100m juoksu?

BoneFish sanoi:
Sanokaa suoraan kannattaako tommonen näin aluks ja lähteekö tulos nouseen vai.. ?
Lue threadi vaikka alusta asti. Älä juokse alussa 100 m täysillä, parempi juosta 60 m vetoja maitohapottomana ja hakea tekniikkaa ja nopeutta sitä kautta. Vastapainona esim. 150-200 m vetoja rauhallisesti ja määräpainotteisesti. Ennen juoksua eri koordinaatioliikkeitä, esim. 3 (eri liikettä) x 3 x 30 m. Jätä punttihyppelyt pois. Tee normaaleja voimaliikkeitä ja kovien sarjojen välissä kyykkyhyppyjä räjähtävästi 5 kpl keppi niskassa. Jos oot stadista, niin voin joskus kattoo sun juoksutekniikkaa Eltsussa, kun kenttä on taas kaiken kansan käytettävissä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tän tyyppisesti tulee monesti tehtyä: ma 3x3x60 m, ti jalat salilla, ke 2x3x200 m, to yläkroppa salilla pe 3x3x60 m, la vapaavalintainen puntti, esim. rinnalleveto & tempaus, su lepo. Ajat 60 m vedoissa alussa luokkaa 7,4-7,7 s, parin kuukauden treenin ja tehojen noston jälkeen 6,5-6,8. Alussa kannattaa juosta kohtalaisen rauhassa, nopeus tai sen puute johtuu pitkälti tekniikasta ja geeneistä.

shape sanoi:

Tyhmä kysymys, mutta mitä toi tarkoittaa ?

3X60m ymmärrän siten että juostaan ensin 60m sit levätään ja sit juostaan uudestaan 60m ja taas levätään ja sit juostaan vika 60m. Mut 3x3x60.. :???:

shape sanoi:
..Ajat 60 m vedoissa alussa luokkaa 7,4-7,7 s, parin kuukauden treenin ja tehojen noston jälkeen 6,5-6,8.

Aika hyvin jos teet 6,5-6,8s vetoja sarjoina. Ulkokenttä ME kun on 6.60s ja SE 6.85 :D

hyrre sanoi:
Aika hyvin jos teet 6,5-6,8s vetoja sarjoina. Ulkokenttä ME kun on 6.60s ja SE 6.85 :D
60 m ME on 6,39 ja SE 6,58. Treeniajat ovat siis käsiaikoja pystylähdöllä. Niihin täytyy lisätä reaktioaika 0,13-0,2 s ja mittausvirhe, suunnilleen 0,1-0,3 s. Tällöin ollaan n. 6,9 - 7,0 s kilpailuajoissa. Kovimmissa treeneissä palautukset on sitten vähintään 5 min...

Mua kiinnostais kans jonkin verran tuo pikajuoksu harjoittelu. Harmittaa, kun en nuorempana kiinnostunut kunnolla harjoittelusta, vaikka lahjoja lajiin vähän olikin, kai.. :hyper: Jossain koulun- ja kotikaupungin pikku kisoissa tuli kipiteltyä harjoittelematta, ilman suurempaa menestystä kylläkin. Pituushyppy ja satanen olivat lajit jotka eniten kiinnostivat. 12-16v ikäisenä satasen ajat olivat 13 ja 14 s välillä, pituutta meni muistaakseni reilut 5m..

Siinä meni sitten viitisen vuotta etten nähnytkään urheilukenttää, vaan kiinnostuin kuntosaliharjoittelusta joskus 17-18v ikäisenä. Lihasmassan kasvatukseen tähtäävää treeniä tuli väännettyä muutama vuosi. Jossain vaiheessa alkoi sitten kiinnostaa, että mihin aikaan se 100m taittuisi, kun jalkoihin oli tullut rutkasti kokoa ja voimaa sitten teinivuosien. 21-22 vuotiaana kävin sitten paikallisen urheilutalon sisäradalla kellottamassa satkun. Ekalle kovalle vedolle kellotettiin telineistä käsiajalla 12,49s ja toiselle 11,79s, tiedä sitten kuinka noihin on luottaminen?! Tuntui vaan aika hurjalta, kun täysin harjoittelematta pikajuoksua pääsin alle 12 sekunnin. Painoa minulla oli tuolloin n. 94kg (pituus 183cm). Tämän jälkeen olin innoissani ja ajattelin, että nyt alkaa pikajuoksutreenit, mutta niin se vaan taas jäi. :(

Nyt on MM-kisojen satasen finaali käyty katsomassa paikan päällä ja tunnelma oli katossa, kun Gatlin kipitteli voittoon. Taas kerran heräsi kiinnostus pikajuoksutreeniin ja kaivelin täältä tämän keskustelun. Jos täällä on jotain huvikseen tai puoli tosissaan pikajuoksua treenaavia stadilaisia, niin saattaisin uskaltautua mukaan kokeilemaan.
Eli aikaa on taas kulunut edellisestä satasen kellotuksesta ja jossain vaiheessa sen voisi taas tehdä. Enemmän kuitenkin olisin kiinnostunut nyt oikeanlaisesta harjoittelusta ja nimenomaan kentällä tehtävistä harjoitteista. Kuntosalin puolella tehtävistä harjoitteista olen aika hyvin perillä, kun olen alalle kouluttautunut. Se juoksutekniikka on varmaan ensimmäisiä asioita, joihin kannattaa kinnittää huomiota?! Eli kun oppisi ensin juoksemaan, niin sitten voisi koittaa kuinka kovaa sitä pääsee. :D Ikää on jo 26v, joten tuskin musta maailmanennätysmiestä enää tulee, mutta olisipa pikajuoksuharjoittelu ainakin vaihtelua tälle pelkälle puntin vääntämiselle.
Vastatkaa tähän ketjuun jos samalaisia ajatuksia ja juoksutreenit kiinnostaa.

Meikäläistäkin on alkanut kiinnostaa tämä pikajuoksu, muutaman kerran olen käynyt juoksemassa lyhkäsiä vetoja ja havainnut että lujaa juokseminen on helvetin hienon tuntuista :hyper: Ei vaan muistaakseni yläasteen jälkeen ole tullut kellotettua kertaakaan, ja niitä aikoja en muista. Ei oikein tämän ikäisenä kehtaa mennä ihan kylmiltään mihinkään seuraankaan kyselemään...

pretereo sanoi:
Vastatkaa tähän ketjuun jos samalaisia ajatuksia ja juoksutreenit kiinnostaa.
Itse oon treenailemassa Eltsussa MM:ien loputtua ja voin kyllä katsoa juoksutekniikkaa. Jos kiinnostusta löytyy enemmän, niin kannattaa kysellä Pöyhöseltä, jos sillä olis kisojen jälkeen aikaa vetää treenejä halukkaille.

Joo minua voisi kanssa kiinnostaa. Katsotaan, mitä saadaan tässä ketjussa aikaiseksi asian tiimoilta. :)

shape sanoi:
Itse oon treenailemassa Eltsussa MM:ien loputtua ja voin kyllä katsoa juoksutekniikkaa. Jos kiinnostusta löytyy enemmän, niin kannattaa kysellä Pöyhöseltä, jos sillä olis kisojen jälkeen aikaa vetää treenejä halukkaille.

Varmaan tunnet Pöyhösen paremmin, kuin minä, mutta jotenkin tuntuu, ettei Pöyhönen viitti pahemmin ruveta vetämään mitään treenejä.

Aika jännä, kuinka kiinnostuneita täällä pakkiksella ollaan pikajuoksusta. Mistähän moinen johtuu? Varmaan lajin luonteesta ja urheilijoiden ulkonäöstä?!? Vois kuvitella, että esim. kuulantyöntö herättäis tällasella palstalla enemmän kiinnostusta. Vai onko porukka niin pinnallista, että kuulantyöntäjien korkea rasvaprosentti ajaa podaajat pois (mielikuva tasolla)? No nyt riittää pohdiskelu :D

Mutta valittaakkaan ei voi, koska onhan se pikajuoksu aika kuningaslaji.

Pertti 123 sanoi:
Varmaan tunnet Pöyhösen paremmin, kuin minä, mutta jotenkin tuntuu, ettei Pöyhönen viitti pahemmin ruveta vetämään mitään treenejä.
Oon nähny Markuksen opettamassa juoksutekniikka talvella ihan normi-kuntoilijan näköiselle kaverille, joten sen takia heitin idean ilmaan. Ja eiköhän Markuksella ole ihan kiinnostusta pt-tyyppiselle treenaukselle jollekin kiinnostuneelle porukalle.

Voidaan toki Pertin kanssa pitää "juoksukoulu" kiinnostuneille jonain sopivana päivänä, eli siis opettaa juoksutekniikkaa ja sitä kehittäviä harjoituksia. Itse en oo tosin juoksukunnossa alaselän takia tällä hetkellä. Omasta taustastani pikajuoksussa sen verran, että en oo mikään tunnettu stara, mutta kolme vuotta sitten luukuttanu ensimmäisen kerran alle yleisen sarjan A-rajan (7,05 s) 60 m:llä. Päälaji ei ole pikajuoksu, joten siitä syystä 100 m kisat jääneet vähille. Juoksutekniikkaan oon saanu opastusta ihan tohtoritason tyypeiltä.

shape sanoi:
Oon nähny Markuksen opettamassa juoksutekniikka talvella ihan normi-kuntoilijan näköiselle kaverille, joten sen takia heitin idean ilmaan. Ja eiköhän Markuksella ole ihan kiinnostusta pt-tyyppiselle treenaukselle jollekin kiinnostuneelle porukalle.

Voidaan toki Pertin kanssa pitää "juoksukoulu" kiinnostuneille jonain sopivana päivänä, eli siis opettaa juoksutekniikkaa ja sitä kehittäviä harjoituksia. Itse en oo tosin juoksukunnossa alaselän takia tällä hetkellä. Omasta taustastani pikajuoksussa sen verran, että en oo mikään tunnettu stara, mutta kolme vuotta sitten luukuttanu ensimmäisen kerran alle yleisen sarjan A-rajan (7,05 s) 60 m:llä. Päälaji ei ole pikajuoksu, joten siitä syystä 100 m kisat jääneet vähille. Juoksutekniikkaan oon saanu opastusta ihan tohtoritason tyypeiltä.

Kuullostaa just hyvältä! :) Kunhan joku vähän katsoo miten se polvi nousee ja kädet liikkuu juoksun suuntaan eikä sivuttain. Sitten kun kisat loppuu ja säät HIEMAN paranee, niin porukkaa kasaan vaan. :rock:

pretereo sanoi:
Sitten kun kisat loppuu ja säät HIEMAN paranee, niin porukkaa kasaan vaan. :rock:
Kiinnostuneet vois meilata osoitteeseen pikajuoksukoulu@gmail.com, niin nähdään, ketkä on mukana. Alaselkä on mulla edelleen hajalla, mutta eiköhän viikon päästä pääse taas baanalle. :) Pertti vois kans ottaa yhteyttä, jos kiinnostaa tulla messiin. Pertillä vois olla hyviä vinkkejä hihassa erityisesti 10-ottelun aitamatkaa ajatellen.

Pistän nyt tähän jatkeeksi vaikkei aivan topikin aiheeseen kuulu. Eli miten treenata 400m matkaa varten. Eikös se ole kuitenkin nopeuslaji enimmäkseen, eli tippuu (suht koht) samaan kategoriaan tuon 100m kanssa. Rupesi nimittäin polttelemaan tuo ratakierroksen treenaus yllättäen. Vois käydä joku päivä testaamassa, että millaisissa ajoissa liikutaan. Peruskunto niin huono että veikkaan jotain 1:15 aikaa ja olisi ihan mukava tavoite jos saisi juostua alle minuutin. Ainakin.

Eli varmaan ensin peruskunto kohdalleen semmoisilla puolen tunnin lenkeillä, vaikkapa 3x viikossa. Ja ajattelin lisäksi harjoitusta jossa rykäisen aika kovan 500m, sitten kävelen niin että pulssi laskee, kunnes riuhtaisen taas tuon kovan 0,5km. Ehkä noin 4-5 kertaa. Miltä kuulostaa? Onko mitään ideaa?

On huomattavasti viisaampaa ruveta harjoittelemaan valmentajan katsovan silmä alla. TomBombadilkin on juuri sen ikäinen, että voisi liittyä seuraan ja harjoitella valkun kanssa. Yksin räveltäen hommasta ei tule mitään (kauniisti sanottuna). Asia on eri niiden kohdalla, jotka ovat, esim. 20-30 vuotiaita eivätkä ole harrastaneet. Silloin on ehkä turha aloittaa harrastusta seurassa. Voi treenata pikajuoksua ihan vaihteluna.

Mutta nuorelle kaverille ei pitäs olla iso kynny liittyä seuraan ja kokeilla lajia, kuin lajia. Saat harjoittelusta paljon enemmän irti.

Vaikka mä löisin tähän Clyde Hartin laatiman harjoitusohjelmat, joilla voidaan juosta 400m 43,18, ei se auttas TomBombadilliä mitenkään.

BoneFish sanoi:
Kokeilin ekaa kertaa 100 niin et kaveri otti ajan ja tuli 12,9. Aattelin et vois ihan normaalin puntin ohella alkaa reenaileen tota 100 kun kesää on vie jäljellä ja sit vaik ens kesänä lisää. Voisko joku heittää jonkunnäkösen simppelin ohjelman tähän millä pääsee alkuun.
Mitä mieltä tämmösestä:

3 krt viikossa
rappuset (n.30m) isoin loikin ylös 10 krt
100m täysiä 5 krt
ja puntilla normaalin jalkatreenin lisäks loppuun 4x20x30kg räjähtäviä pomppuja
ja pohkeet pohjehyppyinä 4x20x30kg

Sanokaa suoraan kannattaako tommonen näin aluks ja lähteekö tulos nouseen vai.. ?
20 toistoa punttitreenissä voi olla hieman liikaa, en ole kyllä varma. 30kg painot ovat ihan jees jos takakyykyssä menee about 120kg ykkösenä tai näin ainakin muistelisin :D

Itse olen kanssa ollut aina erittäin kiinnostunut pikamatkoista. Suurella mielenkiinnolla olen seurannut pikkupojasta asti arvokisojen pikamatkoja alkueristä loppukilpailuun. Monesti on pitänyt aloittaa treenaaminen puntin ohessa mutta aina on jäänyt siihen. Nyt kun on aikaa harrastaa molempia (ei töitä, koulu alkaa vasta syyskussa) olen päättänyt ottaa 2 kevyehköä pikajuoksutreeniä viikolle puntin ohessa ja mahdollisesti katsoa syksyllä kuinka kovaa 60m ja 100m kulkee.

Tulos kaukaisesta nuoruudesta:

n. 12 vuotiaana 60m ~9,1s

Tämänpäiväinen juoksutreeni paikallisella urheilukentällä 9.55-10.30:

5x 50-60m vetoja (teho n. 90%) kevyestä hölkästä, palautukset n. 3-4 min. Päälle polvennostojuoksua useita sarjoja. Kesto yht. n. 35 min alku- ja loppuverryttelyineen ja venyttelyineen.

Huomionarvoista se että hyytymistä alkaa tapahtua tuossa 50 metrin jälkeen, täysin ymmärrettävää sillä aerobinen harjoittelu on jäänyt viime vuosina todella vähälle. Nopeuskestävyys ei ole paras mahdollinen.

Illalla tarkoitus vetää treeni vielä selälle punttisalilla.

Perkole! Suomen 4x100m viestijoukkueessakin juossut Nipa Tran kellotti eilen 100m Tallinnassa aikaan 10,40 (+0,7m/s). Tosi kova tulos kun ottaa huomioon että kaveri oli muistaakseni jonkun vuoden kokonaan harjoittelematta!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom