1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

Mulla alkoi vaivata kans selkä kun on myös tota pituuseroa kintuissa ja yliliikkuvuutta nivelissä. Fysioterapeutti teki mulle pinen korotuspohjallisen treeni kenkään, oon panostanut enemmän lihashuoltoon & lämmittelyihin ja nyt on alkanut kyllä kipuilut kaikota. En tiedä onko 3cm korotus sun toiseen kenkään oikea ratkaisu, mutta jos ei sulla ton tyylistä ratkaisua ole kokeiltu, niin kannattaa ehkä harkita/ottaa puheeksi ammattilaisella.

Onko tosta kiropraktikosta ollu sulle todellista hyötyä? Mulla on myös paha skolioosi ja salitreenaaminen tuntuu erittäin vaikealta. Ainakun alkaa tuntumaan siltä että kohta on kovassa kunnossa niin sit pamahtaa selkä aivan kauheaksi ja ei uskalla enää nostella mitään.. Teetkö koko ajan jotain venyttelyjä tai erikoisia selkä liikkeitä? Kävin fysiatrilla myös mutta se oli suuri pettymys sillä kyseinen henkilö ei kyllä tiennyt yhtään mistä puhui ja oli niin pahasti ylipainoinen ettei kyennyt itse näyttämään mitään liikkeitä.. Mäkää en pysty tekemään mitään massaliikkeitä selälle ollenkaan, ja muutenkin reenannut aika varovaisesti.. Silti se vaan selkä pamahti paskaks ja nyt sitä saa muutaman kuukauden parannella.. Mun ongelma on se etten tiedä mitä teen väärin ja mitä oikein. Nyttenkin tuo tuli ihan puskista, ei sattunut mitään eikä revähtänyt. Jotenkin tulehtui pikkuhiljaa tms..

Kyllä tuosta kiropraktikosta ainakin on hyötyä. Kävin joskus pari vuotta sitten toisella, joka vain raksautteli ja naksautteli selkää puoli tuntia ja se siitä. Tämä nykyinen näytti tarkkaan mistä ongelma johtuu ja miten se korjataan. Laita privaviestiä niin voin antaa yhteystiedot. Käynti on 60€/krt ja vaatinee muutamia käyntejä vähintään.

En ole vielä tehnyt erityisiä venytysliikkeitä. Mulla on ollut tiedossa joitain fyssarin neuvovia selän aktivointiliikkeitä joita olen tehnyt kun kipu ilmenee. Niistäkin on ollut apua.

- - - Updated - - -

Mulla alkoi vaivata kans selkä kun on myös tota pituuseroa kintuissa ja yliliikkuvuutta nivelissä. Fysioterapeutti teki mulle pinen korotuspohjallisen treeni kenkään, oon panostanut enemmän lihashuoltoon & lämmittelyihin ja nyt on alkanut kyllä kipuilut kaikota. En tiedä onko 3cm korotus sun toiseen kenkään oikea ratkaisu, mutta jos ei sulla ton tyylistä ratkaisua ole kokeiltu, niin kannattaa ehkä harkita/ottaa puheeksi ammattilaisella.

Kiropraktikko sanoin, että max 50% pituuserosta kannattaa korjata pohjallisella. Selkä on usein tottunut pituuseroon ja isommat korjaukset vain vahingoittavat selkää.

Itselläni alkaa ohjelma, jossa korotusta kasvatetaan 2-3 mm/kk, jotta selkä ehtii tottua muutokseen. Kokeilin joskus omatoimisesti 0,5cm korotusta päivittäisessä käytössä ja niin isosta muutoksesta tuli samantien selkä kipeäksi.

Itselläni alkaa ohjelma, jossa korotusta kasvatetaan 2-3 mm/kk, jotta selkä ehtii tottua muutokseen. Kokeilin joskus omatoimisesti 0,5cm korotusta päivittäisessä käytössä ja niin isosta muutoksesta tuli samantien selkä kipeäksi.

Kuulostaa fiksulta suunnitelmalta. Mulla on vissiin jotain n.8mm eroa ja fyssari teki 5mm pohjallisen. Mulla alkoi tosiaan heti sen käyttöön ottaminen helpata.

Aika moni näyttää tekevän 1-jakoisessa noita pitkien toistomäärien päiviä (10-15) vaan kahdella sarjalla / liike. Onko tuo esim. prässin 4x liikaa?
Ja palautusajat olisi tarkoitus tuossa 1. treenissä pääosin 3min, 2. ja 3. 1-2min.

Ja niitä kommentteja jos saisin pyytää. Maanantaina pitäis laittaa kokeiluun. :)

Ei todellakaan ole liikaa. 1-jakoisessakin voi olla sarjoja melkoisesti kunhan ei liian nopeasti lisää määrää. Itse teen tällä hetkellä 5 sarjaa / liike ja otan kaikki liikkeet käytännössä liikepareina / supersarjoina. Välillä tein samaan joka kolmannessa treenissä 10 sarjaa / lihasryhmä, eikä sekään ollut liikaa, mutta treenit vaan venyy aika pitkiksi.

Muutenkaan tuo runko ei ole mitenkään erityisen raskaan näköinen eli pitäisi kyllä toimia kun vaan syö ja nukkuu hyvin. Ja ei tietenkään vedä failureen suurimmassa osassa treenjä.

Tarkoitus olisi kesäksi muokata vähän ohjelmaa. Rungon olen vääntänyt penkki/kyykky- ja pystypunnerrus/mave-yhdistelmän ympärille, jota olen tehnyt jo viimeiset 2 vuotta hyvällä menestyksellä.

Ohjelmarunko kesäksi:

Treeni A:
Penkki 3x5
Kyykky 3x5
Leuanveto, leveä myötäote 5x10
Penkki, KP 5x10
Soutu, KP 5x10
Jalkojennosto 5x10

Treeni B:
Pystypunnerrus 3x5
Mave 1x5
Kulmasoutu 5x10
Pystypunnerrus, KP 5x10
Leuanveto, normi 5x10
Lankku, lisäpainoilla 3x45s

Kysymys kuuluukin: kannattaako käsipaino punnerrukset vaihtaa päikseen, eli tulisi rinta tangolla + olkapäät käsipainoilla jne. jotta saisi 1-jakoisemmaksi, vai juuri kuten ohjelmaan olen kirjoittanut? Tarkoitus olisi kesästä eteenpäin taas runtata lisää rautaa tangon päihin, eli treenata voimapainotteisemmin.

P.S Tuo pääliikkeiden 3x5 tulee vaihtumaan wendlerin 5/3/1, kunhan kehitys niissä vaan tyssää.
P.P.S treenejä tulee 2-3 viikossa, riippuen aikatauluista

Kiitoksia mielipiteistä. Ekan treenin väänsin tänään ja hyvällä tavalla raskaalta tuntu tehä vaihteeks koko kroppaa samassa treenissä. 65min meni lämmittelyineen. supersarjoina sain tehtyä vain nuo hauiskäännöt ja pystypunnerrukset, oli sen verran porukkaa salilla. Hyvä maku jäi suuhun

Jahas, pitäs töitten takia jättää salikerrat enää 2x viikkoon, nekin pe-su päivinä, tällä hetkellä oon tämmöstä tehnyt:

Kyykky 1x20 / Mave 3x5 (variaatolla 1reeni: kyykky, 2reeni: mave, 3reeni:kyykky, 2pv lepoo ja taas 1:)
Penkki 3x5
leveä leuanveto 3x5/ kulmasoutu tangolla
pystypunnerrus tangolla/kp 3x5

ja sit mielen mukaa loppuun pohkeita, vatsoja, takaolkapäitä, hauista, tms mitä haluaakaan vimputtaa. Kannattaako vaihtaa ohjelmaa vai jatkaa tommosella kun on vain 2x viikkoon?

JJJeeeess, aika jakaa vähä kokemuksia tämän 9 kuukauden taipaleen jälkee mitä tämän ohjelman kanssa pakertanut. Eli kotiuduin intistä heinäkuussa 68kg laihaläskinä mutta melko kovana juoksijana (cooper 3150) ja silloin alotin tämän ohjelman tekemisen. Alussa painoa oli 40kg kussakin liikkeessä paitsi pystärissä aloitin tyhjästä tangosta. Nyt 9 kuukauden jälkee tuloksia on tullut seuraavalla lailla:

Kyykky 105kg 3x5 -> seuraava 107,5kg vaan jotenki jumahti enkä ole tästä kertakaikkiaan päässyt mihinkään suuntaan ja olen kuitenkin kahdesti käynyt tuossa painossa

Penkki 77,5kg 3x3 -> penkki aina ollut se heikkous mutta kuitenkin noussut hitaasti mutta varmasti

Mave 130kg 1x4 -> näppivoimat kertakaikkiaan loppuu kesken nuissa painoissa, varmaan ristiote alkaisi olemaan poikaa

Rive 65kg 5x3 -> tässä olisi itseasiassa varaakin vielä ja paljon koska on nyt jotenkin mystisesti alkanut kulkemaan, ilmeisesti tekniikka alkaa olee kohdillaan

Pystypunnerrus 50kg 3x3 -> tuon viidenkympin kanssa paininut myös moneen moneen otteeseen

Itse henkilökohtaisesti olen tyytyväinen näihin tuloksiin kun ottaa huomioon että 9 kuukauteen on mahtunut niin nivustulehduksia (kuukausi aikalailla totaalitaukoo), muutama viikko sairastelua sekä pitkä jakso (n. 5kk) jolloin kävi lähinnä vain kahdesti viikossa salilla raskaan työn takia jolloin tuli tehtyä myöskin pitkiä päiviä. Paino nousi 68 kilosta parhaimmillaan 86kg ja nyt kreatiinin käytön lopettamisen ja pienen ruokavalion siistimisen jälkeen paino on aika jämpti 80 mut rasvat on abouttia 20%. Reisien ympärysmittakin kasvoi vaatimattomat 11cm (53cm-64cm :)), tumppuun tuli muutamia senttejä, rinnan ympärys kasvoi myös lähemmäs 10cm. Tyytyväisiä ollaan kaikenkaikkiaan.

Palautumisongelmat ovat nyt tosiaan piinanneet koko kevään että vaikka parhaimmillaan on mättäny sen 3800kcal päivässä parin kuukauden ajan, niin aina kun on päässyt kyykyssäkin tuonne 100kg hujakoille niin ei kertakaikkiaan vaan palaudu vaikka kuinka venyttelisi ja vanuttelisi ja mättäisi maitoo naamaan. Ja nyt on taas alkanu vasen nivunen jostain syystä kiukutteleen + pakaroissa tuntunu jotenki kummallista kipua niin totesin tänään elämäni paskimman treenin jälkeen että nyt on minun aikani tämän ohjelman kanssa päättynyt ja aika katsella uusia tuulia. Suosittelen kyllä kernaasti joka ikiselle alottelijalle tätä ohjelmaa, vaikkakaan ei ehkä tarvi tätä 9kk pakertaa väkisin mutta ainakin sitä oppii itsestään yhtä sun toista palautumisen ja muun kannalta.

Seuraavasta askeleesta en oikein tiedä. Velipojan kanssa olisi voimanostoskaba juhannuksen tienoilla ja mietin että ku tässä on nyt 9kk väännettyä käytännössä perusvoimaa niin maksimivoimakausi tuskin tekisi yhtään pahaa tässä vaiheessa. Tuo nivunen ja pakaroiden outo kipu vaan vähän vaivaa. Nivunen siis kipeytyy ihan tuolta ylhäältä missä se ilmeisesti kiinnittyy. Se ei koskaan kyykkyä tehdessä satu mutta kun tangon laskee telineisiin niin iskee semmone outo jäykkyys ja hirvee kipu, että liekö vieläkin jotain pienosia liikkuvuusongelmia? Vaiko sitten tekniikassa jotain pientä vikaa että lantio pääsis kiertyyn pikkusen? Täytyisi kuvata hieman noita nostoja mutta nuokin vaivat tosiaan alkaa esiintyyn vasta ku on pitkään puskenut tuolla tän hetkisten maksimipainojen lähettyvillä, eli liekö sitte vaa rasituksesta moinen? Pakaroissa sitten taas tuntuu semmosta viiltävää kipua, että en sitte tiedä voisiko kyse peräti revähdyksestä olla vaiko vaan ylirasitusta. Ja myönnettäköön että olen vasta nyt lähiaikoina oppinut aktivoimaan pakaroita kunnolla niin voi se kyllä olla sitä silkkaa lihaksen heikkoutakin jos asia tosiaan näin on :D

Eli suunnitelmana olisi että nyt ensi viikko kevyenä nivusta ja pakaroita kuunnellen, ja jos ei yksi kevyt riitä niin toinen perään, sitten viikon - kahden pieni sisäänajo ja maksimikausi juhannukseen asti jonka jälkeen siirtyisin Texas Methodia puskemaan seuraavaksi 9 kuukaudeksi :D kuulostaako millaselta suunnitelmalta?

Oisko tää hyvä ohjelma jos kyykky ja maastaveto on pahasti jäljessä esim. penkin suhteen? (Penkki max 100kg, atg-kyykky max 100kg, mave max 135kg)

Viikko 1:
Maanantai - Treeni A + 2x8-12 Dippi + Istumaannousu
Keskiviikko - Treeni B + 2x8-12 Leuanveto + Istumaannousu
Perjantai - Treeni A + 2x8-12 Hauiskääntö + 2x8-12 Ranskalainen punnerrus

Viikko 2:
Maanantai - Treeni B + 2x8-12 Leuanveto + Istumaannousu
Keskiviikko - Treeni A + 2x8-12 Dippi + Istumaannousu
Perjantai - Treeni B + 2x8-12 Hauiskääntö + 2x8-12 Ranskalainen punnerrus

Kannattaako/voiko tuohon lisäillä mitään? Näyttää edelleen jotenkin vähäliikkeiseltä.

Ainakin noi istumaannousut kannattaa heittää pois ja korvata fiksummilla liikkeillä, esim. voimapyörä.

Ite teen jalannostoja, sekin paljon tehokkaampi (IMO) kuin istumaannousu.

Otin tän ohjelman uudestaa käyttöön, mikähän on kun penkki takkuua aivan julmettomasti, kyykyssä ja mavessa pystyn lisäämään rautaa ainakin jonkin verran mutta kun penkki ei kehity sit millään. Tuntuu et vähintään kaikki samankokoset tai aavistuksen verran pienemmätkin kaverit penkkaa enemmän ku meikäläinen (ei siis sillä että kadehtisin ketään, vaan mietin miten sen saa nousemaan) :|

ps. käytän 2x6 tekniikkaa.

Moi,

Ensimmäinen viesti tälle foorumille.

Olen totaalialoittelija ja nyt lähtee elämäntavat täyteen remonttiin. Tavoitteena saada hyvännäköinen ja tietenkin terve kroppa ja lopettaa tuo roskan syöminen ja rötvääminen.

Onko aloituspostin infot vielä ihan validia kamaa ja hyvä aloitukseen? En millään jaksaisi lukea tätä 140 sivua läpi :)

Ruokavaliosta joutuu varmaan jokseenkin poikkeamaan matkusteluiden takia, mutta pääsääntöisesti yritän pysyä tässä, jonka tuosta toisesta aloittelijaketjusta bongasin. Kannattaako tuosta ottaa stressiä jos ei aina pysty täysin noudattamaan ruokavaliota? Kesäkin tulossa niin jonkun verran voi tulla ryyppyreissuja, grillausta sun muita sekaan...

Esimerkki dieettiruokavaliosta (n. 2000 kcal) by Jkk:

Tässä ~2000 kcalin päiväsetti ja saa mäkissäkin käydä

Aamupala klo 7
Neljän viljan puuro, 30 g
Fast Whey3 40 g

Lounas klo 11
Mäkin Grilled Chicken Caesar -salaatti

Välipala
Ananas, 140 g
Maitorahka, 250 g

Illallinen
Jauheliha, naudan, 6%, 400 g
Makaroni, 100 g

Iltapala
Fast Whey3, 40 g
Oliiviöljy, 15 g

Total Calories 1890 r62 - hh120 - p213

Ite teen jalannostoja, sekin paljon tehokkaampi (IMO) kuin istumaannousu.

Otin tän ohjelman uudestaa käyttöön, mikähän on kun penkki takkuua aivan julmettomasti, kyykyssä ja mavessa pystyn lisäämään rautaa ainakin jonkin verran mutta kun penkki ei kehity sit millään. Tuntuu et vähintään kaikki samankokoset tai aavistuksen verran pienemmätkin kaverit penkkaa enemmän ku meikäläinen (ei siis sillä että kadehtisin ketään, vaan mietin miten sen saa nousemaan) :|

ps. käytän 2x6 tekniikkaa.

Jalannostot on ihan hyviä mutta enemmän mä painottasin sitä vaihtelua niissä liikkeissä ja lisäpainoja mieluusti jotta sinne pakkiin sitä voimaa tulee.

En näistä vakiosarjaohjelmista tiedä hevonpersettä ,mutta aivan taatusti alkaa junnaamaan jos aina ja joka reenissä tehdään samat sarjat ja toistot. Luovuutta enemmän peliin niin se kehitys jatkuu pidempään nousujohteisena. Mites noi kevyet viikot ja syöminkipuoli?

Sä et voi verrata ittees suoraan muihin ,sä kehityt omaa tahtia ja muut omaansa.

Lisäys: tai vinkkejä!

Oon yrittänyt etsiä 1 jakoista saliohjelmaa jo vaikka ja kuinka, lähinnä sellaiset mitä löytyy jo valmiita viestiketjuja jne on tarkoitettu kehonrakennusta aloitteleville miehille. Tai näin oon ainakin käsittänyt, eli siksi aloitan uuden ketjun. Tai ainakin tosi rankasti treenaaville ja tosi rankkoja tuloksia haluaville miehille.

Omat lähtökohdat ja tavoitteet:

Piirun alle kolmekymppinen nainen, normaalipainoinen. Aina liikkunut, oikein hyvä peruskunto. Ei ihan kauheesti läskiä, mut sen verran et vähän pois niin kivempi ja lihakset erottuisi paremmin. Sali on tuttu paikka, mut kun kerran ohjelmaneuvojakin kysyn, niin ei ilmeisesti niin tuttu kuitenkaan. Lähinnä oon käynyt ryhmäliikuntatunneilla, stepit, spinningit, body pumpit. Nyt haluan keskittyä saliin enemmän. Pääsisin n. 3 kertaa viikossa salille ja haluaisin sen takia 1 jakoisen ohjelman, että saisin koko kropan treenattua kerralla. Mulla saattaa treenipäivät vaihtua välillä ja välillä saatan mennä johkin ryhmätunnille eli voikin olla 2 pv salia viikossa. Tulee niin pitkät ajat lihasryhmille treeneissä muuten.

Eli haluan lisätä lihasta (sen kautta nostaa lepoaineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa jnejnejne) ja kiinteytyä. Mut treenata siis tosissani ja isoilla painoilla (en siis lue naistenlehtiä salilla), mieluiten ei kauheesti laitejuttuja mut toki nekin jotkut ok, mut esim. reiden loitontajat ja lähentäjät -tyyppinen ei nappaa.

Oon tehnyt pari viikkoa omaa sovellusta :D, jonka saa lukea tämän tekstin alapuolelta:

(yksi pt antoi vinkkejä, esim. 5-8 toistoa per sarja niin ettei meinaa viimesiä jaksaa, että niin isoilla painoilla, liikeradat tietty kattoo ensin oikein ettei menis paikat rikki, en muista montako sarjaa sanoi kannattaa tehdä, oon tehny 3. Oon esim. hauikset ja ojentajat vetässy "failureen", mutta tätä ei tietenkään sovelleta esim. kyykyissä? no toki siinä tapauksessa mätkähtäis lattialle tangon kanssa)

Kyykyt 3 x 15 (sarja x toisto) / Jalkaprässi 3 x 5-8
Maastaveto 3 x 10
Rinta (käsipainot vinopenkissä, tai rintapenkki jos kaveri mukana) 3 x 10 (hmm.. rintapenkissä tais olla 3 x 5)
Ylätalja vedetään selän taa 3 x 7-10, ylätalja vedetään leuan alle/rinnalle 3 x 7-10
Hauis 3 x 7
Ojentajat 3 x 7

Tiedän, että tässä mättää ainakin se, että on yläkroppapainotteinen. Kun yksijakoisessahan olisi idea tehdä joka lihasryhmälle yksi treeni? En tiedä mitkä kaikki näistä on saman toistoa, että tulee samoja lihaksia häirittyä monissa liikkeissä? Olen ajatellut, että olkoon kun yleensä poljen salille pyörällä n. 4 km suuntaansa niin ennen kuin sain tämän kirjoitettua, ajattelin että menköön nyt sen aikaa näin, että joku mua valaisee. Välillä (kuten tänään) tein vielä treenin lopuksi jalkaprässin kun ajattelin että tulee niille koipille kunnon rääkki sitten. Ja vatsoja ei ole tuossa mitä olen tehnyt, sillä että niitä on turha hinkutella usein, kerran viikkoon oon aatellut niitä huomioida.

Eli haluaisin pitää treenin suht hilavitkuttomana, mutta ehdotuksia toki otetaan vastaan. Jos asioista perillä oleva vaivautuisi vastaamaan (lyön jo valmiiksi päätä seinään kun aiheesta aloitetaan vissiin aika usein uusia threadeja, ja taitaa olla porukka aika kypsä siihen), mutta kun en vain löytänyt jo valmista mistä ottaisin mallia.

Kiitos ja niiaus.

En kyllä sanois tuota yläkroppapainotteiseksi. Siellä on kuitenki kyykky ja mave mukana.
Olkapäät sulta puuttuu kokonaan. Tuossa ois aika hyvä yksjakoinen:
http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/

Penkkipunnerruksen tilalta voit periaatteessa tehdä vaikka vinopenkkiä käsipainoilla, jos siltä tuntuu.
Jos/kun leukoja ei mene kovin montaa, niin voit tehdä ylätaljaa niiden tilalta.
Niskan takaa punnerruksen itse vaihtaisin normaaliin pystypunnerrukseen. Sen voi tehdä joko käsipainoilla, levytangolla tai siihen tarkoitetussa laitteessa.

Miksi luulet että naisilla toimisi eri ohjelmat?

Tässä on sulle 1-jakonen jolla lihaskasvua ei voi estää:

Mave/Kyykky (Mave 3x3-6, kyykky 3x5-12)
Penkki 3x5-12
Pystäri 3x5-12
Leuanveto 3x5-12

Jos jää aikaa niin voit lisäksi tehdä jotain näistä:

Dipit 3x5-12
Kulmasoutu 3x5-12
Askelkyykky 3x5-12
Pohkeet 3x8-12
Hauiskääntö 3x8-12
Voimapyörä 3x5-12

Ei tarvii kiittää :)

Ota vaan joku valmis ohjelma, sama ohjelma sopii niin miehelle kuin naisellekin. Tuskin tulokset on liian rankkoja kuitenkaan ja jos lihakset meinaa kasvaa liikaa syö vähemmän.

esim:
Kyykyt 5 x 5-10 / Jalkaprässi 3 x 10
Maastaveto 5 x 5
Penkki 5*5-10 / käsipainopenkki 5*10
Ylätalja/leuat 5*10
Pystypunnerrus seisten 5 x 5

vatsoja kerran pari viikossa, punnerruksia, dippejä, leukoja yhden jalankyykkyjä treenin päälle jos jaksaa.

Back
Ylös Bottom