Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mut jotain lihastreeniä?shape sanoi:Lue vaikka aihetta sivuavat threadit aluksi läpi. Itse treeniohjelmilla ei oo pahemmin merkitystä, jos et osaa juosta. Jos meinaat joskus päästä hyviin vauhteihin, niin parasta olis lähteä hankkimaan oppeja joltain osaavalta valmentajalta...
Oon laskeskellu et paino sais olla alta 60kg jotta oisin asiallisissa mitoissa, ja siihehä sais tietenki sisältyä myös hitunen lihasta. Oon lukenu tota alottelijoiden painonpudotusosiota aika paljonki ja oppinu hirmusesti perusjuttuja, mut koska oon pikajuoksija ni miun tilanne on kai vähä eri ku perus bodaajalla. Eli kuulostaako tämmönen hyvältä, ja jos ei ni voitteko sanoa mitä tekisitte toisin: puotan painoa kalorilaskuri.fi:n avulla noin 500 kalorin päivävajeella eli noin puol kiloa viikossa. Syön proteiinia vähintää 2g/painokilo päivässä. Käytän harjotusten jälkee palautumisjuomaa. Syön kolmen tunnin välein. Aerobista en o vielä tehny erityisemmin muute ku pyöräilemällä harkkoihin ja esim kaupungille, mut suunnittelin et kuha kilpailukaus päättyy ni alan tekemää aerobista lenkkeilyä vaikka pari kertaa viikkoon ylimenokaudella ja muutakin liikuntaa ja syksymmällähän sit harjotteluunki tulee kuulumaa jonki verra matalatehosta. Jatkan sitä nii kaua kunnes lumet tullee. Puotan painon 65 kiloon marraskuun alkuun mennessä tolla energiavajeella ja aerobisella ja normiharjotuksilla, ja noihi aikoihi ku alkaa tehokkaampi voimakaus ni pien muutaman kuukauden paussin painonpudotuksessa eli syön saman verran ku kulutan mut muuten edelleen samalla periaatteella. Eikös voimaharjottelulle o hyväks ettei o miinuskaloreilla? Ja mietin et se vois päällekki tehhä hyvvää ettei dieetistä tuu nii kamalan pitkä ja keho ei pääsis tottumaa kalorivajeeseen.Morjens.
Uskoisin, että tuollainen harjoitusten jaksottaminen ja pieni tauko dietissä (jolloin mainitsemasi voimaharjoittelu tapahtuu) voisi olla hyvä systeemi kaikin puolin. Muista vain, että pidä kaikki treenit sellaisina jotka eivät vie pois vikkelyyttä. 
Kyllä pikajuoksijat ovat lähes poikkeuksetta vahvoja yläkropaltaan, kuten totesitkin. Ben Johnsonhan sanoi muistaakseni ennätyksekseen mm. penkkipunnerruksessa 220kg. Hän sanoi, että vahvoilla käsillä juoksuun saadaan ns. vetoa ja nopeutta kun niillä tehdään kovasti töitä.Onko siitä paljonkin hyötyä 100m vai reenit ovat vain sellaisia joissa yläkroppakin kehittyy?
Kiitos jarskallekin! Tosiaan nuo pitkät kovavauhtiset vedot kuluttaa varmasti enemmä mut voiko niistä palautumisesta tulla sit ongelma jos niitä kamalan paljon tekee? Meillä tulee syksyllä varmasti olemaa ohjelmassa määräintervalliharjottelua joka käsittääkseni ajaa samalla hyvin ton energiankulutuspuolen, mut aika varovasti mie lähtisin noihi myöskin sen takia et niistä tulee herkästi kaikennäköstä polvikremppaa.

Hieman offtopicia: Kun katselee noita pikajuoksioita, niin jokaisella näyttää olevan ihan kohtalaisesti lihasta yläkropassa. Onko siitä paljonkin hyötyä 100m vai reenit ovat vain sellaisia joissa yläkroppakin kehittyy?
Onko kovinkin myöhäistä aloittaa pikajuoksu 16-vuotiaana, jos pyrkii esim. sm-tasolle?
Onko kovinkin myöhäistä aloittaa pikajuoksu 16-vuotiaana, jos pyrkii esim. sm-tasolle?
Itse aloitin pikajuoksun 16-vuotiaana ja 18-vuotiaana tulikin jo nuorten SM-mitali 100 metriltä, että ei ole mitenkään myöhäistä.
Mutta täytyyhän taustalla tietenkin olla pohjaa muusta urheilusta, jossa lajilihakset/nopeusominaisuudet ovat päässeet kehittymään. Jos ei ole urheillut koululiikunnan lisäksi mitään muuta ennen 16 ikävuotta, niin siinä tapauksessa Sm-tason saavuttaminen vaatisi jo kovan luokan lahjakkuuden. Mutta ei muuta kuin treenit käyntiin ja läpi harmaan kiven!