100m juoksu?

Ei tämä välttämättä tänne osioon kuulu mutta mimmosia treenejä 100m juoksiat tekevät punttisalilla. kuinka monta sarjaa, kuinka isot painot maksimipainoista ja mitä liikkeitä. Lihasmassaakin sopivasti. Katsokaa esim. suomalaisista Pöyhöstä.

Riippuu valmennus filosofiasta, mutta kyllähän ne perusasiat kirjoistakin löytyy, että miten perus, maksimi ja räjähtävää voimaa kehitetään. Ei se sen kummempaa ole. Eikä kaikki 100m juoksijat treenaa samalla tavalla.

Kim Collins ei treenaa punttia paljon ollenkaan, mitä nyt kevyillä tekee jotain nopeeta. Sitten joku saattaa tehdä enemmänkin maksimivoimaa jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päivää. Haluaisin aloittaa pikajuoksun, olen tällä hetkellä 17-vuotias (toivottavasti ei ole enää liian myöhäistä).

Taustaa:

Joskus nuorempana (vaikka olen vieläkin nuori) juoksin ihan tyydyttävästi, 10 vuotiaana 60m 8,97s. Jalkapalloa pelasin ehkä 9 vuotta, mutta lopetin vuosi sitten. Salilla olen käynyt nytten 1½ vuotta ja yläkroppapainotteista reeniä on tullu tehtyä ja vasta nyt kiinnostus koko kropan balanssista on tullu tärkeemmäks ja nyt haluisin sitten alottaa pikajuoksun.
Entistä kokemusta tälläisestä reenistä ei ole, joten hyvät neuvot paikallaan :worship:

Päivää. Haluaisin aloittaa pikajuoksun, olen tällä hetkellä 17-vuotias (toivottavasti ei ole enää liian myöhäistä).

Taustaa:

Joskus nuorempana (vaikka olen vieläkin nuori) juoksin ihan tyydyttävästi, 10 vuotiaana 60m 8,97s. Jalkapalloa pelasin ehkä 9 vuotta, mutta lopetin vuosi sitten. Salilla olen käynyt nytten 1½ vuotta ja yläkroppapainotteista reeniä on tullu tehtyä ja vasta nyt kiinnostus koko kropan balanssista on tullu tärkeemmäks ja nyt haluisin sitten alottaa pikajuoksun.
Entistä kokemusta tälläisestä reenistä ei ole, joten hyvät neuvot paikallaan :worship:

Ainoa hyvä ja oikea neuvo on se, että otat yhteyttä paikalliseen yleisuheiluseuraan ja kerrot halustasi aloitta harrastuksen. Kysele jos sieltä löytyis sulle valmentaja.

Mä juoksin tänään 100m aikaan 13,3s.Tulos on aika paska, mutta se on saavutettu oikeastaan vain kuntosaliharjoittelulla, sekä sellasilla reilu 3kilsan satunnaisilla lenkeillä. Ikää on kans 17v ja olis kiva parantaa tuota tulosta. YU-seuraan ei oikeen mahiksia ole liittyä että tuon ajan parantaminen ei varmaan kovin helppoa yksin tule oleman, vai?

Juostaanko treeneissä 40m? Paljonko ajat ovat 100m SM-tason miehillä, vai onko matka sitten yleensä lyhimmillään aina tuo 60m mitä kellotetaan.?

Terve kaikille. Olen 22v. 189cm ja 97kg nuori mies. Olen pelannut jääkiekkoa lähes ikäni, en kylläkään millään huipputasolla, tällä hetkellä pelaan 2-divarissa. Myös jalkapalloa tuli potkittua nuorempana. Kuntosaliharjoittelua olen harrastanut n.16 vuotiaasta asti, välillä vähän aktiivisemmin ja välillä vähän rennommin, usein kuitenkin 4 kertaa viikossa ja käyn myös 2,5-5km lenkeillä satunnaisesti. Tietysti kiekkokaudella punttimäärät pitää pudottaa vähemmälle jo palautumisenkin kannalta.

Mutta sitten asiaan.
Viimeisimmät juoksukokemukseni radoilta olivat ala-yläasteen vaihteessa. Tuolloin juoksin mielummin 800 metriä, kun en ollut erityisen nopea. Kutenkin pari päivää sitten päätin piruuttani mennä meidän pienen kunnan "mestaruuskisoihin" ja osallistua miesten 100m:lle. Juoksijoita ei ollut paljoa, vain 8kpl, mutta joukossa pari piikkareinkin varustettua jotka olivat joskus juoksua harjoitelleetkin - tai ainakin harjoitelleet sitä enemmän kuin minä olin ennen tätä kisaa. Itse juoksin lenkkareissa. Yllätykseseni juoksin ajan 11.8s, mikä oli voittoaika. Kysynkin teiltä kokeneemmilta, että kuinka paljon tuota aikaa voisi pystyä vielä parantamaan vaikka ostamalla piikkarit ja pyytämällä jonkun asiantuntian opettamaan oikeaa askellustyyliä tms. Onko mielestänne mahkut päästä alle 11s vain noilla pienillä parannuksilla? Ja fakta on, etten ole koskaan aikaisemmin ottanut aikaa 100m:lle tai edes juossut sitä. Kiitos, jos joku jaksaa näkemyksensä antaa.

Terve kaikille. Olen 22v. 189cm ja 97kg nuori mies. Olen pelannut jääkiekkoa lähes ikäni, en kylläkään millään huipputasolla, tällä hetkellä pelaan 2-divarissa. Myös jalkapalloa tuli potkittua nuorempana. Kuntosaliharjoittelua olen harrastanut n.16 vuotiaasta asti, välillä vähän aktiivisemmin ja välillä vähän rennommin, usein kuitenkin 4 kertaa viikossa ja käyn myös 2,5-5km lenkeillä satunnaisesti. Tietysti kiekkokaudella punttimäärät pitää pudottaa vähemmälle jo palautumisenkin kannalta.

Mutta sitten asiaan.
Viimeisimmät juoksukokemukseni radoilta olivat ala-yläasteen vaihteessa. Tuolloin juoksin mielummin 800 metriä, kun en ollut erityisen nopea. Kutenkin pari päivää sitten päätin piruuttani mennä meidän pienen kunnan "mestaruuskisoihin" ja osallistua miesten 100m:lle. Juoksijoita ei ollut paljoa, vain 8kpl, mutta joukossa pari piikkareinkin varustettua jotka olivat joskus juoksua harjoitelleetkin - tai ainakin harjoitelleet sitä enemmän kuin minä olin ennen tätä kisaa. Itse juoksin lenkkareissa. Yllätykseseni juoksin ajan 11.8s, mikä oli voittoaika. Kysynkin teiltä kokeneemmilta, että kuinka paljon tuota aikaa voisi pystyä vielä parantamaan vaikka ostamalla piikkarit ja pyytämällä jonkun asiantuntian opettamaan oikeaa askellustyyliä tms. Onko mielestänne mahkut päästä alle 11s vain noilla pienillä parannuksilla? Ja fakta on, etten ole koskaan aikaisemmin ottanut aikaa 100m:lle tai edes juossut sitä. Kiitos, jos joku jaksaa näkemyksensä antaa.

Minkäs moinen ajanotto järjestelmä mahto olla noissa pienen kunnan "mestaruuskisoissa".

Yllätykseseni juoksin ajan 11.8s, mikä oli voittoaika. Kysynkin teiltä kokeneemmilta, että kuinka paljon tuota aikaa voisi pystyä vielä parantamaan vaikka ostamalla piikkarit ja pyytämällä jonkun asiantuntian opettamaan oikeaa askellustyyliä tms. Onko mielestänne mahkut päästä alle 11s vain noilla pienillä parannuksilla? Ja fakta on, etten ole koskaan aikaisemmin ottanut aikaa 100m:lle tai edes juossut sitä. Kiitos, jos joku jaksaa näkemyksensä antaa.

Täytyy sanoa, että on aika vaikea neuvoa ja arvioida mahdollisuuksiasi näkemättä juoksuasi ja tietämättä todellista aikaa. Käsiaikoihin suhtaudutaan nykyään nuivasti, koska monikaan ei niitä osaa ottaa tarkasti ja ajassa on usein puolisenkin sekuntia eroa sähköaikaan.

Piikkareiden osto ei todennäköisesti parantaisi aikaasi kovin paljoa, koska niillä pitää osata juosta saadakseen parhaan hyödyn irti. Juoksutekniikkaan, -voimaan ja -kestävyyteen panostaminen veisi sinua varmasti eteenpäin. Koska et ole ennen harjoitellut lajia, voi nopeuskapasiteettisi olla melko suurikin. Täytyy kuitenkin muistaa, että 11s sataseen pitää olla jo todella nopea ja reaktion, kiihdytyksen ja muiden juoksun osa-alueiden kunnossa. 10.95 on Kalevan kisojen tulosraja, joten se voisi olla hyvä motivaattori ja välitavoite juoksijan urallesi. ;)

Juu varmasti on suhtauduttava hieman skeptisesti tähän käsi aikaan, mutta toki on hauska leikitellä ajatuksella että 11s olisi mahdollinen. Etenkin kun en oikein mitään juoksemisesta ymmärrä. Mutta kiitos faktoista.

Juostaanko treeneissä 40m? Paljonko ajat ovat 100m SM-tason miehillä, vai onko matka sitten yleensä lyhimmillään aina tuo 60m mitä kellotetaan.?

Maailman huiput vetävät ensimmäiset 40 metriä satasen kisassa noin 4,80 - 4,90 tienoille. Tuosta voisi arvioida SM-tason miesten aikojen olevan jossain 5,00 - 5,20 -tasolla.

Nämä ovat siis reaktioajan sisältäviä sähköaikoja, joita on turha verrata harjoituksissa käsikellolla otettuihin aikoihin.

Niin, ja kyllä harjoituksissa juostaan 40 metriäkin.

Maailman huiput vetävät ensimmäiset 40 metriä satasen kisassa noin 4,80 - 4,90 tienoille. Tuosta voisi arvioida SM-tason miesten aikojen olevan jossain 5,00 - 5,20 -tasolla.

Nämä ovat siis reaktioajan sisältäviä sähköaikoja, joita on turha verrata harjoituksissa käsikellolla otettuihin aikoihin.

Niin, ja kyllä harjoituksissa juostaan 40 metriäkin.

Ok, kiitos tiedosta. Itsellä on mahdollisuus ottaa kyllä sähköaikakin... kiinnostaisi koittaa... itseluottamus on rajaton :D

Tälläinen kysmys on kyllä varmaan esitetty jo tässä threadissa, mutta kysynpä kumminkin.
Onko myöhäistä aloittaa 14 v(pienestä asti kisoissa käynyt,mutta ei seurassa) pikajuoksu/pituus hyppy

Tänään olin juoksemassa 60m ja 100m
100m:12.50sek (käsiaika ja rata on hiekkaa ei sellaista kumia)
60m:8.5sek

Niin ja tuossa pituushypyssä tänään tuli tehtyä uusi ennätys =) 4.87
Omasta mielestäni juoksussa minulla olisi varmaan paremmat mahdollisuudet menestyä edes jonkin verran.

Tälläinen kysmys on kyllä varmaan esitetty jo tässä threadissa, mutta kysynpä kumminkin.
Onko myöhäistä aloittaa 14 v(pienestä asti kisoissa käynyt,mutta ei seurassa) pikajuoksu/pituus hyppy

Omasta mielestäni juoksussa minulla olisi varmaan paremmat mahdollisuudet menestyä edes jonkin verran.

Ei ole myöhäistä ja ehdottomasti kannattaa alottaa. Aika hyvä aika tuon ikäselle.

Mulla on tässä käynyt mielessä että jos sitä aloittaisi harrastamaan 100m juksua jossakin seurassa. En ole koskaan mitannut mihin aikaan menee, mutta joskus 9. luokalla tuli juostua 60m aikaan 7.1 ja omasta mielestäni olen nopea.

Ikää löytyy kylläkin jo 19 vuotta onko liian myöhäistä aloittaa jos haluaa menestyäkin?
Täällä Järvenpäässä ei taida olla mitään kunnon seuraa?

100 metrin aikasi on selkeästi parempi kuin 60 m vastaava... ei muuta kuin seuraan ja testaamaan vauhtia oikeissa kisoissa ja sähköajalla ;)

Mulla on tässä käynyt mielessä että jos sitä aloittaisi harrastamaan 100m juksua jossakin seurassa. En ole koskaan mitannut mihin aikaan menee, mutta joskus 9. luokalla tuli juostua 60m aikaan 7.1 ja omasta mielestäni olen nopea.

Ikää löytyy kylläkin jo 19 vuotta onko liian myöhäistä aloittaa jos haluaa menestyäkin?
Täällä Järvenpäässä ei taida olla mitään kunnon seuraa?

Saleen juoksit 60m 7.1 sek 15 vuotiaana, parhaat tuon ikäset vetää Suomessa 60 metriä 7,35-7,60 hujakoille, mistä hatusta jengi oikein vetää näitä aikoja :rolleyes:

100 metrin aikasi on selkeästi parempi kuin 60 m vastaava... ei muuta kuin seuraan ja testaamaan vauhtia oikeissa kisoissa ja sähköajalla ;)

Joo, täällä omalla paikkakunnalla seura on aika pieni kun täällä asukkaita 3000, mutta sinne olen menossa. Niin ja onko missään vammala,nokia tai tampere suunnalla paikkaa missä vois sähköajan kanssa koittaa? voiko sitä vaan kysyä?

Joo, täällä omalla paikkakunnalla seura on aika pieni kun täällä asukkaita 3000, mutta sinne olen menossa. Niin ja onko missään vammala,nokia tai tampere suunnalla paikkaa missä vois sähköajan kanssa koittaa? voiko sitä vaan kysyä?

No kun liityt seuraan ja ostat kisalisenssin niin pääset kokeilemaan ihan kisoissa sähköaikaa, ja varmasti tuolla Tampereen suunnilla järjestetään kisoja, toki nyt syksyllä alkaa hiljenemään sen suhteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom