Mua kiinnostais kans jonkin verran tuo pikajuoksu harjoittelu. Harmittaa, kun en nuorempana kiinnostunut kunnolla harjoittelusta, vaikka lahjoja lajiin vähän olikin, kai..
Jossain koulun- ja kotikaupungin pikku kisoissa tuli kipiteltyä harjoittelematta, ilman suurempaa menestystä kylläkin. Pituushyppy ja satanen olivat lajit jotka eniten kiinnostivat. 12-16v ikäisenä satasen ajat olivat 13 ja 14 s välillä, pituutta meni muistaakseni reilut 5m..
Siinä meni sitten viitisen vuotta etten nähnytkään urheilukenttää, vaan kiinnostuin kuntosaliharjoittelusta joskus 17-18v ikäisenä. Lihasmassan kasvatukseen tähtäävää treeniä tuli väännettyä muutama vuosi. Jossain vaiheessa alkoi sitten kiinnostaa, että mihin aikaan se 100m taittuisi, kun jalkoihin oli tullut rutkasti kokoa ja voimaa sitten teinivuosien. 21-22 vuotiaana kävin sitten paikallisen urheilutalon sisäradalla kellottamassa satkun. Ekalle kovalle vedolle kellotettiin telineistä käsiajalla 12,49s ja toiselle 11,79s, tiedä sitten kuinka noihin on luottaminen?! Tuntui vaan aika hurjalta, kun täysin harjoittelematta pikajuoksua pääsin alle 12 sekunnin. Painoa minulla oli tuolloin n. 94kg (pituus 183cm). Tämän jälkeen olin innoissani ja ajattelin, että nyt alkaa pikajuoksutreenit, mutta niin se vaan taas jäi. :(
Nyt on MM-kisojen satasen finaali käyty katsomassa paikan päällä ja tunnelma oli katossa, kun Gatlin kipitteli voittoon. Taas kerran heräsi kiinnostus pikajuoksutreeniin ja kaivelin täältä tämän keskustelun. Jos täällä on jotain huvikseen tai puoli tosissaan pikajuoksua treenaavia stadilaisia, niin saattaisin uskaltautua mukaan kokeilemaan.
Eli aikaa on taas kulunut edellisestä satasen kellotuksesta ja jossain vaiheessa sen voisi taas tehdä. Enemmän kuitenkin olisin kiinnostunut nyt oikeanlaisesta harjoittelusta ja nimenomaan kentällä tehtävistä harjoitteista. Kuntosalin puolella tehtävistä harjoitteista olen aika hyvin perillä, kun olen alalle kouluttautunut. Se juoksutekniikka on varmaan ensimmäisiä asioita, joihin kannattaa kinnittää huomiota?! Eli kun oppisi ensin juoksemaan, niin sitten voisi koittaa kuinka kovaa sitä pääsee. :D Ikää on jo 26v, joten tuskin musta maailmanennätysmiestä enää tulee, mutta olisipa pikajuoksuharjoittelu ainakin vaihtelua tälle pelkälle puntin vääntämiselle.
Vastatkaa tähän ketjuun jos samalaisia ajatuksia ja juoksutreenit kiinnostaa.