Eli siis sjvm, jossa keskityt perseen viemiseen mahdollisimman taakse ja lasket tangon hieman polvien alapuolelle. Hyvän tuntuman saa takareisiin, on helppo suorittaa ja voi käyttää kohtuu isoja rojuja. Ala vaikka himassa hinkkaamaan jonkun kepin kanssa noita liikeratoja ja keskity saamaan tuntuma lihakseen, sen saa kyllä vaikka ilman painoja kun liikerata on oikea. Sitten salilla suosittelen, että kun alat harjoittelemaan niin tee noita maveja ainakin alkuun siten, että kyttäät peilistä koko ajan liikerataasi ja jos uskallat (kynnys saattaa olla kova), niin kysy joltain vähän kokeneemmalta kaverilta, että pysyykö tekniikkasi kasassa noston ajan. Toivottavasti jotain apua oli !

Ompa muuten aika infernaalinen treeni toi alotuspostin tiistapäivä (ei sillä, että noi muutkaan päivät olis mitään kevyitä). Olin ihan loppu jo kulmasoutua tehdessä..

Mutta kaitpa se on hyvä asia vaan.

Ompa muuten aika infernaalinen treeni toi alotuspostin tiistapäivä (ei sillä, että noi muutkaan päivät olis mitään kevyitä). Olin ihan loppu jo kulmasoutua tehdessä..

Mutta kaitpa se on hyvä asia vaan.

Kokeilepa ensi kerralla piirun verran pienemmillä raudoilla.

Vaihan sitten 2-jakoiseen mutta onko tuo Elaston ekassa postissa oleva ohjelma hyvä, vai itääkö modata lisää. Vai selviääkö se vaan testaamalla

Kiitos

Back
Ylös Bottom