Ilc81 sanoi:Itse olen kanssa ollut aina erittäin kiinnostunut pikamatkoista. Suurella mielenkiinnolla olen seurannut pikkupojasta asti arvokisojen pikamatkoja alkueristä loppukilpailuun. Monesti on pitänyt aloittaa treenaaminen puntin ohessa mutta aina on jäänyt siihen. Nyt kun on aikaa harrastaa molempia (ei töitä, koulu alkaa vasta syyskussa) olen päättänyt ottaa 2 kevyehköä pikajuoksutreeniä viikolle puntin ohessa ja mahdollisesti katsoa syksyllä kuinka kovaa 60m ja 100m kulkee.
Tulos kaukaisesta nuoruudesta:
n. 12 vuotiaana 60m ~9,1s
Tämänpäiväinen juoksutreeni paikallisella urheilukentällä 9.55-10.30:
5x 50-60m vetoja (teho n. 90%) kevyestä hölkästä, palautukset n. 3-4 min. Päälle polvennostojuoksua useita sarjoja. Kesto yht. n. 35 min alku- ja loppuverryttelyineen ja venyttelyineen.
Huomionarvoista se että hyytymistä alkaa tapahtua tuossa 50 metrin jälkeen, täysin ymmärrettävää sillä aerobinen harjoittelu on jäänyt viime vuosina todella vähälle. Nopeuskestävyys ei ole paras mahdollinen.
Illalla tarkoitus vetää treeni vielä selälle punttisalilla.
Hauska yksityiskohta, että minäkin juoksin 11 tai 12 vuotiaana 60m 9,1 sekunnissa :D
Jos haluat, että kunto tulee kunnolla esille, niin jätä vaikka kuukaudeksi jalkapuntti minimiin ja tee vaan lyhyitä liikeratoja ja terävästi (esim. puolikyykky). Paikat aukee ja nopeus tulee "pinnalle". Samalla kannattaa viedä se juoksuharjoittelu herkistely asteelle ja lepäillä paljon.