100m juoksu?

Ilc81 sanoi:
Itse olen kanssa ollut aina erittäin kiinnostunut pikamatkoista. Suurella mielenkiinnolla olen seurannut pikkupojasta asti arvokisojen pikamatkoja alkueristä loppukilpailuun. Monesti on pitänyt aloittaa treenaaminen puntin ohessa mutta aina on jäänyt siihen. Nyt kun on aikaa harrastaa molempia (ei töitä, koulu alkaa vasta syyskussa) olen päättänyt ottaa 2 kevyehköä pikajuoksutreeniä viikolle puntin ohessa ja mahdollisesti katsoa syksyllä kuinka kovaa 60m ja 100m kulkee.

Tulos kaukaisesta nuoruudesta:

n. 12 vuotiaana 60m ~9,1s

Tämänpäiväinen juoksutreeni paikallisella urheilukentällä 9.55-10.30:

5x 50-60m vetoja (teho n. 90%) kevyestä hölkästä, palautukset n. 3-4 min. Päälle polvennostojuoksua useita sarjoja. Kesto yht. n. 35 min alku- ja loppuverryttelyineen ja venyttelyineen.

Huomionarvoista se että hyytymistä alkaa tapahtua tuossa 50 metrin jälkeen, täysin ymmärrettävää sillä aerobinen harjoittelu on jäänyt viime vuosina todella vähälle. Nopeuskestävyys ei ole paras mahdollinen.

Illalla tarkoitus vetää treeni vielä selälle punttisalilla.

Hauska yksityiskohta, että minäkin juoksin 11 tai 12 vuotiaana 60m 9,1 sekunnissa :D

Jos haluat, että kunto tulee kunnolla esille, niin jätä vaikka kuukaudeksi jalkapuntti minimiin ja tee vaan lyhyitä liikeratoja ja terävästi (esim. puolikyykky). Paikat aukee ja nopeus tulee "pinnalle". Samalla kannattaa viedä se juoksuharjoittelu herkistely asteelle ja lepäillä paljon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sellainen kysymys sellaiselle joka on harrastanut pikajuoksua jo pitemmän aikaa. eli ikää on jo 17 vuotta, mikä on suhteellisen myöhäinen ikä aloittaa pikajuoksuharjoittelu, mutta koska kuntopohjaa löytyy sen verran paljon että uskon sen olevan vielä mahdollista. eli mitä pitäisi harjoittelussa muuttaa että nopeus kasvaisi. pohjustukseksi voisin laittaa tähän normaalin viikko ohjelmani. Eli viikko sisältää:
- 4-5 pitkää lenkkiä(1-2h)
- 4 salilla käyntiä
- yhden intervalliharjoittelun (4*4min, 2 min. tauolla)
- nyt viimeisen viikon ottanut vielä 3 kertaa viikossa vetoja kentällä (3*60 ja 3*100)

salilla yleensä treenannu kaikkia ruumiin lihaksia, mutta pitäisikö keskittyä joihinkin lihaksiin enemmän kuin toisiin? ja pitäisikö tuota pitempää lenkkiä vähentää?

Juukeri sanoi:
sellainen kysymys sellaiselle joka on harrastanut pikajuoksua jo pitemmän aikaa. eli ikää on jo 17 vuotta, mikä on suhteellisen myöhäinen ikä aloittaa pikajuoksuharjoittelu, mutta koska kuntopohjaa löytyy sen verran paljon että uskon sen olevan vielä mahdollista. eli mitä pitäisi harjoittelussa muuttaa että nopeus kasvaisi. pohjustukseksi voisin laittaa tähän normaalin viikko ohjelmani. Eli viikko sisältää:
- 4-5 pitkää lenkkiä(1-2h)
- 4 salilla käyntiä
- yhden intervalliharjoittelun (4*4min, 2 min. tauolla)
- nyt viimeisen viikon ottanut vielä 3 kertaa viikossa vetoja kentällä (3*60 ja 3*100)

salilla yleensä treenannu kaikkia ruumiin lihaksia, mutta pitäisikö keskittyä joihinkin lihaksiin enemmän kuin toisiin? ja pitäisikö tuota pitempää lenkkiä vähentää?

Toihan on juoksujen osalta kestävyysuoksijan ohjelma.

Niin miksi et liittys seuraan? :)

Mä oon varmaan ehdottanut seuraan liittymistä 1000 kertaa pakkiksella. Tuskin kukaan on tajunnut noudatta neuvoani, joten antaa olla.

Juukeri sanoi:
eli mitä pitäisi harjoittelussa muuttaa että nopeus kasvaisi. pohjustukseksi voisin laittaa tähän normaalin viikko ohjelmani.
1) Vähennä pitkien lenkkien määrä yhteen viikossa.
2) Opettele juoksutekniikkaa maitohapottomilla vedoilla, matkana esim. 60 m. Näitä esim. 2-3 x 4 kpl 1-2 kertaa viikossa. Treenin alle koordinaatioita, aitakävelyitä jne. Nosta tehoja vähitellen viikko viikolta.
3) Pidempiä 150-200 m vetoja alussa pari kertaa, myöhemmin kerran viikossa. Vetoja yhdessä treenissä aluksi esim. 3x5 kpl. Pidä vauhti sellaisena, että meno näyttää pikajuoksulta.
4) Jalkoja salilla kerran viikkoon. Voimaa ehdit hankkia myöhemminkin, joten keskity aluksi juoksutekniikkaan ja nopeuden parantamiseen nykyisellä voimatasolla. Salilla kannattaa pistää vatsat ja selät kuntoon. Yläkroppaa voi bodailla niin paljon kuin huvittaa, kunhan jaksaa tehdä tärkeämmät treenit kunnolla.

Niin miksi et liittys seuraan? :)

siinä on sellainen pieni ongelma että asun erittäin pienellä paikkakunnalla, eikä täällä ole varsinaista seuraa eikä valmentajia...

Juukeri sanoi:
siinä on sellainen pieni ongelma että asun erittäin pienellä paikkakunnalla, eikä täällä ole varsinaista seuraa eikä valmentajia...

Missä asut (kerro myös, että missä paikka on, koska en välttämättä osaa paikallistaa). Onko siellä sanotaan 30 km säteellä hallia, missä voi yleisurheilla?

Pertti 123 sanoi:
Missä asut (kerro myös, että missä paikka on, koska en välttämättä osaa paikallistaa). Onko siellä sanotaan 30 km säteellä hallia, missä voi yleisurheilla?

Posiolla, etelä lapissa, kuusamon ja rovaniemen välissä. Lähin halli taitaa olla rovaniemellä, mutta sinne on 135km. on Posiolla ulkokenttä ja talvella taitaa ainoa paikka olla yläasteella oleva 80 metrin suora, pitää vaan ottaa selvää miten sinne pääsis

Juukeri sanoi:
Posiolla, etelä lapissa, kuusamon ja rovaniemen välissä. Lähin halli taitaa olla rovaniemellä, mutta sinne on 135km. on Posiolla ulkokenttä ja talvella taitaa ainoa paikka olla yläasteella oleva 80 metrin suora, pitää vaan ottaa selvää miten sinne pääsis

80 metrin suoralla pääsee aloittelija jo pitkälle!!!

Ajattelin kesän pyöräilykauden loppuessa koittaa taas pikajuoksua. Aikaisemmat kerrat kuitenkin valitettavasti loppuneet säären kiputiloihin. Treeniohjelmaa kun mietin, niin kannattaako pikajuoksun (60m) päälle tehdä jalkoja? Penkillenousua ja polvenkoukistusta ajattelin. Tuon lisäksi tulisi jaloille yhtenä päivänä penkillenousuu korkeammalle penkille ja polvennostoo sekä toisena romanialainen mave. Pohkeita tuolla mukana kanssa.

Pikajuoksu mun treenissä lähinnä mukavuutensa (silloin kun ei satu sääriin) ja monipuolisuuden vuoksi mukana. Missäs meinasitte sitä pikajuoksuopetusta antaa? Ite oon Liikuntamyllyssä juossut ja siellä treenaan muutenkin. Olishan se mukavaa jos hieman jotain neuvoja saisi juoksuunsa.

Pikajuoksun jälkeen tulee harvemmin tehtyä mitään raskaita jalkajuttuja, välillä rinnallevetoa, tempausta ja keskivartaloa. Pohkeisiin ei tartte erityisesti panostaa salilla, pikajuoksu piikkareilla on niille parasta treeniä. Ite treenailen talvisin Liikuntamyllyssä, muuten Eltsussa. Tossa edellisellä sivulla (4) on e-mail, josta saa kiinni.

Eipä oo piikkareita, eivätkä ole hankintalistallakaan. Varmaan hyvää vaihteluu tulee pohkeillekin pikajuoksusta. En ole niihin erityisesti panostanut. Muutama sarja istuen ja muutama seisten.

Nyt kuitenkin iski vuoden toinen flunssa ja saas nähdä ehdinkö vielä tällä viikolla treenaamaan myllylle. Ollaan varmaan nähty myllyssä, jos säännöllisesti siellä treenailet, kun on tullut käytyä keskimäärin kaksi kertaa viikossa siellä usean vuoden ajan. Jos näet jonkun vetävän leukoja lisäpainoilla siellä punttipuolella, niin on aika todennäköistä, että se olen minä. Kovin moni ei siellä sitä liikettä tee.

Tampere???

Oliskohan Tampereella kiinnostuneita reenailemaan pikajuoksua?? Meinaan mulla olis kiinnostusta, mutta ei ketään keneltä sais ohjeita/valmennusta. Ikinä en oo siis juoksua treenaillu, mutta tohon punttitouhun kaveriksi olis ihan jees.

Niin, että ilmottautuu sit vaikka täällä, jos sattuu kiinnostamaan :rock:

Helvetti, pitikö se muutta Helsinkiin oppia hakemaan :D

nyt kun tuossa aiemmin puhuttiin piikkareista niin onko niillä onko niissä paljoki eroa verrattuna lenkkareihin? itellä ei oo ainakaan tälle vuodelle vielä ostoslistalla mutta ehkä ens kesänä

Piikkareilla juoksu eroaa lähinnä siinä, että niillä on pakko juosta päkiöillä. Piikkien avulla saa paremman työnnön, jolloin pohkeet saavat kyytiä. Harjoituskäyttöön suosittelen kevyitä vetolenkkereita, esim. Adistar Competition tai vastaavat. Kevytrakenteisten lenkkareiden käyttöikä ei ole kovin pitkä, joten niiden kaveriksi kannattaa hankkia vähän tukevammat lenkkarit, joilla juoksee alkuverryttelyt ja lenkit.

Mielenkiintoinen threadi tämä. Itseänikin on taas alkanut pikajuoksu kiinnostamaan ja täältä olen saanut hyviä vinkkejä harjoitteluun. Kävin testaamassa miten se satanen nykyään menee. Pystylähdöllä ja käsiajanotolla tuli aika 12,7..(juoksin Manskulla, siinä Foorumin edessä... no eii ihan eltsussa) siitä on hyvä lähteä petraamaan. Olen esi-teininä kilpaillut lähinnä
60 m:llä ja pituudessa, P10 sarjassa piirimestaruudet heltisi silloin tuloksilla 8,8 ja 424. Harmittavasti vaan olin "latebloomer" eli tuo harrastus jäi koska kilpakumppanit kasvoivat meikäläistä nopeammin, ei riittänyt motivaatio kilpailla päätä pitempien ja lihaksia omaavien kanssa. Olisi mielenkiintoista osallistua johonkin juoksukouluun (esim. tätä kautta) Seuratoimintaan ei aika riitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom